اخبار مکه

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اخبار مکه (ابن اعرابی). اخبار مکه ابن اعرابی از کتاب های گمشده تاریخ محلی مکه، نوشته احمد بن محمد بن الاعرابی بصری صوفی (م ۳۴۱ق).
احمد بن محمد بن زیاد بن بشر بن درهم، نام آور به ابن الاعرابی و مکنا به ابوسعید از محدثان، صوفیان و شیخ الحرم بصره بوده که به مکه مهاجرت کرده و همان جا درگذشته است. تنها آگاهی ما از کتاب وی، تصریح مؤلف در معجم الشیوخ خویش به تالیف چنین کتابی است.
عدم ذکر کتاب در نزد تاریخ نگاران
تاریخ نگاران و کتاب شناسان پیش از سخاوی از این کتاب یاد نکرده و سخنی نیز در آثار آنان یافت نمی شود که حاکی از رؤیت آن باشد. گویا سخاوی به پشتوانه معجم الشیوخ نویسنده وجود چنین اثری را مسلم پنداشته و سپس آثار کتاب شناختی مکه نیز به دنبال او از این کتاب یاد کرده اند. ذهبی (م. ۷۴۸ق.) در ردیف نگاشته های ابن الاعرابی تاریخ بصره را یاد کرده؛ اما از کتابی درباره مکه نام نبرده است.
منابع
الاعلان بالتوبیخ: شمس الدین السخاوی (م. ۹۰۲ق.)، به کوشش فرانس روزنتال، بیروت، دار الکتب العلمیه؛ التاریخ و المورخون: محمد الحبیب الهیله، مکه، مؤسسة الفرقان، ۱۹۹۴م؛ حلیة الاولیاء: ابونعیم الاصفهانی (م. ۴۳۰ق.)، بیروت، دار الکتاب العربی، ۱۴۰۵ق؛ سیر اعلام النبلاء: الذهبی (م. ۷۴۸ق.)، به کوشش گروهی از محققان، بیروت، الرساله، ۱۴۱۳ق؛ طبقات الصوفیه: السلمی (م. ۴۱۲ق.)، به کوشش نورالدین شریبه، قاهره، مکتبة الخانجی، ۱۴۰۶ق؛ معجم ابن الاعرابی: احمد بن محمد بن الاعرابی (م. ۳۴۰ق.)، معجم ما الف عن مکه: عبدالعزیز سنیدی، ریاض، مکتبة الملک فهد، ۱۴۲۰ق؛ المنتظم: ابن الجوزی (م. ۵۹۷ق.)، محمد عبدالقادر و دیگران، بیروت، دار الکتب العلمیه، ۱۴۱۵ق.

[ویکی حج] اخبار مکه (ابن اعرابی). اخبار مکه ابن اعرابی از کتاب های گمشده تاریخ محلی مکه، نوشته احمد بن محمد بن الاعرابی بصری صوفی (م.۳۴۱ق.)
احمد بن محمد بن زیاد بن بشر بن درهم، (درگذشت ۳۴۱ق) معروف به ابن الاَعرابی و مکنّا به ابوسعید از محدثان، صوفیان و شیخ الحرم بصره بوده که به مکه مهاجرت کرده و همان جا درگذشته است. از آثار دیگر ابن اعرابی کتاب معجم الشیوخ و تاریخ بصره است.
تنها آگاهی ما از کتاب وی، تصریح مؤلف در معجم الشیوخ خویش به تألیف چنین کتابی است. تاریخنگاران و کتاب شناسان پیش از سخاوی از این کتاب یاد نکرده و سخنی نیز در آثار آنان یافت نمی شود که حاکی از رؤیت آن باشد. گویا سخاوی به پشتوانه معجم الشیوخ نویسنده وجود چنین اثری را مسلّم پنداشته و سپس آثار کتاب شناختی مکه نیز به دنبال او از این کتاب یاد کرده اند.

[ویکی فقه] اخبار مکه (ابن ساج). کتاب اخبار مکه ابن ساج یکی از کهن ترین تاریخ محلی مکه، می باشد که تالیف عثمان بن عمرو بن ساج (م. حدود۱۸۰ق.) است.
منابع کهن، متنی مکتوب به عثمان بن ساج نسبت نیافته و وجود کتابی در تاریخ مکه از عثمان بن ساج، رهاورد استنباط و استنتاج سزگین از مجموعه روایت های گسترده ای است که ازرقی از عثمان بن ساج درباره مکه آورده است. محقق کتاب اخبار مکه فاکهی، این نظر سزگین را به گونه ای تاییدآمیز گزارش کرده و حتی به تصریح از کتاب عثمان بن ساج در مکه شناسی یاد کرده است. تنها راه آشنایی با محتوای این کتاب، مجموعه گزارش ها و گزیده هایی است که ازرقی و احیانا فاکهی از عثمان بن ساج ضبط کرده اند. دامنه موضوعی این گزارش های گوناگون، شامل همه مباحث مکه شناسی اعم از مساجد، مکان ها، کوه ها، حدود حرم، بنای کعبه، اقوام و حکومت های کهن مکه، و اوضاع سیاسی و تاریخی این شهر مقدس است.
معرفی ابن ساج
ابوساج عثمان بن عمرو بن ساج قرشی جزری از دانشوران بزرگ و راویان اخبار است.
← اساتید و شاگردان
معتمر بن سلیمان با عبارت «حدثنی» از عثمان بن ساج نقل حدیث می کند. در منابع رجالی، گاه عثمان بن ساج از عثمان بن عمرو بن ساج جدا شده است. اما برخی شرح حال هر دو را مربوط به عثمان بن ساج، از راویان و اخباریان مکه دانسته اند. بر پایه منابع رجالی و حدیثی، روایت عثمان بن ساج و برادرش ولید ثبت و ضبط می شده، اما مبنای عمل و اعتبار نبوده است. نسایی روایت هایی در باب صوم و دیگر مسائل فقهی از عثمان بن ساج برگرفته است.
گزارش ازرقی از ابن ساج
...

[ویکی حج] اخبار مکه (ابن ساج). اخبار مکه کهن ترین تاریخ محلی مکه، اثر عثمان بن ساج (درگذشت حدود۱۸۰ق). اهمیت کتاب بدین جهت است که مرجع نخستین تاریخ نگاران مکه همچون ازرقی و فاکهی بوده است. نسخه های آن از بین رفته و امروزه در دست نیست. گزارش های تاریخ نگاران از آن نشان می دهد که موضوع کتاب، تاریخ و جغرافیای مکه بوده و در آن از موضوعات فراوانی ازجمله وضعیت مکه در روزگار جاهلیت، عقاید جاهلی درباره مناسک حج، نخستین حکومت های مکه، فضایل کعبه، سوزاندن کعبه در مقاطع مختلف تاریخ، مساجد، مکان ها و کوه های مکه و مناسک حج سخن به میان آمده است. ابن ساج نویسنده کتاب از مُحَدِّثان بنام قرن دوم قمری است.
در منابع کهن، متنی مکتوب به عثمان بن ساج نسبت نیافته و وجود کتابی در تاریخ مکه از عثمان بن ساج، رهاورد استنباط و استنتاج سزگین از مجموعه روایت های گسترده ای است که ازرقی از عثمان بن ساج درباره مکه آورده است. محقق کتاب اخبار مکه نوشته فاکهی، این نظر سزگین را به گونه ای تأییدآمیز گزارش کرده و حتی به تصریح از کتاب عثمان بن ساج در مکه شناسی یاد کرده است. تنها راه آشنایی با محتوای این کتاب، مجموعه گزارش ها و گزیده هایی است که ازرقی و احیاناً فاکهی از عثمان بن ساج ضبط کرده اند. دامنه موضوعی این گزارش های گوناگون، شامل همه مباحث مکه شناسی اعم از مساجد، مکان ها، کوه ها، حدود حرم، بنای کعبه، اقوام و حکومت های کهن مکه و اوضاع سیاسی و تاریخی این شهر است.
ابوساج عثمان بن عمرو بن ساج قُرَشی جزری از دانشوران بزرگ و راویان اخبار است. مهم ترین استادان وی ابن جُرَیح، محمد بن سائب کلبی، موسی بن عُقبه و محمد بن اسحاق بوده اند. گفته اند وی از امام جعفر صادق(ع)، حدیث روایت کرده است؛ اما این مطلب در متون رجالی و حدیثی شیعه نیامده است. گرچه راویان و شاگردان گوناگون برای او نام برده اند، تنها گزارش های مکی او از طریق سعید بن سالم قَداح بر جای مانده است.

[ویکی حج] اخبار مکه (ابن شبه). اخبار مکه، از کتاب های تاریخ محلی مکه، نوشته عمر بن شَبَّه (۱۷۳-۲۶۲ق). نویسنده کتاب، از تاریخ نگاران و حافظان برجسته قرن سوم هجری بوده است. نسخه ای از اخبار مکه در دست نیست؛ اما برپایه گزارش های کوتاهی که از آن به جا مانده است، به دست می آید که درباره تاریخ مکه، جغرافیا و اماکن آن بوده است. تاریخ نگارانی همچون ابن ظهیره، ابن حجر و سَمهودی از مطالب اخبار مکه ابن شَبَّه بهره برده اند. فاسی کتاب را دیده و نوشته است که آن سبکی مانند کتاب اخبار مکه نوشته ازرقی و نیز کتاب اخبار مکه نوشته فاکهی داشته است. اخبار المدینه یا تاریخ المدینة المنوره نام کتاب دیگر ابن شبه است.
آگاهی های چندانی از اخبار مکه به دست نیامده است. آنچه در دست است، تنها گزارش ها و نصوصی کوتاه درباره تاریخ و رخدادهای مکه است. گویا این کتاب تا اوایل سده دهم قمری، در دسترس تاریخ نگاران مکه بوده است؛ زیرا سَمهودی (درگذشت ۹۱۱ق) به گونه ای که نشان دهنده گزارش مستقیم و بی واسطه است، گزارش هایی مختصر از آن آورده است.
ابوزید عمر بن شَبَّة بن عبیده نُمَیری از راویان و حافظان برجسته قرن سوم قمری است. شهرت وی به «شبه» از شهرت پدرش گرفته شده است. گفته اند: مادرش در کودکی او برایش ترانه ای می خوانده و شبّه خطابش می کرده است. عمر بن شبه در ۱۷۳ق، احتمالا در بصره زاده شد و در ۲۶۲ یا ۲۶۳ق در سامرا درگذشت. وی انبوهی از دانش و گزارش تاریخی و ادبی را از دانشوران برجسته مدینه و مناطق دیگر فراگرفت. بازتاب این دانش در موسوعه هایی مانند الاغانی و الاستیعاب نشان دهنده ارج و اهمیت گزارش های او است. آثار گوناگونش نشان می دهد که در علوم مختلف دست داشته است. او در عرصه تاریخ نگاری درباره مکه، مدینه، بصره، و کوفه و نگارش شرح حال شاعران و امیران و حاکمان این شهرها تحقیقاتی داشته است. ابن شَبَّه در رخدادها و ستیزهای کلامی گرفتار شد و همراه دیگر محدثان و مخالفان نظریه خلق قرآن، وادار به خانه نشینی گشت. ابن شَبَّه به وثاقت، صداقت، عدالت و اعتبار وصف شده و بر خلاف استادش ابن زباله که مورد بی مهری رجالیان و اهل حدیث قرار گرفته است، از او با کلماتی احترام آمیز یاد شده است. مِزّی فهرستی بلند از استادان و شاگردان وی ارائه کرده است. محمد بن یحیی، معاویة بن هشام و ابوغَسان از استادان او و ابوبکر بن ابی الدنیا، ابوشُعَیب حرانی و احمد بن ابی طاهر طَیفور از شاگردان او بوده اند. بیشترین گزارش های ابن شبه از ابوغسان محمد بن یحیی کنانی، از یاران مالک بن انس است که آگاهی های بسیار از اخبار و رخدادهای مدینه داشته است. ابن ندیم از دو اثر ابن شَبَّه با عناوین کتاب مکه و امراء مکه نام می برد. وی در جای دیگر که از تاریخ خط و کتابت عربی سخن گفته، دانستنی های مهمی از کتاب مکه ابن شبه درباره تاریخ نگارش عربی و آگاهی قریش از کتابت عربی آورده است. اخبار المدینه وی که با نام هایی چون کتاب المدینه و تاریخ المدینة المنوره هم شناخته می شود، دیگر کتاب معروف او است.

