انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

98 1069 100 1

نمرود

/namrud/

معنی نمرود در لغت نامه دهخدا

نمرود. [ ن ُ / ن َ ] (اِ) لقب عام ملوک سریانی است. (یادداشت مؤلف از آثارالباقیه ) (مفاتیح ). قبطیان را پادشاهان فرعونان بوده اند و نبطیان را نمرودیان و رومیان را قیاصره. (یادداشت مؤلف ).

نمرود. [ ن ُ / ن َ ] (اِخ ) ابن کنعان بن کوش. پادشاه اساطیری بابِل است که دعوی خدائی کرد. ابراهیم در عهد او به پیغامبری مبعوث گشت و خلق رابه پرستش خدای یگانه دعوت نمود، و بتهای بابلیان رادرهم شکست. به فرمان نمرود آتشی برافروختند و ابراهیم را در آتش افکندند، اما به خواست خدا آن آتش بر ابراهیم خلیل اﷲ گلستان گشت . گویند نمرود به هوای پرواز به آسمان و به قصد جنگیدن با خدائی که مسکنش را در آسمانها می پنداشت بفرمودتا صندوقی بساختند و بر چهار گوشه ٔ فوقانی آن چهار نیزه تعبیه کردند و بر سر هر نیزه ای پاره ای گوشت آویختند، سپس چهار کرکس گرسنه ٔ تیزپرواز بر چهار گوشه ٔ تحتانی صندوق بستند، نمرود در صندوق نشست و کرکسان به هوای خوردن گوشتها به سوی بالا پرواز کردند و صندوق و نمرود را به آسمان بردند. نمرود چون به هوا برشد تیری در چله ٔ کمان نهاد و به اوج آسمان رها کرد که خدای آسمانی را بکشد و خود خدای بی رقیب آسمان و زمین شود. حق تعالی فرشتگان را فرمود که تیر نمرود را به خون آلودند و به زمین افکندند و نمرود پنداشت که خدای آسمان را کشته است و دیگر در خدائی رقیبی ندارد. به تقدیر حق در اوج غرور و قدرت پشه ای مأمور جنگیدن بانمرود شد و در بینی او جای گزید و مغز سرش را بخوردو هلاکش کرد :
اگر کسی بگرفتی به زور و جهد شرف
به عرش بر بنشستی به سرکشی نمرود.
ناصرخسرو.
شود از تف ّ آن نفس چو نمود
موج دریا چو آتش نمرود.
سنائی.
فروفکندی از یک خدنگ کرکس پر
چهار کرکس نمرود را گه پرواز.
سوزنی.
گوئی که دوباره تیر خونین
نمرود به آسمان بینداخت.
خاقانی.
دست نمرود بین که ناوک کفر
در سپهر مدور اندازد.
خاقانی.
پیش تیغش کآتش نمرود را ماند ز چرخ
کرکسان پر بر سر خاک هوان افشانده اند.
خاقانی.
هر آن پشه که برخیزد ز راهش
سر نمرود زیبد بارگاهش.
نظامی.
چو برداری از رهگذر دودرا
خورد پشه ای مغز نمرود را.
نظامی.
نه ای خود پیل ور خود پیل گیری
چو نمرودی به سارخکی بمیری.
عطار.
به باغ تازه کن آیین دین زرتشتی
کنون که لاله برافروخت آتش نمرود.
حافظ.
بدان خدای که بر خوان پادشاهی او
به نیم پشه رسد کاسه ٔ سر نمرود.
؟ (از آنندراج ).

معنی نمرود به فارسی

نمرود
شهری در آشور که خرابه های آن در ۴ کیلومتری سلامیه عراق ( بین النهرین ) است و شلمنصر آنرا بنیاد نهاد .
(اسم) ۱ - عنوان پادشاهان کلده جمع : نمارده . ۲ - مخصوصابه پادشاه معاصر ابراهیم ۴ اطلاق شده .
ابن کنعان بن کوش پادشاه اساطیری بابل است که دعوی خدائی کرد . ابراهیم در عهد او به پیغامبری مبعوث گشت و خلق را به پرستش خدای یگانه دعوت نمود و بتهای بابلیان را در هم شکست به فرمان نمرود آتشی بر افروختند و ابراهیم را در آتش افکندند اما و به خواست خدا آن آتش بر ابرهیم خلیل الله گلستان گشت .
آتشی که بدستور نمرود ( ه٠ق ٠) برافروختند تا ابراهیم خلیل را در آن بسوزانند ولی آتش بامر خدا [ برد و سلام ] گردید٠
آتشی بزرگ که نمرود فرمانروای بابل بر افروخت و حضرت ابراهیم را در آن افکند و آتش بر آن حضرت برد و سلام شد
معبد هفت طبقه ای بوده است در خارج بابل معروف به برج و راولین سن محل آنرا کشف کرده و نیز رسام در اینجا کاوشها بعمل آورده و معلوم کرده که این مکان موسوم به برسیپ پا و از محله های خارج بابل در ماورائ رود فرات بوده است ٠
هفت شهر طلسم نمرود
طلسم آب طلسم حوض

