انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

94 1092 100 1

هوانوردی

/havAnavardi/

معنی هوانوردی به فارسی

هوانوردی
[حمل ونقل هوایی] ← علم هوانوردی
[aeronautical fixed station] [حمل ونقل هوایی] ایستگاهی در بخش خدمات ثابت هوانوردی
[aeronautical fixed telecommunication network station/ aeronautical fixed telecommunications network station, AFTN station] [حمل ونقل هوایی] ایستگاهی واقع در ساختار شبکۀ ثابت مخابراتی هوانوردی که تحت حاکمیت دولت متبوع عملیات را اجرا می کند
[aeronautical fixed telecommunication network origin station/ aeronautical fixed telecommunications network origin station, AFTN origin station] [حمل ونقل هوایی] ایستگاه شبکۀ ثابت مخابراتی هوانوردی که پیام ها و داده های رقمی را برای انتقال ازطریق این شبکه می پذیرد
[aeronautical telecommunication station] [حمل ونقل هوایی] ایستگاهی در بخش خدمات مخابراتی هوانوردی
[aeronautical fixed telecommunication network destination station/ aeronautical fixed telecommunications network destination station, AFTN destination station] [حمل ونقل هوایی] ایستگاه شبکۀ ثابت مخابراتی هوانوردی که پیام ها و داده های رقمی را برای پردازش دریافت می کند و سپس آنها را برای مخاطب ارسال می کند
[aeronautical station] [حمل ونقل هوایی] ایستگاهی زمینی، ندرتاً بر روی کشتی یا سکوی دریایی، برای ارائۀ خدمات سیار هوانوردی
[aeronautical fixed telecommunication network/ aeronautical fixed telecommunications network, AFTN] [حمل ونقل هوایی] سامانۀ جهانی مدارهای ثابت هوانوردی که بخشی از خدمات ثابت هوانوردی به شمار می آید و به تبادل پیام ها یا داده های رقمی بین ایستگاه های ثابت هوانوردی با ویژگی های ارتباطی یکسان یا سازگار اختصاص دارد
[aeronautics] [حمل ونقل هوایی] علم مطالعه و طراحی و ساخت و به کارگیری هواگَردها متـ . هوانوردی
[aeronautical fixed telecommunication network communication centre/ aeronautical fixed telecommunications network communication centre, AFTN communication centre] [حمل ونقل هوایی] ایستگاه شبکۀ ثابت مخابراتی هوانوردی که وظیفۀ اصلی آن تقویت یا بازفرست شدآمد مخابراتی از ایستگاه های مرتبط یا به ایستگاه های مرتبط است
[aeronautical chart] [مهندسی نقشه برداری] نقشه ای که برای ناوبری هوایی طراحی میشود
[aeronautical meteorology] [علوم جَوّ] شاخه ای از هواشناسی که به مطالعۀ تأثیر وضع هوا بر ناوبری هوایی می پردازد متـ . هواشناسی هواپیمایی aviation meteorology

