انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

97 1037 100 1

پژوهش

/paZuheS/

مترادف پژوهش: بازجست، بازرسی، تتبع، تحقیق، تدقیق، تفحص، جست وجو، مطالعه، استیناف، تمیز، رسیدگی

معنی پژوهش در لغت نامه دهخدا

پژوهش. [ پ ِ / پ َ هَِ ] (اِمص ) اسم مصدر پژوهیدن. عمل پژوهیدن. پژهش . پی جوئی. جویائی. بازجستن. جستجو. بازجوئی. بازجست. فحص. تفحص. بحث. تجسس. رسیدگی. بررسیدن. تحقیق. استفسار. تتبع. تنقیب. تَفقه. تَعرّف. تَفقد :
اگر روزی از تو پژوهش کنند
همه مردمانت نکوهش کنند.
ابوشکور.
دو دیگر که در جای ننگ و نبرد
پژوهش نجویند مردان مرد.
فردوسی.
نه از پاک یزدان نکوهش بود
نه شرم از یلان چون پژوهش بود.
فردوسی.
ز کردار خوب ار پژوهش بود
ترا این ستایش نکوهش بود.
فردوسی.
همی جان من در نکوهش نهی
چرا دل نه اندر پژوهش نهی.
فردوسی.
پژوهش نمای و بترس از کمین
سخن هرچه باشد بژرفی ببین.
فردوسی.
جز از موی بر وی نکوهش نبود
بدی دیگرش را پژوهش [ کذا ] نبود.
فردوسی.
بپرسید کار سپه شاه ازوی
چنین گفت کای شه پژوهش مجوی [ کذا ].
اسدی (گرشاسب نامه ص 219).
پژوهش کنان پهلوان بلند
چه مردی ، بدو گفت ، سال تو چند؟.
اسدی (گرشاسب نامه ص 233).
بجز بخدمت تو بنده التجا نکند
به هر کجا که پژوهش رود به اصل و نژاد .
کمال اسماعیل.
|| سرپرستی. تیمار :
بدین بندگان نیز کوشش نبود
هم از شاه ما را پژوهش نبود.
فردوسی.
|| بازپرسی. مؤاخذه. عِقاب :
بدین گیتی اندر نکوهش بود
بروز شمارت پژوهش بود.
فردوسی.
|| جاسوسی. خبرچینی.
- پژوهش حال ؛ استفسار حال. احوالپرسی. استعلام حال.

معنی پژوهش به فارسی

پژوهش
پژوهیدن
( اسم.پژوهیدن ) ۱- جستجو بازجویی باز جست رسیدگی تفحص تحقیق استفسار تعرف . ۲- بررسیها و جستجوهای علمی ۳- استیناف ۴- باز پرسی مواخذه عقاب . ۵- خبر چینی جاسوسی . ۶- سر پرستی تیمار . یا پژوهش حال . احوالپرسی .
( اسم ) مستانف عنه
( اسم ) مستانف علیه
( اسم ) مستانف
[health services research] [علوم سلامت] تلفیق دستاوردهای علمی علوم بالینی، همه گیرشناسی، علوم اجتماعی، علوم اقتصادی و مدیریت در مطالعۀ سازمان و وظایف و عملکرد خدمات سلامت
[health system research] [علوم سلامت] مطالعۀ جامع نظام های سلامت
( صفت ) پژوهش کننده .
( مصدر ) پژوهیدن .
[action research] [آینده پژوهی و آینده نگری] حوزه ای که اقدام های اجتماعی برخاسته از یادگیری کنشی را در عرصۀ پژوهش های اجتماعی صورت بندی می کند و از مشارکت گروهی از متخصصان و پژوهشگران و اعضای سازمان ها و جامعه هایی، که به دنبال ارتقای موقعیت خود هستند، بهره می برد
[participatory action research, PAR] [آینده پژوهی و آینده نگری] روشی تحقیقی که بر مشارکت فعالان برای بهبود عملکرد و یافتن پاسخ های مناسب برای حل مشکل در فرایند تحقیق متکی است
[research guide] [علوم کتابداری و اطلاع رسانی] منبعی که اطلاعات و رهنمودهای آموزشی و توصیه هایی را دربارۀ بهترین راهبردها و فنون و منابع تحقیق در یک موضوع در اختیار می گذارد
هر حکمی که از دادگاه بخش یا شهرستان صادر شده باشد .

معنی پژوهش در فرهنگ معین

پژوهش
(پِ یا پَ هِ)(اِمص .) ۱ - جست و جو، تحقیق . ۲ - تحقیقات علمی و بازخواست . ۳ - مؤاخذه . ۴ - خبر، خبر داشتن .

معنی پژوهش در فرهنگ فارسی عمید

پژوهش
۱. تحقیق علمی.
۲. جستجو.
۳. (حقوق) رسیدگی مجدد به حکمی که در دادگاه بدوی صادر شده به جهت اعتراض محکوم، رسیدگی استینافی.
۴. [قدیمی] مؤاخذه، بازخواست.
کسی که از او شکایت شده.
کسی که شکایت می کند.
پژوهش کننده.