نمرود در دانشنامه اسلامی

نمرود
یکی از کسانی که قرآن به نام از او یاد کرده است «نمرود» پادشاه زمان حضرت ابراهیم ع است.
"نمرود" واژه ای عبری به معنی "سخت و نیرومند" است . نمرود یکی از پادشاهان جبار بابل است که به شجاعت و قهرمانی معروف بوده و معاصر حضرت ابراهیم (ع) می زیسته و به نجوم اعتقاد زیادی داشته است.منجّمین به او می گویند در مملکتش پسری متولد می شود که ملکش را از دست او خارج می کند، پس دستور می دهد تا هر مولود پسری که به دنیا می آید را بکشند. از امام صادق (علیه السلام) نقل شده که فرمود:«چهار کس پادشاهی روی زمین را به دست آوردند که دو نفرشان مؤمن و دو نفرشان کافر بودند: اما دو نفر مؤمن سلیمان بن داود و ذوالقرنین بودند و اما دو نفر کافر نمرود و بخت نصر بودند ...» به نقل از حضرت علی (علیه السلام) اوّلین کسی که بعد از حضرت نوح(ع) سکه های دینار و درهم را ساخت، نمرود بن کنعان بود.
نمرود در قرآن
نام نمرود در قرآن نیامده است و تنها در یک آیه از او یاد شده است:« أَ لَمْ تَرَ إِلی الَّذِی حَاجَّ إِبْرَاهیِمَ فی رَبِّهِ أَنْ ءاتاهُ اللَّهُ الْمُلْک... » «آیا ندیدی (و آگاهی نداری از) کسی -نمرود- که با ابراهیم در باره پروردگارش محاجه و گفتگو کرد؟ زیرا خداوند به او حکومت داده بود (و بر اثر کمی ظرفیت، از باده غرور سرمست شده بود)...»
دیدگاه روایات و تفاسیر
بنا بر روایات و تفاسیر و آنچه در تواریخ آمده نام این شخص «نمرود بن کنعان» بوده است، وی اولین کسی بود که به محاجّه و ستیز لفظی در مورد ذات خداوند پرداخت. «محاجّه» به معنای چیره شدن با حجّت بر خصم است؛ ولی برخی گویند مراد این آیه مجادله است زیرا کار نمرود مجادله به باطل بود که با هدف درهم کوبیدن حق صورت گرفت. مشهور است روزی نمرود و مردم شهر برای برپایی جشنی به خارج شهر رفتند وقتی بازگشتند دیدند تمام بتها شکسته شده، بعد از اینکه معلوم شد شکستن بتها کار ابراهیم(ع) است، او را به آتش افکندند تا انتقام این کار را از او بگیرند ولی خداوند، آتش را بر خلیل الله(ع) سرد نمود. از امام صادق (ع) روایت شده:«این ماجرا (محاجّه) بعد از انداختن ابراهیم در آتش واقع شده و محاجّه و مخاصمه نمرود با ابراهیم از روی طغیان و سرکشی بوده و به اعتبار اینکه خداوند به او ملک و حکومت اعطاء کرده خود را ربّ مردم پنداشته و ملک در اینجا به معنای نعمتهای دنیوی است که خداوند آن را در دنیا بر مؤمن و کافر عرضه می دارد، امّا ملک به معنای تملیک امر و نهی و تدبیر امور مردم و وجوب اطاعت مردم، اعطای آن از جانب خداوند فقط بر کسانی جایز است که اهل صلاح و سداد و رشد و هدایت باشند که مسلّما چنین کسانی جز پیامبر و اهل بیت طاهرین او نخواهند بود که ایشان به همه احتیاجات مردم از ابتدا تا انتها آگاهی و علم دارند.»
عقاید نمرود
...
نمرود
نَمرود بن کَنعان پادشاه بابِل در دوره حضرت ابراهیم(ع) است. در قرآن به نام نمرود تصریح نشده، اما در چند سوره از وی یاد شده است. او بت پرست بود و در قلمرو وی آیین بت پرستی رواج داشت. از آنجا که کاهنان پیش گویی کرده بودند فرزندی به نام ابراهیم به دنیا خواهد آمد که با بت پرستی مبارزه و فرمانروایی نمرود را از بین خواهد برد، نمرود از ترس به دنیا آمدن ابراهیم دستور کشتن هر فرزند پسری که متولد می شد را صادر کرد، اما ابراهیم به صورت مخفیانه به دنیا آمد.
نمرود به سبب توهین ابراهیم(ع) به بت های مردم و شکستن آن ها او را محاکمه و با وی مناظره کرد. پس از آنکه در مناظره با وی شکست خورد او را به آتش انداخت؛ اما بعد از آنکه از سالم بودن ابراهیم(ع) مطلع شد او را آزاد کرد و برای خدا قربانی کرد، اما حاضر نشد به او ایمان بیاورد.
بنابر برخی منابع، پادشاه بابل برای پیدا کردن خداوند و جنگ با وی، به وسیله عقاب ها به آسمان رفت و نا امید فرود آمد. به دستور او برجی ساخته شد که ارتفاع آن به آسمان می رسید. این بنا به برج بابل مشهور است. نمرود در نهایت با پشه ای که به فرمان خدا وارد سرش شده بود و مغز او را می خورد، به هلاکت رسید.
نمرود
نمرود: واژه ای عبری به معنی سخت و نیرومند است. و حضرت ابراهیم علیه السلام در زمانی چشم به جهان گشود که نمرود بن کنعان آن پادشاه جبار و ستمگر بر بابل حکومت می کرد و خود را خدای بزرگ بابل معرفی می نمود.
بنابر روایات و تفاسیر و آنچه در تواریخ آمده، نسب او نمرود بن کنعان بن سنجاریب بن کوش بن حام بن نوح علیه السلام">نوح است.
در قرآن نامی از نمرود نیامده فقط در یک آیه از او یاد شده است: در سوره بقره آیه 256 که در آن محاجه و مخاصمه - محاجة و احتجاج به معنی استدلال متخاصمین و حجت آوردن بر اثبات حقانیت خود و ابطال دیگر است . - نمرود با ابراهیم می باشد. و نمرود اولین کسی است که به جبر ستم ادعای ربوبیت کرد و با ابراهیم در این خصوص استدلال نمود.
