انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی فارسی به انگلیسی انگلیسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات کلمات اختصاری لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

99 913 100 1

معنی کتابخانه در لغت نامه دهخدا

کتابخانه. [ ک ِ ن َ / ن ِ ] (اِ مرکب ) خانه ٔ کتاب. جای نگهداری کتاب اعم از آنکه اطاق مانندو جای مسقفی باشد یا محلی که در آن کتابها را فراهم آورند و با نظم و ترتیب خاصی در قفسه ها بچینند. (فرهنگ فارسی معین ). جایی که در آن کتابهای خطی و یا چاپی را جمع آرند و با نظم و ترتیب معینی قرار دهند. (از ناظم الاطباء). دارالکتب. (یادداشت مؤلف ) : از آن مجلدی چند در کتابخانه ٔ سرخس دیدم و مجلدی چند در کتابخانه ٔ مهد عراق. (تاریخ بیهقی ص 175).
بدیهه گفته ست اندر کتابخانه
بفر دولت شاهنشه مظفر.
مسعودسعد (دیوان چ رشیدیاسمی ص 237).
|| کتابفروشی. دکان کتاب فروشی. (ناظم الاطباء). سابقاً کتابخانه هم به مخزن کتاب و هم به کتاب فروشی اطلاق می شد ولی فرهنگستان برای امتیاز آن دو، کتابخانه را به مخزن کتاب و کتاب فروشی را به دکان و مغازه ٔ فروش کتاب اختصاص داد (چنانکه در زبانهای اروپایی معمول است ). (فرهنگ فارسی معین ).
- کتابخانه ٔ خصوصی ؛ کتابخانه ٔ شخصی. رجوع به کتابخانه ٔ شخصی شود.
- کتابخانه ٔ شخصی ؛ کتابخانه ای که شخصی برای استفاده ٔ خود فراهم کرده باشد. (از فرهنگ فارسی معین ).
- کتابخانه ٔ عمومی ؛ کتابخانه ای که شخص یا مؤسسه یا دولتی برای استفاده ٔ عموم فراهم کرده باشد. (فرهنگ فارسی معین ).
- کتابخانه ٔ ملّی ؛ کتابخانه ای که از طرف ملت یا دولت برای استفاده ٔ عموم ملت فراهم شده باشد. (فرهنگ فارسی معین ).

معنی کتابخانه به فارسی

کتابخانه
( اسم ) ۱ - محلی که در آن کتابها را فراهم آورند و با نظم و ترتیب خاصی در قفسه ها بچینند : [ بدیهه گفتنت اندر کتابخانه بفر دولت شاهنشه مظفر ] . ( مسعود سعد تعلیقات چهار مقاله م . معین ) یا کتابخان. خصوصی . یا کتابخان. شخصی . کتابخانه ای که شخصی برای استفاد. خود فراهم کرده باشد . یا کتابخانه عمومی . کتابخانه ای که شخص موسسه یا دولتی برای استفاد. عموم فراهم کرده باشد یا کتابخان. ملی . کتابخانه ای که از طرف ملت یا دولت برای استفاد. عموم ملت فراهم آمده باشد : کتابخان. ملی تهران . ۲ - ( سابقا ) کتابفروشی توضیح : سابقا [ کتابخانه ] هم به مخزن کتاب و هم به کتابفروشی اطق میشد ولی فرهنگستان برای امتیاز آن دو کتابخانه را به مخزن کتب و کتابفروشی را بدکان و مغاز. فروش کتاب اختصاص داد ( چنانکه در زبانهای اروپا یی معمول است )
[library information services] [علوم کتابداری و اطلاع رسانی] خدماتی که کتابخانه در پاسخ به نیازهای کاربران دربارۀ یک موضوع ارائه می دهد
[library consultant] [علوم کتابداری و اطلاع رسانی] فردی که مجموعه ای از مهارت های حرفه ای مرتبط با فعالیت های کتابخانه را در اختیار متقاضیان قرار می دهد

معنی کتابخانه در فرهنگ معین

کتابخانه
(کِ. نِ) [ ع - فا. ] (اِمر.) محل نگهداری کتاب .

معنی کتابخانه در فرهنگ فارسی عمید

کتابخانه
۱. محلی عمومی با کتاب های بسیار و مکانی برای مطالعه.
۲. [منسوخ] = کتاب فروشی
* کتابخانهٴ شخصی: کتابخانه ای که کسی برای استفادۀ خود فراهم کرده باشد.
* کتابخانهٴ عمومی : کتابخانه ای که برای استفادۀ همۀ مردم فراهم شده باشد.