[ویکی فقه] اخبار مکه (ابن شیبه). کتاب اخبار مکه ابن شبه یکی از تواریخ محلی گمشده مکه، می باشد که نگاشته عمر بن شبه (۱۷۳ـ۲۶۲ق.) است.
آگاهی های بسیاری از این کتاب به دست نیامده است. آن چه می دانیم، تنها گزارش ها و نصوصی کوتاه درباره تاریخ و رخدادهای مکه است. گویا این کتاب تا اوایل سده دهم ق، در دسترس تاریخ نگاران مکه بوده است؛ زیرا سمهودی (م. ۹۱۱ق.) به گونه ای که نشان دهنده گزارش مستقیم و بی واسطه است، گزارش هایی مختصر از آن آورده است.
معرفی ابن شبه
ابن شبه انبوهی از دانش و گزارش تاریخی و ادبی را از دانشوران برجسته مدینه و مناطق دیگر فرا گرفت. بازتاب این دانش در موسوعه هایی مانند الاغانی و الاستیعاب نشان دهنده ارج و اهمیت گزارش های او است. وی در رخدادها و ستیزهای کلامی گرفتار شد و همراه دیگر محدثان و مخالفان نظریه خلق قرآن، وادار به خانه نشینی گشت.
سخن بزرگان درباره کتاب ابن شبه
...

[ویکی فقه] اخبار مکه (ابن منده). یکی از آثار گمشده تاریخ محلی مکه کتاب اخبار مکه ابن منده، است که نوشته عبدالرحمن بن محمد بن منده عبدی اصفهانی (م. ۴۷۰ق.) می باشد.
ابوالقاسم عبدالرحمن بن ابی عبدالله محمد بن اسحاق بن محمد بن یحیی بن مندة العبدی الاصفهانی، حافظ و محدث اصفهانی، به سال ۳۸۱ق. در اصفهان زاده شد. او و دیگر اعضای خاندانش را «ابن منده» لقب داده اند. این کلمه لقب نیای آنان ابراهیم، فرزند نتیجه فیروزان بن چهار بخت است. گفته اند که فیروزان از صاحب منصبان لشکری ساسانیان بوده که در رویداد فتح اصفهان، اسلام آورده است. لقب «عبدی» این خاندان ازاین روست که یحیی بن منده با زنی از بنی عبد یالیل ازدواج کرد. این خاندان دارای اصل ایرانی و مذهب حنبلی، دست کم از سده سوم تا هفتم ق. در اصفهان می زیسته و در دانش حدیث شهرت داشته اند.
شخصیت ابن منده
منابع تاریخی، عبدالرحمن بن منده را بسیار ستوده و نام مشایخش را به تفصیل نوشته اند. او در جست و جوی دانش به شهرهای بسیار سفر کرد و در اصفهان، نیشابور، واسط، بغداد، مکه و دیگر شهرهای سرزمین های اسلامی از مشایخ فراوان حدیث شنید.
اساتید
نخستین استاد ابن منده، پدرش محمد (م. ۳۰۱ق.) از دانشوران سرشناس آن روزگار و نام آورترین دانشور خاندان ابن منده بود.
اجازه نقل روایت
...

[ویکی حج] اخبار مکه (ابن منده). اخبار مکه، از آثار گمشده تاریخ محلی مکه، نوشته عبدالرحمن بن محمد بن منده (درگذشت ۴۷۰ق). نویسنده کتاب حافظ، مُحَدِّث و اهل اصفهان بوده است. وی دقت بسیار در ضبط حدیث داشته است. اخبار مکه امروزه در دست نیست؛ اما گزارش های کوتاهی از آن در کتاب های سخاوی و سنیدی آمده است. موضوع کتاب تاریخ مکه است.
ابوالقاسم عبدالرحمن بن ابی عبدالله محمد بن اسحاق بن محمد بن یحیی بن مندة العبدی الاصفهانی، حافظ و مُحَدِّث، در سال ۳۸۱ق در اصفهان زاده شد. او و دیگر اعضای خاندانش را «ابن مَنده» لقب داده اند. این کلمه لقب نیای آنان ابراهیم، فرزند نتیجه فیروزان بن چهار بُخت است. گفته اند که فیروزان از صاحب منصبان لشکری ساسانیان بوده که در رویداد فتح اصفهان، اسلام آورده است. لقب «عبدی» این خاندان ازاین روست که یحیی بن منده با زنی از بنی عبد یالیل ازدواج کرد. این خاندانِ دارای اصالت ایرانی و مذهب حنبلی، دست کم از سده سوم تا هفتم قمری در اصفهان می زیسته و در دانش حدیث شهرت داشته اند.
منابع تاریخی، عبدالرحمن بن منده را بسیار ستوده و نام مشایخش را به تفصیل نوشته اند. او در جست وجوی دانش به شهرهای بسیار سفر کرد و در اصفهان، نیشابور، واسط، بغداد، مکه و دیگر شهرهای سرزمین های اسلامی از مشایخ فراوان حدیث شنید. نخستین استاد ابن منده، پدرش محمد (درگذشت ۳۰۱ق) از دانشوران سرشناس آن روزگار و نام آورترین دانشور خاندان ابن منده بود. ابن منده در گزارش حدیث بسیار وسواس داشت و جز بر شیوه اجازه، حدیثی روایت نمی کرد. او از دانشورانی سرشناس مانند حاکم نیشابوری و زاهر بن احمد سرخسی، اجازه روایت گرفت. گفته اند به سنّت سخت پایبند بود و با آن چه بدعت می شمرد، ستیز می کرد و در این راه از کسی باک نداشت. وی سرانجام به سال ۴۷۰ق در اصفهان درگذشت و جمعیتی بسیار در تشییع جنازه او شرکت جستند.

[ویکی فقه] اخبار مکه (ابهام زدایی). اخبار مکه ممکن است اشاره به کتاب های ذیل باشد: • اخبار مکه (ابن اعرابی)، از کتاب های گمشده تاریخ محلی مکه، نوشته احمد بن محمد بن الاعرابی بصری صوفی (م ۳۴۱ق)• اخبار مکه (ابن ساج)، یکی از کهن ترین تاریخ محلی مکه، تالیف عثمان بن عمرو بن ساج (م. حدود۱۸۰ق.)• اخبار مکه (ابن شیبه)، یکی از تواریخ محلی گمشده مکه، تألیف عمر بن شبه (۱۷۳ـ۲۶۲ق.)• اخبار مکه (ابن منده)، یکی از آثار گمشده تاریخ محلی مکه، تألیف عبدالرحمن بن محمد بن منده عبدی اصفهانی (م. ۴۷۰ق.)• اخبار مکه (ازرقی)، کتابی کهن در تاریخ محلی مکه، نگاشته محمد بن عبدالله بن احمد بن محمد غسانی مشهور به ابوالولید ازرقی مکی• اخبار مکه (حسنی)، یکی از کتاب های تاریخ محلی مکه، نوشته زید بن هاشم حسنی (زنده در ۶۷۶ق.)• اخبار مکه (رازی)، از کتاب های گمشده درباره تاریخ محلی مکه، نوشته عبدالرحمن بن ابی حاتم رازی (م. ۳۲۷ق.)• اخبار مکه (فاکهی)، یکی از کتاب های تاریخ محلی مکه، نوشته محمد بن اسحاق بن عباس فاکهی مکی• اخبار مکه (مدائنی)، از آثار کهن در تاریخ مکه، نوشته ابوالحسن علی بن محمد مدائنی• اخبار مکه (واقدی)، از منابع گمشده تاریخ محلی مکه ، نوشته محمد بن عمر واقدی• اخبار مکه (وستنفلد)، تألیف هنریش فردیناند وستنفلد، مجموعه ای از پنج اثر مهم در تاریخ محلی مکه
...

