ارزیابی در کتابخانه

دانشنامه عمومی

ارزیابی در کتابخانه ( به انگلیسی: Library assessment ) فرایندی است که توسط کتابخانه ها انجام می شود تا کتابخانه ها نیازهای کاربران ( و غیر کاربران ) را شناسایی کرده و ارزیابی کنند که چگونه می توانند بهتر به نیازهای ایشان پاسخ گویند تا بتوانند با توجه به آن امکانات، خدمات و منابع کتابخانه ای را بهبود بخشند. در بسیاری از کتابخانه ها، فرایند موفق ارزیابی کتابخانه به وجود «فرهنگ ارزیابی» در کتابخانه بستگی دارد[ ۱] که هدف آن این است تا تمامی کارکنان کتابخانه در فرایند ارزیابی قرار گرفته و خدمات مشتری را بهبود بخشند.
اگرچه بیشتر کتابخانه های دانشگاهی داده هایی در اندازه و استفاده از مجموعه های خود را برای چندین دهه آماده کرده اند، اما تنها از اواخر دهه ۱۹۹۰ است که بسیاری از آنها با بررسی کاربران و همچنین مجموعه های خود، [ ۲] [ ۳] فرایند نظام مند ارزیابی را آغاز نموده اند. [ ۴] امروزه، بسیاری از کتابخانه های دانشگاهی پست مدیریت ارزیابی[ ۵] را در کتابخانه های خود به منظور هماهنگی و نظارت فعالیت های ارزیابی خود ایجاد کرده اند. علاوه بر این، بسیاری از کتابخانه ها در وب سایت های خود گزارش هایی از پیشرفت های خود را با توجه به ارزیابی ها و بررسی هایی که انجام داده اند منتشر کرده اند. [ ۶] [ ۷] [ ۸] [ ۹]
چندین کتابخانه نیز پروژه های توسعه ای و نوسازی را با توجه به فعالیت های ارزیابی در کتابخانه های خود انجام داده اند. [ ۱۰] نظیر افزایش ابزارهای بازیابی منابع، بهبود قابلیت استفاده از وب سایت و توقف خدمات اضافی. [ ۱۱]
عکس ارزیابی در کتابخانه
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس