انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

96 1062 100 1

پيامبران

پيامبران در دانشنامه اسلامی

پیامبران به برگزیدگان الهی و صاحبان منصب نبوت می گویند و از این عنوان در بابهای طهارت، صلات، صوم، تجارت، نکاح و حدود سخن گفته شده است.
انبیا جمع «نبی» است و کلمه نبی بنابر یک احتمال از ریشه «نبأ» به معنای خبر است و به کسی گفته می شود که دارای خبر است و دیگران را اخبار می کند البته «نبا» به هر خبری گفته نمی شود بلکه خبری را نبأ می گویند که فایده عظیمی داشته و مفید علم یا ظن غالب باشد. و احتمال دیگر اینکهریشه نبی، نبوه به معنای بلندی و ارتفاع باشد و نبی کسی است که از شأنی والا و مقامی بلند برخوردار است. احتمال دیگراین است که «نبی» به معنای طریق باشد و پیامبران را از آن جهت نبی خوانند که راه های هدایت بشری به سوی خداوند می باشند. احتمال دیگر که غیر مشهور است این است که نبی از «النباه» و به معنای صوت خفی است و شاید اطلاق نبی بر پیامبر به این معنا به خاطر سخنگوی خداوند بودن پیامبر باشد.
معنای کلمه رسول
کلمه دیگری که در متون اسلامی برای اشاره به پیامبران الهی به کار رفته است «رسول» به معنای فرستاده است. البته این کلمه در قرآن درباره غیر پیامبران هم به کار رفته است همانند: (انّ رسلنا یکتبون ما تمکرون) که منظور از «رسل»، فرشتگان الهی است.
فرق رسول و نبی
از ظاهر برخی آیات قرآن برمی آید که اختلافی میان مصادیق این دو مفهوم (رسول و نبی) وجود دارد همچون آیه (وما أرسلنا من قبلک من رسول ولا نبیّ) اگر رسول و نبی بر مصادیق واحدی دلالت کنند ذکر آن دو لغو خواهد بود، بنابراین نسبت میان نبی و رسول تساوی نیست.
نسبت میان نبی و رسول
...
پیامبران مجموعه ای از انسان های برگزیده شده توسط خدا و دارای ارتباط با عالم غیب بودند که هدایت سایر انسان ها نیز بر عهده آنان بود. در قرآن تنها نام ۲۵ پیامبر آمده است ولی بر اساس روایات، تعداد ایشان ۱۲۴/۰۰۰ نفر بود که اولین آنها حضرت آدم و پایان بخش آنان حضرت محمد(ص)، پیامبر دین اسلام است. همه انبیاء معصوم بوده و مفاهیم مشترکی را تبلیغ می کردند. مقام پیامبران با یکدیگر تفاوت دارد و برخی از آنها علاوه بر رسالت، مقام امامت نیز داشتند. هر پیامبری برای خود جانشینی داشت و دوازده امام جانشینان آخرین پیامبر هستند.
پیامبر، انسان برگزیده ای است که با خداوند ارتباط ویژه داشته و اخباری از عالم غیب به او می رسد. در اسلام همه پیامبران انسان های برگزیده ای هستند که ایمان به همه آنها ضروری است.در فتوای مشهور فقیهان شیعه، دست زدن بدون طهارت به نام پیامبران حرام است.
گروهی از متکلمان معتقدند پیامبر مفهومی عام تر از رسول است، و پیامبری که وظیفه هدایت دیگران را نیز بر عهده داشته باشد رسول خواهد بود، در مقابل، گروهی همه پیامبران را رسول می دانند.
کلید واژه: قرآن، پیامبران، شخصیت های قرآنی، پیامبران در قرآن
بنابر حدیثی که از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نقل کرده اند خدای متعال 124 هزار پیغمبر مبعوث کرده است که در قرآن کریم تنها 26 نام پیامبر به قرار زیر آمده است:
ویژگی های عده ای از انبیای الهی در قرآن کریم.
در قرآن کریم از برخی انبیای الهی به عنوان «اولوالعزم» یاد شده است: (فاصبر کما صبر اولو العزم من الرسل)؛ پس همان گونه که پیامبران اولوالعزم، صبر کردند، صبر کن.