پژوهش در دانشنامه اسلامی

پژوهش
بیش از ربع قرن از پیروزی بزرگ ترین انقلاب دوران معاصر می گذرد. انقلابی که در اوج حاکمیت الگوهای برخاسته از اندیشه ها و ایدئولوژی های غربی و شرقی و استیلای بلامنازع مدل حکومتی دموکراسی لیبرال در یک سوی جهان و مدل حکومتی سوسیالیسم در دیگر سوی آن، راه سومی را پیش پای جهانیان نهاد و الگوی دیگری را برای اداره جامعه و حکومت در عصر حاضر مطرح کرد.
انقلاب اسلامی ایران همه مناسبات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی حاکم بر جهان را به نقد کشید و همه روابطی را که منهای خدا در دنیای مدرن شکل گرفته بود، به جدال طلبید.شاید هیچ بیانی به اندازه بیان (میشل فوکو)، فیلسوف، متفکر و مورخ فقید فرانسوی (۱۹۸۴ـ۱۹۲۶م)، نتواند عمق و گستره انقلاب اسلامی و آرمانی را که این انقلاب در پی تحقق آن بود، به تصویر کشد. او در مصاحبه ای درباره فلسفه قیام و انقلاب مردم ایران در سال ۱۳۵۷ می گوید:(ایرانیان در این خیزش قبل از هر چیز به خودشان گفتند ـ و شاید خود روح این قیام است ـ که (قطعاً باید این رژیم را عوض کنیم و از شر این مرد خلاص شویم، باید این تشکیلات فاسد را در هم بریزیم، باید کل کشور را متحول سازیم، سازمان سیاسی، نظام اقتصادی و سیاست خارجی مملکت خود را باید دگرگون سازیم، ولی مهم تر از همه، نخست باید خودمان را متحول سازیم. نحوه زندگی مان، روابطمان با دیگران، با تمامی امور، با ابدیت، با خدا و با هر چیز دیگر باید کاملاً متحول شوند. تنها در صورتی که چنین تحول ژرفی در زندگی ما رخ دهد، یک انقلاب حقیقی و راستین خواهیم داشت). به اعتقاد من در این جاست که اسلام نقش خود را ایفا نمود. شاید فلان یا بهمان تعهدات، فلان یا بهمان قواعد اسلامی است که این همه شیفتگی و افسون ایجاد کرده است. اما مهم تر از همه، مذهب در ارتباط با روش زندگی خاص آنان، برایشان همانند یک موعود، و تضمین گر دست یافتن به چیزی بود که می توانست ذهنیت آنان را به گونه ای رادیکال متحول سازد. تشیع دقیقاً شکلی از اسلام است که با آموزه ها و محتوای باطنی خود بین صرف اطاعت از قوانین و زندگی عمیق معنوی تمییز قائل می شود. وقتی می گویم آنان در تعالیم و آموزه های اسلام در پی ایجاد تحولی در ذهنیت خود بودند، این نظر با واقعیت وجود کاربست های سنتی اسلامی که در عین حال تعیین کننده هویت آنان بود، مغایرتی ندارد. آنان با این نحوه زندگی مطابق با دین اسلام به عنوان یک نیروی انقلابی، خواهان چیزی غیر از صرف اطاعت کورکورانه از قوانین هستند. آنان از طریق بازگشت به تجربه معنوی که معتقدند می توانند در اسلام تشیع آن را پیدا کنند، خواهان تجدید بنای کلی هستی (حیات) خود هستند. خیلی ها همواره به مارکس و عبارت معروفش (افیون توده ها) استناد می کنند، ولی هیچ گاه نشده که به جمله ای که درست بلافاصله پیش از این عبارت آورده و می گوید: (مذهب روح دنیای فاقد روح است) کمترین اشاره ای بکنند. پس با این توصیف اجازه بدهید صراحتاً بگویم که اسلام در سال ۱۹۷۸، (سال پیروزی انقلاب اسلامی) هرگز افیون توده ها نبود؛ دقیقاً به این خاطر که روح جهان فاقد روح به شمار می آمد).
عرضه مدل حکومت اسلامی
انقلاب اسلامی، چنان که در اظهارات میشل فوکو نیز آمده است، آغازگر گفتمانی جدید در عرصه حیات فردی و اجتماعی انسان ها بود و پس از چند قرن حاکمیت گفتمان سکولاریسم و دین گریزی بر فرهنگ، سیاست و اقتصاد جهان، موضوع اداره جامعه و حکومت را بر اساس تعالیم دینی و آموزه های وحیانی مطرح ساخت. در حقیقت می توان گفت انقلاب اسلامی ایران، طلایه دار رنسانس دیگری در جهان بود، با این تفاوت که در رنسانس قرن شانزده و هفده اروپا، بشر با روی گرداندن از آسمان تلاش کرد که همه مناسبات فردی و اجتماعی خود را بر اساس آموزه های عقلی و تجربی سامان دهد، اما در رنسانس قرن بیستم ایران، انسان با رویکرد دوباره به آسمان، تلاش بزرگی را برای سامان دادن همه مناسبات خود بر مبنای کتاب خدا و سنت معصومان (علیهم السلام) آغاز کرد.حضرت امام به عنوان معمار بزرگ انقلاب اسلامی و نظریه پرداز حکومت اسلامی ، از سال ها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، با تأکید بر توانمندی دین و آموزه های وحیانی برای اداره حکومت و پاسخ گویی به شئون مختلف حیات بشر، خواهان تشکیل حکومت اسلامی و تدوین قوانین بر اساس احکام اسلامی شد و همواره بر این آرمان پای می فشرد؛ تا سرانجام موفق به تشکیل نخستین حکومت دینی در عصر حاضر گردید. با تشکیل نظام جمهوری اسلامی در ایران، گام بزرگی درتحقق آرمان بزرگ انقلاب اسلامی و رهبر آن برداشته شد و در طول سه دهه گذشته تلاش های فراوانی برای به ثمر نشستن بیش تر این آرمان و رفع موانع و مشکلات پیش روی آن برداشته شد، اما باید اذعان داشت که تا تحقق کامل آن راهی بس دراز در پیش است؛ چرا که هنوز نظام اسلامی با چالش های گوناگونی در زمینه چگونگی اداره جامعه و حکومت بر اساس آموزه های اسلامی، ارائه پاسخ های مبتنی بر شرع و متناسب با مقتضیات زمان برای نیازهای نوشونده دستگاه های تقنینی، قضایی و اجرایی و ساختن جامعه ای رشدیافته و بهره مند از امکانات رفاهی شایسته و در عین حال منطبق با ارزش های معنوی و اخلاقی اسلام روبه روست.اکنون در سومین دهه استقرار نظام اسلامی در ایران ، ضروری است که با هدف به ثمر نشاندن گفتمان جدیدی که انقلاب اسلامی در عرصه حیات فردی و اجتماعی انسان ها مطرح کرد و همچنین تکمیل نظریه ارزشمند امام راحل (قدّس سرّه) در زمینه تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت، آسیب ها و چالش هایی که نظام جمهوری اسلامی در زمینه قانون گذاری و اداره جامعه بر اساس موازین اسلامی با آن ها روبه روست، بررسی و برای حل آن ها چاره جویی شود.با توجه به آنچه گفته شد در طرح تحقیقاتی (قانون گذاری در نظام جمهوری اسلامی؛ آسیب ها و چالش ها)، سیر تحول و تطوّر روند قانون گذاری در نظام جمهوری اسلامی، مسائل و مشکلات نظری و عملی موجود در این زمینه و همچنین دیدگاه های متفاوتی که درباره چگونگی قانونگذاری بر مبنای فقه اسلامی وجود داشته، بررسی و تلاش شده است که در حد امکان، راه حل هایی برای آسیب ها و چالش های موجود در این زمینه ارائه گردد.
قانون گذاری در نظام اسلامی؛ از تصور تا واقعیت
در این بخش بر اساس پژوهش های کتابخانه ای و همچنین نتایج به دست آمده از گفت وگوهای انجام گرفته با صاحب نظران حوزوی و دانشگاهی ـ که تفصیل آن در بخش دوم همین کتاب آمده است ـ سیر تحول اندیشه قانون گذاری بر اساس احکام اسلام و مهم ترین آسیب ها و چالش های موجود در زمینه قانون گذاری در نظام جمهوری اسلامی در چهار فصل، به شرح زیر، بحث و بررسی شده است:
← مفاهیم و کلیات
...
با مراجعه به کتاب های فقهی روشن می شود که فقیهان شیعه در هر عصری کم و بیش در باره حضانت و احکام آن بحث کرده اند. لذا مسئله حضانت، پیشینه ای به دیرینه فقه دارد.