هوانوردی در دانشنامه ویکی پدیا

هوانوردی
هوانوردی ( به انگلیسی : Aviation) یا جابجایی هوایی به فعالیتهای مرتبط با پرواز مکانیکی و صنعت هواگردسازی اطلاق می گردد. هواگردها به چند گونه بال ثابت (هواپیما) و بال گردنده (بالگرد) و نیز سبکتر از هوا مانند بالن و کشتی های هوایی تقسیم می شوند. هوانوردی را می توان بطور عمده به سه دسته بخش کرد:
هواپیماهای جنگنده مخصوص رزم هوایی
هواپیماهای مخصوص حمله به اهداف زمینی
هواپیماهای بمب افكن
هواپیماهای ترابری نظامی
هواپیماهای تجسس و شناسایی
پهبادها (هواپیماهای بدون سرنشین)
هوانوردی بازرگانی از سوی شرکت های هواپیمایی مانند ماهان، ایران ایر، هواپیمایی آسمان، آریانا، تاجیک ایر، لوفت هانزا و دیگر شرکت ها به منظور حمل مسافر انجام می شود.
به همهٔ گونه های هوانوردی بجز ترابری هوایی و هوانوردی نظامی برپایه جدول زمانی (شرکت های هواپیمایی) اطلاق می شود. این گونه هوانوردی هواگردهای شخصی، خدمات چارتر، امدادی و تفریحی هواگردهای از آن شرکتهای بازرگانی و بسیاری گونه های دیگر هوانوردی غیر ترابری را شامل می شود.
هوانوردی نظامی دربرگیرندهٔ فعالیتهای رزمی و نیز مأموریت های پروازی که برای پشتیبانی نظامی انجام می شوند می باشد.
عکس هوانوردی
هوانوردی ای ال ای یا هوانوردی الا (به انگلیسی: ELA Aviación) تولید کننده اسپانیایی هواپیما و هلی کوپتر مستقر در کوردوبا، اندلس است. شرکت ای ال ای مشارکت محدود، شرکت با مسئولیت محدود اسپانیایی است.نبو
این شرکت در سال ۱۹۹۶ تشکیل شد و شروع به طراحی و تولید بالگردهای کابین باز خانواده ای ال ای ۰۷ باز کرد، از جمله بالگرد کشاورزی ای ال ای ۰۷ آگرو، بالگرد تفریحی، توریستی ای ال ای ۰۷ کوگر و بالگرد آموزشی ای ال ای ۰۷اس . این شرکت همچنین بالگرد ای ال ای ۱۰ اکلیپس را ساخته است.
هوانوردی تجاری بخشی از هوانوردی غیر نظامی است که شامل خرید یا اجاره هواپیما برای جابجایی مسافر یا محموله می شود. تا پایان سال ۲۰۱۱ تعداد ۱۷،۷۲۱ هواپیمای جت مسافربری وجود داشتند که ٪۷۰ آنها در آمریکای شمالی در پرواز بودند. در سال ۲۰۱۴، ۷۲۲ هواپیماهای تجاری به ارزش ۲۲ میلیارد دلار آمریکا فروخته شده است.
Transport Canada Flight Test Guide – Commercial Pilot License – Aeroplane
پس از جنگ جهانی دوم با بکارگیری بسیاری از هواپیماهای نظامی برای جابجایی مسافر و بار، هوانوردی تجاری به سرعت رشد کرد. این رشد با استفاده از بدنه هواپیماهای سنگین و فوق سنگینی چون بوئینگ بی-۲۹ و آورو لانکاستر بیشتر هم شد. زیرا می شد از آنها در هواپیماهای تجاری استفاده کرد. از داگلاس دی سی-۳ نیز در هواپیماهای سبک تر یا پروازهای طولانی تر استفاده شد. نخستین هواپیمای مسافربری جت تجاری بریتانیا دی هاویلند کامت نام داشت. در سال ۱۹۵۲ هواپیمایی دولت بریتانیا به نام شرکت پروازهای خارجی بریتانیا (به انگلیسی: British Overseas Airways Corporation) کامت را برای خدمت برنامه ریزی شده معرفی کرد. با وجود اینکه این هواپیما یک دستاورد فنی بود، اما دارای یک سری نقص های عمومی بود. مثلاً شکل پنجره ها باعث خستگی فلز آن و ترک خوردن می شد. خستگی بر اثر چرخه فشار و کاهش فشار داخل کابین و در نهایت باعث شکست خطرناک بدنه هواپیما می شد. پس از حل این مشکلات، جت های دیگر طراحی و به آسمان فرستاده شدند.
هوانوردی خصوصی بخشی از هوانوردی غیر نظامی است که شامل هوانوردی تجاری نمی شود.
Aircraft Owners and Pilots Association (AOPA)
Canadian Owners and Pilots Association (COPA)
FAA (US) - Become a Pilot
