انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

97 1021 100 1

گذرگاه (رایانه)

گذرگاه (رایانه) در دانشنامه ویکی پدیا

گذرگاه (رایانه)
گذرگاه (به انگلیسی: BUS) در رایانه به مجموعه سیم هایی که قادرند داده ها و دستورهای را با سرعت از میان واحد پردازشگر مرکزی، حافظه و دستگاه های جانبی رایانه شما حرکت کنند گفته می شود. پهنای گذرگاه به تعداد بیت داده ای که در یک واحد زمان می توانند عبور کنند (۸ و ۱۶ یا ۳۲ بیت داده) اشاره دارد.
busها برای اتصال عناصر یک کامپیوتر استفاده می شوند:
PCI منطقه ای از یک کارت دسته بندی شده با دست جهت متصل ساختن دو یا چند سوراخ راهنما که در BUS قرار دارند (از نوک تا کف که عبارتند از: X۱۶ و X1 X16 X۴) را بیان نموده که این منطقه را با عنوان شکاف از این پس می شناسیم، و با یک شکاف ۳۲ بیتی PIC مقایسه می کند. در طراحی کامپیوتر، یک bus عبارتست از: یک سیستم فرعی که داده ها را بین عناصر درونی یک کامپیوتر انتقال می دهد. بر خلاف یک اتصال نقطه به نقطه، یک bus به طور منطقی می تواند چندین محیط را با یک مجموعه مشابه از سیستم ها متصل نماید. هر bus مجموعه اتصال دهنده های خود را به وسایل دو شاخه فیزیکی، کارت ها یا کابل ها با همدیگر تعریف نماید. busهای کامپیوترهای اولیه در معنای تحت اللفظی busهای الکتریکی دو طرفه با اتصال های مرکب بودند، اما امروزه این اصطلاح برای هر مجموعه منظم فیزیکی که نقش های منطقی مشابهی را مانند یک bus الکتریکی دو جانبه انجام دهد، اطلاق می شود. busهای رایانه مدرن می تواند اتصال های دو جانبه و اتصال های با شماره سریال بیت را استفاده نموده، و می تواند در یک مکان شناسی چند انتهایی یا مکان شناسی با پردازنده مرکزی متصل شده یا مانند جعبه USB به وسیلهٔ توپی های قفل شده اتصال پیدا کند.
نسل اولیه busهای کامپیوترهای اولیه دسته ای از وایرها بودند که حافظه و محیط ها را به هم تماس می دادند. این busها پس از busهای الکتریکی یا bus bar نامگذاری شدند. همچنین معمولاً یک bus برای حافظه، و یک bus دیگر برای محیط ها موجود بود، به وسیلهٔ دستورالعمل های مجزا، با پروکتل ها و زمان های مختلف قابل دستیابی بودند. یکی از مشکلات اولیه استفاده نامنظم آن ها بود. کامپیوترهای اولیه I/O را با انتظار در یک حلقه تا آماده شدن محیط به اجرا درمی آوردند. این برای برنامه ها که خود وظایف دیگری دارند از ذست دادن زمان بود. همچین اگر برنامه سعی در اجرای دگر وظایف خود داشت، بررسی دوباره توسط برنامه ممکن بود وقت زیادی را تلف نموده، در نتیجه داده ها را از دست می داد. مهندسان برای محیط هایی که CPU را مختل می کردند ترتیب داده شدند. اختلال باید در اولویت قرار می گرفت به این خاطر که CPU می تواند کد را برای یک محیط در یک زمان به اجرا درآورد، و تعدادی از تجهیزات وقت زیادی را نسبت به تجهیزات دیگر نیاز دارد. مدتی بعد از این، تعدادی از کامپیوترها شروع به اشتراک حافظه ما بین CPUهای مختلف نمودند. در این کامپیوترها، دستیابی به bus باید در اولویت قرار می گرفت. را ه ساده و کلاسیک برای در اولویت قرار دادن اختلالات یا دست یابی به bus با یک پردازنده مرکزی بود. DEC اشاره می کند که داشتن دو busکه برای تولید انبوه میکروکامپیوترها نقشه برداری محیط ها درون حافظه busوقت گیر و گران بوده، بنابراین قطعات بنظر می رسند که مکان هایی برای حافظه باشند. سیستم های busمیکروکامپیوترهای اولیه ضرورتاً یک تخته سیم کشی به صورت مستقیم یا از طریق آمپلی فایرهای محافظ به پیچ های CPU وصل شده اند. حافظه و دیگر قطعات باید با استفاده از چنین دستورالعمل که CPU کنترل می شود، که داده ها را از قطعات خوانده یا نوشته و در صورتی که حافظه را مسدود نمایند، با استفاده از دستورالعملی مشبه به صورت تمام وقت به وسیلهٔ یک ساعت مرکزی سرعت CPU را کنترل می کنند. هنوز، قطعات با استفاده از فرستادن سیگنال روی پین های CPU مجزا گسیختگی ایجاد می کنند. به