اثار توجه به معاد

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] آثار توجه به معاد. با وجود ایمان به معاد، زندگی هدف دار می شود و همه اعمال و رفتار انسان مومن به معاد به سوی تامین معاد، جهت می یابد.
در بعضی از جوامع بشری، دین و اعتقادات دینی را مقوله ای جدا از زندگی انسان در دنیا گرفته اند و امور دینی را مسائلی شخصی و رابطه فردی انسان با معبود تلقی کرده اند و حال آن که بنابر اندیشه و اعتقاد اسلامی، ایمان به خدا و روز قیامت در زندگی معمولی انسان نقش غیر قابل انکار دارد. اصولاً بر اساس این عقاید، زندگی معنا، مفهوم، هدف، شکل و چارچوب ویژه ای پیدا می کند که تفاوت های اصولی و بنیادی با نوع زندگی انسان هایی دارد که دارای چنین عقیده ای نیستند از جمله:
تفاوت در بینش ها
با وجود ایمان به معاد، زندگی هدف دار می شود و همه اعمال و رفتار انسان مؤمن به معاد به سوی تامین معاد، جهت می یابد. در حالی که انسان غیرمومن به معاد، هدفی را برای مجموعه زندگی خود نمی یابد و زندگی برای او هدف دار، جهت دار و معنی دار نیست. او برای رفتار خود چارچوبی نمی شناسد، هر گونه خواست و اراده کرد و دوست داشت، عمل می کند یا حتی رفتار خود را مطابق دلخواه بدون احساس محدودیت، تغییر می دهد. قرآن در این باره می فرماید: «بل یرید الانسان لیفجر امامه یسال ایّان یوم القیامة؛
قیامت/سوره۷۵، آیه۵.
اعتقاد به معاد در زندگی، آثار و نتایج فراوانی را پدید می آورد. از جمله، شکل گرفتن فعالیت های اقتصادی انسان در چارچوب احکام شریعت است. مومن به معاد می داند از هر درآمدی از او پرسیده می شود که از چه راهی بدست آمده و در چه راهی مصرف گردیده است. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) فرمود: «لا یزول قدم عبد یوم القیامة حتّی یسال عن اربع... و عن ماله مما اکتسبه و فیما انفقه؛
مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۲۷، ص۱۳۴.
...

پیشنهاد کاربران

باور به معاد زمانی مفید و ثمر بخش و هدایت کننده خواهد بود که از زاویه دید علوم طبیعی و تجربی و ریاضیات محض و غایت شناسی معقول و منطقی تئوری های علمی به آن بنگریم و بیاندیشیم و نه از زاویه دید معارف وحیانی ؛ حدیثی و روایی دینی. معاد در اصل و ریشه به معنای بازگشت انسان بهمراه طبیعت و کیهان به حالت اولیه کمال ایده آل وجود و هستی می باشد و این رجعت و بازگشت از طریق زنجیره تولد و مرگ های بیشمار بر اثر نوسانات متوالی انقباض و انبساط هستی های محدود و متناهی در چهارچوب ثابت و پایدار فضا ها یا مکان های مجرد و مطلق سه بعدی با مرز ها و محیط های مطلقا مسدود و نفوظ ناپذیر صورت می پذیرد و نه از راه برپایی قیامت دینی و رستاخیز و بر انگیختی مردگان از قبور. این حقیر بر پایه و اساس چند تا حقیقت ژرف و بنیادی و ماورایی که در طول تاریخ بشریت تاکنون در مقابل دیدگان سر و بصیرت باطن اندیشمندان و متفکران بزرگ مثل گنجینه های گرانبها دست نخورده و مخفی و پنهان و کشف نشده باقی مانده اند، بر این باور ام که معارف وحیانی از طرف خداوند متعال به گوش سر انسان ابلاغ نگردیده اند، بلکه حاصل فعالیت های ذهنی و قضاوت ها و نتیجه گیری قوای فهم و عقل پیامبران از دریافت های حواس پنجگانه در شرایط مختلف تاریخی می باشند. محال است که خداوند با بعضی افراد انسانی بطور مستقیم و یا غیر مستقیم حرف زده باشد و حقایق بنیادی زیر را به آنان ابلاغ ننموده باشد:
...
[مشاهده متن کامل]

الف - کلیه افراد انسانی تنها دارای یک سرنوشت جنسی و عشقی به شکل " یا مرد و یا زن " نمی باشند، بلکه پنج نوع مختلف .
ب - همچنین هرکدام از افراد انسانی تنها دارای یک من یا یک خود و یا یک نفس مجرد و منحصر به فرد نیستند بلکه ده تا.
پ - " کثرت پایان ناپذیر ماورایی " یعنی تقسیم هستی و وجود و مکان بیکران و نامتناهی و بینهایت به هستی ها و وجود ها و مکان های محدود و متناهی .
ت - مفاهیم بیمکانی و بیزمانی مترادف ؛ معادل و هم معنای عدم وجود مکان و زمان نیستند بلکه همزاد های مکان و زمان اند و نیمی مساوی از واقعیت عینی را تشکیل می دهند.
ث - زمان مطلق محمد زکریای رازی و نیوتون لحظه حال می باشد و مقدار و اندازه آن برابر است با 10 بتوان منهای 43 ثانیه که در علم فیزیک به زمان پلانگ معروف است. ازل و ابد هم همین لحظه حال اند که در منازل نزولی حرکت هستی، ازل و در منازل صعودی ابد محسوب می شوند.
ج - مفاهیم روح ؛ روان ؛ جان و نفس مترادف ؛ معادل و هم معنا نیستند و یکی پنداشتن آنها توسط فلاسفه ؛ حکیمان ؛ اندیشمندان و عارفان دینی موجب گمراهی اندیشه انسان گردیده است.

بپرس