ایه 59 سوره نساء

دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] آیه 59 سوره نساء. یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ ۖ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَی اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ ۚ ذَٰلِکَ خَیْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِیلًا
ای اهل ایمان، فرمان خدا و رسول و فرمانداران (از طرف خدا و رسول) که از خود شما هستند اطاعت کنید، پس اگر در چیزی کار به نزاع کشد آن را به حکم خدا و رسول بازگردانید اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید. این کار برای شما بهتر و خوش عاقبت تر خواهد بود.
ای اهل ایمان! از خدا اطاعت کنید و از پیامبر و صاحبان امر خودتان اطاعت کنید. و اگر درباره چیزی نزاع داشتید، آن را اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید، به خدا و پیامبر ارجاع دهید؛ این برای شما بهتر واز نظر عاقبت نیکوتر است.
ای کسانی که ایمان آورده اید، خدا را اطاعت کنید و پیامبر و اولیای امر خود را اطاعت کنید؛ پس هر گاه در امری اختلاف نظر یافتید، اگر به خدا و روز بازپسین ایمان دارید، آن را به خدا و پیامبر عرضه بدارید، این بهتر و نیک فرجام تر است.
ای کسانی که ایمان آورده اید، از خدا اطاعت کنید و از رسول و اولوالامر خویش فرمان برید. و چون در امری اختلاف کردید اگر -به خدا و روز قیامت ایمان دارید- به خدا و پیامبر رجوع کنید. در این خیر شماست و سرانجامی بهتر دارد.
ای کسانی که ایمان آورده اید! اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولو الأمر را! و هرگاه در چیزی نزاع داشتید، آن را به خدا و پیامبر بازگردانید (و از آنها داوری بطلبید) اگر به خدا و روز رستاخیز ایمان دارید! این (کار) برای شما بهتر، و عاقبت و پایانش نیکوتر است.
O you who have believed, obey Allah and obey the Messenger and those in authority among you. And if you disagree over anything, refer it to Allah and the Messenger, if you should believe in Allah and the Last Day. That is the best and best in result.
O ye who believe! Obey Allah, and obey the Messenger, and those charged with authority among you. If ye differ in anything among yourselves, refer it to Allah and His Messenger, if ye do believe in Allah and the Last Day: That is best, and most suitable for final determination.

پیشنهاد کاربران

🕌 سوره: نساء
📿 آیه: 59
✍️ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ ۖ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ ۚ ذَٰلِکَ خَیْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِیلًا
...
[مشاهده متن کامل]

💡معنی: ای اهل ایمان! از خدا اطاعت کنید و [نیز] از پیامبر و صاحبان امر خودتان [که امامان از اهل بیت اند و چون پیامبر دارای مقام عصمت می باشند] اطاعت کنید. و اگر درباره چیزی [از احکام و امور مادی و معنوی و حکومت و جانشینی پس از پیامبر] نزاع داشتید، آن را [برای فیصله یافتنش] اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید، به خدا و پیامبر ارجاع دهید؛ این [ارجاع دادن] برای شما بهتر واز نظر عاقبت نیکوتر است.
( ترجمه : جناب آقای انصاریان )

بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِیمِ
أُولِی الْأَمْرِ چه کسانی هستند؟
یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ. . . . ( نساء آیه 59 )
...
[مشاهده متن کامل]

