انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

98 1046 100 1

وند

/vand/

معنی وند در لغت نامه دهخدا

وند. [ وَ ] (اِ) آوند. آب وند. ظرف و اناءمانند کاسه و کوزه و طبق و امثال آن. (برهان ) (انجمن آرا) (آنندراج ). || (پسوند) چون در آخر کلمات درآید افاده ٔ معنی «مند» کند، چون : بیدادوند، پولادوند، خداوند، خردوند. (انجمن آرا) (آنندراج ). صاحب و مالدار. (برهان ). پسوندی است دال بر معانی ذیل :
الف ) خداوندی و صاحبی : دولت وند. ب ) شباهت : خداوند.فولادوند. پولادوند. ج ) در آخر اسماء امکنه درآید: دماوند. نهاوند. در زبانهای باستانی ایران از ونت مفهوم دارنده برمی آید، درست مانند «مند» (در کلمات آبرومند و نیرومند و خردمند). (حاشیه ٔ برهان قاطع چ معین از هرمزدنامه ص 353، 354).

معنی وند به فارسی

وند
(اسم) آوند
[affix] [زبان شناسی] هر صورت سازی که به تکواژی دیگر مانند ریشه و ستاک متصل شود
[ گویش مازنی ] /vand/ عنکبوت
[derivational affix] [زبان شناسی] وندی که در فرایند اشتقاق شرکت می کند
[ گویش مازنی ] /vand bazede/
[inflectional affix] [زبان شناسی] وندی که در فرایند تصریف شرکت می کند
دهی است از دهستان راستویی بخش سواد کوه شهرستان شاهی .
مرکز و آن نقطه وسط حقیقی دایره .
[ گویش مازنی ] /vande vaash/ وند واش
[ گویش مازنی ] /vande koeloo/ تار عنکبوت
الوند
کوهی و ناحیتی به هرسین
[ گویش مازنی ] /baar vand/ طناب بارند چارپایان
طایفه ای از هفت لنگ بختیاری از ایت بختیاری و تابع هفت لنگ است .
دهی است از دهستان خالصه بخش مرکزی شهرستان کرمانشاهان .
دهی از دهستان نورعلی است که در بخش دلفان شهرستان خرم آباد واقع است ساکنین از طایف. جوادی می باشند ٠
بی مثل و مانند
بیداد گر و بیداد مند ٠
[زیست شناسی-پروتگان شناسی] ← پادتن زی مایه وند
[enzyme-conjugated antibody, enzyme linked antibody] [زیست شناسی-پروتگان شناسی] پادتنی که با یک زی مایه پیوند اشتراکی دارد متـ . پادتن آنزیم وند
[ گویش مازنی ] /peshte vand/ شاخه ای نازک و منعطف که به جای طناب برای بستن علوفه و سرشاخه ها به کا رود - بند & پشتیبان
[ گویش مازنی ] /tek vand/ پوزه بند، دهان بند

معنی وند در فرهنگ معین

وند
(وَ) لفظی است که خود معنی مستقل ندارد بلکه همیشه با کلمه ای دیگر ترکیب می شود تا معنی تازه بسازد. هرگاه پیش از کلمه واقع شود پیشوند و هرگاه در آخر کلمه بیآید پسوند نامیده می شود.

معنی وند در فرهنگ فارسی عمید

وند
۱. عضو، وابسته (در ترکیب با کلمۀ دیگر): پیشوند، پسوند.
۲. منسوب به (در ترکیب با کلمۀ دیگر): باوند، فولادوند، دیرک وند، سکوند، دماوند.
۳. دارنده (در ترکیب با کلمۀ دیگر): گاووند، دولت وند.
= پابند