در سال های اخیر، مسئله حضانت به گونه معضلی اجتماعی درآمده و مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. پرسش ها و ابهام های نگهداری و سرپرستی کودک در فقه و حقوق، پاسخی مناسب را می طلبد. عمده ترین پرسش ها، درباره نگهداری و سرپرستی از بچه های طلاق است؛ در مواردی که پدر و مادر ، جدا از هم زندگی می کنند، یا در نگهداری کودک اختلاف نظر دارند، حقّ کدام یک مقدم است؟این پرسش و امثال آن را چگونه پاسخ می دهند: برخی با ترحم به مادرانی که دل سوزانه در پیچ و خم دادگاه ها، خواستار به عهده گرفتن حضانت کودکان خود هستند، آنان را بهترین گزینه برای حضانت کودک برمی گزینند و تجدید نظر در قانون حضانت را یگانه راه حل این مشکل برمی شمرند؛ برخی با استناد به اصل تساوی مرد و زن ، بر این باور تأکید دارند که اگر پدر و مادر در امر حضانت کودک اختلاف کردند، قانون کلی، که یکی از والدین را به حضانت شایسته تر بداند، راه گشا نیست و باید به صورت جزئی و خاص، تصمیم گرفت: به این صورت که در اختلافات، بررسی شود و کودک را به هر کدام از پدر و مادر که برای نگهداری فرزند شایستگی دارند واگذار کنند؛ گروهی نیز با برشمردن برخی از مواردی که کودکان حقوقشان تضییع شده و گاه در زیر شکنجه های نامادری جان باخته اند، نتیجه گرفته اند: قانون فعلی حضانت، جواب گوی مشکلات امروز خانواده ها نیست. با آن که تحقیقات از سوی محققان در این موضوع صورت گرفته، هنوز پرسش هایی مطرح است و ابهام هایی وجود دارد که میدان را برای ورود به این مسئله و پژوهش در اطراف آن خالی می کند.در این نوشته، مسئله حضانت کودک با توجه به آیات و روایات معصومان (علیه السلام) و آرای فقیهان، در سه بخش بررسی می شود: بخش نخست این نوشتار، در پی شرح و توضیح مفاهیم و کلیات است؛ در بخش دوم، اولویت و شایستگی هر یک از پدر و مادر برای نگهداری کودک، بررسی می شود؛ بخش سوم نیز به شرایط سرپرست کودک می پردازد.
معنای لغوی
بعضی از اهل سنت، مجموع دوران رشد کودک را از ابتدا تا رسیدن به رشد و بلوغ به چهار دوره تقسیم کرده و برای هر دوره نام مخصوصی قرار داده اند: دوره اوّل را که دو سال است، (رضاع)؛ دور دوّم از دو سالگی تا سنّ تمیزیعنی حدودهفت سالگی (حضانت) و از هفت سالگی تا بلوغ را (کفالت) و بعد از بلوغ را (کفایه) نامیده اند. بر اساس این تقسیم بندی، (کفالت) به معنای نگهداری و سرپرستی از کودک در دوره تمیز است. خطیب شربینی می گوید:(با رسیدن طفل به حدّ تمیز، حضانت پایان می پذیرد و از آن به بعد تا بلوغ را کفالت می گویند). در قرآن، دوره رضاع دو سال کامل برشمرده شده، (والوالدات یرضعن اولادهن حولین کاملین). اما به واژه کفالت، در خصوص سرپرستی کودک در دوره تمیز اشاره نشده و بلکه برای اشاره به نگهداری موسی در دوره رضاع نیز از مشتقات واژه کفالت بهره گرفته شده است. بنابراین، به نظر می رسد: واژه کفالت در اصطلاح قرآن، به معنای نگهداری و سرپرستی از کودک است، خواه در دوره تمیز باشد، یا بعد از آن. در کتب لغت نیز دلیلی بر این که واژه کفالت برای سرپرستی از کودک در دوره تمیز است، وجود ندارد. در نتیجه، برای این تقسیم بندی شاهدی از قرآن و روایات و لغت نمی توان یافت.
حضانت در فقه
...
پژوهش و آموزش، دو بال رشد اندیشه ها و علوم اند و هریک بدون دیگری، ناقص. پژوهش، پشتوانه آموزش است و آموزش، سؤال آفرین و زمینه ساز پژوهش. علوم حدیث نیز از این قاعده مستثنا نخواهد بود؛ بدین معنا که باروری آن، در گرو پژوهش و آموزش است. در این نوشتار به سوالات پاسخ می دهد: آیا حدیث و دانش های آن، با تحقیق و تعلیم پیش آمده است و با این دو بال پرواز کرده است، یا نه؟ آیا میزان پژوهش و آموزش، یکسان بوده است؟ و اینک چه باید کرد؟
پژوهش و آموزش، دو بال رشد اندیشه ها و علوم اند و هریک بدون دیگری، ناقص. پژوهش، پشتوانه آموزش است و آموزش، سؤال آفرین و زمینه ساز پژوهش.با آموزش، کاستی های پژوهش و نارسایی های آن برطرف می شود و پرسش های نو جوانه می زند و افق های جدید برای دانشور شکل می گیرد و با این تعاون، دانش بالنده می شود. لذا از رونق افتادن هرکدام، افول و رکود دیگری را در پی دارد.امروزه در ساحت علوم، این وابستگی چنان خود نموده که هیچ پژوهشگاهی بدون آموزش سیر نمی کند و هیچ مرکز آموزشی، خود را بی نیاز از پژوهش نمی بیند.علوم حدیث نیز از این قاعده مستثنا نخواهد بود؛ بدین معنا که باروری آن، در گرو پژوهش و آموزش است.
سابقه پژوش در علوم حدیث
حال، پرسش این است که آیا حدیث و دانش های آن، با تحقیق و تعلیم پیش آمده است و با این دو بال پرواز کرده است، یا نه؟ آیا میزان پژوهش و آموزش، یکسان بوده است؟ اینک چه باید کرد؟درنگی در گذشته نشان از آن دارد که پژوهش، تا اندازه ای در میان عالمان شیعی رونق داشته است. آنان در حفظ و کتابت، تدوین و تبویب، شرح و ترجمه حدیث و نیز در تدوین و شکل دهی علوم حدیث، از قبیل رجال و درایه، تلاش های پر ارجی به عمل آورده اند. تا آن جا که م حمدبن ابی عمیر، صاحب ۹۴ تالیف حدیثی است؛ فضل بن شادان، ۲۸۰اثر حدیثی از خود برجای گذاشت؛ م حمد بن مسعود عیاشی، بیش از ۲۰۰ کتاب حدیثی تالیف کرده؛ علی بن مهزیار اهوازی، ۳۳۳کتاب نگاشت و حسین بن سعید اهوازی، ۳۳۰ اثر عرضه کرد. در دوره بعد نیز م حمدبن یعقوب کلینی، بیست سال در تدوین کتاب الکافی کوشید و شیخ صدوق ، ۳۰۰ مصنف در حدیث پدید آورد.
پژوهش در علوم حدیث در عصر حاضر
در عصر حاضر، کتب حدیثی، بیش از ۲۰۰ عنوان است و مجموع احادیث گردآوری شده در کتب اربعه، بحار الانوار، الوافی، وسائل الشیعه و مستدرک الوسائل، از صدهزار حدیث، تجاوز می کند.
← شرح و تعلیقه نویسی کتب حدیث
...
تفسیر پس از آنکه به صورت شرح و توضیح معانی آیات ، موردتوجه مفسران قرار گرفت ، به عنوان علمی مستقل که دارای اصول و قواعد و رویکردهای مخصوص به خود است ، موضوع برخی پژوهش ها در میان مسلمانان گردید.
آثاری که دانشمندان اسلامی در این باب تألیف کرده اند، به سه گروه اصلی تقسیم می شود:گروه اول ، آثاری است که به علم تفسیر و بیان اصول و قواعد آن می پردازد.در این تألیفات ، بدون اینکه به تفسیر یا مفسر یا روش تفسیری خاصی توجه شود، مبانی و اصول تفسیر صحیح قرآن از دیدگاه مؤلف بیان می شود و شرایط و پیش نیازهای تفسیر و مفسر مطرح می گردد.اینگونه پژوهش ها با علم اصول تفسیر یا قواعد تفسیر مرتبط است .
← علم اصول تفسیر
گروه دوم آثاری است که به شیوه کتب طبقات و مُعجَم ها، به صورت اجمالی، به معرفی مفسران و تفاسیر آن ها می پردازد.با آنکه در منابع ، علوم و کتب متعددی با عنوان طبقات در شرح حال فقیهان ، محدّثان ، شاعران و دیگران یافت می شود و همچنین طاشکوپریزاده از وجود تألیفات مفصّلی در زمینه «طبقات المفسرین » خبر داده است ، اما تا قرن نهم نمی توان به کتابی مستقل در این باب دست یافت .
← طبقات المفسرین
گروه سوم تألیفاتی است که به روشهای تفسیری و تحلیل و نقد آن ها می پردازد.این آثار که عمر چندانی از آن ها نمی گذرد، به سه صورت یافت می شوند:
← تمام روشها
...