[ویکی فقه] اخبار مکه (ازرقی). اخبار مکه ازرقی کتابی کهن در تاریخ محلی مکه، نگاشته محمد بن عبدالله بن احمد بن محمد غسانی مشهور به ابوالولید ازرقی مکی می باشد.
کتابشناسان، شرح حال نگاران و سیره نویسان با نام هایی گوناگون از این کتاب یاد کرده اند؛ همچون: اخبار مکه، فضائل مکه، تاریخ ازرقی، اخبار مکة المشرفه، کتاب فضائل الکعبه، کتاب مکة و اخبارها وجبالها و اودیتها و اخبار مکة و ما جاء فیها من الآثار که نام نسخه چاپ شده آن است.
محدث ثقه
نویسنده کتاب، از محدثان، تاریخ نگاران و سیره نویسان شافعی سده سوم ق. و پدربزرگش، احمد بن محمد ازرقی (به احتمال م. ۲۱۷/۲۲۲ق). از محدثان ثقة اهل سنت بود و گفته اند نخستین دانشوری بود که درباره مکه دانستنی هایی گرد آورد.
نسب
نسب احمد بن محمد، در آغاز نخستین گزارش اخبار مکه به ابوشمر غسانی ازرقی می رسد. احمد بن محمد از داود بن عبدالرحمن، سفیان بن عیینه، مالک بن انس و فضیل بن عیاض و کسانی همچون امام شافعی روایت کرده است. محدثان سرشناس اهل سنت، همانند بخاری و ابوجعفر ترمذی، از او روایت کرده اند.
شیوخ
...

[ویکی حج] اخبار مکه (ازرقی). اخبار مکه، کهن ترین کتاب موجود در تاریخ محلّی مکه، نگاشته ابوالولید ازرَقی. نویسنده کتاب از محدّثان، تاریخ نگاران و سیره نویسان شافعی قرن سوم قمری است. مکی بودن نویسنده، مستندبودن گزراش ها، مشاهدات مستقیم نویسنده و اینکه اخبار مکه قدیمی ترین کتاب موجود در زمینه تاریخ مکه است، موجب می شود کتاب اهمیت بسیار داشته باشد. کتاب تأثیر زیادی در تاریخ نگاری مکه داشته است. بسیاری از تاریخ های مکه پس از کتاب، از روش آن و اطلاعات موجود در آن بهره برده اند. ازجمله مهم ترین مطالب کتاب عبارت اند از: تاریخ کعبه، تاریخ تولیت کعبه، جغرافیای مکه، ویژگی های اماکن مقدس مکه همچون مسجدالحرام و مشعر الحرام، طواف کعبه، فتح مکه توسط پیامبر(ص) و سنت پیامبر در حج و عمره. اخبار مکه چندین بار تصحیح شده و به چاپ رسیده است. چاپی از آن با نام اخبار مکة و ماجاء فیها من الآثار، به فارسی ترجمه شده است.
کتاب شناسان، شرح حال نگاران و سیره نویسان با نام هایی گوناگون از این کتاب یاد کرده اند؛ همچون: أخبار مکه، فضائل مکه، تاریخ ازرقی، اخبار مکة المشرفه، کتاب فضائل الکعبه، کتاب مکة و اخبارها و جبالها و اودیتها و اخبار مکه و ما جاء فیها من الآثار که نام نسخه چاپ شده آن است.
نویسنده کتاب، از محدّثان، تاریخ نگاران و سیره نویسان شافعی سده سوم قمری است. پدربزرگش، احمد بن محمد ازرقی از محدثان ثقة اهل سنت بود. گفته اند وی نخستین دانشوری بود که درباره مکه دانستنی هایی گرد آورد. نسب احمد بن محمد، به ابوشِمر غسّانی ازرقی می رسد. احمد بن محمد از داود بن عبدالرحمن، سُفیان بن عُیَینه، مالک بن انس و فُضَیل بن عَیاض و کسانی همچون امام شافعی روایت کرده است. محدثان سرشناس اهل سنت، همانند بخاری و ابوجعفر ترمذی، از او روایت کرده اند. ابوالولید ازرقی نزد شیوخ مکه مانند پدر بزرگش و محمد بن یحیی بن ابوعمر عدنی (درگذشت ۲۴۳ق) که او نیز نزد اهل سنت موثق است، حدیث شنید و کسانی همچون اسحاق بن احمد خُزاعی، محمد بن نافع خزاعی و ابراهیم بن عبدالصمد هاشمی از او روایت کرده اند. تاریخ دقیق تولد او معلوم نیست و در این زمینه سخنان گوناگون گفته اند. درباره تاریخ وفات او نیز سخن هایی گفته اند که با یکدیگر همخوانی ندارند. به احتمال قوی، وی در حدود نیمه سده سوم قمری درگذشته است. (نک: اخبار مکه، ج۱، ص۱۲۱۳، «مقدمه») شرح حال نامه های متقدم، زندگی نامه و آثار او را نیاورده اند و تنها متأخران به او پرداخته اند. از این رو، زندگی و شرح حال او چندان شناخته نیست. تنها اثری که از او بر جای مانده، همین کتاب اخبار مکه است.

