انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

94 1091 100 1

هابیل

/hAbil/

معنی اسم هابیل

اسم: هابیل
نوع: پسرانه
ریشه اسم: عبری
معنی: (تلفظ: hābil) (عبری) به معنی ' نفس یا بخار '، (در اعلام) به نقل از تورات دومین پسر حضرت آدم بوده است که داستان وی و برادرش (قابیل) در قرآن سوره ی مائده، آیه 30 آمده است - معرب از عبری نفس یا بخار، نام پسر آدم (ع)

معنی هابیل در لغت نامه دهخدا

هابیل. (اِخ ) پسر دومین آدم است . بعضی را گمان چنان است که اسم مسطور (هابیل = نفس ، بخار) دلالت بر کوتاهی عمر هابیل است ، ودیگران بر آنند که چون حوّا دید قاین آن نسل موعود نیست این مطلب داعی بر این شد که با خود فکر نماید که زندگانی را چندان اهمیتی نیست و همچنانکه یعقوب (4:14) میگوید: «حیات شما چیست ؟ مگر بخاری نیستید که اندک زمانی ظاهر است و بعد ناپدید میشود». علی الجمله هابیل شبان بود و از اول زادگان گوسفندان خود از برای خداوند قربانی آورد و خداوند قربانی وی را پذیرفته قربانی قائین را که از محصول ارضی بود رد کرد . در این حال دست حسد سرمه ٔ نفرت در دیده ٔ قائین کشیده بر برادر خود غضبناک شده او را کشت . و مسیح ، هابیل راهابیل صدیق نامید . (قاموس کتاب مقدس ). مؤلف مجمل التواریخ آرد: «نخستین کسی که از دنیا بیرون رفت هابیل بود که قابیل بکشتش ، چنانکه حق تعالی در قرآن یاد کرده است و همانجا در کوههای حدود سراندیب قابیل ، هابیل را در زیر خاک کرد .
و اندر کتاب دلایل القبله چنان خواندم که روایت کرده است ابن عباس رضی اﷲ عنهما که آن وقت زمین اسفید بود تا آن وقت که قابیل هابیل را بکشت ، پس لونش بگردید و طعم بعضی از میوه ها ناخوش گشت و مضر، و از آن سبب در مرثیت و اندوه هابیل آدم این بیتها یاد کرد و معروف و مشهور است :
تغیرت البلاد و من علیها
و وجه الارض مُغْبرّ قبیح
تغیَّرَ کل ذی لون و طعم
و قل بشّاشة الوجه الملیح [ البصیح ]
فما لی [ و ما لی ] لاابوح [ اجود ] لسکب دمعی [ بسکب دمع ]
و هابیل توارته [ تضمنه ] الضریح
بان قتل قابیل اخاه (؟)
فما أنَا فی حی̍وتی مستریح .
(مجمل التواریخ و القصص صص 430-431).
که پسر بود دو مر آدم را
مِه ْ قابیل و کهترش هابیل.
ناصرخسرو (دیوان ص 241).
گروهی چو دریا جنوبی گرای
که بوده ست هابیلشان رهنمای.
نظامی.
قربان کرده بر غم قابیل
در آتش عشق همچو هابیل.
اوحدی کرمانی (از مزدیسنا ص 512).
و رجوع به مجمل التواریخ و القصص ص 89، 182، 430، 431 و 481 و تاریخ گزیده صص 23-24 و 65 نزهةالقلوب ج 3 ص 250 و 292 و لباب الالباب ج 1 صص 17-18العقد الفرید ج 2 ص 152 و ج 5 ص 59 و الکامل ج 1 و ناسخ التواریخ ج 1 شود.

معنی هابیل به فارسی

هابیل
نام پسر حضرت آدم است که بدست برادر خود قابیل کشته شد زیرا خداوند وی را بر برادرش قابیل ترجیح داد و قربانی او را پذیرفت .