پژوهش در دانشنامه ویکی پدیا

پژوهش
پژوهش یا تحقیق یک روند هوشمندانه، هوشیارانه، خلاقانه و سامانمند برای یافت، بازگویی و بازنگری پدیده ها، رخدادها، رفتارها و انگاشته ها است. پژوهش همچنین برای استفاده از پدیده های موجود در جهت دست یافتن به راهکارهای عملی و فناوری ها به کار می رود. به طور معمول پژوهشگر نتایج پژوهش خود را در مجله های علمی ارائه می دهد. پژوهش در دو بعد، یکی «یافتن پرسش پژوهش» و دیگری «پاسخ دادن به آن» انجام می گیرد.
صفحات بخش بندی شده – از اینکه تحقیقات در یک صفحه گسترده که نیاز به پایین رفتن مداوم داشته باشد، پرهیز کنید. به عنوان یک ضرورت، صفحات بخش بخش شده ارائه کنید. در عین حال از اینکه تنها یک سؤال در هر صفحه داشته باشید نیز دوری کنید. زیرا این مورد باعث زیاد شدن مدت زمان مورد نیاز برای تکمیل تحقیق شده و احتمال ترک کردن تحقیق را بالا می برد.
پریدن منطقی – به منظور هوشمند کردن تحقیقتان از پریدن منطقی استفاده کنید. از جملاتی نظیر «اگر به سؤال اول پاسخ منفی دادید، آنگاه به سؤال چهارم جواب دهید» پرهیز کنید. این کار باعث دلزدگی پاسخ دهنده شده و نرخ ترک را بالا می برد. تحقیق را طوری طراحی کنید که از منطق صفحه استفاده می کند؛ بدین ترتیب، مسیر سؤالات درست به صورت خودکار بر اساس پاسخ های پیشین تعیین می شوند.
پژوهش پایه ای می تواند زمینهٔ «پژوهش کاربردی» را فراهم آورد، اما در وهلهٔ اول متوجه کاربرد آن در زندگی انسان ها نیست. در حالی که پژوهش های کاربردی دارای جنبهٔ عملی و مستقیماً متوجه حل مشکلات جامعه و بشریت می باشد. در ضرورت انجام این دو دسته از مطالعات شکی نیست. به عنوان مثال تصمیم گیرندگان سیاسی هر کشور به جهت کسب توانایی در ادارهٔ عملی جامعه، نیازمند پژوهش های کاربردی می باشند و این دسته از پژوهش ها خود متکی بر پژوهش های پایه ای هستند.
مطالعهٔ اکتشافی و مطالعهٔ تفصیلی (مطالعهٔ اصلی)
مطالعهٔ اکتشافی، مطالعه ای مقدماتی است؛ که بنا بر نوع تحقیق عمدتاً از طریق مطالعات کتابخانه ای، مشاهده، یا مصاحبه شکل می گیرد. علت انجام مطالعات اکتشافی عبارتند از:
پژوهش اجتماعی (به انگلیسی: Social research) یک تحقیق اجتماعی است که توسط محققین علوم اجتماعی یا یک پژوهشگر اجتماعی در برنامه ای منظم صورت می گیرد. انواع روش های پژوهش اجتماعی را می توان در دو نوع کیفی و کمی رده بندی کرد:
پژوهش کمی : رویکرد پدیده های اجتماعی از طریق شواهد قابل سنجش و در بسیاری از موارد قابل آزمایش ، برای ایجاد ادعاهای معتبر و قابل اعتماد.
پژوهش کیفی : فهم پدیده های اجتماعی از طریق مشاهده مستقیم، ارتباط با شرکت کنندگان یا تجزیه و تحلیل متون.
پژوهش اجتماعی بر منطق و مشاهده شواهد تجربی استوار است. چارلز سی راجین در کتاب "ساخت پژوهش اجتماعی" خود می نویسد که "پژوهش اجتماعی درگیر تعامل بین ایده ها و شواهد است. ایده ها به پژوهشگران اجتماعی کمک می کنند تا شواهد را دریابند و محققان با استفاده از شواهد به گسترش، اصلاح و آزمایش ایده ها میپردازند." پژوهش های اجتماعی ، برای ایجاد یا اعتبار بخشیدن نظریات از طریق گردآوری داده و تحلیل آن ها می کنند تلاش می کنند و هدف این تحقیقات اکتشاف، توضیحات و پیش بینی است و هرگز نباید با فلسفه یا باورها اشتباه گرفته شود. هدف پژوهش اجتماعی پیدا کردن الگوهای اجتماعی نظم در زندگی اجتماعی است و معمولاً به جای پرداختن به خود شخص به گروه های اجتماعی می پردازد. (هر چند علم روانشناسی در اینجا یک استثنا است). پژوهش ها را میتوان به دو دسته پژوهش بنیادی و پژوهش کاربردی تقسیم کرد.پژوهش بنیادی هیچ کاربردی بر روی زندگی واقعی ندارد در حالی که پژوهش کاربردی در تلاش برای نفوذ در جهان واقعی است.
در علوم اجتماعی هیچ قانونی نیست که با قوانین علوم طبیعی برابر باشد.یک قانون در علوم اجتماعی یک کلیت جهانی درباره مجموعه ای حقایق است. واقعیت ، یک پدیده مشاهده شده است.مشاهده به معنای دیده شده ، شنیده شده یا تجربه شده توسط یک پژوهشگر می باشد.نظریه ، یک توضیح سیستماتیک برای مشاهداتی است که به یک جنبه خاص از زندگی اجتماعی مربوط هستند.مفاهیم ، زیربنای ساختمان تئوری و عناصر انتزاعی نشان دادن مجموعه ای از پدیده ها هستند.اصول یا مفروضات اظهارات اولیه ای هستند که درست تصور می شوند.گزاره نتایج گرفته شده بر اساس تجزیه و تحلیل از بدیهیات در مورد روابط میان مفاهیم هستند.فرضیه ها ، انتظارات معینی درباره واقعیت تجربی هستند که از گزاره ها به دست آمده اند. پژوهش اجتماعی شامل آزمون فرض آماری برای آزمایش درستی یا نادرستی این فرضیه ها است.
فهرست زیر روش های پژوهش جامع نمی باشد:
پژوهش باز تحقیقاتی است که بر اساس روح نرم افزارهای رایگان و منبع باز صورت می گیرند. خیلی شبیه به طرح های منبع باز که حول یک منبع کد اجرا می شوند که عمومی شده است، موضوع اصلی پژوهش باز شفاف سازی روش شناسی و در دسترس قراردادن رایگان آن همراه با هر گونه داده یا نتایج استخراج شده یا مشتق شده از آن ها از طریق اینترنت است. این موضوع همکاری های عظیم توزیع شده را ممکن می سازد و هرکسی می تواند در هر سطحی در پروژه شرکت کند.
تحقیقات باز آنلاین عظیم
آموزش آزاد
نوآوری باز
علم دفترچه ای باز
مرور همتای باز
علم باز
علم ۲٫۰
علم عوام
به خصوص اگر تحقیقات ماهیت علمی داشته باشد که به این نوع تحقیقات علم باز نیز اطلاق می شود. پژوهش باز همچنین می تواند علوم اجتماعی، علوم انسانی، ریاضیات، مهندسی و پزشکی را دربر بگیرد.
تفاوت های مهمی میان انواع مختلف پروژه های باز وجود دارد:
پروژه هایی که داده باز را فراهم می کنند اما همکاری باز را عرضه نمی کنند به عنوان «دسترسی آزاد» تلقی می شوند و پژوهش باز به این تحقیقات اطلاق نمی شود. عرضه داده باز برای تحقق تحقیق باز لازم است اما شرط کافی برای پژوهش باز نیس زیرا اگر چه داده می تواند توسط هر کسی مورد استفاده قرار بگیرد اما نیاز نیست که تحقیقات بعدی به صورت باز صورت بگیرد. برای مثال اگرچه درخواست های بسیاری برای تحقیقات همکارانه در در کشف دارو وجود دارد و مقدار زیادی از داده ها به صورت باز موجودند پروژه های فعال همکارانه باز بسیار کمی در این حوزه وجود دارد.
پژوهش پایه (همچنین تحقیقات محض یا تحقیقات بنیادی) یکرشته مطالعه و پژوهش نظام مند و هدایت شده در راستای دانش و درک بیشترِ جنبه های بنیادینِ پدیده های بدون برنامهٔ خاص است. پژوهش پایه شامل تمام شاخه های علوم و مهندسی می شود.
پژوهش کاربردی
دانش پایه
ریاضیات محض
پژوهش پایه ای می تواند زمینهٔ پژوهش کاربردی را فراهم آورد، اما در وهلهٔ اول متوجه کاربرد آن در زندگی انسان ها نیست. در حالی که پژوهش های کاربردی دارای جنبهٔ عملی و مستقیما متوجه حل مشکلات جامعه و بشریت می باشند. در ضرورت انجام این دو دسته از مطالعات شکی نیست. به عنوان مثال تصمیم گیرندگان سیاسی هر کشور به جهت کسب توانایی در ادارهٔ عملی جامعه، نیازمند پژوهش های کاربردی می باشند و این دسته از پژوهش ها خود متکی بر پژوهش های پایه ای هستند.
پژوهش تطبیقی (Comparative research) یا همسنجشی، روشی پژوهشی در علوم اجتماعی است که هدفش همسنجی فرهنگ ها یا کشورهای مختلف است. مهمترین مشکل پژوهش تطبیقی این است که داده های کشورهای مختلف ممکن است از طبقه بندی های همسانی استفاده نکرده باشند.