کتابخانه در دانشنامه ویکی پدیا

کتابخانه
کتاب خانه به مجموعه ای از اطلاعات و منابع و خدمات اطلاعاتی گفته می شود که توسط یک نهاد عمومی، خصوصی یا یک شخص نگهداری و اداره می شود. از نگاه سنتی، کتابخانه به طور معمول به مجموعه ای از کتاب ها گفته می شود. کتاب مجموعه ای از اطلاعات درمورد یک فرد یا یک جسم یا...خاص که در صفحاتی کاغذی نوشته یا چاپ می شود
در دانش رایانه و برنامه نویسی، یک کتابخانه مجموعه ای از زیر برنامه ها و توابع است که در تولید نرم افزار می توان استفاده کرد. وقتی برنامه ای می نویسید، می توانید از توابعی که قبلا نوشته شده و در قالب کتاب خانه ها در دسترسند استفاده کنید. برای مثال توابع ریاضی مانند سینوس، لگاریتم و... در «کتابخانه ریاضی» تعریف شده اند و ما می توانیم مستقیما از آنها استفاده کنیم.
کتابخانه ۲٫۰(به انگلیسی: Library 2.0) مفهوم جدیدی از کتابخانه ها است که به جای تعریف قدیمی آن ها که با هدف ارائه خدمات به کاربران استفاده می شد، منابع خود را از مشارکت کاربران خود در انجمن های اینترنتی بدست می آورد. این مفهوم از مفاهیمی مانند وب ۲٫۰ الهام گرفته است.
کتابخانهٔ آبراهام لینکلن کتابخانه ای بود که در سال ۱۹۴۸ در تهران تاسیس گشت
این کتابخانه به افتخار آبراهام لینکلن نامگذاری گردید، و در تهران، شیراز، و اصفهان شعبه داشت.
شعبه تهران این کتابخانه در سال ۱۹۷۵ نزدیک به ۱۶٬۰۰۰ کتاب داشت، و در سال ۱۹۷۱ حدود ۳٬۹۵۵ عضو داشت.
این کتابخانه که بخشی از مرکز فرهنگی آمریکا در ایران بود با وقوع انقلاب اسلامی تعطیل و در اختیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار گرفت.
کتابخانهٔ آرامگاه بوعلی در داخل آرامگاه بوعلی سینا در شهر همدان قرار دارد. بیشتر کتاب های این کتابخانه به زبان غیرفارسی است و توسط کشورهای خارجی که نمایندهٔ آنها در جشن هزارهٔ ابن سینا شرکت داشتند، به این کتابخانه اهدا شده اند. همچنین بیشتر این کتاب ها ترجمهٔ کتاب ها و رسالات ابن سینا هستند که طی سال های متمادی به زبان های غیر فارسی ترجمه شده اند. صندلی ها و میزهای مطالعهٔ کتابخانه با برداشتی از زندگی علمی ابن سینا ساخته شده اند. بیشتر استفاده کنندگان این کتابخانه متخصصین ایرانی و غیرایرانی هستند.
مختصات: ۴۲°۴′۲″ شمالی ۷۱°۶′۱۸″ غربی / ۴۲.۰۶۷۲۲° شمالی ۷۱.۱۰۵۰۰° غربی / 42.06722; -71.10500
کتابخانه آزاد ایمز (Ames Free Library) تاسیس ۱۸۷۷ میلادی نام یک کتابخانه عمومی در ایالت ماساچوست است.
اهمیت این کتابخانه از لحاظ سبک معماری آن است که شهرت دارد. این کتابخانه از لحاظ محبوبیت بر طبق نظر موسسه معماران آمریکا در رتبه ۵۸ قرار دارد.
معمار این بنا هنری هابسون ریچاردسون است.
کتابخانه آزاد ایناک پرت (به انگلیسی: Enoch Pratt Free Library) سامانه کتابخانه های عمومی شهر بالتیمور در ایالت مریلند آمریکا است که ۲۲ شعبه در این شهر دارد. تاریخچه تأسیس کتابخانه به ۲۱ ژانویه ۱۸۸۲ بازمی گردد. بانی تأسیس کتابخانه ایناک پرت (۱۸۰۸ تا ۱۸۹۶)، نیکوکار ثروتمندی اهل ماساچوست بود که ۱٬۰۵۸٬۳۳۳ دلار برای ایجاد ۴ شعبه از یک کتابخانه عمومی به شهردار و شورای شهر بالتیمور اهدا کرد. نیت ایناک پرت، آن طور که خود گفته، آن بود که «کتابخانه اش برای همه، از ثروتمند و تنگدست، بدون توجه به نژاد و رنگ پوست رایگان باشد و همه اعضا بتوانند از آن کتاب به امانت بگیرند اگر درست ثبت شوند و از کتاب ها خوب مراقبت کنند»
مختصات: ۴۰°۰۱′۵۴″ شمالی ۷۵°۰۸′۴۳″ غربی / ۴۰.۰۳۱۶۹° شمالی ۷۵.۱۴۵۲۸° غربی / 40.03169; -75.14528
کتابخانه آزاد فیلادلفیا (Free Library of Philadelphia) تاسیس ۱۸۹۱ میلادی نام سامانه کتابخانه عمومی در شهر فیلادلفیا است.
این کتابخانه ۵۴ شعبه در سرتاسر شهر دارد.
این کتابخانه مجموعاً ۴،۶۴۲،۰۹۴ کتاب دارد که این موسسه را از بزرگتزین مخازن کتب کشور کرده است.
کتابخانه آستانه مقدس حضرت فاطمه معصومه با دارای بودن ۶۰۰۰۰ جلد کتاب چاپی وچند هزار کتاب خطی، سنگی، چاپ سربی، نفیس و چاپی و لاتین یکی از کتابخانه های بزرگ عمومی در ایران است که در میدان آستانه قم و در جوار حرم فاطمه معصومه واقع شده است.
کتابخانه آشوربانی پال (انگلیسی: Library of Ashurbanipal) کتابخانه سلطنتی آشوربانی پال، نام گذاری شده پس از وی به عنوان آخرین پادشاه بزرگ امپراتوری آشوری نو است، این کتابخانه مجموعه ای بالغ بر هزاران لوح رسی و تکه های حاوی متون مختلف مربوط به قرن هفتم پیش از میلاد می باشد، در میان این گنجینه می توان به لوح مشهور حماسه گیلگمش اشاره داشت، به دلیل استفاده از مواد اولیه در ساخت این مجموعه اغلب آنها به مرور زمان بسیار آشفته و تخریب شده هستند به گونه ای که تشخیص، خوانش و بازسازی بسیاری از متون اصلی برای محققان غیرممکن می باشد هر چند برخی دیگر از این مجموعه به صورت دست نخورده موجود می باشد