[ویکی فقه] اخبار مکه (حسنی). یکی از کتاب هایی که در تاریخ مکه نوشته شده است، کتاب اخبار مکه حسنی، نوشته زید بن هاشم حسنی (زنده در ۶۷۶ق.) است.
این کتاب از آثار گمشده تاریخ مکه است و منابع تاریخی مکه بدان اشاره نکرده اند. گویا نخست بار فاسی (م. ۸۳۲ق.) بی آن که از مضمون دقیق کتاب آگاه باشد، از آن نام برده است. او تصریح کرده که خود، این کتاب را ندیده و از این رو نمی داند درباره رجال است یا تاریخ محلی مکه. ولی احتمال دوم را قوی تر دانسته است. سخاوی نیز بی هیچ توضیحی تنها اشاره کرده که زید بن هاشم، وزیر مدینه نبویه، کتابی در تاریخ مکه دارد. حاجی خلیفه به پیروی از فاسی، از این کتاب یاد کرده است. از نام دقیق کتاب نیز آگاهی در دست نیست و عنوان اخبار مکه را کتابشناسان و تاریخ نگاران هم روزگار ما بر آن نهاده اند.

[ویکی حج] اخبار مکه (حسنی). اخبار مکه، کتابی در تاریخ مکه، نوشته زید بن هاشم حسنی (زنده در ۶۷۶ق) است. این کتاب از آثار گمشده تاریخ مکه است و منابع تاریخی مکه بدان اشاره نکرده اند. گویا نخست بار فاسی (درگذشت ۸۳۲ق) بی آن که از مضمون دقیق کتاب آگاه باشد، از آن نام برده است. او تصریح کرده که خود، این کتاب را ندیده و از این رو نمی داند درباره رجال است یا تاریخ محلی مکه؛ ولی احتمال دوم را قوی تر دانسته است. سخاوی نیز بی هیچ توضیحی تنها اشاره کرده که زید بن هاشم، وزیر مدینه، کتابی در تاریخ مکه دارد. حاجی خلیفه به پیروی از فاسی، از این کتاب یاد کرده است. از نام دقیق کتاب نیز آگاهی در دست نیست و عنوان اخبار مکه را کتاب شناسان و تاریخ نگاران هم روزگار ما بر آن نهاده اند.

[ویکی فقه] اخبار مکه (رازی). از کتاب های گمشده درباره تاریخ محلی مکه، کتاب اخبار رازی، نوشته عبدالرحمن بن ابی حاتم رازی (م. ۳۲۷ق.) می باشد.
از این کتاب اثری در دست نیست و منابع کتاب شناسی و تاریخ محلی از آن یاد نکرده اند. تنها سخاوی (م. ۹۰۲ق.) در فهرست مفصلش با عنوان «التواریخ المحلیه» کتابی با نام «مکه» به عبدالرحمن بن ابی حاتم نسبت داده است.
معرفی اجمالی مؤلف
او فقیه، متکلم، مفسر، رجال شناس و محدث شافعی بوده و در ری زاده شده و کتاب های مشهور الجرح و التعدیل و تفسیر القرآن العظیم از آن او هستند. سنیدی در معجم ما الف عن مکه عنوان «اخبار مکه» را بر این اثر نهاده است. ابن ابی حاتم به سال ۲۴۰ق. در ری زاده شد و تحصیلات خود را نزد پدرش ابوحاتم رازی از دانشوران بزرگ آن روزگار آغاز و به سرزمین های گوناگون اسلامی سفر کرد و نزد استادانی پرشمار دانش آموخت. منابع با القاب حافظ، ناقد، شیخ الاسلام و ثقه، از او به بزرگی یاد کرده اند. شهرت او بیشتر در رجال شناسی است و کتاب الجرح و التعدیل او از منابع مهم این شاخه دانشی است.
وفات
وفات او را به سال ۳۲۷ق. دانسته اند.

[ویکی حج] اخبار مکه (رازی). اخبار مکه رازی از کتاب های گمشده درباره تاریخ محلی مکه، نوشته عبدالرحمن بن ابی حاتم رازی (درگذشت در ۳۲۷ق.). سخاوی در «التواریخ المحلیه» کتابی با نام «مکه» به عبدالرحمن بن ابی حاتم نسبت داده و سنیدی در معجم ما الّف عن مکه عنوان «اخبار مکه» را بر این اثر نهاده است.
از این کتاب اثری در دست نیست و منابع کتاب شناسی و تاریخ محلی از آن یاد نکرده اند. تنها سخاوی (درگذشت در ۹۰۲ق.) در فهرست مفصلش با عنوان «التواریخ المحلیه» کتابی با نام «مکه» به عبدالرحمن بن ابی حاتم نسبت داده است. سنیدی در معجم ما الّف عن مکه عنوان «اخبار مکه» را بر این اثر نهاده است.
ابن ابی حاتم به سال ۲۴۰ق. در ری زاده شد و تحصیلات خود را نزد پدرش ابوحاتم رازی از دانشوران بزرگ آن روزگار آغاز و به سرزمین های گوناگون اسلامی سفر کرد و نزد استادانی پرشمار دانش آموخت. منابع با القاب حافظ، ناقد، شیخ الاسلام و ثقه، از او به بزرگی یاد کرده اند. شهرت او بیشتر در رجال شناسی است و کتاب الجرح و التعدیل او از منابع مهم این شاخه دانشی است. او فقیه، متکلم، مفسر، رجال شناس و محدث شافعی بوده و در ری زاده شده و کتاب های مشهور الجرح و التعدیل و تفسیر القرآن العظیم از آنِ او هستند. وفات او را به سال ۳۲۷ق. دانسته اند.

[ویکی فقه] اخبار مکه (فاکهی). یک از کتاب های کهن در تاریخ محلی مکه، کناب اخبار مکه فاکهی، نوشته محمد بن اسحاق بن عباس فاکهی مکی می باشد.
ابن ندیم از این کتاب با عنوان کتاب مکة و اخبارها فی الجاهلیة و الاسلام یاد کرده است.
الفهرست، ابن ندیم، ص۱۲۲.
نویسنده از محدثان، سیره نویسان و تاریخ نگاران شافعی سده سوم ق. است که در مکه سکونت داشته است. تولد او را میان سال های ۲۱۵ تا ۲۲۰ق.
اخبار مکه، فاکهی، ص۱۱.
اخبار مکه فاکهی همواره از منابع مهم تاریخ نگاران و سیره نویسان بوده است و به لحاظ قدمت پس از اخبار مکه ابوالولید ازرقی (م. حدود۲۵۰ق.) جای دارد. پیش از ازرقی و فاکهی، کسانی دیگر نیز آثاری درباره مکه نگاشته اند؛ اما آثارشان از میان رفته است.
الفهرست، ابن ندیم، ص۱۲۴.
...