مطالعهٔ چین یا پژوهش چین کتابی است که در سال ۲۰۰۶ توسط تی. کالین کمبل و توماس کمبل نوشته شده است و به بررسی رابطهٔ بین مصرف فراورده های حیوانی و بیماریهایی نظیر سرطان پستان، پروستات، دیابت، بیماری قلبی، چاقی، بیماری دستگاه ایمنی، پوکی استخوان و از این دست می پردازد. این کتاب با بیش از یک میلیون نسخه فروش از زمان چاپ تا سال 2013 یکی از مشهورترین کتاب های تغذیه در تاریخ آمریکا به شمار می رود.
این کتاب تحت عنوان «پژوهش چین» در قالب دو جلد توسط آرش حسینیان به زبان فارسی برگردانده شده و تاکنون جلد اول آن توسط نشر مثلث منتشر شده است.
پژوهش در پرستاری (به انگلیسی: Journal of Research in Nursing) نام مجلهٔ نقد همترازی پرستاری است که در سال ۱۹۹۶ پایه گذاری و به وسیلهٔ انتشارات سِیج به صورت دوماهنامه منتشر می شود. دوماهنامه پژوهش در پرستاری در پایگاه های دادهٔ زیر اندکس می شود:
سی آی اِن اِی اِچ اِل (CINAHL)
اندکس کاربردی علوم اجتماعی (Applied Social Sciences Index & Abstracts)
اندکس پرستاری بریتانیا (British Nursing Index)
مسترفایل پرمیر (MasterFILE Premier)
پژوهش طراحی محور (به انگلیسی: design-based research) یا به اختصار DBR که گاهی آزمایش های طراحی (design experiments) نیز خوانده می شود یک نوع روش تحقیق مورد استفاده توسط پژوهشگران در علوم یادگیری است. در این روش، مداخلات مفهوم سازی شده و سپس در محیط های طبیعی چندین بار اجرا می شوند تا اعتبار اکولوژی یک نظریه غالب مورد آزمون قرار گیرد و نظریات و چارچوب های جدیدی برای مفهوم سازی یادگیری، آموزش، فرایندهای طراحی و اصلاحات در آموزش و پرورش ایجاد شود. پژوهش طراحی محور چیزی بیش از یک گزارش ساده نتایج است بلکه شامل گزارش های توصیفی می شود که آن ها را حقایق حکایت شده (storied truths) می نامند.
در پژوهش آزمایشی، مکان پژوهش آزمایشگاه است در حالی که در پژوهش طراحی محور محیط یادگیری واقعی است. از نظر پیچیدگی متغیرها، در پژوهش آزمایشی تعداد اندکی متغیر مستقل مورد بررسی قرار می گیرد در حالی که در پژوهش طراحی محور چندین متغیر مستقل بررسی می شوند.
از طرفی در پژوهش آزمایشی این تعداد کم از متغیرهای مستقل به صورت تخصصی بررسی شده و در طول انجام مطالعه، ثابت اند در حالی که در پژوهش طراحی محور همه متغیرهای مورد علاقه، به صورت تخصصی بررسی نمی شوند و برخی از متغیرها در طول فرایند پژوهش، ظاهر می شوند.
در پژوهش آزمایشی روندها ثابت اند ولی در پژوهش طراحی محور منعطف اند و در طول مطالعه دگرگون می شوند.
در پژوهش آزمایشی هنگان گزارش یافته های مطالعه، مورد پشتیبانی قرار گرفتن فرضیه ها گزارش می شد در حالی که در پژوهش طراحی محور، طراحی در عمل توصیف می شود.
در پژوهش طراحی محور هم محقق و هم شرکت کنندگان نقشی فعال داشته و بر طراحی پژوهش تأثیرگذار هستند در حالی که در پژوهش آزمایشی محقق هیچ اثری بر شرکت کننده نداشته و شرکت کنندگان نیز اثری بر طراحی آزمایش ندارند.
در نهایت هدف پژوهش در پژوهش طراحی محور تولید یک اثر یا توضیح یک مکانیزم است در حالی که هدف از پژوهش آزمایشی اعتبارسنجی یک نظریه است.
پژوهشگران تربیتی که از روش BBR استفاده می کنند باید در ادعاهای نظری خود به تشخیص و فهم پیچیدگی دنیای واقعی در عمل پرداخته تا آن ادعاها ارزش تبیینی برای دنیای واقعی را داشته باشند. بر خلاف پژوهش طراحی محور، پژوهش های آزمایشی است که تدریس و یادگیری را به عنوان متغیرهای ایزوله شده در آزمایشگاه یا سایر بسترهای تصنعی مورد بررسی قرار داده و منجر به یک فهم یا نظریه غیر کاملی از دنیای واقعی می گردد.
پژوهش مبتنی بر طراحی برای مطالعه یادگیری در محیط هایی طراحی شده ای استفاده می شود که به صورت سیستماتیک توسط محقق تغییر داده می شوند. روش این نوع پژوهش مانند دستورالعمل های ثابت یک کتاب آشپزی نیست بلکه مجموعه ای از رویکردهایی است که شامل مطالعه فعالیت یادگیری در محیط های طبیعت گرایانه می شود که موجب تکمیل نظریه (theory) و به طور همزمان و به صورت مستقیم در عمل (practice) تأثیرگذار خواهد بود.
هدف این نوع پژوهش، مطالعه یادگیری در یک زمینه طبیعت گرایانه ای است که به صورت نظریه ای شامل ابداعات الهام گرفته شده است و معمولاً چندین بار تکرار شده تا یافته های نظری و عملی توسعه یافته و بتواند به سایر کلاس ها و مدارس تعمیم داده شود. این فرایند طراحی تکرار شونده، به محقق این اجازه را می دهد تا به ورای فهم ساده و خامی از جهان حرکت کرده و شامل ایجاد تغییرات مفیدی است که هدف بزرگ تر آن بررسی چگونگی و تأثیر این تغییرات سیستماتیک بر یادگیری است.
پژوهش های اچ آی وی/ایدز برای بهبود درمان های فعلی شامل کاهش عوارض جانبی داروهای کنونی، برنامه های دارویی ساده تر با هدف تعیین برنامه های مناسب تر برای مقاومت در برابر دارو می شود. با این حال، به نظر می رسد که فقط با یک واکسن می توان این بیماری همه گیر را متوقف کرد. زیرا واکسن هزینه کمتری دارد و برای کشورهای در حال توسعه مقرون به صرفه تر است و به درمان روزانه نیاز ندارد. با این حال، پس از بیش از ۲۰ سال تحقیق، واکسن HIV-1 به هدفی دشوار تبدیل شده است، و هنوز هیچ درمانی برای آن وجود ندارد.
در سال ۲۰۰۷، به تیموتی ری براون، یک فرد ۴۰ ساله مبتلا به HIV، که با نام «بیمار برلین» نیز شناخته می شود، پیوند سلول های بنیادی به عنوان بخشی از درمانش برای لوسمی میلوئید حاد (AML) داده شد.پیوند دوم یک سال پس از عود کردن بیماری انجام شد. اهداکننده نه تنها برای سازگاری ژنتیکی بلکه همچنین برای هموزیگوت بودن برای جهش CCR5-Δ32 انتخاب شد تا مقاومت بیشتری در برابر عفونت HIV صورت گیرد. پس از ۲۰ ماه بدون هیچ گونه درمانی با داروی ضدویروسی، گزارش شد که سطح HIV در خون، مغز استخوان و روده براون زیر حد تشخیص داده شده بود. این ویروس تا بیش از سه سال پس از اولین پیوند قابل شناسایی نبود. اگر چه محققان و برخی از مفسران، نتیجه را درمان بیان کرده اند، اما دیگران بر این عقیده اند که این ویروس ممکن است به صورت پنهان در بافت ها مانند مغز (که به عنوان منبع ذخیره ویروسی عمل می کند) وجود داشته باشد. درمان از طریق سلول های بنیادی به دلیل طبیعت داستان گونه ای خود، بیماری و احتمال از بین رفتن پیوند سلول های بنیادی، و دشواری های تحقیقاتی پیدا کردن اهداکنندگان مناسب، در حال بررسی است.
در طی تلاش های انجام شده برای کنترل تکثیر ویروس، ایمن درمانی که می تواند به بهبود دستگاه ایمنی کمک کند، در آزمایش هایی از جمله IL-2 و IL-7 بررسی گردیده است.
ناتوانی محافظت داوطلبان واکسن در برابر عفونت HIV و پیشرفت ایدز در ساختمان زیست شناختی، به پنهان شدن HIV منجر شده است. شاید روزی با یک دوره محدود درمان ترکیبی ضدویروس و داروی منبع ذخیره نهانی پنهان بتوان عفونت HIV را ریشه کن کرد. محققان آبزیمی کشف کرده اند که می تواند پروتئین gp120 متصل به CD4 را از بین ببرد. از آنجا که این پروتئین نقطه اشتراک لنفوسیت های بی و خطرات احتمالی دستگاه ایمنی بدن است، در همه انواع HIV شایع است.
پژوهش های ایران شناختی نام نشریه ای بود که توسط مرکز نشر دانشگاهی به زبان آلمانی و به صورت دوفصل نامه منتشر می شد. این مجله شامل پژوهش هایی در زمینهٔ ایران شناسی بود و انتشار آن از سال ۱۳۸۱ آغاز شد. سردبیری این مجله را امید طبیب زاده بر عهده داشت.
مجلهٔ پژوهش های ایران شناختی
گامی در گسترش پژوهش های ایران شناختی
این نوشتار درباره پژوهش ها، بررسی ها و کشفیات مربوط به باستان شناسی(یا باستان شناختی) در محدوده شهر نیشابور و شهرستان نیشابور می پردازد.مزار شهمیر، بنایی به جا مانده از دوران سلجوقی، گمان ها بر این است که مکانی مقدس برای زرتشتیان یا آیین مهر پرستی بوده.   شادیاخ، محوطه ای باستان شناسی.