مختصات: ۲۹°۵۳′۲۱″ شمالی ۹۷°۵۶′۳۵″ غربی / ۲۹.۸۸۹۱° شمالی ۹۷.۹۴۳۱° غربی / 29.8891; -97.9431
کتابخانه آلبرت بی. آلکک (به انگلیسی: Alkek Library) کتابخانه مرکزی سیستم کتابخانه ای دانشگاه ایالتی تگزاس است.
سیستم کتابخانه این دانشگاه با نزدیک به یک میلیون و نیم عنوان کتاب در زمره کتابخانه های بزرگ در میان دانشگاه های تگزاس بخصوص در علوم انسانی محسوب می شود.
کتابخانه آموزشگاهی، واحدی خدماتی در مدارس ابتدایی و متوسطه است که به منظور حمایت از برنامه های آموزشی ایجاد می شود و باید بتواند از راه تأمین مواد، تسهیلات، و خدمات پاسخگوی نیازهای آموزشی، اطلاعاتی، تحقیقاتی، فردی، و اوقات فراغت دانش آموزان و معلمان باشد. این کتابخانه ها را با نام هایی نظیر "مرکز منابع کتابخانه مدرسه"، "مرکز رسانه ها"، "مرکز مواد آموزشی"، یا "آزمایشگاه یادگیری" نیز می خوانند.
مختصات: ۴۲°۵۸′۴۴″ شمالی ۷۰°۵۶′۵۸″ غربی / ۴۲.۹۷۸۸۹° شمالی ۷۰.۹۴۹۴۴° غربی / 42.97889; -70.94944
کتابخانه آکادمی فیلیپس اکستر (Phillips Exeter Academy Library) تاسیس ۱۸۳۳ میلادی نام کتابخانه دبیرستان آکادمی فیلیپس در شهر اکستر در ایالت نیوهمپشر است.
این کتابخانه بزرگترین کتابخانه در مقطع دبیرستان در جهان (از لحاظ حجم و دارایی) است.
معماری بنای کنونی که در ۱۹۶۵ تکمیل شد از آن لوییس کان است.
کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی یکی از بزرگترین کتابخانه های ایران است. این کتابخانه هم اکنون بیش از ۲۵۰٬۰۰۰ جلد کتاب چاپی و ۳۱٬۰۰۰ جلد کتاب خطی دارد.
مختصات: ۳۵°۴۸′۴۲″ شمالی ۵۱°۲۸′۲۴″ شرقی / ۳۵.۸۱۱۵۴° شمالی ۵۱.۴۷۳۳۸۳° شرقی / 35.81154; 51.473383
کتابخانه اختصاصی نیاوران یا کتابخانه اختصاصی فرح پهلوی، هم جوار با محل سکونت خاندان پهلوی، با مساحت تقریبی ۷۷۰ مترمربع در سال ۱۳۵۵ خ در دو طبقه و یک زیرزمین در ضلع شرقی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران احداث شده است. این ساختمان که طراحی داخلی آن توسط عزیز فرمانفرمایان به انجام رسیده است، دارای ویژگی های متمایزی در نوع معماری و ساختار سازه می باشد. ساختار این سازه بر اساس الگوی رایج معماری مدرن در دهه پنجاه خورشیدی به همراه ترکیب هوشمندانه ای از شیشه و احجام سنگی شکل گرفته است. وجود پیانو و لوازم صوتی در این مجموعه حکایت از استفاده فضا به عنوان اتاق موسیقی را می نمایاند. آثار هنری نظیر مبلمان ها، مجسمه ها، تابلوهای نقاشی که در چیدمان اندرونی استفاده شده اند موجب شده که فضا بیشتر حالت موزه ای به خود بگیرد. آثار حجمی و تابلوهای نقاشی از هنرمندان ایرانی و غیر ایرانی شامل پرویز تناولی، مسعود عربشاهی، بهمن محصص، منوچهر یکتایی، محمد مدبر، سزار بالداجینی، دیه گو جاکومتی، آرنالدو پومودورو و پیر آرماندو فرناندز فضای داخلی را تزئین نموده است.
در طراحی داخل ساختمان، ترکیب برنز و شیشه در سطح زیادی به کار رفته است. همچنین ترکیب حجمی بزرگی شامل بیش از سه هزار استوانه شفاف، روشنایی سقفی کتابخانه را تامین می کند. در کتابخانه اختصاصی فرح پهلوی بیش از ۲۳۰۰۰ جلد کتاب با ۱۶۰۰۰ عنوان نگهداری می شود. این کتاب ها مشتمل بر آثار فارسی، تالیف های فرهنگی، ادبی، اجتماعی، گزارش ها و آمار و آثار خارجی شامل، دائرةالمعارف ها، دوره های تخصصی هنر، باستان شناسی و منابع تمدن و هنر ملل می باشد. در این بین سه گروه کتاب های مربوط به تاریخ ایران، ادبیات فرانسه، و هنر نقاشی از تعداد بیشتری برخوردار است. چاپ های اول تعداد زیادی از سفرنامه های مشهور و شناخته شده خارجیان به ایران و آسیا دراین کتابخانه محفوظ است. مجموعه تقریباً کامل انتشارات دانشگاه تهران و بنیاد فرهنگ ایران با صحافی به رنگ آبی سلطنتی، آثار معتبر از نگارگران معروف دنیا به ویژه نقاشان قرن بیستم با چاپ، کاغذ و صحافی اعلا در بین مجموعه به دیده می شود. وجود مجموعه های بی نقصی از آثار برخی از نویسندگان اهل فرانسه در قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی که در زمان زندگی خود آنها به چاپ رسیده است بر ارزش های مجموعه افزوده است. یکی از خصوصیات منحصربه فرد این مکان، که این فضا را از سایر کتابخانه های دیگر جدا ساخته و آن را تبدیل به محیط موزه ایی نموده است وجود کتاب های اهدایی است که از سران کشورها و نویسندگان نامدار به این کتابخانه بخشیده اند. از جمله این اشخاص می توان به پروین اعتصامی، علی نقی وزیری، منوچهر آتشی، جان اف کندی، والت دیزنی، جواهر لعل نهرو، رولف بنی، گریشمن و امضاء تعدادی از افراد سرشناس دیگر اشاره کرد. از جمله دیگر آثار موجود در این کتابخانه می توان به مجموعه های خطی اشاره کرد از جمله نویسندگان این نسخ می توان به میرعلی هروی، احمد نیریزی، وصال شیرازی، زین العابدین حسنی، محمد اصفهانی و محمدتقی مشهدی اشاره نمود.
