[ویکی اهل البیت] آیه تربّص. تربّص به معنای درنگ و در اصطلاح مدتی (چهارماه و ده روز) است که زن پس از وفات شوهرش باید صبر کند و از ازدواج بپرهیزد. از این مدت به عده وفات نیز تعبیر شده است.
آیه 234 سوره بقره/2 را که به تشریع عده وفات پرداخته، «آیه تربّص» و یا اعتداد نامیده اند:
«والّذینَ یتوفَّونَ مِنکُم و یذرونَ أَزوجاً یتربَّصنَ بِأَنفُسهِنَّ أَربَعَةَ أَشهُر و عَشرًا فإِذا بَلغنَ أَجلَهُنَّ فَلاَ جُناحَ عَلیکُم فِیما فَعلنَ فِی أَنفسهِنَّ بِالمَعروفِ واللّهُ بِما تَعمَلونَ خَبیرٌ»
این آیه را ناسخ آیه 240 سوره بقره/2 دانسته اند. که طبق آن، عده زنی که شوهرش وفات یافته، یک سال مشخص شده است. روایتی از امام باقر علیه السلام نیز به این نسخ اشاره دارد.
آیه 234 سوره بقره/2 را که به تشریع عده وفات پرداخته، «آیه تربّص» و یا اعتداد نامیده اند:
«والّذینَ یتوفَّونَ مِنکُم و یذرونَ أَزوجاً یتربَّصنَ بِأَنفُسهِنَّ أَربَعَةَ أَشهُر و عَشرًا فإِذا بَلغنَ أَجلَهُنَّ فَلاَ جُناحَ عَلیکُم فِیما فَعلنَ فِی أَنفسهِنَّ بِالمَعروفِ واللّهُ بِما تَعمَلونَ خَبیرٌ»
این آیه را ناسخ آیه 240 سوره بقره/2 دانسته اند. که طبق آن، عده زنی که شوهرش وفات یافته، یک سال مشخص شده است. روایتی از امام باقر علیه السلام نیز به این نسخ اشاره دارد.
[ویکی شیعه] آیه تربص. آیه تَرَبُّص یا آیه عده وفات دویست و سی و چهارمین آیه سوره بقره است که درباره احکام عده وفات نازل شد. طبق مضمون این آیه، زنانی که شوهرشان از دنیا رفته ، باید چهار ماه و ده روز عده نگه دارند و پس از این مدت، می توانند دوباره ازدواج کنند.
برخی فقیهان با استناد به روایات تفسیری بر این باورند که زنان در زمان عده وفات از آرایش کردن و بیرون رفتن از خانه پرهیز کنند. به گفته برخی مفسران، این آیه، خرافاتی را که پس از مرگ شوهر در حق زن، صورت می گرفت از بین برد و حقوق از دست رفته زنان را احیا کرد.
ناسازگاری ازدواج مجدد بلافاصله بعد از مرگ شوهر با محبت و احترام به همسر سابق، اطمینان از خالی بودن رحم از نطفه و جریحه دار شدن عواطف بستگان متوفی، از جمله حکمت های ذکر شده برای این حکم است.
برخی فقیهان با استناد به روایات تفسیری بر این باورند که زنان در زمان عده وفات از آرایش کردن و بیرون رفتن از خانه پرهیز کنند. به گفته برخی مفسران، این آیه، خرافاتی را که پس از مرگ شوهر در حق زن، صورت می گرفت از بین برد و حقوق از دست رفته زنان را احیا کرد.
ناسازگاری ازدواج مجدد بلافاصله بعد از مرگ شوهر با محبت و احترام به همسر سابق، اطمینان از خالی بودن رحم از نطفه و جریحه دار شدن عواطف بستگان متوفی، از جمله حکمت های ذکر شده برای این حکم است.
wikishia: آیه_تربص