مقصود از اولوالعزم
درباره این که مقصود از اولوالعزم چیست و انبیای اولوالعزم چه کسانی هستند سه نظریه مطرح شده است:

← صاحبان صبر
به عنوان نمونه در روایتی از امام رضا (علیه السلام) سؤال شد که چگونه ایشان (حضرت نوح) اولوالعزم شدند حضرت فرمودند: «زیرا نوح همراه با کتاب و شریعت مبعوث شد و هر کس بعد از ایشان آمد طبق کتاب و شریعت و روش ایشان عمل کرد تا این که ابراهیم با کتاب و صحف جدید آمد و هر پیامبری بعد از ایشان آمد طبق شریعت حضرت ابراهیم عمل کرد. تا این که جناب موسی آمد و تورات را که کتاب جدیدی بود آورد و بعد از آن هم مسیح با انجیل که شریعت جدیدی بود آمد و تا زمان پیامبر اسلام هر کس می آمد طبق شریعت حضرت عیسی عمل می کرد تا این که پیامبر اسلام با قرآن و شریعت جدیدی آمد که حرام و حلال آن تا روز قیامت به همان صورت باقی خواهد ماند..

تعداد پیامبران اولوالعزم
...
در آیه 35 سوره احقاف برای برخی از انبیا الهی تعبیر اولوالعزم به معنای صاحبان عزم و اراده آمده است. وآن پیامبران با این تعبیر مورد ستایش واقع شده اند: «فاصبر کما صبر اولوالعزم من الرسل» پس همان گونه که پیامبران اولوالعزم صبر کردند، صبر کن.
در مورد اینکه مراد از انبیاء اولو العزم یاد شده در این آیه چه کسانی هستند. در بین مفسرین اختلاف وجود دارد اما مشهور آن است که آنها حضرت نوح، حضرت ابراهیم، حضرت موسی، حضرت عیسی و حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم هستند.
کلمه «اولوا» به معنای صاحبان و دارندگان و «عزم» به معنای آهنگ و اراده کاری کردن ، تصمیم گرفتن قطعی و به دور از شک و تردید بر انجام کاری، قاطعیت و جدیت داشتن و صبر و استواری داشتن در قصد انجام کار آمده است، بنابراین «اولواالعزم» کسانی هستند که در تصمیم خویش قاطع و در اراده خود استوارند.
واژه ترکیبی اولواالعزم تنها یک بار در قرآن کریم و در آیه 35 سوره احقاف به کار رفته است. در این آیه خطاب به رسول اکرم صلی الله علیه و آله آمده است: «فَاصبِر کَما صَبَرَ اولواالعَزمِ مِنَ الرُّسُلِ...» (پس شکیبایی کن، همچنان که پیامبران اولواالعزم شکیبایی کرده اند...)
درباره این که مقصود از اولوالعزم چیست و انبیای اولوالعزم چه کسانی هستند سه نظریه مطرح شده است:
همچنین در آیاتی دیگر از انبیایی همچون آدم نام برده شده است که در عمل به عهد و میثاق الهی موفق نبوده است و از این عدم موفقیت به فقدان عزم در ایشان اشاره شده است.(سوره طه: 115) بنابراین عزم به معنای عهد و میثاق می باشد.
مطابق این تفسیر منظور از اولوالعزم پیامبرانی هستند که خداوند از آنها بر عبودیت و اطاعت تامه خویش یا بر ولایت پیامبر خاتم و اهل بیت ایشان پیمان گرفته است.
ج. عده دیگری از مفسرین با توجه به پاره ای از روایات دیگر، انبیای اولوالعزم را به انبیاء دارای کتاب و شریعت تفسیر نموده اند.
اسامی برخی از پیامبران الهی (علیهم السلام) در قرآن کریم ذکر شده است که ذیلا به بررسی مشهورترین آن ها می پردازیم.
خداوند برای هدایت و راهنمایی انسان ها، پیامبران را فرستاده است که تعداد آن ها زیاد می باشد. از میان این پیامبران تعداد ۲۶ پیامبر نام آن ها در قرآن ذکر شده است.۱. آدم: ۲۵ بار.۲. ادریس: ۲ بار.۳. نوح: ۴۳ بار.۴. هود: ۷ بار.۵. صالح: ۹ بار.۶. لوط: ۲۷ بار.۷. ابراهیم: ۶۸ بار.۸. اسماعیل: ۱۲ بار.۹. اسحاق: ۱۷ بار.۱۰. یوسف: ۲۷ بار.۱۱. ایوب: ۴ بار.۱۲. یونس: ۴ بار.۱۳. شعیب: ۱۱ بار.۱۴. موسی: ۱۳۶ بار.۱۵. هارون: ۲۰ بار.۱۶. داود: ۱۶ بار.۱۷. سلیمان: ۱۷ بار.۱۸. الیاس: ۲ بار.۱۹. الیسع: ۲ بار.۲۰. ذوالکفل: ۲ بار.۲۱. عزیر: ۱ بار.۲۲. زکریا: ۷ بار.۲۳. یحیی: ۵ بار.۲۴. عیسی: ۳۳ بار.۲۵. یعقوب: ۱۶ بار.۲۶. محمد (صلی الله علیه واله وسلّم) :۵ بار.
دسته بندی
