ادله بطلان تعلیق

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] فقها و حقوق دانان اسلامی، بر بطلان تعلیق در عقود و ایقاعات ، دلایلی ذکر کرده اند، در این مقاله به برخی از آن ها اشاره می کنیم.
اجماع ، برخی از فقهای شیعه ، با استناد به اجماع فقهای امامیه، تعلیق را (دست کم در برخی از عقود و ایقاعات) موجب بطلان عقد و ایقاع معلّق می دانند. اوّلین فقیهی که اجماع را دلیل بر بطلان تعلیق دانست (بنابر تحقیقی که در فصل ششم، سیر تاریخ فقهی آن را بیان کردیم) سید مرتضی (م ۴۳۶ هـ. ق.) معروف به علم الهدی بود. وی در کتاب الانتصار، در دو مورد، در بحث ظهار و طلاق، بر بطلان تعلیق، به اجماع فقها استناد می کند و بطلان طلاق معلّق را از مختصات فرقه امامیه می داند. گویا وی، نخستین فقیه به کار برنده واژه تعلیق است، زیرا واژه تعلیق، در آثار فقهای پیش از او، در معنای اصطلاحی اش به کار نرفته بود.
← فقهای پیش از سید مرتضی
برخی از فقها، دلیل بطلان تعلیق را اجماع می دانند و معتقدند: مهم ترین دلیل مسأله، اجماع است، لکن انتقادهایی بر آن می شود:
← انتقاد اول
...

پیشنهاد کاربران

بپرس