از بخش های دیگر کتابخانه مجموعه آثار هنری است که جمعاً شامل ۳۵۰ اثر تابلوهای نقاشی و آثار حجمی را در برمی گیرد. از جمله هنرمندانی که آثارشان در این مجموعه دیده می شود، پرویز تناولی، جعفر روحبخش، منصوره حسینی، ناصر اویسی، ابوالقاسم سعیدی، محمود فرشچیان، سالوادور دالی، خوان میرو، اندی وارهول و آلن بایاش، که نمایان گر بخشی از تاریخ هنر معاصر به خصوص جریان های نوگرایی هنر ایران در دهه سی و چهل خورشیدی است. کتابخانه اختصاصی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در فروردین ۱۳۸۳ خ توسط یک گروه متخصص به طور کامل شناسایی و ساماندهی گردید.
کتابخانه استاندارد سی (به انگلیسی: C standard library) اشاره به کتابخانه استاندارد زبان برنامه نویسی سی دارد که توسط استاندارد آنسی سی تشریح شده است. از آنجا که آنسی سی توسط سازمان بین المللی استانداردسازی به تصویب رسیده بود، گاهی اوقات به آن کتابخانه ایزو سی هم گفته می شود. این کتابخانه توابع، ماکروها، نوع داده ها و امکانات دیگری را دربرمی گیرد که برای مدیریت رشته ها، محاسبات ریاضی، پردازش ورودی/خروجی، اختصاص حافظه و دیگر سرویسهای سیستم عامل مورد استفاده قرار می گیرند.
در زبان برنامه نویسی سی++، کتابخانه استاندارد سی++ مجموعه ای از کلاس ها و رویه ها است که در هسته زبان نوشته شده اند و قسمتی از استاندارد ISO سی++ می باشند.
مختصات: ۳۱°۱۲′۳۲″ شمالی ۲۹°۵۴′۳۳″ شرقی / ۳۱.۲۰۸۸۹° شمالی ۲۹.۹۰۹۱۷° شرقی / 31.20889; 29.90917
به دستور جولیوس سزار در سال ۴۸ بعد از میلاد
کتابخانه جدید اسکندریه (به انگلیسی: Bibliotheca Alexandrina) کتابخانه ای ملی در شهر اسکندریه در مصر است.
حملهٔ اورلین در سده سوم میلادی
این کتابخانه به منظور احیا و زنده نمودن یاد کتابخانه اسکندریه عهد باستان ساخته شده است.
به دستور تئودئوس اول در سال ۳۹۱ میلادی و قتل هیپاتیا
طراحان این بنا، که به شکل خورشیدی در حال طلوع است، شرکت معماری سنوئتا از نروژ می باشد.
کتابخانه های اسکندریه در مصر در مقاطع مختلف تاریخی، تخریب شده است. برخی از معروف ترین دستورهایی که برای تخریب این کتابخانه ها صادر شده است، عبارتند از:
اکثر مورخین امروزی روایت تخریب کتابخانه های اسکندریه پس از فتح مصر توسط مسلمانان در ۶۴۲ میلادی را جعلی میدانند.
مختصات: ۳۱°۱۲′۳۲″ شمالی ۲۹°۵۴′۳۳″ شرقی / ۳۱.۲۰۸۸۹° شمالی ۲۹.۹۰۹۱۷° شرقی / 31.20889; 29.90917
کتابخانه اسکندریه مصر نام کتابخانه ای است قدیمی در شهر اسکندریه مصر و یکی از مهمترین کتابخانه دوران باستان است.
این کتابخانه را نخستین بار بطلمیوس یکم در ۲۲۸ پ. م. بنیاد کرد و در سال ۱۹۹۲ کتابخانهٔ مدرن و جدیدی با همان نام کتابخانه اسکندریه در اسکندریه گشایش یافت.
به گفته دانشنامه بریتانیکا، این کتابخانه طی دو مرحله، یکی هنگام جنگ داخلی در زمان امپراتور روم، اورلیان، در اواخر قرن سوم میلادی و دیگری در سال ۳۹۱ میلادی به دست مسیحیان تخریب شد.
کتابخانه اعتمادیه در کوی محمدیه، بلوار بهارستان در شهر همدان قرار دارد. این کتابخانه در سال ۱۳۸۲ شمسی با حدود ۱۰۰۰ جلد کتاب بازگشایی شد. این کتابخانه زیر نظر ادارهٔ اوقاف همدان در فضایی کوچک در کنار پارک و درمانگاه بزرگی از موقوفات اعتمادالدوله فعالیت می کند. به تعداد حدود ۱۰۵۴ جلد کتاب های قدیمی که بیشتر دست نوشته و چاپ سنگی هستند، در حال حاضر در مهمانسرای اوقاف نگهداری می شوند و تنها محققان و پژوهشگران می توانند از آنها استفاده کنند.
کتابخانه اوقاف (عربی: مكتبة الأوقاف‎) یا کتابخانه مرکزی اوقاف کتابخانه ای است که در الوزیریه در بغداد واقع شده است.
ارزیابی در کتابخانه (به انگلیسی: Library assessment) فرایندی است که توسط کتابخانه ها انجام می شود تا کتابخانه ها نیازهای کاربران (و غیر کاربران) را شناسایی کرده و ارزیابی کنند که چگونه می توانند بهتر به نیازهای ایشان پاسخ گویند تا بتوانند با توجه به آن امکانات، خدمات و منابع کتابخانه ای را بهبود بخشند. در بسیاری از کتابخانه ها، فرایند موفق ارزیابی کتابخانه به وجود «فرهنگ ارزیابی» در کتابخانه بستگی دارد که هدف آن این است تا تمامی کارکنان کتابخانه در فرایند ارزیابی قرار گرفته و خدمات مشتری را بهبود بخشند.