در بسیاری از کشورها هوانوردی خصوصی برابر با هوانوردی عمومی در نظر گرفته می شود. اما این مسئله در جهت عکس، درست نیست. یعنی بسیاری از پروازهای هوانوردی عمومی (مانند تبلیغ هوایی، چارتر هوایی، هواپیمای کشاورزی و غیره) تجاری هستند. زیرا در همگی آنها خلبان برای کار خود دستمزد دریافت می کند. بسیاری از خلبانان خصوصی برای تفریح شخصی خود یا همراهی با خانواده و دوستان خود پرواز می کنند.
در هوانوردی خصوصی، به خلبان، پولی پرداخت نمی شود و عموماً تمام هزینه های پرواز به عهده خود او است. در بعضی اوقات ممکن است این هزینه از سوی مسافران پرداخت شود.
در بسیاری از کشورها به نسبت هوانوردی تجاری، برای هوانوردی خصوصی، سختگیری کمتری برای استانداردها در نظر گرفته می شود. مثلاً در کانادا و آمریکا صاحبان هواپیما اجازه دارند بعضی کارهای تعمیر و نگهداری هواپیما (مانند تعویض روغن یا چرخ هواپیما) را انجام دهند. این افراد نیاز به داشتن سطح مهارت بالایی در آزمون های پرواز ندارند و آزمایش های پزشکی کمتری از آنها گرفته می شود.
هوانوردی عمومی عبارتی کلی برای تمام انواع هوانوردی غیر نظامی به غیر از حمل و نقل هوایی برنامه ریزی شده و پروازهای برنامه ریزی نشده با هدف کسب درآمد یا پاداش است. در پروازهای هوانوردی عمومی از گلایدر و پاور پاراشوت تا جت تجاری استفاده می شود. بخش عمده ای از پروازهای انجام شده در جهان شامل هوانوردی شده و بسیاری از فرودگاه های جهان به این کار اختصاص داده می شوند. هوانوردی عمومی شامل بازه بزرگی از فعالیت های هوایی تجاری و غیر تجاری می شود.
وبسایت اتحادیه خلبانان و دارندگان هواپیما
وبسایت تیم امنیت هوانوردی عمومی اروپا
"No Plane No Gain" وبسایتی در باره تجارت هوایی
آژانس ایمنی هوانوردی اروپا در سال ۲۰۰۳ به منظور سامان دهی متمرکز پروازها در مرز هوایی اتحادیه اروپا تأسیس و مسئول تأیید صلاحیت پرواز و مقررات زیست محیطی شد.
تعداد ۲۱۰۰۰ هواپیمای غیرنظامی در بریتانیا ثبت شده اند که %۹۶ آن ها برای هوانوردی عمومی به کار می روند و سالانه ۱/۲۵ تا ۱/۳۵ میلیون ساعت پرواز با آن ها انجام می شود. تعداد ۲۸۰۰۰ نفر دارای گواهینامه خلبانی شخصی و ۱۰۰۰۰ نفر دارای گواهینامه پرواز با گلایدر هستند. بعضی از ۱۹۰۰۰ خلبانی که دارای گواهی حرفه ای پرواز هستند نیز جزء هوانوردان عمومی حساب می شوند. ۱۸۰۰ فرودگاه یا باند یا پروازگاه برای هواپیماهای هوانوردی عمومی وجود دارد که اندازه آن ها از فرودگاه داخلی بزرگ تا طول یک مزرعه کوچ متغیر است.
مقررات هوانوردی عمومی در بریتانیا توسط سازمان نظارت و ارزیابی شرکت ها و خطوط هواپیمایی کشوری بریتانیا وضع می شود. اگرچه افراد وضع کننده این قوانین به صورت دائم با آژانس ایمنی هوانوردی اروپا در ارتباط هستند. تمرکز اصلی بر استانداردهای صلاحیت پرواز و گواهینامه است که هدف آن ها دستیابی به استاندار ایمنی بالا است.
هواپیمایی کشوری یکی از دو دسته عمده هوانوردی غیر نظامی، شامل خصوصی و تجاری است. بسیاری از کشورهای جهان عضو سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) هستند و از طریق این آژانس با یکدیگر برای ایجاد استانداردهای مشترک و روش های توصیه شده برای هواپیمایی کشوری همکاری می کنند.
هوانوردی غیرنظامی یکی از دو دسته عمده هوانوردی غیرنظامی، شامل خصوصی و تجاری است. بسیاری از کشورهای جهان عضو سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) هستند و از طریق این آژانس با یکدیگر برای ایجاد استانداردهای مشترک و روش های توصیه شده برای هواپیمایی کشوری همکاری می کنند.
حمل و نقل هوایی برنامه ریزی شده: تمام پروازهای مسافری و باری فعال در مسیرهای منظم برنامه ریزی شده
هوانوردی عمومی: شامل تمام پروازهای مسافربری، شخصی یا تجاری