وند در دانشنامه ویکی پدیا

وند
وند تکواژ وابسته ای است که با افزوده شدن به آغاز، پایان و میان واژه ها، واژه های نوینی پدیدمی آورد.
تراوند
میانوند
پیراوند
پیشوند
پسوند
وندهای را می توان براساس نوع فرایند ساختواژی ای که در آن به دو دسته تقسیم کرد.
وند اشتقاقی وندی است که با افزودن به یک واژه معنا یا نقش آن واژه را تغییر می دهد.
وند تصریفی وندی است که با افزودن به یک واژه، صورت های نحوی مختلف واژه را فراهم می کند.
سیارک ۱۲۹۵۹۵ (به انگلیسی: 129595 Vand، نامگذاری:1997VD) صد و بیست و نه هزار و پانصد و نود و پنجمین سیارک کشف شده است که در ۲ نوامبر ۱۹۹۷ کشف شد.
وند ژیوگالا (به لاتین: Vandžiogala) یک منطقهٔ مسکونی در لیتوانی است که در شهرستان کاوناس واقع شده است.
فهرست شهرهای لیتوانی
وند ژیوگالا ۹۴۶ نفر جمعیت دارد.
آدینه وند نام یکی از طوایف لک ایران است که به زبان لکی صحبت می کنند. و مردم آن ساکن بخش طرهان در استان لرستان هستند. این طایفه در دهه ۱۹۰۰ میلادی حدود ۱۵۰ خانوار جمعیت داشته است.
آیینه وند، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه ایران است.
این روستا در دهستان دشت حر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۶۳ نفر (۲۸خانوار) بوده است.
ابوالفضل درویش وند دروازه بان تیم ملی جوانان ایران است که در حال حاضر در باشگاه پرسپولیستوپ می زند؛ او در پست دروازه بان بازی می کند.
قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران ۱۳۹۵–۱۳۹۶
قهرمان سوپر جام فوتبال ایران ۱۳۹۶
قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران ۱۳۹۶–۱۳۹۷
قهرمان سوپر جام فوتبال ایران ۱۳۹۷
نایب قهرمان لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸
قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران ۱۳۹۷–۱۳۹۸
قهرمان جام حذفی فوتبال ایران ۱۳۹۷–۱۳۹۸
قهرمان سوپر جام فوتبال ایران ۱۳۹۸
درویش وند خیلی سریع به سطح اول فوتبال ایران و حتی آسیا وارد شد؛ او با قراردادی پنج ساله از راه آهن به پرسپولیس پیوست؛ همچنین وی سابقه بازی برای تیم زیر ۲۱ سال پرسپولیس هم دارد.
قرارداد طولانی مدت نخست او با پرسپولیس تا ۳۰ ژوئیه ۲۰۲۱ اعتبار دارد؛ او قهرمانی و افتخارات متعددی با پرسپولیس بدست آورد.
ابوالفضل درویش وند سابقه حضور در تیم ملی فوتبال جوانان ایران را داراست.
ایل ریزه ون یکی از بزرگ ترین ایلات کورد غرب کشور می باشد، که در استان های ایلام، کرمانشاه، همدان و ۳۷ آبادی از شوانکاره زندگی می کنند. بالاترین مقام ایل توشمال یا خان می باشد، در ایل ریزه ون گاهی دو برادر باهم دارای مقام توشمالی بوده اند، و اکثر مواقع کل ایل زیر نظر یک شخص بوده مثل سایه خان، رضاخان، محمدرضا خان فرزند صادق خان و توشمال صیدرضا .ریزه ون یکی از طوایف باستانی ایلام که از قدیمی ترین طوایف ایلام بوده اند. از قدیم الایام سه ایل ریزه ون، سوره میری، عالی بیگی در ایلام ساکن بوده اند که دارای یک ریشه و اصل می باشند. کردها طوایفی بسیارند که در ولایات ماسبذان (اسم قدیم ایلام زمان ساسانیان) زندگی می کردند؛ و دلالت بر زندگی کردها در ایلام دارد.
ایل چهاردولی