از امام صادق علیه السلام روایت شده: این ماجرا (محاجه) بعد از انداختن ابراهیم در آتش واقع شده و محاجه و مخاصمه نمرود با ابراهیم از روی طغیان و سرکشی بوده و به اعتبار این که خداوند به او ملک و حکومت اعطاء کرده خود را رب مردم پنداشته و ملک در این جا به معنای نعمت های دنیوی است که خداوند آن را در دنیا بر مؤمن و کافر عرضه می دارد، اما ملک به معنای تملیک امر و نهی و تدبیر امور مردم و وجوب اطاعة مردم، اعطای آن از جانب خداوند فقط بر کسانی جایز است که اهل صلاح و سداد و رشد و هدایت باشند که مسلما چنین کسانی جز پیامبر و اهل بیت طاهرین او نخواهند بود که ایشان به همه احتیاجات مردم از ابتدا تا انتها آگاهی و علم دارند.
«أَلَمْ تَرَ إِلَی الَّذی حَاجَّ إِبْراهیمَ فی رَبِّهِ أَنْ آتاهُ اللَّهُ الْمُلْکَ إِذْ قالَ إِبْراهیمُ رَبِّیَ الَّذی یُحْیی وَ یُمیتُ قالَ أَنَا أُحْیی وَ أُمیتُ قالَ إِبْراهیمُ فَإِنَّ اللَّهَ یَأْتی بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ فَأْتِ بِها مِنَ الْمَغْرِبِ فَبُهِتَ الَّذی کَفَرَ وَاللَّهُ لایَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمینَ»: آیا ندیدی کسی را که با ابراهیم درباره پروردگارش ستیز کرد به جهت آن که خدا به او پادشاهی داده بود. هنگامی که ابراهیم گفت: پروردگار من کسی است که زنده می کند و می میراند. او گفت: من نیز زنده می کنم و می میرانم! ابراهیم گفت: همانا خدا آفتاب را از مشرق می آورد پس تو آن را از مغرب بیاور! پس او که کافر بود مبهوت شد و خدا گروه ظالمان را هدایت نمی کند.
در این مناظره وقتی ابراهیم خدای خود را چنین معرفی کرد که او می تواند زنده کند و بمیراند، نمرود با یک مغالطه آشکار به او گفت: من نیز چنین قدرتی دارم و دستور داد دو نفر را که در زندان بودند و محکوم به اعدام بودند آوردند یکی را بخشید و دیگری را کشت و به ابراهیم گفت: دیدی که کسی را که محکوم به مرگ بود بخشیدم و در واقع او را زنده کردم و آن دیگری را کشتم پس من نیز قدرت زنده کردن و میراندن را دارم.
ابراهیم در برابر این مغالطه روشن که مورد تأیید و تحسین درباریان قرار گرفت چیزی نگفت، چون هر چه می گفت او را هو می کردند ولی برای کوبیدن نمرود و محکوم کردن او مطلب دیگری را مطرح کرد و آن این بود که گفت: پروردگار من خورشید را از مشرق می آورد، اگر راست می گویی تو آن را از مغرب بیرون آور! در اینجا بود که نمرود سرگشته و حیران شد و حرفی برای گفتن پیدا نکرد.
از امام صادق علیه السلام نقل شده است که ابراهیم به نمرود گفت: اگر راست می گویی، آن کسی را که کشته ای زنده کن و پس از آن، به او گفت: خدا خورشید را از مشرق می آورد و تو آن را از مغرب بیاور.
نمرود بن کوشِ بن کنعان بن حام بن نوح، پادشاه بابل بود
••• نمرود، مدّعى الوهیّت و ربوبیّت خود، همراه با الوهیّت خداوند:أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِی حَاجَّ إِبْراهِیمَ فِی رَبِّهِ أَنْ آتاهُ اللَّهُ الْمُلْکَ إِذْ قالَ إِبْراهِیمُ رَبِّیَ الَّذِی یُحْیِی وَ یُمِیتُ قالَ أَنَا أُحْیِی وَ أُمِیتُ قالَ إِبْراهِیمُ فَإِنَّ اللَّهَ یَأْتِی بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ فَأْتِ بِها مِنَ الْمَغْرِبِ فَبُهِتَ الَّذِی کَفَرَ وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ.
بقره/سوره۲، آیه۲۵۸.    
عقیده نمرود و نمرودیان به بتها و خدایان دست ساز خود:قالُوا حَرِّقُوهُ وَ انْصُرُوا آلِهَتَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ فاعِلِینَ .
انبیاء/سوره۲۱، آیه۶۸.    
احتجاج ابراهیم علیه السلام به آوردن خورشید از مغرب، موجب تحیّر و بهت نمرود:أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِی حَاجَّ إِبْراهِیمَ فِی رَبِّهِ ... قالَ إِبْراهِیمُ فَإِنَّ اللَّهَ یَأْتِی بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ فَأْتِ بِها مِنَ الْمَغْرِبِ فَبُهِتَ الَّذِی کَفَرَ ....
بقره/سوره۲، آیه۲۵۸.    
...
در قرآن مجید به آتش نمرود اشاره شده است.
سرد شدن آتش نمرودیان برای ابراهیم علیه السّلام به فرمان خدا :«قلنا یـنار کونی بردا وسلـما علی ابرهیم.»(سرانجام او را به آتش افکندند؛ ولی ما) گفتیم: «ای آتش! بر ابراهیم سرد و سالم باش!»
انبیاء/سوره۲۱، آیه۶۹.    
 ۱. ↑ انبیاء/سوره۲۱، آیه۶۹.    
مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۱، ص۱۱۴، برگرفته از مقاله «آتش نمرود».    
...