از بین پیامبران، حضرت موسی (علیه السلام) بیشتر از همه اسمش در قرآن آمده است و عزیز کمتر از همه در قرآن اسمش آمده است.از بین پیامبران (علیهم السلام) ۵ نفر از آن ها از پیامبران اولوالعزم هستند، که عبارتند از: ۱. نوح، ۲. ابراهیم، ۳. موسی، ۴. عیسی، ۵. محمد (صلی الله علیه واله وسلّم).
معجزات پیامبران
پیامبران برای اثبات ادعای خود که از طرف خداوند آمده اند و پیامبر الهی هستند، لذا معجزاتی داشته اند و ممعمولاً معجزات پیامبران هماهنگ با علومی بوده است که در آن زمان پیشرفت داشته است.
← حضرت عیسی
...
«فترت» در اصل، به معنى سکون و آرامش است و به فاصله میان دو جنبش و حرکت یا دو کوشش و نهضت و انقلاب، نیز گفته مى شود.و از آنجا که در فاصله میان موسی(علیه السلام) و مسیح(علیه السلام) پیامبران و رسولانى وجود داشتند، اما در میان حضرت مسیح و پیغمبر اسلام(صلی الله علیه وآله) به این شکل نبود، قرآن این دوران را دوران «فترت رسل» نامیده است، و مى دانیم که میان دوران مسیح و بعثت پیامبر(صلی الله علیه وآله) حدود ششصد سال فاصله بود. به همین دلیل در قرآن از آن به عنوان دوران «فترت» یاد شده است.در اینجا ممکن است گفته شود: طبق عقیده ما، جامعه انسانیت لحظه اى از نماینده خداو فرستادگان او خالى نخواهد شد، چگونه ممکن است چنین فترتى وجود داشته باشد؟
فاصله بعد از حضرت عیسی (علیه السلام) تا ظهور حضرت محمد (صلی الله علیه وآله) حدود ششصد سال بوده است.
مقدسی، البدء والتاریخ، ترجمه، شفیعی کدکنی، نشر آگه، ۱۳۷۴ش، تهران، ج ۱ ص ۲۳۸
از روایات متعدد هم این حقیقت به دست می آید که انبیا دارای اوصیا و جانشینانی پس از خود بوده اند، مثلا رسول خدا(صلی الله علیه وآله) فرمود: آقا و سید پیامبران هستم. اوصیای من سید و آقای اوصیای پیامبران هستند.
مجلسی، بحارالأنوار، دار احیاء التراث العربی، ۱۴۰۳ق، بیروت، ج ۸، ص ۲۲.    
بنابراین وصایت و خلافت، در همه پیامبران الهی بوده، یعنی هر پیامبری برای بعد از خود وصی تعیین کرده است، البته احتمال دارد تعداد اوصیای پیامبری با اوصیای پیامبر دیگر فرق داشته باشد. اما در مقطع زمانی بین حضرت عیسی (علیه السلام) و پیامبر (صلی الله علیه و آله) لااقل اوصیای حضرت مسیح در بین مردم حضور داشته اند که یکی پس از دیگری در بین مردم به امامت رسیده، به انجام وظایف وصایت خویش مشغول بوده اند.در متون اسلامی و کتاب مقدس مسیحیان آمده است که رهبری مسیحیان پس از حضرت عیسی (علیه السلام) بر عهده وصی حضرت، "شمعون بن حمون" (معروف به پطرس) بود. او که در رأس "حواریون" قرار داشت، مسئولیت های حضرت عیسی (علیه السلام) را بعد از او بر عهده گرفت. به نوشته انجیل "متی" حضرت عیسی (علی السلام) به او گفت: کلیدهای ملکوت آسمان را به تو می سپارم.
انجیل متی فصل ۱۶.
...
در طول تاریخ دین ، شریعت های گوناگونی از جانب خداوند نازل گردیده است و شریعت هر پیغمبری بر حسب مقتضیات زمان و مکان و امت و قوم او با شریعت دیگری فرق می کند.
اگرچه پیشینه ی دین و یکتاپرستی در زمین ، به اولین پیامبر الهی، حضرت آدم علیه السّلام می رسد لکن جریان شرایع الهی از زمان نوح علیه السّلام آغاز گردید. («شرع لکم من الدین ما وصی به نوحا و الذی اوحینا الیک و ما وصینا به ابراهیم و موسی و عیسی ان اقیموا الدین...» . ترجمه ی تفسیر المیزان، ذیل همین آیه رجوع کنید. نوح علیه السّلام ، اولین پیامبر صاحب شریعت است و پس از او، ابراهیم علیه السّلام شریعتی کاملتر از شریعت نوح را از طرف خداوند به مردم هدیه کرد. اینک به بررسی اجمالی شرایع الهی می پردازیم تا زمینه ی مناسبی برای تبیین جامعیت اسلام در تحقق هدف دین فراهم آید.
← شریعت نوح
 ۱. ↑ شوری/سوره۴۲، آیه۱۳.    
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، سایت بلاغ، برگرفته ازمقاله«پیامبران صاحب شریعت».