هابیل در دانشنامه اسلامی

هابیل
"هابیل و قابیل" نام دو فرزند از فرزندان حضرت آدم ابوالبشر است.
نام این دو برادر در قرآن نیامده، بلکه با تعبیر "إبنی آدم" از آن دو یاد شده که خطاب به پیامبر اسلام میفرماید:«وَاتْلُ عَلَیهِمْ نَبَأَابْنَی آدَمَ بِالْحَق» «و داستان دو فرزند آدم را به حق بر آنها بخوان»اما در روایات نام آنها بیان شده که نامشان، "هابیل و قابیل" بوده است.
داستان هابیل و قابیل در قرآن
ماجرای آن دو برادر فقط در آیات ۲۷ إلی ۳۱ سوره مائده ذکر شده با بیان اینکه، وقتی حضرت آدم(ع) اولین پیامبر الهی، از طرف خدا مأمور شد که "هابیل" را به عنوان وصی و جانشین خود انتخاب کند، حسادت قابیل که ناشی از انتخاب هابیل به عنوان وصی آدم و إعطای اسم أعظم و اختصاصات نبوت به هابیل بود، او را به مخالفت با این دستور خدا برانگیخت و به این امر اعتراض کرد؛ چون توهّم شایستگی خود بر هابیل را داشت، اما خداوند جهت نشان دادن مقام و منزلت "هابیل" بر "قابیل"، دستور داد که برای خدا قربانی انجام دهند، قربانی هر کس پذیرفته شد، وصی حضرت آدم است؛ در نتیجه قربانی هابیل پذیرفته شد، اما قربانی قابیل مورد قبول واقع نشد و این امر موجب شد که قابیل دست به قتل برادر خود بزند.
بررسی داستان هابیل و قابیل
← ۱. حسادت قابیل بر هابیل
...
هابیل
هابیل دومین فرزند پسر آدم(ع) و حوا و برادر قابیل. او را انسانی باتقوا و عابد معرفی کرده اند. هابیل به فرمان خدا جانشین و وصی آدم شد. او مأمور شد با اقلیما، خواهر دوقلوی قابیل ازدواج کند. برادرش قابیل هم می بایست با خواهر دوقلوی هابیل ازدواج کند. جانشینی هابیل و فرمان ازدواجش با اقلیما مورد اعتراض قابیل قرار گرفت. قابیل بر این باور بود به دلیل آنکه او فرزند بزرگ تر است، خود شایسته جانشینی پدر و ازدواج با اقلیما است.
به دنبال این اعتراض قرار شد هر کدام از آن دو برای خدا قربانی کنند. قربانی هر کدام که پذیرفته شد، نشان از تقربش به خدا است و جانشینی و ازدواج با اقلیما نیز برای همان خواهد بود. با پذیرفته شدن قربانی هابیل، جانشینی و ازدواج با اقلیما از آنِ او شد. وی مورد حسادت قابیل قرار گرفت و توسط او کشته شد. در قرآن به نام هابیل تصریح نشده است؛ اما واژه «دو فرزند آدم» برای هابیل و قابیل به کار رفته است. ماجرای هابیل و قابیل در سوره مائده آمده است. در تورات نیز به ماجرای هابیل و قابیل اشاره شده است.
هابیل دومین فرزند پسر آدم(ع) و حوا و برادر کوچک قابیل بود. بر اساس گزارش ها مادر هابیل ابتدا قابیل و خواهرش اقلیما را به دنیا آورد سپس هابیل و لیوذا متولد شدند. هابیل صاحب گله بود. وی را انسانی نیک و مطیع فرامین خدا معرفی کرده اند.
"هابیل و قابیل" نام دو فرزند از فرزندان حضرت آدم ابوالبشر است.
نام این دو برادر در قرآن نیامده، بلکه با تعبیر "إبنی آدم" از آن دو یاد شده که خطاب به پیامبر اسلام میفرماید:«وَاتْلُ عَلَیهِمْ نَبَأَابْنَی آدَمَ بِالْحَق»
مائده/ سوره۵، آیه۲۷.    
