اشاره السبق الی معرفه الحق

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] إشارة السبق إلی معرفة الحق (کتاب). مؤلف کتاب اشارة السبق علاء الدین ابو الحسن علی بن حسن بن ابو المجد حلبی، معروف به ابن أبی المجد از علمای قرن ششم هجری می باشد. این کتاب از معدود کتاب هایی است که در آن هم مباحث عقائد و هم احکام فقهی مطرح گردیده است.
این کتاب از معدود کتاب هایی است که در آن هم مباحث عقائد و هم احکام فقهی مطرح گردیده است. این نحوۀ نگارش در کتاب هایی نظیر« جمل العلم و العمل » تألیف سید شریف مرتضی ( م ۴۳۶ ق)،« تقریب المعارف فی العقائد و الأحکام» تألیف شیخ ابو الصلاح تقی الدین حلبی ( م ۴۴۷ ق) و« غنیة النزوع » تألیف حمزة بن علی بن زهرۀ حلبی( م ۵۸۵ ق) نیز دیده می شود. قسمت احکام بر خلاف مباحث اعتقادی، بسیار مختصر و همچنان که در مقدمۀ آن آمده به صورت اشاره تدوین شده است و بعضی از مباحث آن مثل مبحث خمس فقط در یک صفحه ذکر شده است. این قسمت در واقع رساله عملیه مؤلف بوده که در آن نظریات فقهای قبل از مؤلف مطرح شده و بصورت فقه استدلالی نمی باشد بلکه نظریات نهایی فقهی مؤلف در آن جمع آوری شده است و در آن باب عبادات شامل کتاب های طهارت ، صلاة، زکاة ، صوم، حج ، جهاد مطرح شده است.

[ویکی نور] إشارة السبق إلی معرفة الحق، تالیف علاءالدین ابوالحسن علی بن حسن بن ابوالمجد حلبی، معروف به ابن أبی المجد (از علمای قرن ششم هجری) است.
این کتاب از معدود کتاب هایی است که در آن هم مباحث عقائد و هم احکام فقهی مطرح گردیده است.
این نحوۀ نگارش در کتاب هایی نظیر «جمل العلم و العمل»، تألیف سید شریف مرتضی (م436ق)، «تقریب المعارف فی العقائد و الأحکام»، تألیف شیخ ابوالصلاح تقی الدین حلبی (م447ق) و «غنیة النزوع»، تألیف حمزة بن علی بن زهرۀ حلبی (م585ق) نیز دیده می شود.
این کتاب از دو کتاب «إشارة السبق» و «قاعدۀ ضمان» تشکیل شده است.
کتاب إشارة السبق؛ شامل دو قسمت مباحث اعتقادی و مباحث فقهی است.

[ویکی فقه] اشارهالسبق الی معرفهالحق (کتاب). مؤلف کتاب اشارة السبق علاء الدین ابو الحسن على بن حسن بن ابو المجد حلبى، معروف به ابن أبی المجد از علماى قرن ششم هجرى می باشد. این کتاب از معدود کتاب هایى است که در آن هم مباحث عقائد و هم احکام فقهى مطرح گردیده است.
این کتاب از معدود کتاب هایى است که در آن هم مباحث عقائد و هم احکام فقهى مطرح گردیده است. این نحوۀ نگارش در کتاب هایى نظیر« جمل العلم و العمل » تألیف سید شریف مرتضی ( م ۴۳۶ ق)،« تقریب المعارف فی العقائد و الأحکام» تألیف شیخ ابو الصلاح تقى الدین حلبى ( م ۴۴۷ ق) و« غنیة النزوع » تألیف حمزة بن على بن زهرۀ حلبى( م ۵۸۵ ق) نیز دیده مى شود. قسمت احکام بر خلاف مباحث اعتقادى، بسیار مختصر و همچنان که در مقدمۀ آن آمده به صورت اشاره تدوین شده است و بعضى از مباحث آن مثل مبحث خمس فقط در یک صفحه ذکر شده است. این قسمت در واقع رساله عملیه مؤلف بوده که در آن نظریات فقهاى قبل از مؤلف مطرح شده و بصورت فقه استدلالى نمى باشد بلکه نظریات نهایى فقهى مؤلف در آن جمع آورى شده است و در آن باب عبادات شامل کتاب هاى طهارت ، صلاة، زکاة ، صوم، حج ، جهاد مطرح شده است.
اختلاف در مؤلف
اگر چه در بعضى از کتب متأخرین از شهید اول ، این کتاب را نسبت به ابو الصلاح حلبی ( م ۴۴۷ ق) صاحب« الکافی فی الفقه» داده اند، اما این نسبت اشتباه بوده است و مؤلف آن علاء الدین بن ابى المجد مى باشد.
أعیان الشیعة، سید محسن امین حسینی عاملی، ج۳، ص ۶۳۵.
همچنان که از زندگى نامۀ ابن ابى المجد اطلاعات واضح و مشخصى وجود ندارد از تاریخ تألیف کتاب نیز اطلاع دقیقى در دست نیست.
زمان چاپ
...

پیشنهاد کاربران

بپرس