ورود به سامانه / ایجاد حساب کاربری


العربیة











آخرین مطالب اضافه شده
...
در قرآن مجید، مقام معنوی و روحانی و مقام اجتماعی ـ غیر از مقام نبوت و رسالت ـ برای پیامبران الهی شمرده شده است. مقام معنوی، اوصافی است معنوی و روحانی که مربوط به شخص پیامبران است؛ و مقامات اجتماعی از رابطه خاص پیامبران با مردم حکایت می کند.
در قرآن کریم، غیر از مقام نبوت و رسالت، برای پیامبران الهی اوصاف و مقامات دیگری برشمرده شده است. این اوصاف را می توان به دو دسته تقسیم کرد:
← دسته اول
در میان دسته نخست، می توان به صفت «مخلص» (کسی که خدا او را برای خود خالص گردانیده است) اشاره کرد؛ برای مثال، قرآن در مورد موسی (علیه السلام) می فرماید: «واذکر فی الکتاب موسی انه کان مخلصا وکان رسولا نبیا؛ و در این کتاب از موسی یاد کن، زیرا که او مخلص و فرستاده ای پیامبر بود».
← مخلص بودن موسی
یکی دیگر از مقامات معنوی انبیا، «صدیق» بودن است.
← صدیق بودن ادریس
...
اسامی ۲۵ نفر از نام پیامبران الهی در قرآن ذکر شده است.
لقب: خلیفة الله.معنای اسم: آفریده شده از سطح زمین.پدر و مادر: خداوند متعال آدم را از خاک آفرید و جان در او دمید.تاریخ ولادت: قبل از هبوط آدم.مدت عمر: ۹۳۰ سال.محل هبوط: آن حضرت در کوه صفا و بنا به قول مشهور در کوه سراندیب فرود آمد.محل ذفن: نجف اشرف در کشور عراقوتعداد فرزندان: آن حضرت فرزندان زیادی داشت.مختصری اززندگی نامه:خداوند متعال بعد از اینکه آدم و حوا را آفرید به آنها اجازه داد دربهشت زندگی و از تمامی نعمت های آن استفاده کنند به جز میوه خاصی که آدم و حوا را از خوردن آن نهی کرد وفرمود اگربه آن درخت نزدیک شوید و از میوه آن بخورید ازبهشت رانده خواهید شد ولی باوسوسه های شیطان از میوه آن خوردند وخداوند آنها را از بهشت بیرون راند و به زمین فرستاد. آدم و حوا ازعمل خود سخت پشیمان شدند وسال ها به درگاه خداوند متعال گریه و زاری و طلب آمرزش کردند خدای مهربان توبه آنها را پذیرفت و از خطایشان در گذشت.
حضرت ادریس علیه السلام
ادریس: نام آن حضرت در زبان عربی اخنوع استپدر: حضرت یاردمادر: برهتاریخ ولادت: ۸۳۰ سال بعد از هبوط آدممدت عمر: ۳۶۵ سالبعثت: درکوفه مبعوث شدمحل دفن: آن حضرت به آسمانها عروج کردتعداد فرزندان: آن حضرت دو پسرداشتمختصری از زندگی نامه: برخی آن حضرت را از این جهت ادریس نامیدند که حکمت های خداوند وسنت های الهی را درس می داده است. وی با ۷۲ زبان مردم را به خدای یگانه دعوت می کرد. محل اقامت او در مسجد سهله در شهر کوفه بوده است. چنان که معروف است حضرت ادریس اولین کسی بود که خط نوشت. جامه دوخت و خیاطی را تعلیم داد.آن حضرت درزمینه علم نجوم هندسه حساب فلسفه و غیره تبحر داشت و آنها را به مردم زمان خود می آموخت. نقل شده است که خداوند ۳۰ صحیفه بر ادریس نازل کرد.
حضرت نوح علیه السلام
لقب: شیخ الانبیاءمعنای اسم: نوحه. این حضرت اسامی دیگری نیز دارد ازجمله عبدالغفار عبدالملک عبد السلامپدر: لمکمادر: قینوشتاریخ ولادت: ۱۶۴۲ سال بعد از هبوط آدممدت عمر: مدت عمر ایشان را بیش از هزار سال نوشته اندبعثت: پیامبری ایشان در بابل عراق و شام بودمحل دفن: نجف اشرف در کشور عراقتعداد فرزندان: آن حضرت چهار پسر داشت.مختصری از زندگی نامه: حضرت نوح علیه السلام نخستین پیامبر اولوالعزم است که خداوند او را با کتاب وشریعت جدا گانه ای به سوی مردم آن روزگار مبعوث کرد هر چند آن حضرت سالیان دراز قوم خود را به یکتا پرستی دعوت کرد ولی نتیجه ای نبخشید تا اینکه به امر خداوند کشتی بزرگی ساخت و از هر نوع حیوان یک جفت درآن قرار داد وسپس خود و عده کمی از همراهان به علاوه سه فرزندش( سام.یافث.حام )درکشتی نشستند. پس از آن چهل شبانه روز باران سیل آسایی بارید وبعد از اینکه آب فرو نشست کشتی بر فله کوه جودی و به روایت تورات بر کوه آرارات یا آغاری به خشکی نشست.
حضرت هود علیه السلام
...
این مقاله در مورد نیاز بشر به امام و استمرار امامت بعد از پیامبران تا قیامت و اینکه امامت منصبی الهی است اشاره می کند.