ماجرای آن دو برادر فقط در آیات ۲۷ إلی ۳۱ سوره مائده ذکر شده با بیان اینکه، وقتی حضرت آدم(ع) اولین پیامبر الهی، از طرف خدا مأمور شد که "هابیل" را به عنوان وصی و جانشین خود انتخاب کند، حسادت قابیل که ناشی از انتخاب هابیل به عنوان وصی آدم و إعطای اسم أعظم و اختصاصات نبوت به هابیل بود، او را به مخالفت با این دستور خدا برانگیخت و به این امر اعتراض کرد؛ چون توهّم شایستگی خود بر هابیل را داشت، اما خداوند جهت نشان دادن مقام و منزلت "هابیل" بر "قابیل"، دستور داد که برای خدا قربانی انجام دهند، قربانی هر کس پذیرفته شد، وصی حضرت آدم است؛ در نتیجه قربانی هابیل پذیرفته شد، اما قربانی قابیل مورد قبول واقع نشد و این امر موجب شد که قابیل دست به قتل برادر خود بزند.
عروسی حویزی، تفسیر نورالثقلین، تحقیق سیدهاشم رسولی محلاتی،ج۱، ص۶۱۰.    
← ۱. حسادت قابیل بر هابیل
...
امروزه قبرى در دامنۀ کوه و در غرب دمشق به هابیل منسوب است. این مکان نزدیکِ قریۀ «زُبدانى» و در مسیر دمشق - بیروت است که از شهر تا آن جا حدود ۴۵ کیلومتر راه مى باشد. مسیر آن از طریق ساحة الامویین و خیابان المزه به سوى بیروت بوده و پس از دو راهى قنیطره و زبدانى - به سمت زبدانى - در سمت راست مسیر، تابلویى با عنوان «نبى هابیل علیه السلام » دیده مى شود. از این جا جاده اى خاکى و باریک در دامنه هاى کوه است که تا مقبره هابیل علیه السلام حدود ۴/۵ کیلومتر فاصله دارد. در منابع تاریخى،مکان دقیق دفن هابیل در کوه قاسیون ذکر نشده است،با این حال،امروزه قبرى در دامنۀ کوه به هابیل منسوب است.این مکان نزدیک روستاى زبدانى است و همان طور که در بحث قبلى اشاره شد،کوه قاسیون و روستاى زبدانى حدود ۴٠ کیلومترى مسیر دمشق-بیروت قرار دارد.از دامنۀ کوه تا مقبرۀ هابیل علیه السلام، حدود ۴/۵ کیلومتر فاصله است در اطراف مقبرۀ هابیل علیه السلام،مسجدى بزرگ که داراى شبستان جامع و گنبد است،قرار دارد.نخستین کسى که عمارت و مقبره اى بر این قبر ساخت،اسکندر مقدونى بود. ٣٣) .تاریخ و اماکن زیارتى و سیاحتى سوریه،ص ٢٢٧.
قتل هابیل توسط برادرش قابیل به خاطر حسادت وی از هابیل بود و اینکه چرا قربانی هابیل نزد خداوند مقبول افتاده و قربانی من مردود شده است.
حضرت آدم (علیه السّلام) و حوّا (علیهاالسّلام) وقتی که در زمین قرار گرفتند، خداوند اراده کرد که نسل آن ها را پدید آورده و در سراسر زمین گسترش گرداند. پس از مدتی حضرت حوّا باردار شد و در اولین وضع حمل، از او دو فرزند دو قلو، یکی دختر و دیگری پسر به دنیا آمدند. نام پسر را «قابیل» و نام دختر را «اقلیما» گذاشتند. مدتی بعد که حضرت حوّا بار دیگر وضع حمل نمود، باز دوقلو به دنیا آورد که مانند گذشته یکی از آن ها پسر بود و دیگری دختر. نام پسر را «هابیل» و نام دختر را «لیوذا» گذاشتند.
ازدواج فرزندان حضرت آدم
فرزندان بزرگ شدند تا به حد رشد و بلوغ رسیدند، برای تامین معاش، قابیل شغل کشاورزی را انتخاب کرد، و هابیل به دام داری مشغول شد. وقتی که آن ها به سن ازدواج رسیدند (طبق گفته بعضی:) خداوند به آدم (علیه السّلام) وحی کرد که قابیل با لیوذا هم قلوی هابیل ازدواج کند، و هابیل با اقلیما هم قلوی قابیل ازدواج نماید. (از ظاهر بعضی از آیات قرآن مانند آیه یک سوره نساء: «... وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً کثیراً و نِساءً» استفاده