اسباب نزول القران

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] اسباب نزول القرآن. أسباب نزول القرآن، اثر ابوالحسن علی بن احمد واحدی نیشابوری (متوفای سال 468ق) است. مصنف، «أسباب النزول» را به ترتیب سوره های قرآن از آیه تسمیه سوره حمد تا انتهای قرآن پی گرفته و ذیل هر آیه سبب و شأن نزول آن را از راویان مختلف نقل نموده است؛ البته أسباب النزول واحدی شامل تمامی آیات قرآن نیست و تنها شأن نزول آیاتی را که توانسته جمع آوری کند و یا برای او روایتی نقل شده را احصا نموده است. وی از مجموع سور قرآن، راجع به 82 سوره، 883 مورد سبب نزول نقل کرده است.
«أسباب النزول» حاصل زحمات حدود 40 ساله مصنف و از اولین کتاب های مدون موجود در این علم می باشد.
مصنف در انگیزه تألیف می نویسد: «ابن سیرین می گوید: درباره آیه ای از قرآن از عبید سؤال کردم، عبید گفت: از خدا بپرهیز و گفتار محکم برگو، کسانی که عالم به شأن نزول آیات بودند، از بین رفتند و امروز هرکس خبری درباره شأن نزول آیات اختراع می کند و دروغ و افترائی که منشأ و پایه آن بر نادانی است، در آن باره می گوید، بدون توجه به اینکه هرکسی که مرتکب لغزش در نقل خبر می شود، جایگاهش جهنم می باشد.
همین مطلب بود که مرا وادار کرد که کتابی به رشته تحریر درآورم که جامع تمام اسباب نزول قرآن باشد؛ تا پویندگان این علم و کسانی که در باب نزول آیات قرآن سخن می گویند، به این کتاب مراجعه کنند و حقیقت را دریابند و از دروغ گفتن بی نیاز شوند».
روش واحدی، نقل روایات مختلف از راویان مختلف است؛ یعنی ابتدا روایات پیامبر(ص)، سپس روایات صحابه و بعد از آن روایات تابعین را نقل می کند. البته باید دانست که اینکه گفته می شود: تعداد روایت معصوم(ع) در أسباب النزول حدود 20% می باشد و 80% باقی مانده را روایات صحابه و تابعین تشکیل می دهد، نسبت به کتب شیعه می باشد و روایات منقول از پیامبر(ص) و احیانا حضرت علی(ع) در کتب اسباب نزول و تفاسیر اهل سنت، بسیار کمتر از 20% می باشد.

دانشنامه آزاد فارسی

اسباب نزول القرآن (کتاب). اَسبابُ نزولِ القرآن (کتاب)
تألیف واحدی نیشابوری، کتابی به عربی، در شأن نزول آیات قرآن. در این اثر، مؤلف به ترتیب سوره های قرآن را از آیۀ تسمیه (بسم الله الرحمن الرحیم) سورۀ حمد تا انتهای قرآن نوشته و ذیل هر آیه اسباب نزول آن را با روایات مختلف نقل کرده است. با آن که واحدی سعی کرد تا تنها اسباب نزول های معتبر مستند به روایات صحیح را بیاورد، روایات ضعیف نیز در کتاب او پیدا می شود. وی با وجود شافعی بودن، در بیان اسباب نزول آیات مطابق روایات شیعی مطلب را بیان کرده است. او به شیوۀ اغلب محدثان در کتاب خود روایاتی متعدد از راویان مختلف نقل کرده، ولی دربارۀ صحت و سقم روایات اظهار نظر نکرده است. این کتاب اول بار در ۱۳۱۵ق در مصر و بعد از آن بارها در لبنان و در ۱۳۶۲ق در قم چاپ شده است.

پیشنهاد کاربران

بپرس