از مقامات و شئون یاد شده، دو مقام نبوت و رسالت از ویژگی های پیامبران بوده است و با ختم نبوت و رسالت، کسی دارای خیال مقامی نخواهد بود، اما مقام خلافت و امامت، از ویژگی های پیامبران به شمار نمی رود؛ چرا که از یک سو خلیفه ی خداوند در زمین، فلسفه ی وجودی آفرینش آسمان ها و زمین است، و از سوی دیگر، افراد بشر در مسیر بندگی و عبادت خداوند و رسیدن به کمال مطلوب و سعادت برین، به امام و پیشوایی الهی که هدایت کننده ی آنان باشد، نیازمندند.به عبارت آمد، خلافت الهی در زمین، و امامت و رهبری بشر ، به عصر و زمان خاصی اختصاص ندارد. تا زمین باقی است و حیات دنیوی ادامه دارد و بشر در حیات دنیوی به سر می برد، خلافت و امامت الهی، به مقتضای حکمت و هدایت الهی، ضرورت دارد.
امامت منصب الهی
این مطلب که امامت به عنوان مقام و منصب الهی، پیوسته در میان بشر ادامه خواهد داشت، از قرآن نیز به روشنی استفاده می شود. یکی از آن آیات، آیه ی شریف مربوط به امامت حضرت ابراهیم علیه السّلام است؛ زیرا، در این آیه، پس از آن که خداوند مقام امامت را به آن حضرت اعطا می کند، ابراهیم علیه السّلام آن را برای برخی از فرزندانش درخواست می کنند، ولی خداوند در پاسخ او می فرماید: «لاینال عهدی الظالمین»؛ یعنی امامت - که عهدی است الهی - نصیب ظالمان از ذریه ی ابراهیم نخواهد شد، و تنها به آن دسته از ذریه و فرزندان او اختصاص دارد که از هر گونه ظلم و ستمی منزه و پیراسته اند و از مقام عصمت برخوردارند. بنابراین، تا هنگامی که ذریه ی حضرت ابراهیم در دنیا باقی اند، مقام و منصب امامت در معصومان از ذریه ی او ادامه خواهد یافت.این مطلب، از آیات دیگری که مربوط به حضرت ابراهیم علیه السّلام است، به دست می آید: «واذ قال ابراهیم لابیه وقومه اننی براء مما تعبدون؛ الا الذی فطرنی فانه سیهدین، وجعلها کلمة باقیة فی عقبه لعلهم یرجعون» آن گاه که ابراهیم به پدر و قوم اش گفت: «من، از آن چه شما پرستش می کنید، بیزاری می جویم، مگر از پرستش آن کسی که مرا آفریده و مرا هدایت خواهد کرد.» و خداوند، آن هدایت را حقیقتی جاودانه در نسل او قرار داد، شاید گمراهان (با وجود چنین هدایتی) به سوی خداوند باز گردند.
هدایت ویژه خدا برای امام
روشن است که جمله ی «فانه سیهدین» بر هدایت ویژه ای از جانب خداوند دلالت می کند. که فراتر از هدایت فکری و عقلانی است، این هدایت، همان هدایت ویژه ای است که حضرت ابراهیم علیه السّلام به واسطه ی آن، به مقام امامت رسید. آن هدایت، از جمله ی «انی جاعلک للناس اماما» به دست می آید. خداوند، این هدایت ویژه را در خاندان او، برای همیشه قرار داده است و فلسفه ی آن، این است که هدایت کننده ی بشر به راه حق باشد تا افراد بشر با بر خورداری از چنین هدایت الهی به صراط مستقیم حق باز گردند.
استمرار امامت تا قیامت
...
برانگیختگی به پیامبری و رسالت الهی را بعثت گویند.
یکی از پرسش هایی که درباره پیامبران الهی مطرح می شود، این است که آیا برانگیخته شدن و فرستاده شدن پیامبران به سوی مردم لازم و واجب بوده یا نه، و اگر لازم و ضروری بوده چه عواملی موجب ضرورت و بایستگی آن شده؟
← اختلاف در وجوب بعثت
درباره موضوع مقاله گمانه زنی هایی ممکن است ارائه شود اما بهتر است این موضوع از منظر قرآن بررسی شود که این بخش از مقاله درصدد این امر است.
← آیات مورد بحث
اساس دعوت پیامبران الهی را دو مطلب تشکیل می داد: یکی مساله ی بشارت و انذار (امید و بیم) و دیگری حجت و دلیل. حجت و برهان آنان گاهی کار خارق العاده (معجزه)، و گاهی اقامه ی دلیل و استدلال بوده. و اگر بخواهیم این دو پایه را در عبارت کوتاهی بیان کنیم باید بگوئیم: از دو عامل درونی و بیرونی بهره می گرفتند:عامل برونی: وعده و وعیدهای مربوط به آخرت، که افراد را به انجام وظیفه وادار می ساخت.عامل درونی: دلائل روشن و بینات که اندیشه ها را باز و به عقل ها نورانیت می بخشید.و اما عامل جهاد و نقش آن در ترویج آئین یکتا پرستی مطلب دیگری است که در این گفتار در مورد آن بحثی نمی شود.
← عامل برونی ـ امید و بیم
...