می شود که در ازدواج فرزندان آدم، شخص ثالثی در کار نبوده است و ضرورت اجتماعی چنین اقتضا داشت، ولی روایات و گفتار مفسران در این باره گوناگون است، و در بعضی از روایات، ازدواج خواهر و برادر فرزندان آدم (علیه السّلام) تکذیب شده است (چنان که در تفسیر نور الثقلین به نظر می رسد بهترین قول این است که: قابیل و هابیل با دو دختر که از بازماندگان نسل های در حال انقراض قبل بودند، ازدواج نموده اند، زیرا طبق بعضی از روایات، آدم (علیه السّلام) اولین انسان روی زمین نیست.حضرت آدم فرمان خدا را به فرزندانش ابلاغ کرد، ولی هواپرستی باعث شد که قابیل از انجام این فرمان سرپیچی کند، زیرا «اقلیما» هم قلویش زیباتر از «لیوذا» بود، حرص و حسد آن چنان قابیل را گرفتار کرده بود که به پدرش تهمت زد و با تندی گفت: «خداوند چنین فرمانی نداده است، بلکه این تو هستی که چنین انتخاب کرده ای؟»
قربانی کردن به درگاه خدا
حضرت آدم (علیه السّلام) برای این که به فرزندانش ثابت کند که فرمان ازدواج از طرف خدا است، به هابیل و قابیل فرمود: «هر کدام چیزی را در راه خدا قربانی کنید، اگر قربانی هر یک از شما قبول شد، او به آن چه میل دارد سزاوارتر و راست گوتر است.» (نشانه قبول شدن قربانی در آن عصر به این بود که صاعقه ای از آسمان بیاید و آن را بسوزاند). فرزندان این پیشنهاد را پذیرفتند. هابیل که گوسفندچران و دامدار بود، از بهترین گوسفندانش یکی را که چاق و شیرده بود برگزید، ولی قابیل که کشاورز بود، از بدترین قسمت زراعت خود خوشه ای ناچیز برداشت. سپس هر دو بالای کوه رفتند و قربانی های خود را بر بالای کوه نهادند، طولی نکشید صاعقه ای از آسمان آمد و گوسفند را سوزانید، ولی خوشه زراعت باقی ماند. به این ترتیب قربانی هابیل پذیرفته شد، و روشن گردید که هابیل مطیع فرمان خدا است، ولی قابیل از فرمان خدا سرپیچی می کند. به گفته بعضی از مفسران، قبولی عمل هابیل و رد شدن عمل قابیل، از طریق وحی به آدم (علیه السّلام) ابلاغ شد، و علت آن هم چیزی جز این نبود که هابیل مرد باصفا و فداکار در راه خدا بود، ولی قابیل مردی تاریک دل و حسود بود، چنان که گفتار آن ها در قرآن آمده بیانگر این مطلب است، آن جا که می فرماید: «هنگامی که هر کدام از فرزندان آدم، کاری برای تقرّب به خدا انجام دادند، از یکی پذیرفته شد و از دیگری پذیرفته نشد. آن برادری که قربانیش پذیرفته نشد به برادر دیگر گفت: «به خدا سوگند تو را خواهم کشت». برادر دیگر جواب داد: «من چه گناهی دارم زیرا خداوند تنها از پرهیزکاران می پذیرد.»نیز مطابق بعضی از روایات از امام صادق (علیه السّلام) نقل شده که علّت حسادت قابیل نسبت به هابیل، و سپس کشتن او این بود که حضرت آدم (علیه السّلام) هابیل را وصی خود نمود، قابیل حسادت ورزید و هابیل را کشت، خداوند پسر دیگری به نام هبة الله به آدم (علیه السّلام) عنایت کرد، آدم به طور محرمانه او را وصی خود قرار داد و به او سفارش کرد که وصی بودنش را آشکار نکند، که اگر آشکار کند قابیل او را خواهد کشت... قابیل بعدها متوجه شد و هبة الله را تهدید کرد که اگر چیزی از علم وصایتش را آشکار کند، او را نیز خواهد کشت.
کشته شدن هابیل
...

