اخذ جزء علت مکان علت

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اخذ جزء علت مکان علت یکی از اصطلاحات به کار رفته در علم منطق بوده و یکی از مصادیق مغالطه، اخذ ما لیس بعلّة علّة است.
یکی از انواع مغالطه «اخذ ما لیس بعلة علة» (قرار دادن غیر علت به جای علت) «اخذ جزء علت، مکان علت» است؛ یعنی گاهی جزء علت، تمام علت تصور می شود، چنان که ممکن است گفته شود: «فلانی زنده است»، و «هر کس زنده باشد بینا و شنوا خواهد بود» که نتیجه می دهد: فلانی بینا و شنواست.در این استدلال، جزء علت را به جای علت آورده اند، زیرا زندگی به تنهایی، علت بینایی و شنوایی نیست، بلکه حیات با صحت آلات بدنی، در مجموع، علت بینایی و شنوایی است.

پیشنهاد کاربران

بپرس