ارتباط محتوایی با پيامبران

پيامبران در جدول کلمات

پیامبران
رسل
از فیلم های اخیر راسل کرو که در آن نقش یکی از پیامبران را بازی کرده است
نوح
سوره پیامبران اولوالعزم
احزاب
سوره معرفی کننده پیامبران اولوالعزم
احزاب
از پیامبران الهی
ادریس
از پیامبران اوالوالعزم
نوح
از پیامبران بنی اسرائیل
از پیامبران بنی اسرایل در زمان بخت نصر
ارمیا

پيامبران را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

Erfan_Z_A_D > اغما
افشین اشکبوسی > قد و قامت
امل .ب.خ > course
محمدحسین اجارودی از گرمی.اردبیل > issar
اثر ناپذیر > passive
exo.pcy😍 > exo
مهران > فابریک
مهبد > مهبد

نگارش واژه نو   |   پیشنهادهای امروز

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• معنی پيامبران   • مفهوم پيامبران   • تعریف پيامبران   • معرفی پيامبران   • پيامبران چیست   • پيامبران یعنی چی   • پيامبران یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی پيامبران
کلمه : پيامبران
اشتباه تایپی : ~يhlfvhk
عکس پيامبران : در گوگل


آیا معنی پيامبران مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 96% )