هوانوردی غیرنظامی شامل دو دسته عمده می شود:
اگر چه حمل و نقل هوایی برنامه ریزی شده از نظر تعداد مسافر، عملیات بزرگتری است اما هوانوردی عمومی در تعداد پروازها (و همچنین ساعت پرواز، در آمریکا) بیشتر است. در آمریکا در هر سال ۱۶۶ میلیون مسافر از طریق هوانوردی عمومی جابجا می شوند که هر چند کمتر از مجموع همه خطوط هوایی است اما بیشتر از هر هواپیمایی شخصی است. از سال ۲۰۰۴ خطوط هوایی ایالات متحده مجموعا بیش از ۶۰۰ میلیون مسافر را در هر سال جابجا کردند که در سال ۲۰۱۴ به ۶۶۲،۸۱۹،۲۳۲ نفر رسید.
برخی از کشورها نیز بر اساس اینکه هواپیما برای چه هدفی اجاره می شوند تمایز نظارتی قائل می شوند. این اهداف عبارتند از:
هوانوردی نظامی به کارگیری هر گونه هواگرد برای مقاصد نظامی را گویند.
هواپیمای شناسایی
بمب افکن
سوخت گیری هوایی
بالگرد
عمودپرواز
جنگنده زمینی
جنگنده چندمنظوره
نیروی هوایی
نخستین کاربرد نظامی از یک هواگرد به سال ۱۷۹۴ بر می گردد هنگامی که فرانسوی ها در نبرد فلوروس یک بالن شناسایی به نام انترپرنان را به هوا فرستادند تا تحرکات نیروهای اتریشی را زیر نظر بگیرند. در نبردهای بعدی نیز از بالن برای شناسایی استفاده شد که نمونهٔ بارز آن جنگ داخلی آمریکا بود. استفاده از این بالن ها حتی تا جنگ جهانی دوم نیز ادامه داشت، ولی کاربرد آن با ساخت هواگردهای پیشرفته تر کم گردید.
از زمانی که هواپیما اختراع شد به این دستاورد بشر به چشم یک جنگ افزار نگریسته می شد. هواپیمای برادران رایت در سال ۱۹۰۹ به وسیلهٔ ارتش آمریکا برای مقاصد نظامی خریداری گردید و در سال ۱۹۱۱ ایتالیایی ها از انواع هواپیما برای مقاصد شناسایی، عکاسی شناسایی و بمباران در جنگ ایتالیا و عثمانی بهره گرفتند. نخستین مأموریت هواپیماهای نظامی، شناسایی بود، ولی با آغاز جنگ جهانی اول به عنوان دیده بان، شکاری و بمب افکن نیز به کار گرفته شدند. با آغاز جنگ جهانی دوم پیشرفت سریعتری در تکنولوژی هواگرد پدید آمد و گوناگونی مأموریت هواگردها افزایش یافته و کارایی آن ها نیز بیشتر شد. در جنگ جهانی دوم هواگردها نقش بسیار عمده تری در جنگ ایفا نموده و نقش سرنوشت سازی در جنگ داشتند که از میان این نبردها می توان نبرد بریتانیا و حمله به پرل هاربر را نام برد. ناوهای هواپیمابر نسبت به رزم ناوها نقش مهمتری ایفا می نمودند و هزینهٔ بسیار هنگفتی صرف ساخت ناوهای هواپیمابر و نابودی ناوهای هواپیمابر دشمن گردید. اختراع موتور جت، رادار، بمب افکن استراتژیک و موشک های اولیه و کامپیوترها از پیشرفت های جنگ جهانی دوم بود که این اختراع ها تا هم اکنون نیز کاربرد دارد. همچنین نمونهُ اولیه هلیکوپتر در اواخر جنگ جهانی دوم اختراع گردید. در دورهٔ جنگ سرد پیشرفت تکنولوژی هواگردها ادامه یافت و در چندین نبرد از جمله جنگ کره و جنگ ویتنام از هواگردها بهره برداری شد.
از دههٔ هشتاد تاکنون پیشرفت های بسیاری در زمینهٔ الکترونیک هواگردها، مانورپذیری آن ها و عمودپرواز بودن و همچنین رادارگریز بودن آن ها پدید آمده است.
ارتباطات هوانوردی (انگلیسی:Aviation communication)به گفتگوی دو یا چند هواپیما اشاره دارد. هواپیما به گونه ایی طراحی شده است که به سختی می تواند چیزهایی را که فراتر از دید مستقیم در مقابل آن ها قرار دارد ببیند. به عنوان ایمنی، تمرکز اصلی در حمل و نقل هوایی روش های ارتباطی مانند رادیو بی سیم یک راه مؤثر برای هواپیما است که در مواقع ضروری با پرسنل ارتباط برقرار نمایند. هوانوردی یک صنعت بین المللی است و در نتیجه شامل چندین زبان می شود. با این حال سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ICAO) معتقد است که انگلیسی زبان رسمی هواپیمایی است. این صنعت بر این باورند که بعضی از خلبانان ممکن است روان و سلیس انگلیسی صحبت نکنند. از این رو خلبانان ملزم به شرکت در آزمون مهارت انگلیسی می باشند.