هابیل در دانشنامه ویکی پدیا

هابیل
هابیل (Abel) پسر دوم آدم (ابوالبشر) بوده است.
واقعه درگیری هابیل با قابیل که هر دو از فرزندان آدم بوده اند و سرانجام منجر به کشته شدن هابیل توسط قابیل می شود، در آیهٔ ۲۷ سوره مائده در قرآن آمده است.
قرآن از این مسئله سخنی به میان نیاورده و فقط از قربانی سخن گفته است ولی در روایتی، صادق به زراره میگوید: خداوند به آدم وحی فرمود که اختصاصات نبوّت را به هابیل تسلیم نماید و إسم اعظم را به او تعلیم دهد و او را وصیّ خود قرار بدهد؛ قابیل، چون از حیث سنی بزرگتر از هابیل بود و خود را شایسته تر از برادر کوچکش می دانست و به هابیل حسادت کرد. حضرت آدم بنا به فرمان خداوند به آن دو برادر دستور داد که در راه خدا قربانی کنند؛ قربانی هر کدام مورد قبول واقع شد وصی و جانشین پدر گردد؛ نتیجهٔ آزمایش الهی به نفع هابیل شد، به همین سبب حسادت قابیل شعله ور شد.
«هابیل» (انگلیسی: Abel (film)) یک فیلم است که در سال ۱۹۸۶ منتشر شد.
هابیل علی اف (به ترکی آذربایجانی: Habil Əliyev) (۲۸ مهٔ ۱۹۲۷، آغ داش - ۸ سپتامبر ۲۰۱۵) نوازندهٔ کمانچه اهل جمهوری آذربایجان بود.
هابیل مصطفی اوغلو علی اف در ۶ خرداد ۱۳۰۶ خورشیدی در روستایی در منطقهٔ آغ داش در جمهوری آذربایجان به دنیا آمد. زمانی که هابیل علی اف در دبستان مشغول تحصیل بود احمد آغدامسکی خواننده مشهور آن زمان، اتاقی در خانه آنها اجاره کرد و این حضور و رفت وآمدهای آغدامسکی با دیگر موسیقیدانان سرآغاز علاقه هابیل به موسیقی شد. علاقه و کشش هابیل به موسیقی با تشویق و حمایت مادر همراه شد به گونه ای که بعدها در گفتگویی اعلام کرد که حضورش در دنیای هنر را مدیون دو نفر است: اول احمد آغدامسکی و دیگری مادرش نسا خانم. با تشویق های آغدامسکی و حمایت های مادر وارد مدرسه موسیقی در آغ داش شد و ساز تار را انتخاب کرد ولی به علت ضعف جثه نمی توانست به درستی تار را در دست بگیرد به همین خاطر ساز کمانچه را برگزید. ۱۱ ساله بود که اولین بار در مدرسه به اجرای موسیقی پرداخت. هابیل بعد از اتمام کلاس هفتم وارد مدرسه پداگوژی شد و همزمان نیز در تئاتر دولتی درام وزیروف آغداش ساز می زد. در سال ۱۹۵۲ به باکو رفت و وارد مدرسهٔ موسیقی عاصف زینالی شد و شروع به یادگیری ظرائف مقام های موسیقی نزد قربان پیریمف (نوازنده تار) و خان شوشینسکی کرد. در سال ۱۹۵۳ وی وارد انجمن فلارمونیک دولتی آذربایجان شد. اولین حضور وی در تلویزیون در سال ۱۹۶۱ بود که در آنجا وی سه گاه را با تکنیک های نوینی اجرا کرد که بحث های بسیاری را برانگیخت. هابیل علی اف اجراهای بسیاری در شوروی و همچنین ترکیه، ایالات متحده آمریکا، آلمان، انگلستان، فرانسه، هندوستان، پاکستان، ایران، مصر، سوئد، هلند، تونس، ژاپن، سوریه و… داشته است. وی در سال ۱۹۵۴ ازدواج کرده و صاحب سه دختر و یک پسر بود. هابیل علی اف، در ۸ سپتامبر ۲۰۱۵، پس از چندین روز در کما بودن، در بیمارستانی در باکو درگذشت.