نام مبارک حضرت ابراهیم (علیه السّلام) قهرمان توحید ۶۹ بار در ۲۵ سوره قرآن آمده، و یک سوره قرآن (چهاردهمین سوره) به نام سوره ابراهیم است. فرازهای سازنده و گوناگون زندگی سودمند آن حضرت در ضمن ۲۵ سوره قرآن ذکر شده است، و این موضوع بیانگر عنایت خاص قرآن به زندگی ابراهیم (علیه السّلام) است، تا پیروان قرآن آن را بخوانند، از آن درسهای بزرگ زندگی را بیاموزند. و از مکتب سازنده و آموزنده او برای پیشروی به سوی کمال، الهام بگیرند. هدف از نقل این فرازها نیز، همین است، چنان که در آیه ۶۸ سوره آل عمران می خوانیم: «ان اولی الناس بابراهیم للذین اتبعوه؛ سزاوارترین مردم به ابراهیم (علیه السّلام) آنانند که از او پیروی کردند.»
ابراهیم (علیه السّلام) دومین پیامبر اولوالعزم است که دارای شریعت و کتاب مستقل بوده، و دعوت جهانی داشته، او حدود هزار سال بعد از حضرت نوح (علیه السّلام) ظهور کرد، و سلسله نسب او تا نوح (علیه السّلام) را چنین نوشته اند: «ابراهیم بن تارخ بن ناحور بن سروح بن رعو بن فالج بن عابر بن شالح بن ارفکشاذ بن نوح».مادر ابراهیم «نونا» یا «بونا» نام داشت، مطابق بعضی از روایات مادر لوط پیامبر، و مادر ساره همسر ابراهیم با مادر ابراهیم، خواهر بودند، و پدرشان یکی از پیامبران به نام «لاحج» بود.
نجار، عبدالوهاب، قصص القرآن، ص۷۰.
زندگی درخشان ابراهیم (علیه السّلام) در پنج دوره خلاصه می شود: ۱. بنده خالص خدا بود، و خدا بندگی او را پذیرفت. ۲. مقام پیامبری. ۳. مقام رسالت. ۴. مقام خلیل (و دوست خالص) خدا بودن. ۵. مقام امامت. به این ترتیب او نردبان تکامل را پیمود و سرانجام بر قله اوج یک انسان کامل که مقام امامت است، نایل گردید. و چون زندگی ابراهیم (علیه السّلام) در همه ابعاد زندگی، سازنده است و در پیشانی تاریخ می درخشد، خداوند او را به عنوان یک امت معرفی کرده و فرمود: «ان ابراهیم کان امه»، «ابراهیم یک ملت بود.»
نحل/سوره۱۶، آیه۱۲.    
در سرزمین بین النهرین (بین دجله و فرات واقع در کشور عراق کنونی) شهری زیبا و پر جمعیت به نام بابل قرار داشت که (روزگاری اسکندر، آن را پایتخت ناحیه شرقی امپراطوری خود نموده بود،) طاغوتی دیکتاتور به نام نمرود فرزند کوش بن حام در آن جا سلطنت می کرد.بابل پایتخت نمرود، غرق در بت پرستی و انحرافات مختلف و فساد بود، هوسبازی، شرابخواری، قمار بازی، آلودگیهای جنسی، فساد مالی و هرگونه زشتی از در و دیوار آن می بارید.مردم در طبقات گوناگون زندگی می کردند و در مجموع به دو طبقه زیر دست و زبر دست، تقسیم شده بودند، حاکم خود پرست که سراسر زندگیش در تجاوز و فساد و انحراف خلاصه می شد، بر آن مردم فرمانروایی می کرد، محیط از هر نظر تیره و تار بود و شب ظلمانی گناه و آلودگی بر همه چیز سایه افکنده بود، و در انتظار صبح سعادت به سر می برد.نمرود علاوه بر بابل، بر سایر نقاط جهان نیز حکومت می کرد، چنان که امام صادق (علیه السّلام) فرمود: «چهار نفر بر سراسر زمین سلطنت کردند، دو نفر از آنها از مؤمنان به نام سلیمان بن داود و ذوالقرنین و دو نفر از آنها از کافران به نام نمرود و بخت النصر بودند.»
مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۱۱، ص۵۷.    
...
بِرْس، یا بِرسِ نِمرود (که در متون کهن به شکل بُرس نیز آمده) ویرانه ای در چهارده کیلومتری جنوب غربی شهر حِلّه در کرانه رود فرات، و نوزده کیلومتری جنوبِغربی شهرِ بابِل، در ساحل شرقیِ دریاچه هندیه است.
این مکان، شهر کهن بورسیپّا بوده که همطراز بابل به شمار می رفته است.
عربها این ویرانه های عظیم را، که از بزرگترین آثارِ باقیمانده از عهد بابلی هاست، قصر نمرود بن کنعان («صَرْح نمرود») یا بُخْتُ نَصَر می پنداشتند.
در عصر حاضر نیز آن را خرابه های برجِ بابل می دانند.
این تصور نادرست حتی پس از آن که راولینسن با استفاده از کتیبه ها ثابت کرد که خرابه ها متعلق به برج معبدِ «نبو» در بورسیپا بوده، همچنان وجود داشت.
تصرف حضرت علی اطراف دریاچه باتلاقی برس
هنوز روشن نیست که در قرون اولیه اسلامی، شهری در این ناحیه کهن بر جای بوده است یانه؛ تنها بَلاذُری از «عَجَمَه بُرس» (به آشوری : «اگمّی»)، ناحیه اطراف دریاچه باتلاقی برس نام برده که علی علیه السلام تصرف کرده بود.
نظر تاریخ نویسان در مورد برس نمرود
قُدامه به برسِ علیا و سفلی اشاره کرده و ابن خرداذبه در صورتهای خراج، آنها را سیبَیْن و وُقوف خوانده و از نواحی (طَسّوج) استانِ بِهْقُباذ مرکزی دانسته است.
در دوران باستان نیز ناحیه بابل و خصوصاً بورسیپا، از لحاظ صنعت نساجی شهرت داشته است.
این صنعت در دوره اسلامی ادامه یافت.
به گفته مسعودی جامه هایی که در ناحیه برس تهیه می شد بُرْسیّه، یا به اعتبار نام روستایی میان برس و بابل و حلّه، خُطرنیّه خوانده می شد (طبق تصحیح گ).
بنابراین، «نَرسِیّه» در معجم البلدان باید به «بُرسیّه» تصحیح شود.