رضاخان:محمدرضاخان اول:۱-صادق خان (سایه خان) ۲-محمدجعفر۳-محمدطاهر ۴-محمدباقرسایه خان:۱-محمدرضاخان دوم۲-احمدرضاخان (عمو)محمدرضادوم->سلیمان خان->توشمال بهراماحمدرضا->علان->توشمال صیدرضا، علی، سلطان محمد، محمد، علی محمد،...
شهر شباب محل سکونت ایل می باشد، از طوایف غیر ریزه ون نیز در این شهر ساکنند، که قدمت سکونتشان به زمان توشمال بهرام و توشمال صیدرضا بر می گردد، ولی اکنون به دلیل غرابت فامیلی زیاد خود را از ایل ریزه ون می دانند، شهر سرابله، در این شهر سه ایل خزل و ریزه ون و لک ساکنند.
بعد از غضب فتحعلی شاه از والیان، حسن خان والی در سال ۱۲۱۲ ه مجبور به ترک فلک الافلاک شد و با زور نظامی بر آمله پشتکوه مسلط شد، اکثر اهالی پشتکوه یعنی ریزه ون و سوره میری را مجبور به مهاجرت کرد، بنا به نظر ظاهر سارایی با ورود والیان به پشتکوه، با واکنش ایلات باستانی آن روزگار یعنی ارکوازی، ریزه ون و سوره میری روبرو شد و طی چندین نبرد دو ایل آخر دچار استیصال شدن و ایل ارکوازی هم دچار مشکلات عدیده شامل تغییر ریاست شد. و ایل ریزه ون به صورت منسجم فقط محدود به شهرستان چرداول شد و به ایل ریزه ون چرداول معروف شد. و طوایف شوانکاره مجبور به مهاجرت به ماهیدشت کرمانشاه شدن، طوایف پایین آبی به صورت پراکنده در شهرستان سیروان، طایفه مومنای در بین ایل منصوری و طایفه سیاه سیاه در حوزه جنوبی سیروان و عراق ساکن هستند. و طوایفی دیگر از ریزه ون ها اکنون در بولی، میش خاص و مهران و شهر ایلام ساکنند.
ایل کولیوند یکی از طوایف لک ایران است که بیشتر در استان ایلام، استان لرستان و استان همدان و استان اراک ساکن می باشند. در استان لرستان در شهرستان سلسله و شهرستان دلفان ساکن می باشند. در آغاز سده بیستم به این نواحی «سلسله» نیز گفته می شده است و ییلاق برخی ایلات و طوایف لک مانند حسن وند و یوسف وند و کولی وند بوده که بیشتر آنها در ۱۳۱۲ش. تخته قاپو شدند. ساکنان الشتر از طوایف لک هستند، ساختار اجتماعی الشتر به صورت ایلی می باشد. ایل حسنوند و کولیوند و یوسفوند ساکن این شهر می باشند.
در حال حاضر جز حسنوندها که در همان شهرستان سلسله پراکنده هستند، قسمت اعظم از کولیوندها و یوسف وندها به شهرهای ملایر، هرسین، دره شهر، کرج، کلاردشت و رودهن مهاجرت کرده اند. سلسله نام جد حسنوندها و یوسفوندها و کولیوندها بوده است. سلسله را از تبار مهاجران کردستان سوریه خوانده اند. طایفه بزرک کلیوند در روستای سرتنگ برزه روستایی از توابع بخش زز و ماهرو ساکن می باشند.ویا به روایتی از بزرگان بغداد بوده است .
تیره بهادروند یکی از ۱۲ تیره از طایفه شهنی است، که خود دارای ۷ اولاد می باشد.
شینی، داریوش نگرشی بر ایل بختیاری و طایفه شهنی. اهواز: انتشارات معتبر، ۱۳۸۵
هفت اولاد تیره بهادروند شهنی عبارتند از:
بهرام وند، روستایی از توابع بخش گوار شهرستان گیلانغرب در استان کرمانشاه ایران است. بهرام وند طایفه هستند از ن‍ ژاد لک و از ایل بزرگ بیرانوند لرستان در اوایل دوره قاجاره یا به مستنداتی اواخر دوره زندیه از مناطق آبسرد و دار بلوط چغلوندی بر اثر نزاع های طایفه ای و مسائل امنیتی و همچنین جور و ستم حاکمان لرستان به منطقه سر فیروزآباد ماهیدشت کوچ می کنند. در اوایل ورود به حاشیه رودخانه سمیره با بزرگان ایل بالوند گشان آشنا می شوند و بعد از چند سال همجواری با بالوندها املاک حدود ۱۴ آبادی از سر فیروزآباد را از ما لکی از اجداد وکیل الدوله خریداری می کنند و اکثریت آن ها نیز چون افرادی در رأس سیاست بودند در کرمانشاه سکونت می یابند اما در کتاب تاریخ ایل بالاوند بهراموندها و دولتمندان قبلاً تیره های از ایل بالاوند بودند که دولتمندان به میان ایل سنجابی و بهراموندها به کرمانشاه مهاجرت کرده اند. بهراموندهای سر فیروزآباد از طایفه شرفبگ هستند شرفبگ زیر مجموعه طایفه بارانی،بارانی فرزند اسد(مال اسد)از ایل بزرگ بیرانوند می باشد .شرفبگ در زمان جنگ با عثمانی از سربازانی بوده که در جنگ شرکت کرده.بعداز جنگ هم در همان مناطق غرب کشور می ماند بادختر خانونده ای به نام بهرام بگ ازدواج کرده و صاحب خانواده می شود.در نتیجه بهراموندهای سر فیروزآباد از طایفه شرفبگ می باشند.بهراموندهای روستاهای کل کش، حیدریه وگواره گیلان غرب ازطایفه شرفبگ بیرانوند هستند.
شرفبگ پسر نقدعلی،نقدعلی پسر بارانی و بارانی پسر مال اسد و اسد پسر آلاینان و آلاینان پسر بیرانوند می باشد .
نکته:بقیه طایفه شرفبگ ساکن روستاهای بیرانشهر،روستاهای قرسو،دینارآباد از توابع شهرستان بروجرد و روستای ازناو دوخواهران از توابع دورود.و شهرهای خرم آباد (در شهر خرم آباد جمعیت زیادی دارند)،شهر بروجرد و شهر دورود از شهرهای استان لرستان ساکن می باشند. شرفبگ پسر نقدعلی،نقدعلی پسر بارانی و بارانی پسر مال اسد و اسد پسر آلاینان و آلاینان پسر بیرانوند می باشد .محتویات جمعیتویرایش این روستا در دهستان حیدریه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۲۲ نفر (۶۶خانوار) بوده است.
، سواران بهراموند در مسایل سیاسی و اجتماعی دوره قاجاریه در شهر کرمانشاه نقش مؤثر داشتند در نهضت یار محمدخان (سردار مجاهد) و شجاع و معروف که مادرش از طایفه بهراموند می باشد از ارکان حرکت های سیاسی و نظامی در منطقه به شمار می رفت و سابقه او در تبریز و تهران آشکار است و در تمام مراحل از سواران بهراموند برخوردار بود می توان به وکیل بدرخان بهراموند معروف به وکیل باشی اشاره نمود که در رکاب یارمحمدخان جان خود را از دست داد.
بیراق وند ، روستایی است از توابع بخش گهواره و در شهرستان دالاهو استان کرمانشاه ایران.
این روستا در دهستان قلخانی قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن (۱۲۰خانوار) ۵۳۶نفر بوده است.
پائین وند (خمین)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان خمین در استان مرکزی ایران است.
این روستا در دهستان صالحان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۴۸ نفر (۱۹۷خانوار) بوده است.
تپه حاجی آیینه وند مربوط به دوره اشکانیان - دوره ساسانیان است و در شهرستان ثلاث بابا جانی، بخش ازگله، روستای آیینه وند واقع شده و این اثر در تاریخ ۴ خرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۱۸۰۳ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
فهرست آثار ملی ایران
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری



چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

ارتباط محتوایی با وند

وند را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

پیشنهاد کاربران

مجتبی عیوض صحرا ١٨:٣٥ - ١٣٩٦/٠٣/١٦
وَند-پسوند وابستگی(نسبت)،مالکیت،دارندگی و همراهی اَوِستایی است-مانند: پسوند (وانه) در خندوانه!
مثال: کولیوند،حسنوند،فولادوند،پیشوند،میانوند،پسوند،
خداوند،هموند،کاروند،دماوند،ورجاوند،بهداروند،شهروند! و...
|

آریا بهداروند ٢٠:٢٧ - ١٣٩٦/٠٦/٢١
در زبان لری بختیاری به معنی
انداخت.پرتاب کرد.نژاد
Vand
|

آریا بهداروند ٢٠:٢٧ - ١٣٩٦/٠٦/٢٧
در زبان لری بختیاری به معنی
انداخت.پرتاب کرد.
Vand
|

آریا بهداروند ٢١:٠٨ - ١٣٩٦/١٢/١٣
تمام طوایف لر از کلمه وند در نام ایل .طایفه.تیره.اش.اولاد.
استفاده می کنند و برای تمایز آنها از طوایف
اقوام دیگر بود
****
طوایف
خلیل وند*خلیلی بیگیوند پلنگ * کر منجزی *کر منجی*بختیاروند
ملکشاه وند لملمی منجزی
شیخ محمد خالی لملمی منجزی
*شیخ عالیوند*
لوخیرده*خورشیدوند*منجزی
مال احمدوند *مال احمدی*منجزی
نیم بنیچه وند*لیمونچی وند*منجزی
تاج الدین عبدالهی *تاحدی وند*منجزی
رستمی پلنگ خلیلی*رستموند*
هارونی*هارون وند*خلیلی منجزی
خیری وند خلیلی منجزی
تاج الدین وند خلیلی منجزی
سیاه منصور وند خلیلی منجزی
اردشیر وند*شروند*خلیلی منجزی
غریبی *غریب وند *خلیلی منجزی
احمد وند خلیلی منجزی
امیدوند خلیلی منجزی
قباد وند خلیلی منجزی
کوزری*کوزروند*خلیلی منجزی
بیرگانی *بیرگانوند*خلیلی منجزی
نجف وند تاج الدین عبدالهی منجزی
نوروزوند تاج الدین عبدالهی منجزی
قاسم وند منجزی
آشوروند منجزی
سیف الدین وند خلیلی منجزی
ویسی وند خلیلی منجزی
آقاسی وند خلیلی منجزی
تپاوند خلیلی منجزی
صالح وند خلیلی منجزی
صادق وند منجزی
شاه حسین وند منجزی
نامداروند منجزی
بهرام وند منجزی
کران وند بختیاروند
محمود وند منجزی
محمدوند منجزی
اورامه وند خلیلی منجزی
گیلانوند خلیلی منجزی
جهانگیری وند خلیلی منجزی

|

محمد ١٨:٤٢ - ١٣٩٧/٠٧/٠٣
طایفه های دارای پسوند (وند) دو دسته اند ۱- گروهی که قبل از اسلام ( در دوران کهن) بنام پیشه و شغلی که داشتند به آن معروف شدند، مانند (دریک وند = خزانه دار . سپه وند = نگهبان سپاه . دال وند = مسئول دالها (عقابها) سگ وند = مسئول سگهای محافظ . ترکاش وند = مسئول تیر و کمانها و .. ۲- گروهی که بعد از ظهور اسلام بنام پدران و بزرگان و نام محل خود به این نامها معروف شدند مانند ( حسن وند . حاجی وند . بیرن وند. و ...
|

محمد ٢٠:٥٣ - ١٣٩٧/٠٧/٠٣
طایفه های دارای پسوند (وند) دو دسته اند ۱- گروهی که در دوران هخامنشیان بنام پیشه و شغل نیای خود به آن معروف شدند، مانند (دریک وند = خزانه دار . سپه وند = نگهبان سپاه . دال وند = مسئول دالها (عقابها) سگ وند = مسئول سگهای محافظ . ترکاش وند = مسئول تیر و کمانها و .. ۲- گروهی که بعد از ظهور اسلام بنام پدران خود به این نامها معروف شدند مانند ( حسن وند . بیرن وند. حاجی وند. و ...
|

مصطفی ١٨:٥٤ - ١٣٩٨/٠٣/٢٥
ون : درگویش زبان لری لرستان به معنای انداختن است.

ونو : درگوگویش زبان لری لرستان به معنای آنها است.

هونو : درگویش زبان لری پلدختربه معنای آنها است
وند : به معنای پسر وپور و پورپور یانسل یا ایل است . پسوندوند درطایفه های لرستان به همین معناست .مانندحسنوند به معنای پسریاپسران حسن یانسل حسن یاایل حسن است.
|

وحید ٢٢:٣٩ - ١٣٩٨/٠٣/٢٥
سگوند
منطقهء سکونت ایل سگوند از ابتدا در قسمت‏ پیشکوه لرستان یعنی در قسمت جنوبی لرستان‏ کنونی و نزدیک به خوزستان بوده که در دامنه‏های‏ شمالی ارتفاعات کیرف و کلا از رشته ارتفاعات‏ پهلو است و به علت همین نزدیکی به هر دو ناحیهء لرستان و خوزستان قشلاق خود را در خوزستان و ییلاق را در لرستان انجام می‏دهد.
وجه تسمیهء�سگوند�.دربارهء نام�سگوند�نظریات مختلفی وجود دارد،که به برخی از آنها اشاره خواهد شد.