ارتباطات هوانوردی روشی است که از طریق آن کارکنان هواپیما، هواپیما با سایر هواپیماها و مردم روی زمین برای انتقال اطلاعات ارتباط برقرار می کنند. ارتباطات هوایی یک بخش مهم و حیاتی در ارتباط با عملکرد موفقیت آمیز از حرکت هواپیما در سطح زمین و هوا است. تصور می شد در مراحل اولیه حمل و نقل هوایی که آسمان ها بیش از حد بزرگ و خالی بودند غیرممکن بود که دو هواپیما برخورد کنند.
با این حال، در سال ۱۹۵۶ دو هواپیما خیلی خوب و مشهور بر روی گرند کانیون سقوط کرد که جرقه ایی برای ایجاد اداره هواپیمایی فدرال اداره هواپیمایی فدرال (FAA) شد. هوانوردی در طول عصر جت بسیار گسترش یافت در نتیجه لازم بود فناوری های ارتباطی هم گسترش و توسعه یابند. در ابتدا انجام این کار خیلی مشکل به نظر می رسید. کنترل های زمینی از ابزارهای بصری برای ارائه سیگنال به خلبان ها در هوا استفاده می کردند. با ظهور رادیوهای قابل حمل به اندازه کافی کوچک که در هواپیما جاگذاری شدند خلبانان قادر به برقراری ارتباط با مردم در زمین بودند. با پیشرفت های بعدی، خلبانان قادر به صحبت از هوا به زمین و هوا به هوا بودند. امروزه ارتباطات هوایی بسیار وابسته به استفاده از بسیاری از سیستم هاست. هواپیماها با جدیدترین سیستم های رادیویی و GPS و همچنین قابلیت های اینترنت و ویدئو تجهیز شده اند. انگلیسی زبان اصلی است که توسط صنعت حمل و نقل هوایی استفاده می شود.
استفاده از انگلیسی هواپیمایی توسط سازمان بین المللی هواپیمایی کشور (ICAO) تنظیم می شود.
ارتفاع سنجی بر پایه فشارسنجی در هوانوردی (QNH) گونه ای از ارتفاع سنجی بر پایه فشارسنجی است و روشی است برای تعیین ارتفاع در هوانوردی. این روش برای تعیین ارتفاع مطلق روشی غیردقیق است، ولی برای تعیین ارتفاع پرواز نسبت به دیگر هواگردها و تعیین سطح پرواز بسنده می باشد.
برای اندازه گیری فشار هوا روش های گوناگونی در هوانوردی به کار می رود که تا اندازه ای این روش ها با روش هایی که در هواشناسی به کار می روند تفاوت دارد.
ارتفاع سنج ها فشارسنج هایی هستند که فشار هوا را در شرایط استاندارد دما و فشار در ارتفاع مورد نظر نشان می دهند.
برای این که نابرابری فشار هوای محلی را که دائماً به وسیلهٔ مناطق پرفشار و کم فشار در اتمسفر پدید می آیند بتوان تصحیح کرد باید نشان صفر ارتفاع سنج بارومتریک به وسیلهٔ کاربر تغییر کند. تنظیم این نشان صفر و همچنین استانداردسازی اساسی فشارسنج با استناد بر جو استاندارد بین المللی پدید می آید که به وسیلهٔ مقررات فنی در همه جای جهان تعیین می گردد.
انجمن سلطنتی هوانوردی (به انگلیسی: Royal Aeronautical Society) یک بنیاد حرفه ای چندرشته ای بریتانیایی است که در خدمت جامعهٔ جهانی هوافضا قرار دارد.
ژورنال انجمن مکانیک پرواز بریتانیا: شاپا ۳۹۳۱-۰۳۶۸ (۱۹۶۷-۱۹۲۳)
فصل نامهٔ ایروناتیکال (۱۹۸۳-۱۹۴۹)
ایروسپیس (۱۹۹۷-۱۹۶۹)
ایروسپیس اینترنشنال: شاپا ۵۰۷۲-۱۴۶۷ (۲۰۱۳-۱۹۹۷)
ایروسپیس پروفشنال: (۲۰۱۳-۱۹۹۸)
ایروناتیکال ژورنال: شاپا ۹۲۴۰-۰۰۰۰۱ (تا به امروز-۱۸۹۷)
ژورنال تاریخ مکانیک پرواز: (تا به امروز-۲۰۱۱)
ایروسپیس: ۴۵۲-۲۰۵۷(تا به امروز-۲۰۱۳)
هدف انجمن هوافضای پادشاهی بریتانیا پشتیبانی و حفظ استانداردهای بالای حرفه ای در رشته های هوافضا برای فراهم کردن منابع بی همتایی از اطلاعات متخصصین و انجمن های محلی برای تبادل نظر و اعمال نفوذ در زمینه های هوافضای عمومی و زمینه های صنعتی است.