نمرود یکی از پادشاهان جبار بابل و معاصر حضرت ابراهیم (علیه السلام) بوده است. خداوند توسط پشه، که یکی از ضعیف ترین موجودات می باشد نمرود را به هلاکت رساند.
نمرود هم چنان با مرکب سلطنت و غرور، تاخت و تاز می کرد، و به شیوه های طاغوتی خود ادامه می داد، خداوند برای آخرین بار حجّت را بر او تمام کرد، تا اگر باز بر خیره سری خود ادامه دهد، با ناتوان ترین موجوداتش زندگی ننگین او را پایان بخشد.خداوند فرشته ای را به صورت انسان، برای نصیحت نمرود نزد او فرستاد، این فرشته پس از ملاقات با نمرود، به او چنین گفت: «...اینک بعد از آن همه خیره سری ها و آزارها و سپس سرافکندگی ها و شکست ها، سزاوار است که از مرکب سرکش غرور فرود آیی، و به خدای ابراهیم (علیه السّلام) که خدای آسمان ها و زمین است ایمان بیاوری، و از ظلم و ستم و شرک و استعمار، دست برداری، در غیر این صورت فرصت و مهلت به آخر رسیده، اگر به روش خود ادامه دهی، خداوند دارای سپاه های فراوان است و کافی است که با ناتوان ترین آن ها تو و ارتش عظیم تو را از پای درآورد.»نمرود خیره سر، این نصایح را به باد مسخره گرفت و با کمال گستاخی و پررویی گفت: «در سراسر زمین، هیچ کس مانند من دارای نیروی نظامی نیست، اگر خدای ابراهیم (علیه السّلام) دارای سپاه هست، بگو فراهم کند، ما آماده جنگیدن با آن سپاه هستیم.»فرشته گفت: اکنون که چنین است سپاه خود را آماده کن. نمرود سه روز مهلت خواست و در این سه روز آن چه توانست در یک بیابان بسیار وسیع، به مانور و آماده سازی پرداخت، و سپاهیان بی کران او با نعره های گوش خراش به صحنه آمدند.آن گاه نمرود، ابراهیم را طلبید و به او گفت: «این لشکر من است!» ابراهیم جواب داد: شتاب مکن، هم اکنون سپاه من نیز فرا می رسند.در حالی که نمرود و نمرودیان، سرمست کیف و غرور بودند و از روی مسخره قاه قاه می خندیدند، ناگاه از طرف آسمان انبوه بی کرانی از پشه ها ظاهر شدند و به جان سپاهیان نمرود افتادند (آن ها آنقدر زیاد بودند که مثلاً هزار پشه روی یک انسان می افتاد، و آن قدر گرسنه بودند که گویی ماه ها غذا نخورده اند)طولی نکشید که ارتش عظیم نمرود در هم شکست و به طور مفتضحانه به خاک هلاکت افتاد.شخص نمرود در برابر حمله برق آسای پشه ها به سوی قصر محکم خود گریخت، وارد قصر شد و درِ آن را محکم بست، و وحشت زده به اطراف نگاه کرد. در آن جا پشه ای ندید، احساس آرامش کرد، با خود می گفت: «نجات یافتم، آرام شدم، دیگر خبری نیست...»در همین لحظه باز همان فرشته ناصح، به صورت انسان نزد نمرود آمد و او را نصیحت کرد و به او گفت: «لشکر ابراهیم را دیدی! اکنون بیا و توبه کن و به خدای ابراهیم (علیه السّلام) ایمان بیاور تا نجات یابی!»نمرود به نصایح مهرانگیز آن فرشته ناصح، اعتنا نکرد.تا این که روزی یکی از همان پشه ها از روزنه ای به سوی نمرود پرید، لب پایین و بالای او را گزید، لب های او ورم کرد، سرانجام همان پشه از راه بینی به مغز او راه یافت و همین موضوع به قدری باعث درد شدید و ناراحتی او شد، که گماشت گان سر او را می کوبیدند تا آرام گیرد، سرانجام او با آه و ناله و وضعیت بسیار نکبت باری به هلاکت رسید و طومار زندگی ننگینش پیچیده شد.
شکست نمرود از زبان قرآن
به تعبیر قرآن: «وَ اَرادُوا بِهِ کَیداً فَجَعَلْناهُمُ الْاَخْسَرِینَ؛ نمرودیان با تزویر و نقشه های گوناگون خواستند تا ابراهیم را شکست دهند، ولی خود شکست خوردند.»
شکست نمرود از نظر پروین اعتصامی
به گفته پروین اعتصامی:خواست تا لاف خداوندی زند برج و باروی خدا را بشکندپشه ای را حکم فرمودم که خیز خاکش اندر دیده خودبین بریز
اشاره حضرت علی به روز هلاکت نمرود
...