اگرچه بیشتر کتابخانه های دانشگاهی داده هایی در اندازه و استفاده از مجموعه های خود را برای چندین دهه آماده کرده اند، اما تنها از اواخر دهه ۱۹۹۰ است که بسیاری از آنها با بررسی کاربران و همچنین مجموعه های خود، فرایند نظام مند ارزیابی را آغاز نموده اند. امروزه، بسیاری از کتابخانه های دانشگاهی پست مدیریت ارزیابی را در کتابخانه های خود به منظور هماهنگی و نظارت فعالیت های ارزیابی خود ایجاد کرده اند. علاوه بر این، بسیاری از کتابخانه ها در وب سایت های خود گزارش هایی از پیشرفت های خود را با توجه به ارزیابی ها و بررسی هایی که انجام داده اند منتشر کرده اند.
چندین کتابخانه نیز پروژه های توسعه ای و نوسازی را با توجه به فعالیت های ارزیابی در کتابخانه های خود انجام داده اند. نظیر افزایش ابزارهای بازیابی منابع، بهبود قابلیت استفاده از وب سایت و توقف خدمات اضافی.
مهم ترین تزئینات کتابخانه کتاب است. ولی تزئین سقف و دیوارها و کف ساختمان از اهمیت زیادی برخوردار است. نصب پرده، خطوط خشن حفاظ و نرده ها را پوشانده و به زیبایی کتابخانه می افزاید. رنگ های متضاد و متنوع روکش صندلی ها یکنواختی و خشکی محیط کتابخانه را از بین می برد. سطح میزهای مطالعه باید اثر آرام بخش و ملایمی روی چشم ها داشته باشد. روشنی روکش و سطح میزها نباید آن قدر باشد که استفاده کنندگان مخصوصا دانش آموزان را ترغیب به نوشتن بر روی آن ها نماید.
کتابخانه یکی از اجزای فرعی و مورد نیاز دکور هر خانه محسوب می شود. هنگام انتخاب کتابخانه، علاوه بر حجم کلی کتاب ها، سبک و نوع چیدمان خانه را نیز در نظر داشته باشید. همواره این موضوع را در نظر بگیرید که کتابخانه صرفاً جایی برای نگهداری کتاب ها نیست بلکه به عنوان یک عنصر دکوراتیو در دکوراسیون خانه مطرح است. بنابر کاربرد و فضای قرار دادن کتابخانه، سبک، طرح و رنگ آن متغیر است. برای مثال کتابخانه ای که برای اتاق کودک در نظر دارید، بسیار متفاوت با کتابخانه فضای اتاق نشیمن است.
جسدی در کتابخانه (به انگلیسی: The Body in the Library) رمانی جنایی اثر آگاتا کریستی است.
این کتاب که از مجموعه داستان های خانم مارپل می باشد در فوریه ۱۹۴۲ در آمریکا توسط انتشارات داد، مید اند کمپانی و در مه ۱۹۴۲ توسط انتشارات کولینز کرایم کلوب در بریتانیا به چاپ رسیده است.
قیمت کتاب در بریتانیا ۷ شیلینگ و ۶ پنی و در آمریکا دو دلار بوده است.
سیستم مدیریت کتابخانه (به انگلیسی: library management system)(مخفف انگلیسی: LMS) یا سیستم یکپارچه کتابخانه (به انگلیسی: integrated library system)(مخفف انگلیسی: ILS) یک سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی برای کتابخانه می باشد، که برای پرداخت صورت حساب ها، سفارش ها و پیگیری اقلام قرض گرفته شده توسط مراجعین استفاده می شود. یک سیستم مدیریت کتابخانه معمولاً شامل یک پایگاه داده های رابطه ای، نرم افزاری برای تعامل با پایگاه داده، دو واسط گرافیکی کاربری (یکی برای مراجعین، یکی برای مسئولین). اکثر سیستم های مدیریت کتابخانه به چند نرم افزار مجزا به نام ماژول تقسیم می شوند، که هر کدام به وسیله یک رابط واحد یکپارچه می شوند. به طور مثال ماژول ها می توانند شامل:
جمع آوری (سفارش، دریافت، و صورتحساب اقلام)
هر کدام از اقلام و مراجعه کنندگان دارای یک شناسه مشخص در پایگاه داده هستند که به سیستم مدیریت کتابخانه این امکان را می دهد که فعالیت هر یک را پیگیری کند.
فهرست نویسی (طبقه بندی و نمایه سازی اقلام)
کتابخانه های بزرگ از سیستم یکپارچه کتابخانه برای سفارش و کسب، دریافت و فاکتور، کاتالوگ، گردش، پیگیری و قفسه بندی اقلام استفاده می کنند. کتابخانه های کوچک نظیر کتابخانه های شخصی یا سازمان ناسودبر (مثل کلیساها یا کنیسه ها و...) اغلب به دلیل اجتناب از هزینه های اجرا و مشکلات نگهداری سیستم های یکپارچه کتابخانه از سیستم کامپیوتری کتابخانه استفاده می کنند.
گردش (قرض دادن کتاب به مراجعین و برگشت آنها)
سریال بندی (پیگیری مجلات و روزنامه ها)
فهرست برخط دسترسی همگانی (رابط عمومی برای کاربران)
کتابخانه ها از نظر قفسه بندی انواع گوناگونی دارند. که سه نوع «قفسه بسته» و «قفسه باز» و «قفسه نشریات» از معمول ترین این شیوه ها در قفسه بندی است.
در شیوۀ قفسه بسته، مراجعه کننده برای دست یابی به کتاب مورد نظر خود باید به برگه دان رجوع کند و با یافتن برگۀ مورد نظر که به صورت موضوعی، به نام مؤلف یا عنوان کتاب مرتب شده است، کتاب را تحویل بگیرد. در این نوع قفسه با یادداشت کردن شماره سمت راست و تحویل به کتابدار می توان ان را دریافت کرد.مکان بکارگیری این نوع قفسه بندی معمولاً در کتابخانه های دانشکده ای، دانشگاهی و تخصصی می باشد.