اولین حفاری هاو پژوهش های باستان شناختی در نیشابور، از سال های ۱۹۳۵ و ۱۹۴۷ میلادی شروع شد و توسط هیئت ایران شناسی موزه متروپولیتن نیویورک، ویلکینسون و اوپتن بر روی خرابه های شهر قدیم نیشابور-جنوب شرقی شهر کنونی نیشابور- انجام گردید و در سال ۱۹۶۶ میلادی ریچارد بولیت نیز برنامه پژوهشی مدونی را جهت تعیین وضعیت و بازسازی محلات و بازارها، و محدوده شهر قدیم نیشابور انجام داد. همچنین در سال ۱۳۴۳ شمسی یک هیئت باستان شناسی از طرف وزارت فرهنگ و هنر به سرپرستی سیف الله کامبخش فرد و امیر ماهانی و در سال ۱۳۶۷ نیز هیئتی به سرپرستی سید محمود موسوی در قسمت هایی از شهر قدیم نیشابور اقدام به کاوش نمودند. بر اثر کاوش های به عمل آمده مشخص گردید که نیشابور در سده های سوم تا هفتم هجری یکی از مهمترین و بزرگترین مراکز ساخت سفالینه های اسلامی در ایران بوده و سفال نیشابور با سفال شهرهایی چون ری و جرجان برابری می کرده است. در سال های (۱۳۸۰- ۱۳۷۸) کاوش های باستان شناختی محله شادیاخ نیشابور توسط هیئتی به سرپرستی رجبعلی لباف خانیکی شروع شد که تاکنون به صورت فعال و نیمه فعال ادامه دارد.
مزار شهمیر، بنایی به جا مانده از دوران سلجوقی، گمان ها بر این است که مکانی مقدس برای زرتشتیان یا آیین مهر پرستی بوده.
شادیاخ، محوطه ای باستان شناسی.
آذر پژوهش (زاده هشتم آذر ۱۳۱۹ در خوی)، از پیشکسوتان رادیو در ایران و یکی از گویندگان برنامه «گلها» است.
با آذر پژوهش؛ از گویندگی در رادیو رضاییه تا اجرای برنامه «گلها» رادیو فردا
آذر پژوهش؛ یک عمر با رادیو رادیو زمانه
صدای آشنای آذر پژوهش – ویدئو خواندنی ها
‫برنامه نوروزی بی بی سی فارسی ۱۳۹۳ قسمت دوم - YouTube
ایشان از یک پدر و مادر فرهنگی در شهرستان خوی زاده شد. او در خاطراتش می گوید که ۵ ساله بودم، پشت میکروفون رفته و شعر از حفظ می خواندم؛ و اولین شعری که حفظ کرده شعر (اشک یتیم) پروین بوده است که در مدرسه خوانده و آقای آذر، وزیر فرهنگ وقت به او گلدانی نقره ای هدیه می کند. پدرش رئیس اداره فرهنگ و مادرش معلم زبان انگلیسی بود. او پس از ازدواج به همراه شوهر خود به ارومیه سفر می کند و اولین بار گویندگی را در رادیو ارومیه با اخبار در سال ۱۳۳۶ شروع کرد. چند سال بعد فرزند او بیمار شده و او مجبور به عزیمت به تهران می گردد و در تهران ضمن گویندگی خبر در برنامه گل ها مجری و گوینده می شود. آذر پژوهش هم اکنون در فرانسه زندگی می کند.
اخلاق پژوهش در برگیرنده اصول و قواعد اخلاقی اساسی و زیربنایی برای انواعی از موضوعات از جمله پژوهش های علمی است.
http://en.wikipedia.org/wiki/Research_ethics
آفات پژوهش، محمدعلی نجفی، قم، دار التفسیر، قم، شابک:۹۷۸-۹۶۴-۵۳۵-۴۳۷-۲
اخلاق پزوهش شامل طراحی، اجرا و تکمیل تحقیقات از جمله آزمایش ها و بررسی های انسانی، آزمایش های حیوانی، جنبه های مختلفی از موارد سرقت آکادمیک یا ادبی، از جمله سوء عمل و رفتار علمی (مثل کلاه برداری، جعل اطلاعات و دزدی ادبی)، خلاف کاری؛ نظم و قانون مربوط به پژوهش و غیره است. اخلاق پژوهش به عنوان یک مفهوم در حوزه تحقیقات پزشکی بسیار گسترش یافته است. توافق نامه مهم و اصلی در اینجا بیانیه هلسینکی سال ۱۹۷۴ است. کد نورمبرگ یک توافق نامه قدیمی است اما در عین حال هنوز هم دارای نکات مهم زیادی است. تحقیق در حوزه علوم اجتماعی یک مجموعه متفاوت از مقوله ها را نسبت به موارد ارائه شده در تحقیقات پزشکی ارائه می کند. اقدامات مهم پژوهش های آکادمیک بر پایه و اساس اعتماد انجام شده است. محققان مطمئن هستند که نتایج گزارش شده توسط دیگران معتبر و درستند. جامعه مطمئن است که نتایج تحقیقات منعکس کننده تلاشی صادقانه توسط دانشمندان و دیگر محققان برای شرح وتوصیف درست، بدون سوگیری، تعصب و بی طرفانه از جهان پیرامون است. اما این اعتماد تنها به این شرط ادامه پیدا می کند که جامعه علمی خودش را وقف شرح و درک و انتقال ارزش ها و معیارهای مربوط به اجرای تحقیقات اخلاقی کند. در مورد انجام تحقیقات لازم است مسائل اخلاقی زیادی به طور جدی در نظر گرفته شوند. لازم است جامعه شناسان در مورد مسئولیت پذیری جهت اطمینان از رضایت و منافع همه افراد درگیر در فرایند تحقیق و مطالعه هوشیار و آگاه باشند. آن ها نباید از اطلاعات کشف و مشخص شده به هیچ عنوان سوء استفاده کنند و باید نسبت به شرکت کنندگان مسئولیت پذیری اخلاقی خاصی را داشته باشند و آن را حفظ کنند. در مورد محافظت از حق و حقوق افراد درگیردر تحقیق و همچنین حساسیتها و حریم خصوصی آن ها وظایفی تعریف شده است. همان طور که در BSA حوزه جامعه شناسی خاطر نشان شده، همه این اصول اخلاقی باید مورد احترام قرار گیرند مگر اینکه دلایل مهم و برجسته دیگری در میان، برای مثال هر نوع فعالیت تروریستی یا غیرقانونی. اخلاق پزشکی در یک بافت و قالب پزشکی توسط مقوله اصول گرایی حاکم شده است، روشی که بخاطر decontextualised بودن مورد انتقاد قرار گرفته است. اخلاق پژوهش در جوامع و گروه های آموزشی گوناگون متفاوت است. هر جامعه و گروهی مجموعه اخلاقیات خاص خودش را داراست.
اخلاق پژوهش در حوزه علم انسان شناسی شکل گرفته است تا از کسانی که تحت بررسی و تحقیق قرار می گیرند و همچنین از محققان در مقابل رویدادهایی که ممکن است نامطمئن و غیرایمن باشند یا تا حدودی باعث ایجاد حس ناراحتی در محقق شوند حمایت و محافظت کنند. این یک راهکار فراگیر است که انسان شناسان به طور خاصی در زمان انجام فعالیت های کاری حوزه قوم شناسی از آن استفاده می کنند. شرکت کنندگان در پژوهش که در مصاحبه های فردی یا گروهی شرکت می کنند غالباً به امضای یک فرم رضایت آگاهانه که ماهیت پروژه در آن مطرح و مشخص شده است نیاز دارند. این افراد مطمئنند که در این طرح به صورت گمنام باقی می مانند و از اسامی مستعار برای ایشان استفاده می شود. با این حال فرایند فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد این اقدامات رسمی ناکافی هستند و لزوماً تضمین کننده اخلاقی بودن یک پروژه تحقیقاتی نیستند؛ بنابراین انجام تحقیقات با کمک مردم نباید صرفاً بر پایه درک برجسته و غالب و غیرمنسجم از اصول اخلاقی صورت گیرد، بلکه باید به صورت واکنشی و بازتابی و از طریق گفتگو با شرکت کنندگان به عنوان راهی برای پل زدن بین درک و فهم جهانی و منطقه ای در مورد اخلاق پژوهش مورد مذاکره قرار گیرد.
در کانادا، انواع مختلفی از حوزه های اخلاقی مربوط به تحقیقات وجود دارند که بکارگیری آن ها را برای پروژه های تحقیقاتی تأیید می کنند. رایج ترین سندی که دانشگاه های کانادا از آن تبعیت می کنند بیانیه خط مشی شورای سه جانبه (Tri - Council Policy Statement) است. با این حال، انواع دیگری از اسناد و مدارک وجود دارند که در جهت جنبه های آموزشی مختلف مجهز و آماده بکار شده اند؛ از جمله: زیست شناسی، اقدامات بالینی، بیوتکنیک و حتی تحقیقات سلول های بنیادی. شورای سه جانبه در واقع سه دولت برتر و مافوق هستند که آژانس های موجود در کانادا را پشتیبانی می کنند. اگر گروه یا موسسه ای اقدام به انجام تحقیقات در کانادا کند و از سرمایه های آن استفاده کند، لازم است که پروژه آن ها مورد تأیید شورای سه جانبه قرار گیرد. بعلاوه، مسئولیت اخلاقی محققان این است که مانع از وارد آمدن آسیب به انسان ها یا حیواناتی شوند که در حال مطالعه و بررسی هستند، آن ها همچنین در مقابل علم، عموم جامعه و همچنین نسل دانشجویان آینده مسئولیت مهمی دارند.