برخی معتقدند این طایفه اصلا از اعراب بنی‏ کلاب می‏باشند(کلب به معنی سگ است)،و به‏ این علت به سگوند معروف شده‏اندگروهی‏ دیگر بر این باورند که چون در گذشته یکی از رهبران‏ این طایفه سگ شکاری،یعنی تازی نگهداری‏ می‏کرده،به سگوند(سگ‏بند)مشهور شده‏اند.

دکتر سکندر امان اللهی بهاروند که درباره ایلات‏ لرستان تحقیق کرده است،عقیده دارد که این‏ نظریات قانع کننده نیستند،زیرا اولا سگوندها و به طور کلی باجلانها لک هستند،نه عرب،و در گذشته به زبان لکی صحبت می‏کردند؛ثانیا اطلاق‏ نام سگوند بر این طایفه صرفا به خاطر آنکه یکی از رهبران آن تعدادی سگ تازی نگهداری می‏کرده، معقول بنظر نمی‏رسد.این نویسنده معتقد است که‏ واژهء سگوند مشتق و یا تحریف شدهء واژهء سیکه وند dnavadyaS است و آن هم نام تیره و یا قبیله‏ای‏ بوده که قبلا در منطقهء دلفان،دهستان چواری‏ سکونت داشته و هنوز هم دهی به همین نام در دهستان چواری(در شمال نورآباد)وجود دارد.از طرفی تیرهء مختوا avathkoM ،یکی از شعبات‏ مهم ایل سگوند،اصلا از سیکه‏وندها بوده و حاج‏ خدادادخان جد خوانین سگوندنیز خویشاوندی‏ بسیار نزدیک با مختواها(سیکه‏وندها)داشته‏ است.نکتهء جالب توجه اینکه سگوندهای ناحیهء تویسرکان هنوز خود را سیکه‏وند می‏نامند.بنابراین‏ آقای بهاروند معتقد است که احتمال دارد سگوندها و یا لااقل گروه با نفوذ این طایفه،در اصل از سیکه‏وندها بوده که با گذشت زمان به علت زندگی‏ در بین لر زبانان نام سیکه‏وند به سگوند مبدل شده‏ است.

در کتاب�جامعه شناسی ادیان�در بحث‏ توتمیسم و توتم پرستی،شادروان دکتر علی‏ شریعتی،ضمن تأکید بر وجود توتم و توتم پرستی‏ در میان برخی قبایل عرب و ایرانی،اندیشید که‏نام�سگوند�-و نظایر آن-به علت انتساب توتمی‏ طایفه به سگ بوده است.اما بنظر میرسد که وی‏ در این برداشت خود شتابزده عمل کرده و نظر مزبور -لااقل در مورد ایل سگوند-بر مستندات علمی و تاریخی استوار نمی‏باشد.گذشته از آن،آنچه در ابتدی نام سگوند آمده صرفا تشابه لغوی با نام سگ‏ دارد وبه احتمال قوی به آن هیچ ارتباطی نمی‏یابد.

بهتر است در این مورد خاطرنشان شود که اصولا در گویش لری به سگ،سی yaS (بر وزن ری) گفته می‏شود و قابل قبول نیست که بگوئیم در طول‏ زمان تلفظ�سی�به سگ تبدیل شده باشد،بلکه‏ باید دانست که اصلا تلفظ سگ در بین اقوام لر زبان به هیچ وجه رایج نبوده و نیست.