در شیوۀ قفسه باز، مراجعه کننده مستقیماً به قفسۀ کتاب ها که به صورت موضوعی مرتب شده اند مراجعه می کند و کتاب مورد نظر را برمی دارد.
قفسهٔ نشریات چون مراجعه کنندهٔ بیشتری نسبت به سایر قفسه ها دارد باید حداقل فاصلهٔ بین قفسه های آن ۱۲۰ سانتی متر باشد.
مدیریت راهبردی در کتابخانه استفاده از مدیریت راهبردی برای اداره کتابخانه است.
به طرزی بی سابقه سازمان باید راهبردی بیندیشد، عمل کند، و بیاموزد.
برای سازگاری با شرایط متغیر باید سازمان بینش های موجود را به راهبردهایی مؤثر ترجمه کند
در دنیای امروز سازمان ها با رقابت جدید، تغییر فناوری، تلفیق و فراهم آوری مشترک مواد، تغییر انتظارات مشتری و ناپایداری اقتصادی مواجه اند. تغییرات فنی برتمام جنبه های کار، از سیستم های مالی تا منابع انسانی و سیستم های دانش پایه تاثیر گذارند. امروزه با روش های مؤثر مدیریت، توانایی و گستره روش های مدیریتی، تجزیه و انحلال مشاغل، رویکرد عمل گرایی در سازمان، گرایش به ارتباطات شفاهی و غیر رسمی در سازمان ها پیامد های طبیعی آتی مشاغل، گرایش سازمان ها به کنترل غیرمحسوس و بسیاری عوامل دیگر باعث اجتناب ناپذیری استفاده از مدیریت راهبردی شده است در محیط خارج هم سازمان ها با چالش استفاده کنندگان مواجه اند که می خواهند هر چیزی را سفارشی کنند و همه چیز را درحداقل زمان می خواهند و همچنین برآورده کردن درخواست هایی که دائم درحال تغییر هستند هم موجب وخیم تر شدن چالش های برنامه ریزی و سازماندهی کار برای حداکثر کارآیی و سودمندی شده است. کتابخانه ها هم از چنین فشارهایی درامان نیستند ولازم است مدیران کتابخانه چگونگی تأثیرگذاری این نیروها را بر سازمان های خویش دریابند .
ایجاد پایه های فکری لازم برای اتخاذ و اجرای اقدامات اساسی راهبردی
مدیریت کتابخانه به همان مهارت های بنیادینی نیاز دارد که مدیریت هر نوع سازمان دیگری . اما در این حال ابعاد ویژه کتابخانه همچون غیر انتفاعی بودن، نوع خدمات و گرایش آموزشی و پرورشی کتابخانه، وابستگی به سازمان بزرگتر یا مادر و ارتباط آن با سایر سازمان ها و ساختارهای اجتماعی دیگر اموری است که نوع توجه به مدیریت این نوع از سازمان و برنامه راهبردی متناسب با کارکردهای آن را متمایز می کند افزایش نا اطمینانی و در هم تنیدگی امور در دنیای امروزی باعث شده سازمان های غیر انتفاعی و عمومی نظیر کتابخانه ها به فکر تدابیری راهبردی برای اداره امور و ماندن در شرایط رقابتی کنونی شوند. برای هماهنگی با این شرایط برایسون پاسخی چهار لایه را تبیین می کند
تشکیل ائتلافاتی که اندازه و توانایی لازم برای اتخاذ راهبردهای دلخواه را داشته و بتواند ضمانت اجرایی لازم را تامین نماید.
راهبرد، برنامه ریزی راهبردی و مدیریت راهبردی در سازمان های مختلف و از جمله کتابخانه ها بکار گرفته شده است. راهبرد را می توان طرحی از مقاصد، سیاست ها، برنامه ها، اقدامات و تصمیماتی دانست که بیان می کند یک سازمان چیست، چه وظایفی دارد، در چه شرایطی قرار گرفته است، چه کار می کند و به چه سمتی حرکت می کند . برنامه ریزی راهبردی نشان می دهد که سازمان چگونه باید رشد کند، چگونه مشتریان را راضی کنند، بر فشار رقبا غلبه پیدا کنند، به شرایط متغیر بازار جواب دهند، سازمان را اداره و توانمندی های سازمانی مورد نیاز را به گونه ای به وجود آورند که با مقاصد و موقعیت سازمان هم خوانی داشته باشد . برنامه ریزی برای مدیران کتابخانه ها و خدمات اطلاعاتی به یک مشغله ذهنی مهم تبدیل شده است. شرایط اقتصادی فعلی، بیشتر کتابخانه های بخش عمومی را تحت فشار قرار داده است و خیلی از واحدهای اطلاعاتی در تجارت و صنعت برای توجیه وجود خود تلاش می کنند. تعداد کمی از کتابدارها در حوزه های برنامه ریزی آموزش رسمی دیده اند یا پیش از اینکه به چنین کارهایی اقدام کنند فرصتی برای توسعه مهارتها در مدیریت استراتژیک نداشته اند.
یک عبارت ماموریت موجز و قابل فهم
یک برنامه راهبردی مناسب برای کتابخانه شامل موارد زیر است :
تمرکز روشن بر اینکه به مشتریان خاص چگونه خدمت شود
مفاهیم اصلی برنامه ریزی برای یک کتابخانه در زیر نشان داده شده است.
چشم اندازی از آینده
گذشته از منافعی که برنامه ریزی راهبردی برای کتابخانه به همراه خواهد داشت، شرایطی در محیط بیرونی و درونی کتابخانه ها در جریان است که لزوم داشتن چنین برنامه ای را تقویت می کند . برخی از مهمترین دلایل داشتن برنامه راهبردی در ذیل آمده است:
عبارت روشنی از طرح های راهبردی که کتابخانه اجرا خواهد کرد