[ویکی حج] اخبار مکه (فاکهی). اخبار مکه فاکهی کتابی کهن در تاریخ محلی مکه، نوشته محمد بن اسحاق بن عباس فاکهی مکی. از این کتاب با نامهای « کتاب مکة و اخبارها فی الجاهلیة و الاسلام»، «اخبار مکه»، «کتاب مکه» و « اخبار مکة فی قدیم الدهر و حدیثه» یاد کرده اند. محققان اعتبار این کتاب را بیشتر از اخبار مکه ازرقی دانسته اند. ترتیب ارائه مباحث در این کتاب، بسیار شبیه به کتاب ازرقی است و درهرحال استفاده فاکهی از ازرقی در نگارش این کتاب را نباید نادیده انگاشت. بخش اول این کتاب از بین رفته است. تنها نسخه خطی کتاب، بخش دوم آن را در بر دارد و در کتابخانه لیدن هلند نگهداری می شود.
نویسنده از محدّثان، سیره نویسان و تاریخ نگاران شافعی سده سوم ق. است که در مکه سکونت داشته است. تولد او را میان سال های ۲۱۵ تا ۲۲۰ق. و وفاتش را میان سال های ۲۷۲ تا ۲۷۹ق. تخمین زده اند. شرح حال نگاران، از زندگی او ننوشته اند و تنها در رجال سند روایت ها از او یاد کرده یا هنگام شرح حال آنان، او را در شمار شاگردان یا استادان آورده اند. بسیاری از دانسته ها درباره فاکهی، برگرفته از آگاهی ها و نشانه های موجود در تنها اثر در دسترس او اخبار مکه است. مصحح کتاب بر پایه همین نشانه ها، سال تولد و وفات او را تخمین زده است.
دانشوران اهل سنت درباره ثقه بودن فاکهی گفت وگو نکرده اند؛ ولی گونه برخورد آنان با او همانند افراد ثقه است و بسیار از او گزارش نموده اند. فاکهی در مکه زاده شد و رشد کرد و نزد دانشوران آن سرزمین و نیز عالمان دیگر که به قصد حج بدان جا رفت و آمد داشتند، حدیث شنید. بخشی از گزارش ها و وصف های کتاب که از خود او است، نشان می دهد که فاکهی در مکه از منزلت والای اجتماعی برخودار بوده و نزد دانشوران و حکمرانان آن سرزمین جایگاهی ویژه داشته است؛ زیرا دستیابی به چنین آگاهی هایی تنها از افراد صاحب نفوذ برمی آید. وی از ۲۳۱ تن روایت کرده که در میان آنان مشایخی سرشناس به چشم می خورند؛ همچون: محمد بن اسماعیل بخاری، مسلم بن حجاج، ابوحاتم رازی، ابوزرعه جرجانی، احمد بن حمید صیدلانی و ابراهیم بن یعقوب جوزجانی. مصحح کتاب او در این زمینه به تفصیل سخن گفته و نام این کسان را همراه خلاصه ای از شرح حال و آثارشان در مقدمه نگاشته است. برخی از این مشایخ ساکن مکه نبوده اند و فاکهی آنان را به مناسبتی در آن شهر دیده یا برای استماع حدیث به سرزمین آنان رفته است. برای نمونه در بغداد از احمد بن عبدالجبار عطاردی ، در کوفه از اسماعیل بن محمد احمسی ، در صنعا از محمد بن علی نجار و ابراهیم بن احمد یمانی و در حرَض یمن از احمد بن صالح و علی بن منذر حدیث شنیده است. گروهی از دانشوران مکه نزد فاکهی دانش آموخته اند. از جمله آن ها فرزندش ابومحمد عبدالله (درگذشت در ۳۵۰ق.) است که از مشایخ حدیث شافعیان به شمار می رفته و در منابع روایی اهل سنت، از او فراوان یاد و گزارش کرده اند.

[ویکی فقه] اخبار مکه (مدائنی). اخبار مکه مدائنی از آثار کهن در تاریخ مکه، نوشته ابوالحسن علی بن محمد مدائنی می باشد، این اثر از کتاب های قدیمی و گمشده تاریخ مکه است که درباره محتوا و جزئیات آگاهی های آن گزارشی روشن در دست نیست.
علی بن محمد مدائنی معروف به شیخ الاخباریین در بصره زاده شد و رشد کرد و در مدائن سکنا گزید و سپس به بغداد رفت و تا پایان عمر در آن جا ماند. تاریخ نگاران سال های ۲۲۴، ۲۲۵، ۲۳۱ و ۲۵۵ق. را به عنوان هنگام وفات وی ثبت کرده اند.
مقام علمی مدائنی
او در بیشتر دانش های آن روزگار، چیره دست و صاحب اثر بود. برخی محققان آثار وی را در چند دسته موضوعی رده بندی کرده اند. از جمله وی درباره مکه و مدینه چند اثر تاریخی روایی نوشته است. نیز کتاب هایی درباره گروه های اعزامی نزد پیامبر صلی الله علیه وآله و ازدواج ها، نامه ها، خطبه ها، اموال و کارگزاران ایشان نگاشته است. نزد برخی محققان، روایت های تاریخی به دو موضوع کلی تاریخ روزگار جاهلیت و تاریخ روزگار اسلامی قسمت می شده است و مدائنی داناترین فرد به تاریخ دوره اسلامی قلمداد شده است. از کتاب اخبار مکه مدائنی، مانند بسیاری از آثار مکه نگاری سده های نخست، نسخه ای بر جا نمانده؛ اما نام آن در کتاب شناسی های قدیم و جدید آمده است. ابن ندیم در موضوع مکه دو کتاب به مدائنی نسبت می دهد: یکی با عنوان کتاب مکه و دیگری با نام بناء الکعبه. بغدادی در دو جا نام کتاب را اخبار مکه ثبت کرده و منابع هم روزگار ما نیز همین عنوان را به کار برده اند.
علم مدائنی درباره مکه
گویا مدائنی آگاهی هایی گسترده از تاریخ و رخدادهای مکه داشته و تاریخ نگاران از آن بهره جسته اند و پس از او ازرقی (م. ۲۲۳ق.) پاره ای از آگاهی های کتابش را درباره مکه و رویدادهای تاریخی مکه، از مدائنی برگرفته است. اما وی به اخبار مکه مدائنی ارجاع نداده و اخبار را به طور کلی از مدائنی، به واسطه راویان، گزارش کرده است.
گزارش وکیع از مدائنی
...