نگارنده،با استناد به شواهد و مدارک تاریخی و باستان شناختی،بر این باور است که واژهء�سگوند� برگرفته از نام قوم کهن آریایی سکامی‏باشد.با توجه به شواهد و مدارک باستان شناختی،جایگاه و محدودهء اقتدار سکاها در منطقهء شمال غرب و غرب ایران،یعنی مناطقی از کردستان و کرمانشاه و لرستان امروزی بوده استحتی امروزه‏ مکانهایی با عنوان�سکاوند�و�سکوند�در استان‏ کرمانشاه وجود دارد و این مکانها با قوم سکا مرتبط بوده‏اندمسیو چریکوف نیز در جای جای‏ سیاحتنامهء خود از این قوم بنام�سکوند�نام برده‏ است.در کتاب�جغرافیای استان لرستان�نیز در وجه تسمیه سگوند آمده است که شاید اجداد آنان از سکاها بوده‏اند و سپس اعقاب این قوم با تحریف این کلمه و اضافه نمودن پسوند،به این نام‏ مشهور شده‏اند و سک به مفهوم پاک و ارجمند، صفتی برای سکاها بوده است.برخی معتقدند که این کلمه به معنی�مردان�است و نیز به مفهوم‏ �نیرومند بودن�و�چیره دست�هم آمده‏ است.بهرحال،این احتمال که سگوندهای‏ امروزی بازماندگان قوم کهن سکا باشند،قویتر بنظر میرسد و کلمه سگوند نیز برگرفته از کلمه سکا سکه و سک بوده و بمرور زمان سک تبدیل به سگ‏ گشته است؛پسوند�وند�نیز انتساب بدان را نشان‏ می‏دهد.البته گفتنی است که در بعضی از منابع‏ حتی این قوم را سگا و فرمانروایان آنها را سگانشاه‏ نامیده‏اند.
|

اردشیروند ٠٤:٣٥ - ١٣٩٨/٠٤/٢١
وند نشانه ی طوایف قوم بزرگ لر است

ایل بزرگ میوند لر بختیاری
ایل فولاد وند(پولادوند-هیهاوند )
ایل حاجی وند
ایل عیسی وند
ایل سالاروند
ایل بسحاق وند
..
..
..
..
|

محمد ٢١:٠٤ - ١٣٩٨/٠٦/٢٨
📑تاریخ را علمی و مستند بیاموزیم، نه داستان روی داستان .
هرچند در طول تاریخ دور و دراز غرب کشور تحولات سیاسی روزگار و زمانه سببی بوده برای گرایش قومی به سمتی و به فراخور آن تحولات ریشه و تبارشان به آن سمت گرایش پیدا کرده،
اینجاست که وظیفه خطیر این نسل در جهت نیل به حقیقت با دشواری خودنمایی می نماید لیکن می بایست در معرفی قوم و قبایل موجود در این دیار و شناخت ریشه و تبار آنها خوانندگان را بر سر دوراهی قرار نداده و با کمک اسناد و آثار و نشانه های معتبر تاریخی حق مطلب را بصورت علمی و درست بیان کرد .
╭┅───.💠.───┅╮
🎭Ⓜ#dirak_vand⚡️
╰┅───.💠.───┅╯

📃ریشه یابی نامها ؛
یکی از مباحث بسیار مهم در تحقیقات فرهنگی و جغرافیایی تاریخی، ریشه یابی (Etymology) نامهاست، چون ایرانیان به ویژه در دورة باستان به این مسأله بسیار مهم، توجه خاصی داشته و کوشش میکردند مظاهر دینی، فرهنگی، طبیعی، جغرافیایی و قومی را به نشانه تقدیس و احترام در نامگذاریها جلوه دهند. از این رو نامهایی که بر روی اقوام، شهرها، مناطق مختلف، و .. گذاشته شده به هیچ وجه اتفاقی و خود به خودی نبوده و از نظر تاریخی و فرهنگی ارزشمند میباشند و در صورتی که درست ریشه یابی شوند، برخی از گوشه های تاریک و نهفته ی تاریخ و فرهنگ ایران بازشناخته و روشن خواهد شد .

╭┅───.💠.───┅╮
🎭Ⓜ#drik__vand⚡️
╰┅───.💠.───┅╯
|

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• وند چیست   • پسوندهای فارسی   • انواع وند   • پیشوند چیست   • میانوند چیست   • چند کلمه که با دور شروع شود   • پیشوند و پسوند در انگلیسی   • پسوند محافظت در جدول   • معنی وند   • مفهوم وند   • تعریف وند   • معرفی وند   • وند یعنی چی   • وند یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی وند
کلمه : وند
اشتباه تایپی : ,kn
آوا : vand
نقش : بن حال
عکس وند : در گوگل


آیا معنی وند مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 98% )