کتابخانه ها از منابع متعددی بامسئله رقابت مواجه هستند که آشکارترین آن اینترنت و شبکه جهانی وب است .امروز دانشجویان، استفاده کنندگان وکارکنان شرکت ها تمایل دارند که خود در اینترنت به جستجوی اطلاعات بپردازند تا از یک کتابدار بخواهند. رقابت، کتابداران را به سمت بازاریابی سوق می دهد، کسانی که می بایست بیاموزند که چگونه تبلیغ کنند و برای خدماتشان بازاریابی کنند. کتابخانه ها دیگر نمی توانند عقب بنشینند و به سادگی تصور کنند که همه می دانند چه کتابخانه ای می تواند به جامعه کمک کند. بجای آن، لازم است که کتابداران طرح هایی بریزند که بیان کنند چرا هنوز وجود کتابخانه ها لازم و ضروری است نقش حیاتی آن ها در دنیای مملو از اطلاعات امروز چیست.
مقاصد خواصی که طرح هایی راهبردی را پشتیبانی خواهند کرد
یکی از راه های حفظ حیات در کتابخانه های امروز تغییر فناوری است. تغییر مفهومی اساسی در سازمان ها است و حتی به صورت هایی غیر قابل پیش بینی هم در ستون فقرات سازمان تاثیرگذار است و حتی گاه طبیعتی مخرب و مخاطره آمیز هم دارد. با این حال کتابداران می بایست ریسک پذیری بالایی داشته و برای بالا بردن توان تقابل با تغییرات شگرف اجتماعی و فناورانانه سعی کنند فناوری های جدید را بکار گیرند. اگر چنانچه کتابخانه ای بخواهد برای مراجعه کننده اش زنده باشد، می بایست در جستجوی راه هایی باشد که بتواند روز آمدسازی کند. تغییرات در فناوری نیز بر ساختارهای سازمانی داخلی اثر گذار است. تکنولوژی بر نحوة تصمیم گیری نیز مؤثر است.
ارزش ها و فرهنگ سازمانی که پیاده کردن راهبرد برگزیده ر پشتیبانی خواهند کرد
ممکن است برخی کتابخانه ها ادغام را به عنوان امری اساسی در محیط کتابخانه تلقی نکنند، اما در بسیاری از دانشگاه ها و سازمان های بزرگ کتابخانه های اقماری و دانشکده ای در حال ادغام شدن هستند. در برخی دانشگاه ها، کتابخانه های دانشگاهی شعبه های اقماری خود را تعطیل کرده و به عوض مجموعه های فیزیکی، در حال احداث کتابخانه های مجازی برای خدمت به جوامع پراکنده هستند . در شرایط اقتصادی کنونی ممکن است ادغام باعث صرفه جویی در منابع و همچنین تمرکز در مدیریت و افزایش راندمان و نظارت بر سازمان کتابخانه شود.
انتخاب معیارهای خاصی برای سنجش عملکرد که تصمیم گیرندگان را از میزان پیشرفت حاصله برای دستیابی به چشم انداز مطلع خواهند کرد.
کتابخانه ها خوب می دانند که انتظارات مشتریان آنها تغییر کرده است. این مشتریان خواستار دسترسی به محیط گسترده ای از منابع اطلاعاتی و نیز خدماتی در زمان مناسب حالشان هستند. کتابخانه هایی که مشتری مدار نیستند مورد حمایت واقع نمی شوند و در آینده خواهند فهمید که در تأمین منابع مالی دچار مشکل می شوند
مکتب طراحی: شکل گیری راهبرد به عنوان فرایندی مفهومی
تمام کتابخانه ها با مشکلات بودجه و کاهش نیروی انسانی کاملاً آگاه هستند. در شرایط اقتصادی نامساعد، ممکن است کتابخانه ها دورتر از هستة مأموریتی سازمان به نظر آیند یا در فعالیت های یک دانشکده بیشتر در حاشیه قرار گیرند و برای یک شهر، کشور و یا استاندار که می بایست برای تعیین اولویتها و برنامه های اجتماعی هزینه کند، کم اهمیت تر شوند .
مکتب برنامه ریزی: شکل گیری راهبرد به مثابه یک فرایند رسمی
شاید جالب توجه ترین رویه تغییرات دموگرافیک در محیط های سازمانی است که در آن جمعیت روز به روز متنوع تر می شود. لازم است کتابخانه ها بیاموزند که باید به تعامل با کارمندانی از گونه های مختلف قومی و نژادی بپردازند. معمولاً چهار نسل از کارمندان در بسیاری از مؤسسات مشغول کارند. مدیران کتابخانه ها دیگر نباید تصور کنند که تمام کارکنان در محیط کاری به شیوه ای همسان رفتار کرده و از خود عکس العمل نشان دهند.
مکتب حالت گیری: شکل گیری راهبرد به عنوان یک فرایند تحلیلی
علیرغم اینکه نگرش بسیاری از کتابخانه ها از خود به منزله یک مؤسسة محلی می باشند، ولی با این وجود کتابخانه ها هم به اقتصاد جهانی متصل هستند و هم از آن تأثیر می پذیرند و در نتیجه زیر نظر داشتن تغییرات در اقتصاد جهانی و توجه به فاکتورهای تعیین کننده در آن بخصوص در ارتباط با خدمات و مواد کتابخانه ای بسیار مهم است. توجه به این امر به توسعة خدمات کتابخانه ها جهت پاسخ نیازهای کاربران در دنیای7/24 کمک میکند
مکتب کارافرینی: شکل گیری راهبرد به عنوان یک فرایند تصوری
مکاتب فکری متعدد باعث اتخاذ برنامه راهبردی مشخصی خواهد شد. مهمترین مکاتب فکری در فرایند مدیریت راهبردی عبارتند از :
مکتب شناختی: شکل گیری راهبرد به عنوان یک فرایند ذهنی
مکتب یادگیری: شکل گیری راهبرد به عنوان یک فرایند نوظهور
مکتب قدرت: شکل گیری راهبرد به عنوان یک فرایند چانه زنی
مکتب فرهنگی: شکل گیری راهبرد به عنوان یک فرایند جمعی
مکتب محیطی: شکل گیری راهبرد به عنوان یک فرایند انعکاسی
مکتب پیکربندی: شکل گیری راهبرد به عنوان یک فرایند تبدیل


