ایه انفال

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] آیه انفال. آیه اَنفال به آیه یک سوره انفال
به آیه اول سوره انفال " آیه انفال" مى گویند: "یسئلونک عن الانفال قل الانفال لله والرسول ... ؛ از تو درباره انفال - هرگونه مال بدون مالک مشخص - سؤال مى کنند؛ بگو: انفال مخصوص خدا و پیامبر است .... "."انفال" در اصل از ماده "نفل" به معناى زیادى است.
تعریف آیه انفال
به آیه نخست سوره انفال "آیه انفال" می گویند: (یسالونک عن الانفال قل الانفال لله والرسول...) ؛ "(ای پیامبر) از تو در باره غنایم جنگی می پرسند بگو غنایم جنگی اختصاص به خدا و فرستاده(او) دارد".
انفال/سوره۸، آیه۱.
"انفال" در اصل از ماده "نفل" به معنای زیادی است و به اموال فاقد مالک مشخص، به این جهت "انفال" گفته شده که اضافه بر اموال دارای صاحبان مشخص است که به دست جنگجویان می افتد. یا به این جهت که جنگجویان برای پیروزی بر دشمن می جنگند، نه برای غنیمت. بنابراین، غنیمت یک امر اضافی است.
عمومیت حکم انفال
...

[ویکی شیعه] آیه انفال. آیه انفال نخستین آیه سوره انفال است که بر اساس آن همه انفال به خداوند و رسولش اختصاص دارد. برخی مفسران انفال را غنائم جنگ بدر و عده ای دیگر همه اموال بدون صاحب دانسته اند. برخی معتقدند این آیه با آیه خمس نسخ شده است اما بیشتر مفسران به دلیل عدم تضاد میان دو آیه، نسخ را نپذیرفته اند.
درباره شأن نزول آیه انفال دو نظر ارائه شده است:

[ویکی اهل البیت] آیه انفال. نخستین آیه سوره انفال/ 8 را «آیه انفال» نامیده اند.
شأن نزول این آیه در جنگ بدر است که برخی مسلمانان و سربازان اسلام پس از پایان جنگ درباره چگونگی تقسیم غنایم با یکدیگر درگیر شدند. آیه نازل شد و با صراحت، غنایم را از آن خدا و پیامبرش دانست و حضرت غنایم را به طور مساوی میان همه جنگ جویان تقسیم کرد.
این آیه در ادامه، مسلمانان را به پرهیزکاری، اصلاح ذات البین و اطاعت از خدا و پیامبر صلی الله علیه و آله فرمان داده است.
«یسَلونَکَ عَنِ الأَنفالِ قُل الأَنفالُ لِلّهِ والرَّسولِ فَاتَّقُوا اللّهَ و أَصلِحوا ذَاتَ بَینِکُم و أَطیعُوا اللّهَ و رَسولَهُ إِن کُنتُم مُؤمِنین»
در این که این آیه با آیه 41 همین سوره که فقط یک پنجم غنایم را به خدا و پیامبر صلی الله علیه و آله متعلق می داند، نسخ شده است. مفسران اختلاف کرده اند؛ ولی به نظر می رسد که منافاتی بین این دو آیه وجود نداشته باشد و آیه خمس، آیه انفال را نسخ نمی کند؛ زیرا در واقع، همه غنیمت در اختیار پیامبر صلی الله علیه و آله است و حضرت در جایگاه حاکم اسلامی، چهار پنجم این غنایم را در اختیار جنگ جویان قرار می دهد.

پیشنهاد کاربران

بپرس