اذان نزد اهل سنت

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] با بررسی دقیق ادله ای که در مورد اذان نزد اهل سنت است، به این نتیجه می رسیم که دست تحریف و جعل در این شعار مهم مسلمین رخ داده که درپی غصب خلافت با کاری پیوسته و حمایتهای گسترده روی داده است.
اذان در نزد اهل سنت نزد پیروان مکاتب فقهی اهل سنت اختلافی است. حنفیه و شافعیه و حنبلیه معتقدند که فقرات اذان به این صورت است:الله اکبر الله اکبرالله اکبر الله اکبراشهد ان لا اله الا اللهاشهد ان لا اله الا اللهاشهد ان محمدا رسول اللهاشهد ان محمدا رسول اللهحی علی الصلاةحی علی الصلاةحی علی الفلاححی علی الفلاحالله اکبرالله اکبرلا اله الا اللهاما مالکیه تکبیر اذان را دو بار می دانند نه چهار بار. همچنین اهل سنت در اذان نماز صبح بعد از حی علی الفلاح دو مرتبه الصلاه خیر من النوم می گویند. همچنین حنابله اذان را واجب کفائی دانسته ولی دیگر فرق اذان را مستحب موکد می دانند.
تشریع اذان
اهل سنت نیز برای تشریع اصل اذان از آیات و روایات و اجماع استفاده می کنند. که اختلاف آنها با تشیع در برخی روایاتی است که در سبب تشریع اذان گفته اند که مردم مدینه برای آگاه شدن از وقت نماز مشکل داشتند و پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) با ایشان به مشورت پرداخت. پیشنهاد ناقوس و بوق و دف و روشن کردن آتش و نصب کردن پرچم به پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) داده شد که علامت نصاری و یهود و رومیان و مجوسیان بود ولی پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) آنها را قبول نکرد و در حالی که پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) با مشورت به نتیجه ای نرسیده بودند، عبدالله بن زید در رویاء و یا بین خواب و بیداری فرشته ای را دید که به او اذان و اقامه را یاد داد. سپس او این جریان را به پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) بازگو کرد و ایشان دستور دادند تا بلال آن را فرابگیرد و برای اعلام وقت نماز بگوید. با این حال این همان حدیثی است که در سیره حلبیه از کتب اهل سنت توسط محمد بن حنفیه (رحمة الله علیه) و کتاب المستدرک علی الصحیحین به نقل از امام حسن مجتبی علیه السّلام تکذیب شده است. (عن ابی العلاء قال: قلت لمحمد بن الحنفیة: انا لنتحدث ان بدء هذا الاذان کان رؤیا رآها رجل من الانصار فی منامه، قال: ففزع له محمد بن الحنفیة فزعا شدیدا وقال: عمدتم الی ما هو الاصل فی شرائع الاسلام ومعالم دینکم، فزعمتم انه انما کان من رؤیا رآها رجل من الانصار فی منامه تحتمل الصدق والکذب، وقد تکون اضغاث احلام. فقلت له: هذا الحدیث قد استفاض فی الناس. قال: هذا- والله- هو الباطل. ثم قال: وانما اخبرنی ابی: ان جبرئیل علیه السّلام اذن فی بیت المقدس لیلة الاسراء واقام، ثم اعاد جبرئیل علیه السّلام الاذان لما عرج بالنبی الی السماء، فسمعه عبدالله بن زید وعمر بن الخطاب، و فی روایة عنه: انه لما انتهی الی مکان فی السماء وقف به وبعث الله ملکا فقیل له: علمه الاذان، فقال الملک: الله اکبر، فقال الله: صدق عبدی انا الله الاکبر، الی ان قال: قد قامت الصلاة، قد قامت الصلاة.) امام حسن علیه السّلام فرمودند: اذان برتر از این حرف هاست. جبرئیل در آسمان اذان را دو مرتبه و اقامه را یک مرتبه می گفت و پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) می آموخت. (ان شان الاذان اعظم من ذاک. اذن جبرئیل علیه الصلاة والسلام فی السماء مثنی مثنی، وعلمه رسول الله واقام مرة مرة، فعلمه رسول الله صلی الله علیه و آله وسلّم مقام) متقی هندی در کنز العمال از زید بن علی علیه السّلام از پدرانش علیه السّلام از امیرالمومنین علی علیه السّلام نقل می کند که فرمودند: به رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) در شب معراج اذان آموخته شد و نماز براو واجب گشت. در روایتی متناقض با دیگر روایات در منابع اهل سنت، بعد از بحث مسلمانان درباره حل مشکل، عمر بن خطاب اذان و اقامه را پیشنهاد می کند و پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) به بلال دستور می دهد تا آن را در اوقات نماز بگوید. (ابن جریج قال اخبرنی نافع ان ابن عمر کان یقول کان المسلمون حین قدموا المدینة یجتمعون فیتحینون الصلاة لیس ینادی لها فتکلموا یوما فی ذلک فقال بعضهم اتخذوا ناقوسا مثل ناقوس النصاری وقال بعضهم بل بوقا مثل قرن الیهود فقال عمر اولا تبعثون رجلا ینادی بالصلاة فقال رسول الله صلی الله علیه و سلم (یا بلال قم فناد بالصلاة) ) در روایتی دیگر این خواب را هم عبدالله بن زید دیده و هم عمر بن خطاب !!
جعل و دستبرد در اذان
فقره الصلاه خیر من النوم در اذان صبح توسط عمر جعل شد و فقره حی علی خیر العمل از اذان حذف شده است. علت های مختلفی برای این مطلب ذکر شده، از جمله اینکه عمر فکر کرد که اگر این فقره در اذان باشد مردم به جهاد نخواهند رفت و موجب تضعیف لشگر اسلام می شود به همین دلیل روزی عمر آن را منع کرد و گفت: ای مردم! سه چیز در زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) بود که من از آن نهی کرده و حرام می کنم و بخاطر آن شکنجه می کنم و آن سه عبارتند از متعه زنان، حج تمتع، حی علی خیر العمل. (ایها الناس، ثلاث کن علی عهد رسول الله صلی الله علیه و آله وسلّم، انا انهی عنهن، و احرمهن، و اعاقب علیهن، و هی: متعة النساء، و متعة الحج، و حی علی خیر العمل) در حالی که حلبی و... نقل می کند که عبدالله بن عمر و امام زین العابدین (علیه السّلام) و بسیاری از صحابه و تابعین حی علی خیر العمل می گفتند. در مورد اضافه کردن الصلاه خیر من النوم نیز گفته شده که موذن برای اذان صبح نزد عمر آمد اما عمر خواب بود. موذن او را بیدار کرد و گفت: الصلاه خیر من النوم. عمر نیز دستور داد تا آن را در اذان صبح قرار دهد.
انگیزه تحریف در اذان
...

پیشنهاد کاربران

بپرس