انسان شناسی شناخت در آزمون میدان پژوهش کتابی است از موریس بلوک انسان شناس انگلیسی فرانسوی تبار و استاد معروف مدرسه علوم اقتصادی و اجتماعی لندن.
بخش اول این کتاب شامل درس افتتاحیه کلژ دو فرانس موریس بلوک می شود که در آن مفهوم انسان شناسی شناختی را با تکیه بر یک مطالعه موردی و زمین پژوهشی خود در ماداگاسکار روشن و تشریح می کند.
پرسش پژوهش یا سؤال تحقیق، چیزی است که یک پژوهش می کوشد به آن پاسخ می دهد. از نقطه نظر روش شناختی، پرسش بخشی از پژوهش علمی در علوم طبیعی و اجتماعی است. پاسخ به هر سؤال به حل «مسئله تحقیق» کمک می کند. مسئله تحقیق مشکلی است که «خوانندگان فکر می کنند ارزش حل کردن» را دارد.
فرضیه برجسته
طراحی آزمایش
فرضیه
طرح پژوهش
مشخص کردن مسئله تحقیق یکی از اولین گام های روش شناختی است که محقق باید هنگام انجام تحقی انجام دهد. سؤال پژوهش باید دقیق و به روشنی تعریف شود.
انتخاب یک سؤال پژوهشی، عنصر اصلی در تحقیقات کمّی و کیفی است و در بعضی موارد ممکن است پیش از ساختن چارچوب مفهومی مطالعات، مطرح شود. در همه موارد، پرسش پژوهش مفروضات نظری را در چارچوب صریح تر بیان می کند، یعنی نشان می دهد که محقق می خواهد بیشتر و بیشتر بداند.
دانش آموز یا محقق سپس تحقیقات لازم را برای پاسخ به سؤال تحقیق انجام می دهد، که ممکن است شامل خواندن منابع ثانویه برای چند روز یا انجام یک تحقیق اولیه برای پروژه های بزرگ باشد.
پیشینه پژوهش یا مرور ادبیات تحقیق یا مرور نوشتارها(به انگلیسی: Literature review) بخش مشخصی از مقاله های چاپ شده در ژورنال های علمی است که در آن وضعیت پژوهش های انجام شده در یک حوزه پژوهشی ویژه ارائه می شود و رویکردهای به خصوصی که در آن حوزه مورد توجه قرار گرفته اند مرور می شوند. این بخش به محتوای بسیار تخصصی وارد نمی شود و همچون دانش به زبان ساده باعث کاهش بار نگری و تخصصی برای خواننده می شود.
پیشینه در داخل کشور
پیشینه در خارج کشور
همانند دیگر بخش های یک مقاله علمی، بخش پیشینه پژوهش نیز تحت بررسی همتا قرار می گیرد و نوشته های آن باید به درستی به منابع معتبر ارجاع داده شده باشند. بعضی ژورنال ها نیز در پایان هر دوره نوشتاری با عنوان «دوره سالانه» یا «مرور سالانه» منتشر می کنند که در آن به مرور مقالات چاپ شده در موضوعی به ویژه در آن ژورنال پرداخته می شود.
سرشت هر پژوهش آنچنان با اطلاعات و منابع دانش در هم آمیخته است که بدون توجه به اطلاعات موجود و رفتار اطلاع یابی مؤثر، نمی توان اطلاعات جدید و به اصطلاح دانش نو تولید کرد. هر فعالیت پژوهشی، فرایند چند مرحله ای دارد. توانایی شناسایی، بازیابی، مرور و تحلیل و نوشتن جایگاه مهمی در تدوین پیشینه پژوهش دارد. هر چند که گام دوم پژوهش به طور واضح به مرور نوشتارها و تدوین پیشینه اختصاص دارد، اما مرور پیشینه تا گام های پایانی پژوهش ادامه دارد و به بیان دیگر پژوهشگر باید تا پایان کار خود به طور دائم در تعامل با سایر پژوهش های مرتبط باشد هفت گام فرایند پژوهش عبارتند از:
بررسى پيشينه تحقيق، مطالعه گذشته آن است و نگاهى است به آنچه ديگران در زمينه اين تحقيق يا موضوعات مشابه انجام داده اند. در بررسى پيشينه، محقق مى خواهد بداند ديگران در اين باره چه كرده اند، تا كجا پيش رفته اند و چگونه كار كرده اند، تا او نيز كار خود را در راستا و ادامه تلاش هاى پيشين قرار دهد و در ضمن از روش ها و نتايج آن تلاش ها در حل مسئله خود استفاده كند. اگر ديگران مسئله اى را كه محقق در صدد حل آن است پيش از او به بهترين شكل ممكن حل كرده باشند، پرداختن به چنين تحقيقى كار بيهوده و لغوى خواهد بود. اما اگر آن مسئله هنوز حل نشده يا روش قابل قبولى نداشته است، مى تواند براى حل آن با روش مقبول، دست به كار شود. تعريف مسئله به بررسى بهتر پيشينه كمك مى كند و بررسى پيشينه نيز متقابلاً به شناخت بهتر مسئله نیز کمک می کند. اين دو تأثير متقابل در يكديگر دارند. در ابتدا محقق بايد با مطالعه اكتشافى، شناخت نسبى از مسئله و مفاهيم مرتبط با آن به دست آورد و سپس با بررسى پيشينه شناخت خود را كامل تر كند. چه بسا با كامل تر شدن شناخت نسبت به مسئله، بتواند منابع جديدى براى پيشينه به دست آورد كه با مطالعه آن منابع نيز مى تواند به شناخت دقيق تر مسئله دست يابد. از دیدگاه کلی، مرور نوشتارها و پیشینه پژوهش عبارت است از بررسی تحلیلی آثار صاحب نظران و پژوهشگران در یک موضوع خاص. از این رو، فعالیتی فکر(تحلیلی وانتقادی)است که طی آن پژوهشگر، متون و آثار موجود در زمینه پژوهش را شناسایی می کند و بر اساس یک الگوی مشخص و با در نظر داشتن هدف خاص پژوهش خود، آن ها را بررسی، تحلیل و نقد می کند تا در راستای پژوهش خود از آن ها استفاده کند. مرور نوشتارها، خلاصه پژوهش های پیشین نیست، بلکه مطالعه ای است که ضمن خلاصه کردن پژوهش های پیشین، آنهارا ارزیابی و ارتباط آن ها را با یکدیگر و با پژوهش در دست انجام مشخص می کند. تحقق هدف های هر پژوهش به میزان زیادی به کیفیت پیشینه پژوهش، یعنی مرور تحلیلی و انتقادی آثار و پژوهش های موجود بستگی دارد.
نشان پژوهش از نشان های افتخار در ایران است. براساس ماده ۷ آیین نامه اعطای نشان های دولتی، نشان «پژوهش» به افرادی اعطا می شود که به جهتی از جهات ذیل منشأ ایجاد تحول اساسی یا خدمت کم سابقه شوند:مدال درجه یک پژوهش   مدال درجه دو پژوهش   مدال درجه سه پژوهش
مدال درجه یک پژوهش
مدال درجه دو پژوهش
مدال درجه سه پژوهش
کاوشگر پژوهش نام دیگر کاوشگر ۶ یکی از محصولات ساخت ایران است که در زمینه هوافضا کاربرد داشته و در ۲۳ آذر ماه ۱۳۹۲ موفق به انجام عملیات موفقیت آمیز خود شده و یک میمون را زنده به فضا برده و بازگردانده است.
پژوهشکده سامانه های فضانوردی:
کاوشگر پژوهش، آخرین محموله زیستی حامل دومین میمون فضایی با نام فرگام، بامداد ۲۳ آذر ۹۲ توانست مأموریت زیر مداری خود را با موفقیت کامل پشت سر بگذارد تا ایران یک گام دیگر به اعزام انسان به فضا نزدیک تر شود. کاوشگر پژوهش که حامل یک میمون از نژاد رزوس بود پس از طی یک مسیر زیرمداری تا ارتفاع ۱۲۰ کیلومتر، در مدت زمان حدود ۱۵ دقیقه توانست به زمین باز گردد و موجود زنده را سالم بازیابی نماید.
در طول مأموریت ارسال پژوهش به فضا دانشمندان فضایی ایران توانستند علایم محیطی داخل محموله زیستی از جمله صوت، تصویر، ترکیب گازی و علائم حیاتی موجود زنده نظیر نوار قلب و شاخصهای تعیین کننده وضعیت عمومی در طول پرواز زیر مداری را ثبت و کنترل نموده و در ایستگاه های زمینی آن ها را لحظه به لحظه رویت نمایند. این اطلاعات دریافتی به متخصصین ایرانی فرصت می دهد تا در زمینه های گوناگون از جمله زیست فضایی، فیزیولوژی، هوافضا و مهندسی پزشکی تحقیقات در حوزه فناوری فضایی را تأمین کنند. پرتاب کاوشگر پژوهش و بازیابی آن، گام دیگری در راستای نزدیک شدن ایران به اعزام انسان به فضا به شمار می رود.
از ویژگی های جدید این کاوشگر می توان به استفاده از پرتابگر با سوخت مایع که به دلیل اعمال سطح شتاب و ارتعاش پایین تر بر محموله زیستی نسبت به پرتابگرهای قبلی جهت مأموریت های حامل موجود زنده از قابلیت های بالاتری برخوردار است اشاره نمود: به کارگیری فناوری ضربه گیر فرود برای کاهش ضربه وارده به موجود زنده در زمان نشست، حداقل سازی زمان جستجو و نجات محموله و پاسخگویی مطلوب چتر نجات در مرحله پایانی پرواز از دیگر ویژگی های کاوشگر پژوهش به شمار می رود.