پس از انقلاب ۱۳۵۷، برخی از گروه های چپ به انتشار و رواج موسیقی افرادی مانند علی اف، رامیز قلیف و امیراف دادند و به این ترتیب بود که جامعه ایران با صدای ساز علی اف آشنا شدند. وی پس از سال ۱۹۹۰ بارها به ایران آمد و در سال های متفاوت برنامه های مختلفی با موسیقیدانانی چون شجریان، شهناز، بدیعی، تجویدی، ناصح پور، افتخاری و کسایی داشت. هم‍چنین شش آلبوم از تکنوازیهای علی اف و نیز همنوازیش با محمدرضا شجریان در ایران منتشر شد. وی علاقه اش به برگزاری کنسرت در ایران به حدی بود که حتی چهار سال پس از آنکه برای همیشه از نواختن روی صحنه اعلام بازنشستگی کرد، بار دیگر به ایران آمد و کنسرت داد.
هابیل و قابیل، یا هابیل و قائن در دین های ابراهیمی نام دو پسر آدم و حوا هستند. بر اساس این دین ها، این دو برادر هدایا و قربانی هایی به خداوند تقدیم می کنند که هدیهٔ هابیل پذیرفته می شود ولی هدیهٔ قائن رد می شود. در نتیجهٔ این حادثه قائن به هابیل حسادت می ورزد تا آنجا که یک روز او را می کشد.
در تورات آمده است که معنای نام قائن یا قابیل «حاصل شده» است؛ زیرا حوا پس از به دنیا آوردن قائن که اولین فرزندش بوده است می گوید: «به کمک خدا فرزندی حاصل نمودم». ولی دربارهٔ هابیل اشاره ای نشده است.
قرآن نامی از این دو نیاورده و به عنوان دو فرزند آدم (به عربی: اِبنَی آدم) بسنده کرده است. همچنین از هدیهٔ آن دو سخن مشخصی به میان نیامده و عنوان شده که هرکدام، کاری برای تقرب (به پروردگار) انجام دادند و دربارهٔ این کار توضیحی داده نشده است. بر اساس قرآن برادری که برادرش را کشته بود، پس از کشتن برادرش در دفن جسدش عاجز ماند. به همین خاطر خداوند کلاغی فرستاد تا با کندن زمین به او بیاموزد که چگونه باید برادرش را دفن کند.
«هابیل و قابیل» (انگلیسی: Cain and Abel (film)) فیلمی در ژانر کمدی است که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به اسکات ال. شوارتز، بریجت پاورز، و سارا جونز اشاره کرد.
ژوئن ۲۰۰۶ (۲۰۰۶-06) (Dances With Films Festival)
۴ سپتامبر ۲۰۰۷ (۲۰۰۷-09-۰۴) (United States)
ده هابیل، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان زابل در استان سیستان و بلوچستان ایران است.
این روستا در دهستان بنجار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴۸ نفر (۳۲خانوار) بوده است.
سیل هابیل، روستایی از توابع بخش فیروزآباد شهرستان سلسله در استان لرستان ایران است.
این روستا در دهستان فیروزآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۶۲ نفر (۱۰۲خانوار) بوده است.
شیخ هابیل، روستایی از توابع بخش سرفاریاب شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد ایران است.
این روستا در دهستان پشته ذیلائی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۱۹ نفر (۴۴خانوار) بوده است.


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

هابیل را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• قبر هابیل و قابیل   • داستان هابیل و قابیل در تورات   • هابیل و قابیل با چه کسانی ازدواج کردند   • داستان هابیل و قابیل در کدام سوره است   • خلاصه داستان هابیل و قابیل   • لیوذا   • قد هابیل و قابیل   • فرزندان قابیل   • معنی هابیل   • مفهوم هابیل   • تعریف هابیل   • معرفی هابیل   • هابیل چیست   • هابیل یعنی چی   • هابیل یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی هابیل
کلمه : هابیل
اشتباه تایپی : ihfdg
آوا : hAbil
نقش : اسم خاص اشخاص
عکس هابیل : در گوگل


آیا معنی هابیل مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 94% )