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

کتابخانه در جدول کلمات

کتابخانه
دارالعلوم
در کتابخانه مشغول کار است
کتابدار
نخستین کتابخانه دیجیتال مدارس در این استان راه اندازی شد
اصفهان

معنی کتابخانه به انگلیسی

library (اسم)
کتابفروشی ، مجموعه کتب ، کتابخانه ، قرائتخانه

معنی کلمه کتابخانه به عربی

کتابخانه
مکتبة

کتابخانه را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Google Plus Twitter LinkedIn

پیشنهاد کاربران درباره معنی کتابخانه

محمدیاسین ٠٣:٤٠ - ١٣٩٦/٠٣/١٤
کتابخانه های باستان و قرون وسطی. سخن در باب تاریخ تشکیل نخستین کتابخانه مبتنی بر حدس و گمان است، لکن به هر حال قطعی است که پیدایش کتابخانه ها به موازات پیدایش سواد و علم بوده است. تمدن در هر کجا پدیدار شود نه صرفآ وابسته به ارتباطات میان افراد و قبایل، بلکه وابسته به ثبت و ضبط این ارتباطات بوده است، تا پیام های مندرج در آنها به دور دست های مکان و زمان برسد. حکومت ها برای اداره قلمروهای خود و بازرگانان برای صدور و ورود کالا، به این گونه اسناد نیاز داشتند. مراکز اداری و بازرگانی بالطبع باسوادان را به خود جلب می کردند و در چنین محیط هایی بود که نخستین جوانه های تمدن ها سر زدند. ما اینک می دانیم که توان ضبط مراودات مصارف بسیاری، ورای بازرگانی و حکمرانی، داشت. سرگرمی در انواع اشکال آن، نمایش و ادب، و نیز فعالیت های فردی و اجتماعیِ بی شماری بدین گونه ثبت و ضبط می شدند. اهمیت سواد در تمام این جهات نیاز به مدارس را ایجاب کرد و در این مدارس تدریس اساسآ با کمک نوشته صورت می گرفت. ورای همه اینها، نقشی که این امر در تاریخ تعلیم و تربیت و کتابخانه ها ایفا کرد، بسیار مهم بود. اساسآ غرض از همه مناسک و آداب دینی برقراری ارتباط در میان آدمیان است. آداب و سنن مضبوط، نیروهایی هستند که انسان ها را در قبایل و ملل مختلف به یکدیگر متصل نگه می دارند و به آنها شخصیت دائمی و مسلط می دهند. کلام مکتوب نزد توده مردم قدرت جادویی دارد. این امر هم در جوامع نخستین انسانی و هم تا حدودی امروزه حقیقت دارد. سران قبایل و ملل زود درمی یابند که سواد و علم به ایشان جلوه تقدس می دهد که معمولا در معابد و کلیساها تبلور می یابد. از این رو، تصادفی نیست که چنین مکان هایی به مراکز نگهداری سننن مکتوب تبدیل شوند و همه کتابخانه های وابسته به نهادها، درگذشته ها، لازم بود به معابد وابسته باشند. چنانکه در قلمرو مسیحیت، لااقل تا قرن هجدهم، این چنین بود. کلیسا، بیش از هزار سال، انحصار عملی آموزش و سواد را در اختیار داشت و واژه Clerici که برای مقامات آن به کار می رفت صرفآ اشاره به باسواد بودن ایشان داشت.
گسترش مجموعه های نوشته ها و کتابخانه ها، فراتر از این حد، به تدریج و در اوضاع و احوال مساعد صورت گرفت. عناصر اصلی این اوضاع و احوال عبارت بودند از: 1) رواج علم و ادب در میان مردم عادی در نتیجه تأسیس دانشگاه ها و پیدایش حرفه های دنیوی نظیر حقوق و طب؛ 2) رشد کسب و تجارت که موجب مکنت و پیشرفت فن و صنعت شد و نیاز به کارگران باسواد را ایجاد کرد؛ 3) به دنبال آن، پیدایش طبقه نسبتآ مرفه که در خانه های بادوام می زیستند، خانه هایی که ثبات و درجه ای از خلوت شخصی را برایشان به ارمغان آورد؛ 4) فراوانی مواد اولیه تولید کتاب، اعم ازپاپیروس، پارشمن، یا کاغذ. این شرایط به درجات گوناگون در یونان، از قرن پنجم پیش از میلاد، و در اسکندریه از قرن سوم پیش از میلاد، در امپراتوری رم، و در قسطنطنیه در دوران بیزانس موجود بوده است. در انگلستان این شرایط از قرن پانزدهم شروع به پیدا شدن کرد و در دوران موسوم به بازگشت به طور نهایی مستقر شد.
باید به این نکته توجه داشت که پیش از آنکه کتابخانه ها، اعم از عمومی یا شخصی، شکوفا شوند، لازم است که توان خواندن به عادت خواندن مبدل شده باشد. این عادت، در صورتی که کتاب فراوان باشد، به سرعت رواج می یابد. وانگهی به دنبال دوران فراوانی و ارزانی مواد اولیه کتاب، معمولا دوران آفرینش ادبی می آید. فوران آثار ادبی در قرن پنجم پیش از میلاد در یونان در پی افزایش واردات پاپیروس در قرن پیش از آن رخ داد. فعالیت ادبی در انگلستان عصر الیزابت نیز بعد از فراوان شدن کاغذ ارزان و صنعت چاپ رونق گرفت.
یونان. نخستین مجموعه ها در یونان باستان به احتمال زیاد در جوار معبدها و زیارتگاه های بزرگ ایجاد شدند. هنر نوشتن دست کم از دوران مینوسی (3000-1100ق.م.) در یونان شناخته شده بود، اما رواج نوشتن با الفبا به جای هجا، که در قرن نهم پیش از میلاد رخ داد و تألیف ایلیاد و ادیسه را ممکن ساخت، احتمالا مسیر به وجود آمدن مجموعه های سازمان یافته را نیز باز کرد. معبدها بنیادهای دینی بودند که آیین ها داشتند و این آیین ها لازم بود به نسل های بعد منتقل شود. اجرای آیین هانیز شامل قرائت متن هایی می شد که باید از بر یا از روی نوشته خوانده می شدند. حتی کتیبه های معابد از مطالب ادبی و تاریخی تشکیل شده اند. بسیاری معابد در رشته های خاص، نظیر طب، بانکداری، نسب شناسی، و یا آرشیو تخصص یافتند. بسیاری دیگر، اشیای قیمتی، نظیر اسناد ادبی و غیر آن را به امانت می پذیرفتند. وجود این قبیل مجموعه ها در معابد قطعی است، هر چند اشاره مستقیمی به آنها در دست نیست. دو نویسنده سده های بعد که چندان نیز محل اعتماد نیستند، از وجود دو کتابخانه سلطنتی در قرن ششم پیش از میلاد سخن گفته اند. این دو، آتنایوس[1] و آولوس گلیوس[2] هستند. یکی از این دو کتابخانه را گفته اند پولوکراتس[3]، جبار ساموس، و دیگری را پیسیستراتوس[4]، جبار آتن، ایجاد کرد. هیچ شاهد دیگری مبنی بر وجود این دو کتابخانه به دست نیامده است، اما در گزارش دو نویسنده فوق نیز سخن ناممکنی بر زبان نرفته است.
از قرن چهارم پیش از میلاد شواهد بهتری از وجود کتابخانه ها در یونان در دست است. از چهار مدرسه فلسفه در آتن تنها یکی ملکی از آن خود نداشت و بنابراین نمی تواند کتابخانه نیز داشته باشد. از کتابخانه آکادمی افلاطون سخن چندانی در دست نیست، اما وجود آن کم و بیش قطعی است. در این کتابخانه آثار خود افلاطون و برادرزاده اش و نیز نوشته های مکتب فیثاغورسی نگهداری می شد. افلاطون آثار مکتب اخیر را خود خرید و به آکادمی منتقل کرد. ذکر کتابخانه مکتب اپیکوریان در وصیتنامه اپیکور (341-270ق.م.) آمده است. آن نیز می توانست مجموعه قابلی باشد، زیرا آثار بنیان گذار آن، اپیکور، خود 300 طومار می شد. اما از همه مهم تر، کتابخانه ارسطو در لیسه بود که از آن اطلاعات بسیاری در دست است ...
|

پویا بهرهبخش کیا ١٧:٥٦ - ١٣٩٧/٠٩/٠٤
ماتیکان کده
ماتیکان برابر نسک نوشتار یا عربیش کتاب است
کده همان خانه است تازه خانه عربی نیست!
|

پیشنهاد شما درباره معنی کتابخانه



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• کتابخانه خانگی   • کتابخانه ام دی اف   • کتابخانه چوبی   • کمد کتابخانه   • کتابخانه چیست   • کتابخانه اینترنتی   • خرید کتابخانه   • کتابخانه مرکزی تهران   • معنی کتابخانه   • مفهوم کتابخانه   • تعریف کتابخانه   • معرفی کتابخانه   • کتابخانه یعنی چی   • کتابخانه یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی کتابخانه
کلمه : کتابخانه
اشتباه تایپی : ;jhfohki
آوا : ketAbxAne
نقش : اسم
عکس کتابخانه : در گوگل


آیا معنی کتابخانه مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 99% )