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

پژوهش در دانشنامه آزاد پارسی

پژوهش (research)
فعالیت اساسی در زمینۀ علم و آمیزه ای از نظریه و آزمایش، با جهت گیری برای یافتن شرح علمی پدیده ها. پژوهش را معمولاً به دو نوع تقسیم می کنند: پژوهش نظریکه بررسی نظریه هایی را دربر می گیرد که ربط ظاهری آن ها با روابط انسانی ناچیز است، و پژوهش کاربردی که به یافتن پاسخ مسائل پُراهمیت اجتماعی یا تجاری، از جمله در پزشکی و مهندسی، می پردازد. هر دو نوع پژوهش با یکدیگر پیوند دارند، به نحوی که نظریه های برآمده از پژوهش های نظری ممکن است سرانجام برای اجتماع بسیار مفید واقع شوند.
تأمین بودجۀ پژوهش. هزینۀ پژوهش علمی معمولاً از طرف دولت و بخش صنعت تأمین می شود، به نحوی که ثروت و اولویّت های ملّی تأثیری بسیار بر نوع پژوهش می گذارند. در ۱۹۸۹، شورای جامعۀ اروپا، اتحادیۀ اروپا، برنامۀ اصلاح شدۀ پژوهش و توسعۀ فناوری را برای دورۀ ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۴ تصویب کرد که مستلزم تأمین بودجۀ ۵,۷۰۰میلیون یورویی جامعه اروپا بود. این بودجه به این ترتیب تخصیص یافته بود: برای فنّاوری اطلاعات و ارتباطات صنعتی ۲.۲۲۱میلیون؛ برای فناوری های صنعتی و مواد ۸۸۸میلیون؛ برای علوم و فناوری های زیستی ۷۴۱میلیون؛ برای انرژی ۸۱۴میلیون؛ برای جابه جایی و افزایش نیروی انسانی ۵۱۸میلیون؛ و برای محیط زیست ۵۱۸میلیون.

نقل قول های پژوهش

پژوهش یا تحقیق یک روند هوشمندانه، هوشیارانه، خلاقانه و سامانمند برای یافت، بازگویی و بازنگری پدیده ها، رخدادها، رفتارها و انگاشته ها است.
• «پژوهش و علم بر ایده، تخیل و خلاقیت بنا گذاشته می شود. ایده، خلاقیت و تخیل اساسی هستند ولی باید با پیگیری جدی همراه شوند تا صورت واقعیت بخود بگیرند.» -> فابیولا جیانوتی

پژوهش در جدول کلمات

پژوهش
بررسی
پژوهش | جستوجو
تجسس

معنی پژوهش به انگلیسی

research (اسم)
کاوش ، تحقیق ، تفحص ، جستجو ، تجسس ، پژوهش ، تتبع

معنی کلمه پژوهش به عربی

پژوهش
بحث
بحث
دراسة

پژوهش را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

پیشنهاد کاربران

افشین ٠٢:٣٥ - ١٣٩٧/٠٧/١١
بررسی
|

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

ستاره > سما
حسن قاسمی > راهیابی
نرجس عبادی > stunned speechless
مجتبی > مجتبی قمچقایی
مجتبی > مجتبی
Amirhossein > refine
Shiva > taught
Fati > روانشناسی

نگارش واژه نو   |   پیشنهادهای امروز

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• پژوهش صنایع   • مقاله در مورد پژوهش   • معنی پژوهش   • تعریف پژوهش   • پژوهش در جدول   • شرکت پژوهش   • پژوهش چیست   • آموزشگاه پژوهش   • مفهوم پژوهش   • معرفی پژوهش   • پژوهش یعنی چی   • پژوهش یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی پژوهش
کلمه : پژوهش
اشتباه تایپی : ~C,ia
آوا : paZuheS
نقش : اسم
عکس پژوهش : در گوگل


آیا معنی پژوهش مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 97% )