[ویکی حج] اخبار مکه (مدائنی). اخبار مکه مدائنی از آثار کهن در تاریخ مکه، نوشته ابوالحسن علی بن محمد مدائنی (۱۳۵ـ۲۱۵ق.) این اثر از کتاب های قدیمی و گمشده تاریخ مکه است که درباره محتوا و جزئیات آگاهی های آن گزارشی روشن در دست نیست. از کتاب اخبار مکه مدائنی، مانند بسیاری از آثار مکه نگاری سده های نخست، نسخه ای بر جا نمانده؛ اما نام آن در کتابشناسی های قدیم و جدید آمده است. ابن ندیم در موضوع مکه دو کتاب به مدائنی نسبت می دهد: یکی با عنوان کتاب مکه و دیگری با نام بناء الکعبه. گزارش محمد بن خلف معروف به وَکیع (درگذشت در ۳۹۳ق.) از مدائنی چنین است که آگاهی های مربوط به قاضیان مکه را از اخبار مکه مدائنی آورده و افزوده که مدائنی جز اینان از دیگری یاد نکرده است.
علی بن محمد مدائنی معروف به شیخ الاخباریین در بصره زاده شد و رشد کرد و در مدائن سکنا گزید و سپس به بغداد رفت و تا پایان عمر در آن جا ماند. تاریخنگاران سال های ۲۲۴، ۲۲۵، ۲۳۱ و ۲۵۵ق. را برای هنگام وفات وی ثبت کرده اند.
او در بیشتر دانش های آن روزگار، چیره دست و صاحب اثر بود. برخی محققان آثار وی را در چند دسته موضوعی رده بندی کرده اند. از جمله وی درباره مکه و مدینه چند اثر تاریخی روایی نوشته است. نیز کتاب هایی درباره گروه های اعزامی نزد پیامبر(ص) و ازدواج ها، نامه ها، خطبه ها، اموال و کار گزاران ایشان نگاشته است. نزد برخی محققان، روایت های تاریخی به دو موضوع کلی تاریخ روزگار جاهلیت و تاریخ روزگار اسلامی قسمت می شده است و مدائنی داناترین فرد به تاریخ دوره اسلامی قلمداد شده است.

[ویکی فقه] اخبار مکه (واقدی). اخبار مکه واقدی از منابع گمشده تاریخ محلی مکه ، نوشته محمد بن عمر واقدی می باشد، این اثر از کتاب های مربوط به تاریخ و رخدادهای مکه و معرفی مکان های آن است که تنها گزارش هایی کوتاه از آن مانده و اصل کتاب از میان رفته است.
ابوعبدالله محمد بن عمر ملقب به واقدی، از موالی بنی سهم بن اسلم یا بنی هاشم بوده است. ابن سعد تولد او را در سال ۱۳۰ق. و وفاتش را روز دوشنبه ۱۱ ذی حجه سال ۲۰۷ق. دانسته است. گفته اند وی در ۱۸۰ق. از مدینه به عراق رفته و از سوی هارون الرشید قاضی عسکر بغداد شده و تا پایان عمر عهده دار این منصب بوده است.
اساتید واقدی
ابن جریج (م. ۱۵۰ق.) ، محمد بن عجلان (م. ۱۴۸ق.) ، معمر بن راشد (م. ۱۵۳ق.) ، ابراهیم بن سعد (م. ۱۸۵ق.) ، ابن ابی ذئب (م. ۱۵۹ق.) ، سفیان ثوری (م. ۱۶۱ق.) ، عبدالرحمن بن عبدالعزیز (م. ۱۶۲ق.) ، عبدالحمید بن جعفر (م. ۱۵۳ق.) و عبدالعزیز دراوردی (م. ۱۸۷ق.) شماری از شناخته شده ترین استادان و مشایخ واقدی هستند که او در مغازی، سیره، فتوحات و اختلافات حدیثی و فقهی، از آنان دانش فراگرفته است.
دیدگاه محدثان درباره واقدی
بسیاری از دانشوران و محدثان او را ضعیف و غیر ثقه دانسته اند. بغدادی گزارشی گسترده از دیدگاه های این افراد آورده است. با وجود این، ابن سید الناس از او دفاع کرده، بر این باور است که این نقدها به دلیل اغراب (ناآشنا بودن) و تفرد روایت های واقدی است.
روش تاریخ نگاری واقدی
...

[ویکی حج] اخبار مکه (واقدی). اخبار مکه واقدی از منابع گمشده تاریخ محلی مکه، نوشته محمد بن عمر واقدی (درگذشت در ۲۰۷ق.) است. این اثر از کتاب های مربوط به تاریخ و رخدادهای مکه و معرفی مکان های آن است که تنها گزارش هایی کوتاه از آن مانده و اصل کتاب از میان رفته است. ازرقی و فاکهی از افرادی هستند که از اخبار مکه واقدی نقل کرده اند.
ابوعبدالله محمد بن عمر ملقّب به واقدی، از موالی بنی سهم بن اَسلَم یا بنی هاشم بوده است. ابن سعد تولد او را در سال ۱۳۰ق. و وفاتش را روز دوشنبه ۱۱ ذی حجه سال ۲۰۷ق. دانسته است. گفته اند وی در ۱۸۰ق. از مدینه به عراق رفته و از سوی هارون الرشید قاضی عسکر بغداد شده و تا پایان عمر عهده دار این منصب بوده است.
ابن جُریح (درگذشت در ۱۵۰ق.)، محمد بن عِجلان (درگذشت در ۱۴۸ق.)، مَعْمَر بن راشد (درگذشت در ۱۵۳ق.)، ابراهیم بن سعد (درگذشت در ۱۸۵ق.)، ابن ابی ذِئْب (درگذشت در ۱۵۹ق.)، سُفیان ثَوری (درگذشت در ۱۶۱ق.)، عبدالرحمن بن عبدالعزیز (درگذشت در ۱۶۲ق.)، عبدالحمید بن جعفر (درگذشت در ۱۵۳ق.) و عبدالعزیز دراوَرْدی (درگذشت در ۱۸۷ق.) شماری از شناخته شده ترین استادان و مشایخ واقدی هستند که او در مغازی، سیره، فتوحات و اختلافات حدیثی و فقهی، از آنان دانش فراگرفته است.