عنوان مثال یک کنترل کننده راه انداز دیسکی می تواند به CPU که داده های جدید آماده خواندن هستند سیگنال بفرستد، که در آن نقطه CPU می تواند داه ها را با خواندن «مکان حافظه» که به راه انداز دیسک متصل است، حرکت دهد. همچنین تمام میکروکامپیوترهای اولیه که به این مدل ساخته می شوند با S-100 bus در یک ستاده شروع می شوند. در بعضی از نمونه ها، خیلی قابل توجه است مثلاً در IBMPC، طراحی فیزیکی مشابهی بکار بسته شده، ابزارها برای دست یابی به محیط و حافظه، در کل به طور واحد قرار نگرفته اند، و هنوز از سیگنال های CPU مشخصی که می تواند برای بکار بستن یک I/ O bus مورد استفاده قرار گیرد، بهره می برد. این سیستم هایbus ساده هنگامی که برای کامپیوترهای عمومی استفاده می شود، دارای یک نقطه ضعف جدی است. تمام تجهیزات روی busدر صورتی که یک ساعت سیگنال مشترک داشته باشند، باید با سرعت مشابه عمل نمایند. افزایش سرعت CPU سخت تر می شود، به این خاطر که سرعت تمام قطعات به همین شکل باید افزایش یابد. این موضوع اغلب به یک موقعیت غیرعادی می شود که CPUهای خیلی سریع به منظور همخوانی با دیگر قطعات کامپیوتر باید کند شود. در حالیکه تغییر شکل چنین سیستم هایی وقتی که از تجهیزات غیر مفید استفاده کرده باشند، مشکل است. عموماً هر کارتی که اضافه می شود جهنده های زیادی نیاز دارد تا آدرس های حافظه، آدرس های I/O، برنامه های متقدم گسیخته، و شماره های گسیخته را هماهنگ نمایند.
نسل ثانویه سیستم های busنظیر NUBUS بعضی از این مشکلات را نشان می دهند. آن ها عموماً کامپیوترها را به دو دنیای مجزا تقسیم می کنند که عبارتند از: CPU و حافظه در یک طرف و قطعات مختلف در دیگر و یک کنترل کننده busمابین آن ها قرار دارند که به CPU اجازه می دهد سرعت خود را بدون تأثیر بر busافزایش دهد. همچنین بیشتر بار برای حرکت داده های خارج از CPU و داخل کارت ها و کنترل کننده را حرکت می دهد، بنابراین قطعات روی busمی توانند با دیگر قطعات بدون دخالت CPU هماهنگ شوند. اینکار به عملکرد بهتر می شود، اما همچنین به بیشتر پیچیده تر شدن کارت ها نیاز دارد. این busها سرعت را با بزرگ تر شدن اندازه مسیرها داده ها، از ۸ بیت busهای دو جانبه در نسل اولیه به ۱۶ یا ۳۲ بیت در نسل ثانویه نشان می دهد. با این وجود، این سیستم های جدید تر خصوصیاتی را با نسل اولیه خود به طور مشترک دارند، که در آن هر چیزی روی busبا سرعت مشابه باید هماهنگ شوند. در حالیکه CPU امروزه مجزا شده است و سرعت را بدون ترس افزایش دهد، CPUها و حافظه افزایش سریعتر سرعت busها را نسبت به آنچه قبلاً صحبت شد ادامه می دهند. نتیجه ای که حاصل شد عبارت بود از اینکه: سرعت های busدر حال حاضر خیلی آهسته تر از آن چیزی است که سیستم های مدرن نیاز دارد، و ماشین ها نیازمند داده ها خواهند بود. یک مثال متداول این مشکل عبارت است از: ویدئو کارت ها سریعاً سیستم های busجدیدتری مانند CPCI را به طور خود کار راه اندازی می کنند، و کامپیوترها شروع به همراهی AGP فقط برای راه اندازی کارت ویدئو می کنند. در سال ۲۰۰۴، AGP با استفاده از کارت ویدئوهای نا محدود دوباره رشد نمودند و به busهای جدید تغییر یافتند. تعداد زیادی از قطعات خارجی شروع به بکارگیری سیستم های bus خودشان نمودند.


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

ارتباط محتوایی با گذرگاه (رایانه)

گذرگاه (رایانه) را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• معنی گذرگاه (رایانه)   • مفهوم گذرگاه (رایانه)   • تعریف گذرگاه (رایانه)   • معرفی گذرگاه (رایانه)   • گذرگاه (رایانه) چیست   • گذرگاه (رایانه) یعنی چی   • گذرگاه (رایانه) یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی گذرگاه رایانه
کلمه : گذرگاه (رایانه)
اشتباه تایپی : 'bv'hi (vhdhki)
عکس گذرگاه (رایانه) : در گوگل


آیا معنی گذرگاه (رایانه) مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 97% )