انجمن مکانیک پرواز پادشاهی بریتانیا یک انجمن جهانی با یک شبکهٔ بین المللی ۶۷ شعبه ای است. ستاد مرکزی انجمن مکانیک پرواز پادشاهی بریتانیا در لندن میدان همیلتن واقع است.
دانشگاه ملی هوانوردی (به اوکراینی: Національний авіаційний університет) یکی از دانشگاه های کشور اوکراین است که در شهر کیف قرار داد. این دانشگاه شامل ۱۶ موسسه، ۲ دانشکده جدا، ۳ سالن سخنرانی، ۶ دانشگاه، ۱۲ موسسه و ۸ دپارتمان می باشد.
شبکه مخابراتی ثابت هوانوردی (AFTN) یک سیستم جهانی گردش های ثابت هوانوردی است که به عنوان قسمتی از سرویس ثابت هوانوردی برای مبادله ی پیام هاویااطلاعات دیجیتالی بین ایستگاه های ثابت هوانوردی که ویژگی های ارتباطی سازگاریایکسان دارند مهیا شده است.AFTNماهیت های هوانوردی را دربردارد شامل:تهیه کنندگان ANS(سرویس های هدایت هوایی)تهیه کنندگان هوانوردی متخصصان فرودگاه وآژانس های دولتی که اطلاعات حیاتی را برای عملکردهای هواپیما یاپیام های سختی پیام های فوری پیام های امنیت پرواز پیام های هواشناس پیام های نظم پروازوپیام های اجرایی هوانوردی را مبادله می کند.
محتوا:
1.سازمان ارتباطات
2.فرمت آدرس ایستگاهAFTV
فدراسیون بین المللی هوانوردی (به فرانسوی: Fédération Aéronautique Internationale) (با نماد اختصاری FAI) یک سازمان حاکم بر تعاریف و رکوردهای جهانی ورزش های هوایی، مکانیک پرواز و آسترونوتیکس (مبحث کیهان نوردی) است. این تعریف شامل وسایل هوافضایی سرنشین دار و بدون سرنشین است که این خود از بالونها گرفته تا فضاپیماها را دربر می گیرد و شامل هواپیمای مدل و پهپاد نیز می شود.
رده A بالونها
رده B کشتیهای هوایی
رده C هواپیماها
رده D بادپرها (گلایدر) و بادپرهای موتوری
رده E هواگردهای گردنده بال
رده F هواپیمای مدل
رده G چتربازها
رده H هواپیماهای عمودپرواز
رده I هواگردهای قدرتگیر از انسان
رده K فضاپیماها
رده M تیلتروتورها
رده N استولها
رده O گلایدینگهای آویزان و پاراگلایدینگها
رده P هوافضاگردها
رده R میکرولایتها
رده S فضا مدلها
رده U پهپادها
موزه هوانوردی، موزه هوایی یا موزه هوافضا موزه ای است که تاریخ و محصولات هوایی را نمایش می دهد. علاوه بر هواپیمای واقعی و هواگرد مصنوعی، نمایشگاه می تواند شامل عکس، نقشه (زمین)، مدل فیزیکی، ژرفانما، پوشاک و تجهیزاتی که توسط خلبان به کار می رود نیز باشد. موزه هوانوردی با توجه به تعداد هواپیمای نمایش گذاشته شده به اندازه های متفاوتی وجود دارد. آن ها ممکن است متعلق به دولت های ملی، منطقه ای یا محلی یا خصوصی باشند. بعضی از موزه ها تاریخ و مصنوعات اکتشافات فضا را نیز در بر می گیرند، که نشان دهنده ارتباط نزدیک بین مکانیک پرواز و کیهان نوردی است. بسیاری از موزه های هوانوردی بر هواپیماهای نظامی یا تاریخچه هواپیمایی در یک دوره خاص مانند هواپیماهای پیشگام جنگ جهانی یا هواپیمای بدون سرنشین در جنگ جهانی دوم متمرکز هستند. موزه های هوایی ممکن است هواپیماهای خود را تنها بر روی زمین یا برخی از آن ها را در حال پرواز نشان دهند. موزه هایی که هواپیماهای خود را پرواز نمی دهند، ممکن است تصمیم به انجام این کار هم نداشته باشند چرا که این هواپیماها در شرایط پرواز نیستند یا بسیار نادر و با ارزش هستند. برخی از موزه ها مجموعه ای از دوره های آموزشی، کتابچه های فنی، عکس ها و آرشیو شخصی را اغلب برای محققان هواپیما برای استفاده در نوشتن مقالات یا کتاب یا متخصصان ترمیم هواپیما برای بازگرداندن هواپیما در دسترس قرار می دهند.
هوانوردی
کیهان نوردی
مکانیک پرواز
هواگرد