نمرود در دانشنامه ویکی پدیا

نمرود
نمرود (عبری: נִמְרוֹד) از شخصیت های عهد عتیق است. بنا به روایت تورات، نمرود از شاهان بابل بود که دستور ساخت برج بابل را داد. بنابر نقل کتاب پیدایش (۱۰:۸) نمرود از فرزندان کوش پسر حام پسر نوح بود: «و کوش نمرود را آورد. او به جبار شدن در جهان شروع کرد. وی درحضور خداوند صیادی جبار بود. از این جهت می گویند: «مثل نمرود، صیاد جبار در حضور خداوند».
عاطف الزین، سمیح، داستان پیامبران علیهم السلام در قرآن، ترجمه علی چراغی، اول، تهران: ذکر،۱۳۸۰، شابک ‎۹۶۴-۳۰۷-۱۶۳-۴
کتاب مقدس عهد عتیق و عهد جدید، ترجمه فاضل خان همدانی، ویلیام گلن، هنری مرتن، تهران: اساطیر، ۱۳۷۹، شابک ‎۹۶۴-۳۳۱-۰۶۸-X
در تورات، هیچ چیز دربارهٔ ملاقات و گفتگوی بین نمرود و ابراهیم نیامده است؛ بنا به روایت تورات ابراهیم هفت نسل با نمرود فاصله دارد، نمرود پسر نواده نوح است در حالی که ابراهیم دهمین نواده از تبار نوح محسوب می شود (پیدایش ۱۰:۱۱). با این حال در روایات یهودی از جمله در تلمود، محاجه بین نمرود و ابراهیم آمده است؛ این محاجه را عموماً نوعی رویارویی خیر و شر و ایستادگی یکتاپرستی در برابر شرک تعبیر می کنند. در یوبیل آمده است که نمرود در برابر خدا ایستاد و خود ادعای خدایی کرد و سومریها در برابرش به سجده می افتادند (یوبیل ۵:۳۳) داستان نخستین رویارویی ابراهیم و نمرود در میدراش ربی چنین آمده است:
و او ابراهیم را به نزدیک نمرود آوردند. نمرود او را گفت که آتش را سجده کن. ابراهیم گفت تمنا این که آب را سجده کنم، که آتش را فرونشاند! نمرود گفت که آب را سجده کن. ابراهیم گفت تمنا این که ابر را سجده کنم که آب را بیاورد! نمرود گفت که ابر را سجده کن. ابراهیم گفت تمنا این که باد را سجده کنم که ابرها را در آسمان پراکنده سازد. نمرود گفت که باد را سجده کن. ابراهیم او را گفت که اینک مرا دستوری ده تا مگر آن انسانی را سجده کنم که تاب آن باد بیاورد. نمرود با او گفت که سخن در میان سخن می آوری، آتش را سجده خواهم کرد و جز او کسی را سجده نکنم و در آتش تو را خواهم افکندن مگر خدایی که تو او را سجده کنی، آمده تو را از عذاب آتش من برهاند؛ و هاران برادر ابراهیم آن جا ایستاده بود. با خود گفت که من چه کنم؟ اگر ابراهیم به سلامت بیرون آید، خواهم گفت: من از پیروان ابراهیمم و اگر نمرود پیروز گردد خواهم گفت که من از پیروان نمرودم؛ و ابراهیم را در آتش افکندند و او به سلامت بیرون آمد، پس هاران را گفتند که تو از پیروان کدامین ایشانی؟ و او با ایشان گفت که با ابراهیم. پس او را گرفته، در آتش افکندند، در آن آتش بمرد، پیش از آن که پدرش تارح بمیرد.
در سفر پیدایش تورات ۱۱:۲۹ از هاران نام برده شده است اما از مرگ او در آتش سخنی نرفته است. روایات یهودی دربارهٔ نمرود پس از در آتش افکندن ابراهیم، دیدگاه متفاوتی دارند. برخی از توبه نمرود سخن به میان آورده اند (میدراش ربی ۴۴:۱۱)؛ و برخی سخن از جنگ نمرود و ابراهیم و کشته شدن نمرود به میان آورده اند (میدراش رئو ۱۱:۲).
«نمرود» (به انگلیسی: Nimrod) آلبومی از گرین دی است که در ۱۴ اکتبر ۱۹۹۷ (۱۹۹۷-10-۱۴) منتشر شد.
نمرود ممکن است به یکی از موارد زیر اشاره داشته باشد:
نمرود (آلبوم)
نمرود (شهر)
نیمرود یا شهر نمرود، یا کالح (به عربی: کالح) یک شهر آشوری باستانی در بین النهرین شمالی در ساحل رود دجله بوده است، آشوری ها آن را در زبان محلی "کلخو"(Kalxu, Kalhu) و در زبان عربی "کال" و "کالخ" و "کالخو" می نامیدند، بعدها باستان شناسان نام آن را از روی اسم نیمرود، نیمرود(Nimrud) گذاشتند. خرابه ها و بقایای شهر، امروزه در یک کیلومتری روستای Noomanea در استان نینوا و حدود ۳۰ کیلومتری جنوب شرق شهر موصل در شمال عراق کشف شده است. گفته می شود که شهر نیمرود با شهر توراتی کالاح (کالخ) منطبق می باشد. نیمرود مساحتی در حدود ۳۶۰ هکتار را دربرمی گرفته است.
ویکی پدیای انگلیسی، مدخل Nimrud
ویکی پدیای انگلیسی، مدخل Ashurnasirpal II
وبسایت livius.org
این شهر را پادشاه آشور شلمنسر اول ساخت و شهر مزبور حدود هزار سال وجود داشت و در قرن سیزدهم قبل از میلاد پایتخت گردید، ولی بعد مدتی دچار رکود شد تا اینکه دوباره آشور-ناصیر-پال دوم پادشاه آشور به آن توجه نمود و آن را پایتخت خود قرار داد، به این ترتیب شهر مزبور شهرت و معروفیت فراوان پیدا کرد. آشورناصیرپال دوم با به کار گیری هزاران اسیر و برده، قصری بزرگ و معابد و ساختمان های بسیار بر ویرانه های شهر سابق ایجاد کرد و در شکوفایی شهر کوشید. بناهایی که در دورهٔ شکوفایی در این شهر وجود داشت، مجموعه ای کم نظیر از هنر و فرهنگ متعالی باستانی محسوب می شد. دیواری طویل دور شهر را دربرمی گرفت. در سال ۸۷۹ ق. م. یک مراسم افتتاح مجلل و باشکوه به همراه ضیافتی شاهانه و محتشم برگزار گردید و ما اکنون از طریق لوح نوشته ای از چگونگی این مراسم اطلاع داریم. شهر دارای تعدادی باغ های گیاه شناسی و یک باغ ویژهٔ جانورشناسی بود. نیمرود تا سال ۷۰۶ ق. م. پایتخت آشور باقی ماند و در آن تاریخ، سارگون دوم پادشاه آشور پایتخت را به دور شروکین (خورسابادکنونی) انتقال داد.
در قصر آشور-ناصیر-پال دوم کتیبه های بسیاری بر سنگ آهک (کربنات کلسیم) و نقش برجسته هایی بر مرمر سفید تهیه شده بود. بر روی یکی از کتیبه های مزبور چنین می نوشت:
کاخی از چوب های سرو، سدر لبنانی، ناژو، ارس (پیرو، اربس، به درختان و بته های همیشه سبز می گویند)، چوب توسه (چوب شمشاد، گیاه از جنس شمشاد یا توسکا)، چوب توت (درخت شاه توت)، چوب درخت پسته و درخت گز برای سکونت و زندگی شاهانه ام، و برای خوشایند وجود اربابانه و بزرگوارانه ام تا ابدالدهر، در آنجا پی افکندم. حیوانات کوه ها و حیوانات دریاها، از سنگ آهک و مرمر سفید، به زینت آراستم و بر دروازه های آن گستردم.
مختصات: ۳۵°۴۷′شمالی ۵۲°۴۱′شرقی / ۳۵٫۷۹°شمالی ۵۲٫۶۸°شرقی / 35.79; 52.68