اى کسانی که ایمان آورده اید! خدا را اطاعت کنید و از رسول و اولی الامر خود اطاعت کنید.
در این آیه به مومنان دستور داده شده است که از سه کس اطاعت کنند : خدا و پیامبر و اولی الامر .
نکته ای که در این آیه شبهه در آن وجود دارد اطاعت از اولی امر یعنی صاحبان امر می باشد . بعد از پیامبر عده ای کثیر از این شبهه ی به وجود آمده استفاده کردند و آن را به نفع خود تعبیر و تفسیر کردند این افراد عبارت بودند از : خلفای بعد پیامبر ، بنی امیه ، بنی عباس و حتی پادشاهانی که به ناحق بر مسند قدرت تکیه زدند .
بنده از خود قرآن دلیل می آورم که هیچ کدام از آنها به جز امامان دوازده گانه ی شیعه نمی توانند اولی امر باشند.
در آیه ی زیر دقت کنید:
وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا وَ أَوْحَیْنا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیْراتِ وَ إِقامَ الصَّلاةِ وَ إِیتاءَ الزَّکاةِ وَ کانُوا لَنا عابِدِینَ ( انبیا 73 )
وآنان را پیشوایانی قرار دادیم که به فرمان ما ( مردم را ) هدایت می کردند و به آنان، انجام کارهاى نیک و برپایى نماز و پرداخت زکاة را وحی کردیم و آنان فقط عبادت کنندگان ما بودند.
چندین نکته در این آیه نهفته است که نیاز به تأمل و توضیح دارد .
نکته اول :نکته ی اول در کلمه ی جعلنا نهفته است که می گوید" ما قرار دادیم " یعنی تعیین اولی امر ( امام ) فقط کار ماست .
نکته ی دوم : کار برد فعل ماضی ( وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً ) یعنی ما آنها را در زمان گذشته به عنوان امام و اولی الامر قبلا انتخاب کرده ایم ( حتی قبل از به دنیا آمدن و در عهد و روز الست ) ) ( بنده از خود قرآن می توانم دلیل بیاورم که امامان ما قبل از آفرینش امتحان داده و از امتحان سربلند بیرون آمده اند . )
از جمله کسانی که قبل از آفریده شدن امتحان داده و سربلند بیرون آمده است حضرت زهرا ( ع ) می باشد در زیارت نامه ی آن حضرت می خوانیم :
یا مُمتَحَنَةُ امْتَحَنَکِ اللهُ الذی خَلَقَکِ قبلَ أن یخلُقَکِ فَوَجَدَکِ لِما امتَحَنَکِ صابرةً؛ : ای امتحان داده ای که آفریدگارت تو را قبل از آفریدنت آزمود و تو را شکیبا یافت.
نکته ی 3 – آوردن فعل " یَهْدُونَ بِأَمْرِنا " به شکل مضارع یعنی هدایت مردم توسط ایشان به دستور ما به شکل مداوم ادامه داشته و اکنون هم به برکت امام غایب همچنان ادامه دارد . ( اگر دقت کنید مترجم به علت متوجه نشدن این نکته فعل مضارع را ماضی ترجمه کرده و گفته: به فرمان ما ( مردم را ) هدایت می کردند ) در حالی که معنایش می شود به امر ما مردم را هدایت می کنند .
نکته 4 : نکته چهارم در " امرنا و اوحینا " نهفته است . یعنی آنها برای هدایت مردم از ما دستور می گیرند و این دستور از طریق وحی به آنها می رسد .
نکته 5 : نکته ی پنجم در عبارت " فِعْلَ الْخَیْراتِ " نهفته است . یعنی هر عملی از آنها صادر شود غیر از عمل خیر نیست . یعنی تمام اعمال آنها در خیر خلاصه می شود . ( یعنی معصوم هستند )
اینجاست که حضرت فاطمه ( س ) در روزی که علی ( ع ) را به زور برای بیعت می بردند فریاد زد و فرمود :
" یَا عَلی خَیرُکَ خَیْرِی وَ شَرُّکَ خَیْرِی" ( یا علی خیر تو خیر است و شر تو خیر است ) یعنی تو که شر نداری، این ها نمی فهمند، تو همه چیزت خیره است . یعنی هر عملی از تو صادر شود خیری بیش نیست .
نکته ی 6 : نکته ششم در " إِقامَ الصَّلاةِ وَ إِیتاءَ الزَّکاةِ وَ کانُوا لَنا عابِدِینَ " نهفته است که در آیه ی زیر در شأن حضرت علی ( ع ) نازل شده تکرار آن را می بینیم :
إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ ( مائده 55 )
ولىّ و سرپرست شما، تنها خداوند و پیامبرش و مؤمنانى هستند که نماز را برپا می دارند و در حال رکوع، زکات می دهند.
نکته 7 : تکرار مشابه این آیه در قران که در زیر مشاهده می فرمایید :در این آیه می فرماید :
وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا وَ کانُوا بِآیاتِنا یُوقِنُونَ ( سجده 24 )
و از میان ایشان پیشوایانى قرار دادیم که به فرمان ما ( مردم را ) هدایت کنند؛ چون آنان، هم صبر کردند و هم به آیات ما یقین داشتند.
در این آیه از جمله خداوند به دلایلی که آنها را امام و صاحبان امر قرار داده اشاره کرده و فرموده : به این دلیل آنها را امام و پیشوای مردم قرار دادیم که در برابر امتحانات ما صابر و استوار بودند و بیشتر از هر کسی به آیات ما یقین داشتند . در زیارت نامه حضرت زهرا ( س ) هم دیدیم یکی از دلایل قبولی آن حضرت در امتحان خداوند صبر او بود . َ"وَجَدَکِ لِما امتَحَنَکِ صابرة" وقتی تو را امتحان کرد صابر یافت .
( در ترجمه ی این آیه نیز دقت کنید مترجم به جای استفاده از فعل مضارع از فعل مضارع التزامی استفاده کرده و گفته : "به فرمان ما ( مردم را ) هدایت کنند" در حالی که باید ترجمه می کرد "مردم را به فرمان ما هدایت می کنند " یعنی هدایت آنها به طور مداوم استمرار داشته و همچان ادامه دارد . )
تحقیق و تفحص : علی باقری

بپرس