مهندسی هوانوردی (به انگلیسی: Aviation Engineering) هم یک دانش است و هم یک هنر. به عنوان یک شاخه مهندسی، دانشی است که با توسعه حریم هوایی، طراحی فرودگاه، فناوری های ناوبری هواپیما و برنامه ریزی فرودگاه های کوچک سروکار دارد.
هواپیمای مدل
هوانوردی
تحلیل سازه ها
دینامیک گازها
دینامیک محاسباتی سیالات
مهندسی کنترل
نمودار هوانوردی نقشهای است که برای کمک به ناوبری هواگرد طرحی شده است. نمودار هوانوردی مانند نمودار دریانوردی برای شناور یا نقشه راه برای خودرو است. با استفاده از این نمودارها و دیگر ابزارها، خلبانان می توانند موقعیت مکانی خود، بلندای ایمن، بهترین مسیر برای رسیدن به مقصد، کمک های ناوبری در مسیر، منطقه های قابل فرود در صورت وضعیت اضطراری، و دیگر اطلاعات مفید مانند فرکانس های رادیویی و مرزهای هوایی را بیابند. این نمودارها برای همه چیزهای روی زمین و نمودارهای دوربرد برای جابجایی های بین اقیانوس هستند.
نمودار هوانوردی جهانی سنجه ۱:۱,۰۰۰,۰۰۰ دارد و منطقه نسبتاً بزرگی را پوشش می دهد. بیرون از پوشش نمودار هوانوردی جهانی، ممکن است از نمودارهای ناوبری عملیاتی استفاده شود که از مقیاسی برابر نمودارهای هوانوردی جهانی استفاده می کنند. اما برخی اطلاعات مهم مانند محدودیت های مرزهای هوایی را حذف می کنند.
نمودار بخشی معمولاً محدوده ای به اندازه ۵۴۷ کیلومتر در ۵۴۷ کیلومتر (۳۴۰ مایل در ۳۴۰ مایل) را پوشش می دهد. سنجه این نمودارها ۱:۵۰۰,۰۰۰ است و در دوطرف برگه کاغذ چاپ می شوند.
نمودار منطقه پایانه قوانین پرواز دیداری با سنجه و پوشش مناسب (۱:۲۵۰,۰۰۰) برای منطقه های نزدیک به فرودگاه های بزرگ ساخته می شوند. آنها ممکن است در منطقه های با تراکم ترابری هوایی زیاد، مسیرهای پروازی قوانین پرواز دیداریِ بهتر را نشان دهند.
نمودارهای ویژه برای هر فاز پرواز استفاده می شوند و ممکن است از نقشه یک مجموعه فرودگاهی ویژه تا نگاه کلی به مسیرهای ابزاری که همه یک قاره (مانند نمودارهای ناوبری جهانی) و گونه های بسیاری که بین این دو قرار می گیرند، فرق کند.
نمودارهای پرواز دیداری برپایه سنجه دسته بندی شده اند که به اندازه منطقه ای که یک نقشه پوشش می دهد بستگی دارد. هنگامی که منطقه بزرگتری در نمودار نشان داده می شود از مقدار جزئیات نشان داده شده کاسته می شود.
هنگامیکه یک هواگرد تحت قوانین پرواز ابزاری پرواز می کند در بیشتر مواقع، خلبان هیچ دسترسی دیداری به زمین ندارد و بنابراین باید به کمک ابزارهای درونی (مانند سامانه موقعیت یاب جهانی) یا بیرونی (مانند محدوده همه سویه فرکانس بسیار بالا) برای ناوبری کمک می گیرد. اگرچه در برخی موقعیت ها ممکن است مراقبت پرواز، با فرستادن جهت های راداری، مسیر هواگرد را هدایت کند. این کار معمولاً برای روان سازی جریان ترافیک هوایی انجام می شود و به معنی ناوبری یک سویه هواگرد به یک نقطه مهم (مانند مکانی که قرار است هواگرد آغاز به فرود کند) نیست.
کارشناسی هوانوردی مدرک کارشناسی برای تحصیل در شته هوانوردی است که نیازمند تحصیل به مدت ۳ سال است.
مهندسی هوافضا
کارشناس برج مراقبت
مدیریت فرودگاه
اپراتوری فرودگاه
امنیت فرودگاه
هوانوردی تجاری
هوانوردی عمومی
راهنمای مسیر هواپیما (Flight dispatcher)
برنامه ریزی پرواز
آموزش پرواز
دانشجویان این رشته همچنین در زمینه های مهندسی و الکترونیک نیز آموزش می بینند تا توانایی اجرا، پرواز، طراحی، مدیریت و کار با سیستم های هوانوردی در تمام دنیا را داشته باشند. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در بخش های گوناگون مانند برنامه ریزی پرواز، پشتیبانی و اپراتوری، مدیریت فرودگاهی و شرکت هواپیمایی، تنظیم مقررات هوانوردی و نظارت بر اجرای آن، تحقیق و توسعه هوانوردی کار و فعالیت کنند.