ایرنا (غیرفعال)
ایسنا (غیرفعال)
شرکت مهندسی منابع آب ایران - فهرست سدهای ایران
سد نمرود سدی مخزنی و در دست ساخت در شهرستان فیروزکوه، واقع در استان تهران است که احداث آن از سال ١٣٨٤ آغاز شده و تا سال ١٣٩٠ در حدود ٦٥ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.این سد در ۱۷ کیلومتری جنوب غربی شهر فیروزکوه و تقریباً دو کیلومتری پایین دست روستای سُله بن بر روی رودخانه حبله رود و در ارتفاع ٢٠٢٠ متری از سطح دریا در دست احداث است. هدف از ساخت این سد تأمین سالیانه ١١٩.٥ میلیون مترمکعب آب به منظور نیازهای کشاورزی دشت گرمسار و چزگین و همچنین برآوردن آب شرب شهر گرمسار و نیز برطرفسازی نیازهای بخش صنعت شهرستان فیروزکوه به آب و مهار سیلاب در حوزه آبریز رودخانه حبله رود بوده است.
به گفته شاهرخ رامین، نماینده مجلس هشتم شورای اسلامی در حوزه انتخابیه دماوند و فیروزکوه در مصاحبه با خبرنگار خانه ملت، از حدود ١٢٠ میلیون مترمکعب آب قابل تنظیم این سد، به مقدار ٩٠ میلیون متر مکعب به بخش کشاورزی و ٣٠ میلیون مترمکعب به حوزه صنعت و آب شرب اختصاص خواهد یافت. وی اذعان داشت که با آبگیری این سد روستای سُله بن به زیر آب خواهد رفت و هزینه خریداری اراضی روستایی این منطقه ٤٥ میلیارد تومان برآورد میشود.
سد نمرود دارای مخزنی با حجم کل ١٣٩ میلیون مترمکعب و حجم مفید ١٢٠ میلیون مترمکعب و بدنه خاکی با هسته رسی، و همچنین ارتفاع از پی ٨٢ متر و طول و عرض تاج ٦٨٠ و ١٢ متر است . گفتنی است که ارتفاع این سد در طرح اولیه ١٢٠ متر در نظر گرفته شده بود. حجم مصالح خاکریزی شده در این سد ٧.٢ میلیون مترمکعب و سرریز آن از نوع اوجی آزاد با شیب سرریز ١٦ و ٢١ درصد و عرض سرریز ٢٢ متر است.این سد دارای یک دیوار آببند از جنس بتن پلاستیک به عمق حداکثر 32 متر و دو ردیف پرده آببند تزریق می باشد. .
هاوکر سیدلی نمرود یک هواپیمای گشت دریایی در حال توسعه توسط بریتانیا بود. این طرح یک تغییر گسترده از هواپیمای دی هاویلند کامِت، اولین هواپیمای جت خطوط هوایی تجاری بود. طراحی این هواپیما در اصل توسط هاوکر سیدلی، جانشین شرکت دی هاویلند صورت گرفته و مقدار زیادی از توسعه و نگهداری این هواپیما نیز، خود به وسیلهٔ شرکت های جانشین هاوکر سیدلی به ترتیب بریتیش آئرواسپیس و بی ای ئی سیستمز انجام شده است.
در ۴ ژوئن سال ۱۹۶۴، دولت بریتانیا ۳۸۱ نفر از متخصصین هوایی را برای جایگزینی به آوروُ شِکِلتون (Avro Shackleton) فرستاد. ضرورت چنین اقدامی در امر جانشینی، بیانگر سرعت نزدیک شدن خستگی ها، فرسودگی و محدودیت های موجود در ناوگان شکلتون نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا بود. توسعه و بازسازی ناوگان گشت دریایی شکلتون، معامله بزرگی بود که نظر تولید کنندگاه هوپیماهای مشابه را چه در داخل بریتانیا و چه در خارج جلب کرد. هواپیما ارائه شده شامل: لاکهید پی-۳ اوریون و برگوت آتلانتیک از تولیدکنندگان خارجی و تولیدات شرکت های بریتانیایی و زیرمجموعه های آن ها شامل هواپیماهای: هاوکر سایدلی ترایدنت، بی ای سی یک-یازده، وایکر وی سی ۱۰ و دی هاویلند کامت بود. در دوم فوریه ۱۹۶۵ میلادی هارولد ویلسون، نخست وزیر انگلستان، اعلام کرد قصد سفارش نسخه گشت دریایی هاوکر سیدلی از نوع کامت مدل اچ اس ۸۰۱ را دارد. طراحی نمرود بر پایه هواپیمای کامت۴سی، هواپیمای خطوط تجاری که به پایان زندگی تجاری خود رسیده بود شکل گرفت. اولین پیش نمونه های نیمراد مدل ایکس-وی۱۴۸ و ایکس-وی۱۴۷ از دو بدنه نهایی ناتمام کامت۴سی ساخته شد. برای بهره وری بهتر از سوخت، به ویژه در ارتفاعات پایین که مورد نیاز گشت دریایی بود، موتور توربوجت
کامت با موتور توربوفن رولزرویس اسپی جایگزین شد. اصلاحات عمده بدنه شامل موارد، محفظه داخلی حمل سلاح، دماغه مناسب برای گسترش رادار، دم جدید با تجهیزات جنگ الکترونیک (ESM)، سنسورهای نصب شده در سطوح آیرودینامیک بزرگ و بوم آشکارساز ناهنجاری مغناطیسی (MAD) بود. پس از اولین پرواز در می ۱۹۶۷، نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا ۴۶ نیمراد ام آر ۱اس سفارش داد. اولین نمونه:XV۲۳۰ در اکتبر ۱۹۶۹ وارد خدمت شد. در مجموع پنج اسکادران با استفاده از نوع نمیراد تأسیس شد. چهار اسکادران به طور دائم در دایگاه های بریتانیا مستقر شده و اسکادران پنجم در ابتدا در مالت مستقر شد.
در مه ۱۹۷۴ سه هواپیمای نیمراد برای وظیفه سیگنال های اطلاعاتی سازگار و جایگزین کامت سی۲اس و کانبرا از اسکادران شماره ۵۱ شدند. تشخیص بصری نوع آر۱ از ام آر۲ بواسطه بوم آشکارساز ناهنجاری مغناطیسی (MAD) ممکن بود که این آشکارساز مجموعه ای از دیش های رادیویی
مختصات: ۳۷°۵۸′۵۴″ شمالی ۳۸°۴۴′۲۸″ شرقی / ۳۷٫۹۸۱۶۷°شمالی ۳۸٫۷۴۱۱۱°شرقی / 37.98167; 38.74111
نام اظهارشده در فهرست میراث جهانی یونسکو
کوه نمرود یا نمرود داغ در شهرستان کاحتا استان آدی یامان در جنوب شرقی ترکیه قرار دارد. بناهای تاریخی این مکان از بزرگ ترین ساختمان های دوران هلنی است. وزن بعضی از بلوک های سنگی به کار رفته در آن، به ۹ تن می رسد. آرامگاه آنتیوخوس اول، از پادشاهان کوماژن، در اینجا قرار دارد.
پادشاهی کوماگنه که در سال 109 قبل از میلاد در جنوب شرقی آناتولی و به عنوان یک پادشاهی مستقل تاسیس یافته بود، جوامع، مذاهب و فرهنگ های مختلف را گرد هم آورده بود. پادشاه این تمدن با هدف تحکیم پیوند با خدایان و تامین آرامش مردم، در نقاط مختلف کشور معابد متعددی ساخته بود، معبد ساخته شده در کوه نمرود نیز یکی از اینهاست. پادشاه آنتیکوس اول با هدف نشان دادن منت و سپاس خود به درگاه خدایان و به پاس احترامی که برای اسب هایش قایل بود، این مقبره، مجسمه های یادبود و کتیبه های بزرگ آن را ساخته است که همه از مهمترین آثار بجای مانده از دوره هلنیستیکی هستند.
تراس شرقی