[ویکی فقه] اخبار مکه (وستنفلد). اخبار مکه وستنفلد مجموعه ای از پنج اثر مهم در تاریخ محلی مکه ، همراه تصحیح و ترجمه گزیده آن به زبان آلمانی می باشد، این کتاب مجموعه ای از پنج کتاب اخبار مکه ازرقی (م. حدود۲۵۰ق.) ، اخبار مکه فاکهی (سده سوم ق.) ، شفاء الغرام فاسی (م. ۸۳۲ق.) ، الجامع اللطیف ابن ظهیره (م. ۹۸۶ق.) و الاعلام باعلام بیت الله الحرام قطب الدین نهروالی (م. ۹۹۰ق.) است که برخی از آن ها به شکل کامل و بعضی گزیده آمده است. در پایان، خلاصه ای از آگاهی های تاریخی این کتاب ها به زبان آلمانی ترجمه و در جلد چهارم گردآوری شده است.
خاورشناس آلمانی، هنریش فردیناند وستنفلد (Heinrich Ferdinand Wuestenfeld)، در سال ۱۸۰۸م. در موندن (Munden) زاده شد. تحصیلات مقدماتی خود را در همان شهر به پایان رساند و برای ادامه تحصیل در مقطع دبیرستان به هانوفر (Hanover) رفت. تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه گوتینگن (Gotingen) آغاز کرد و در آن جا بخش هایی از عهد قدیم را فراگرفت. سپس تحصیلات خود را با فراگرفتن زبان های عربی، فارسی، سریانی و سانسکریت ادامه داد و از دانشمند نام آور زبان های سامی، ایوالد (Ewald) بهره برد. وی برای آشنایی بیشتر با عهد قدیم و زبان های سامی، به ویژه زبان عربی ، به برلین رفت و از محضر استادانی چون ویلکن (Wilken) و بوپ (Bopp) بهره جست. سپس به گوتینگن بازگشت و دکترای خود را دریافت کرد. آن گاه وستنفلد در سمت استادیاری به تدریس پرداخت و مسئولیت کتابخانه دانشگاه گوتینگن را بر عهده گرفت و به سمت استاد تمام ارتقا یافت. وی آثاری گوناگون در تاریخ ، شرح حال نامه ها و جغرافیا از خود بر جای گذاشت که بیشتر آن ها تصحیح نسخه های خطی آثار اسلامی است؛ از جمله: معجم البلدان یاقوت حموی ، سیره ابن اسحاق، طبقات الحفاظ ابوعبدالله ذهبی، وفیات الاعیان ابن خلکان ، الطرق الرئیسیة الخارجة من المدینة المنوره، معجم ما استعجم بکری، المؤرخون العرب و مؤلفاتهم، موت الحسین و اسرة الزبیر دمشقی. او همچنین کتاب گمشده اخبار مدینه ابن زباله را از گزارش های کتاب سمهودی استخراج کرد و همراه تحقیقی به چاپ رساند. وستنفلد در فوریه سال ۱۸۹۹م. در هانوفر درگذشت.
مهم ترین اثر احیا شده به دست وستنفلد
اخبار مکه از مهم ترین آثار احیا شده به دست وستنفلد است که در چهار جلد به نام «Die chroniken der stadt Mekka» گردآوری شده است. محققان عرب از این مجموعه با عنوان اخبار مکه و تواریخ مکه یادکرده اند.ارزش این کتاب بدان روست که نخستین تصحیح انتقادی این آثار بوده است. کراچکوسفکی، اسلام شناس و خاورشناس برجسته روسی، آشنایی محققان دوران حاضر با تاریخ محلی مکه را وامدار مطالعات وستنفلد و کتاب اخبار مکه او دانسته است. پس از وستنفلد، تصحیحات و تحقیقاتی دیگر بر این پنج کتاب صورت پذیرفت که بیشتر آن ها از کار وستنفلد بهره برده و تصحیح خود را با این کتاب مقابله کرده اند.
محتوای کتاب
...

[ویکی حج] اخبار مکه (وستنفلد). اخبار مکه وستنفلد مجموعه ای از پنج اثر مهم در تاریخ محلی مکه، همراه تصحیح و ترجمه گزیده آن به زبان آلمانی است. این مجموعه از پنج کتاب اخبار مکه ازرقی (درگذشت در حدود۲۵۰ق.)، اخبار مکه فاکهی(سده سوم ق.)، شفاء الغرام نوشته فاسی (درگذشت در ۸۳۲ق.)، الجامع اللطیف ابن ظهیره (درگذشت در ۹۸۶ق.) و الإعلام بأعلام بیت الله الحرام نوشته قطب الدین نهروالی (درگذشت در ۹۹۰ق.) است که برخی از آن ها به شکل کامل، و بعضی گزیده آمده است. در پایان، خلاصه ای از آگاهی های تاریخی این کتاب ها به زبان آلمانی ترجمه و در جلد چهارم گردآوری شده است.
خاورشناس آلمانی، هنریش فردیناند وستنفلد (Heinrich Ferdinand Wuestenfeld)، در سال ۱۸۰۸م. در موندن (Munden) زاده شد. تحصیلات مقدماتی خود را در همان شهر به پایان رساند و برای ادامه تحصیل در مقطع دبیرستان به هانوفر (Hanover) رفت. تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه گوتینگن (Gotingen) آغاز کرد و در آن جا بخش هایی از عهد قدیم را فراگرفت. سپس تحصیلات خود را با فراگرفتن زبان های عربی، فارسی، سریانی و سانسکریت ادامه داد و از استاد زبان های سامی، ایوالد (Ewald) بهره برد. وی برای آشنایی بیشتر با عهد قدیم و زبان های سامی، به ویژه زبان عربی، به برلین رفت و از محضر استادانی چون ویلکن (Wilken) و بوپ (Bopp) بهره جست. سپس به گوتینگن بازگشت و دکترای خود را دریافت کرد. آن گاه وستنفلد در سمت استادیاری به تدریس پرداخت و مسئولیت کتابخانه دانشگاه گوتینگن را بر عهده گرفت و به سمت استاد تمام ارتقا یافت.
وی آثاری گوناگون در تاریخ، شرح حال نامه ها و جغرافیا از خود بر جای گذاشت که بیشتر آن ها تصحیح نسخه های خطی آثار اسلامی است؛ از جمله: معجم البلدان یاقوت حموی، سیره ابن اسحاق، طبقات الحفاظ ابوعبدالله ذهبی، وفیات الاعیان ابن خلکان، الطرق الرئیسیة الخارجة من المدینة المنوره، معجم ما استعجم بکری، المؤرخون العرب و مؤلفاتهم، موت الحسین و اسرة الزبیر دمشقی. او همچنین کتاب گمشده اخبار مدینه ابن زباله را از گزارش های کتاب سمهودی استخراج کرد و همراه تحقیقی به چاپ رساند. وستنفلد در فوریه سال ۱۸۹۹م. در هانوفر درگذشت.

پیشنهاد کاربران

بپرس