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

هوانوردی در دانشنامه آزاد پارسی

هوانوردی (aeronautics)
علم حرکت در جوّ زمین ، با به کاربردن نتایج علومی همچون آیرودینامیک ، سازه های هواپیما، رانش جت و موشک ، و ناوبری هوایی. در هوانوردی مادون صوت ، نیروهای آیرودینامیکی متناسب با مجذور سرعت افزایش می یابند. هوانوردی تراصوتیگستره ای از سرعت ها، از کمی زیر سرعت صوت تا کمی بالاتر از سرعت صوت را دربرمی گیرد و برای طراحی هواپیما بسیار تعیین کننده است. در سطح دریا، امواج صوتی معمولی ، با سرعتی حدود ۱۲۲۵ کیلومتر در ساعت حرکت می کنند. هوایی که با کمتر از این سرعت در جلو هواپیما حرکت می کند ، از سر راه امواج صوتی کنار رانده می شود، اما با نزدیک شدن سرعت هواپیما به سرعت امواج صوتی ، هوا فرصت کنار رفتن از جلو هواپیما را پیدا نمی کند و هواپیما به ناچار باید هوا را بشکافد تا به راه خود ادامه دهد؛ درنتیجه، امواجِ ضربهایجاد می شوند که توان بسیاری از هواپیما می گیرند و از نظر طراحی مشکلاتی ایجاد می کنند. روی زمین ، اثر امواج ضربه به صورت صدای شکستن دیوار صوتیحس می شود. زمانی تصور می شد که هواپیما نمی تواند با سرعتی بیشتر از سرعت صوت حرکت کند، از این رو اصطلاح دیوار صوتیمتداول شد. هوانوردی فراصوتی یا مافوق صوتبا سرعت های بالاتر از سرعت صوت سروکار دارد و از یک نظر، قدمتی بیشتر از هوانوردی دارد، زیرا پرتاب شناسی (بالستیک)، یا بررسی حرکت گلوله ها در هوا، اندکی پس از ساخت سلاح های گرم شروع شد. علم اَبَرصوتجریان های هوا و نیروها را در سرعت هایی بالاتر از پنج برابر سرعت صوت، پنج ماخ ، بررسی می کند. این گونه سرعت ها در موشک های هدایت شونده، موشک های فضاپیما، و هنگام عملکرد مفاهیم پیشرفته ای مانند نشست وبرخاست افقیکاربرد دارند. در هر گستره ای از سرعت ، لازم است جسم پرنده به شکلی باشد که اثر مقاومت هوا را کاهش دهد. هوانوردی غیر از فضانوردییا علم حرکت در فضاست . ناوبری ستاره ایگونه ای ناوبری براساس موقعیت ستارگان در آسمان ، و بخشی از هوانوردی است که برای هدایت هواپیما و کشتی از آن استفاده می کنند.

ارتباط محتوایی با هوانوردی

هوانوردی در جدول کلمات

سازمانی معروف در زمینه هوانوردی و فضا
ناسا

معنی هوانوردی به انگلیسی

aviation (اسم)
هوانوردی ، هواپیمایی
navigation (اسم)
هوانوردی

معنی کلمه هوانوردی به عربی

هوانوردی
طيران

هوانوردی را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• رشته هوانوردی   • هوانوردی نظامی   • دانشگاه هوانوردی   • رشته هوانوردی برای خانم ها   • سایت هوانوردی   • پورتال سازمان هواپیمایی کشوری   • رشته ی هوانوردی   • سازمان هواپیمایی کشوری مجوز بند الف   • معنی هوانوردی   • مفهوم هوانوردی   • تعریف هوانوردی   • معرفی هوانوردی   • هوانوردی چیست   • هوانوردی یعنی چی   • هوانوردی یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی هوانوردی
کلمه : هوانوردی
اشتباه تایپی : i,hk,vnd
آوا : havAnavardi
نقش : اسم
عکس هوانوردی : در گوگل


آیا معنی هوانوردی مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 94% )