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

نمرود در دانشنامه آزاد پارسی

نَمرود
(یا: نِمرود) (در عبری به معنی «سخت و نیرومند») در عهد عتیق، از سلاطین بین النهرین، پسر کوش و نخستین شاه جبار جهان و فرمانروای آشور و بابل (پیدایش ۸:۱۰ ـ۱۲). «زمین نمرود» اشارتی شاعرانه به سرزمین آشور است. گفته می شود که نینوا و بابل را او ساخت. گاه او را همان گیلگمش می شمارند. طبق روایت های اسلامی همو بود که ابراهیم خلیل الله را در آتش افکند و آتش به امر خداوند سرد شد و ابراهیم نجات یافت.

معنی نمرود به انگلیسی

nimrod (اسم)
ستمگر ، نمرود

نمرود را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

پیشنهاد کاربران

موجنتا ٢٢:٢٨ - ١٣٩٦/١٢/٠٣
نمرود در کوردی به معنای نه مر یا به عباری کسی که نمی میرد هست
نمرود یا جاویدان
|

میثم ٠٩:٠٧ - ١٣٩٨/٠٥/١٣
نمرود یە کلمە کاملا کُردیست
نمرود یا نامرێد یعنی نمی میرد ،سخت جان،
|

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• زندگینامه نمرود   • کودکی نمرود   • علت مرگ نمرود   • نمرود چگونه مرد   • داستان تولد نمرود   • شهر نمرود   • نمرود کیست؟   • همسر نمرود   • معنی نمرود   • مفهوم نمرود   • تعریف نمرود   • معرفی نمرود   • نمرود چیست   • نمرود یعنی چی   • نمرود یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی نمرود
کلمه : نمرود
اشتباه تایپی : klv,n
آوا : namrud
نقش : اسم خاص اشخاص
عکس نمرود : در گوگل


آیا معنی نمرود مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 98% )