اصول و مبانی تصوف

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تصوف و عرفان تأثیرات بسیاری را در حوزه های اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی جوامع اسلامی داشته است، اما هدف اصلی تصوف وصول به حق است که ریشه در اصول و مبانی آن دارد.
تصوف ــ و به معنی کلـی ترِ آن، عرفان ــ مهم ترین تبلورِ ساحتِ درونیِ وحیِ اسلامی است که طی ۱۴ سدۀ گذشته در سراسر جهان اسلامی، از اقیانوس اطلس تا اقیانوس کبیر، و از آسیای میانه تا افریقای جنوبی تجلیات بسیار مهمی داشته، و از سدۀ ۲ق/۸م به بعد تأثیرِ آشکاری بر ساختار جوامع اسلامی گذاشته است که بیش تر در حوزه های اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی مشهود است.این حقیقتِ درونیِ وحیِ اسلامی هم چنین مهم ترین تأثیر را در اندیشه و هنر اسلامی، از فلسفه و شعر و ادب تا موسیقی و معماری داشته است.برجسته ترین نوشته های ادبیِ عربی، فارسی، ترکی و دیگر زبان های اسلامی، مخصوصاً در قلمروِ شعر نتیجۀ اثر تصوف است؛ و بسیاری از مهم ترین آثار فلسفی اسلامی، از نوشته های فلاسفۀ اندلس تا آثار سهروردی، ابن ترکه، ملاصدرا، آقا محمدرضا قمشه ای، آقا علی مدرس و ملا هادی سبزواری و بسیاری دیگر از فلاسفۀ برجستۀ ایران نشان از نفوذ آراء صوفیه دارد.تاریخِ هیچ یک از ممالک اسلامی را ــ به ویژه در زمینه های فرهنگی و فکری ــ بدون توجه به اهمیتِ سهم تصوف در دیار مورد نظر نمی توان نوشت.
هدف نهایی
لیکن اهمیتِ این حقیقتِ معنوی و هدفِ اصلیِ آن، امورِ اجتماعی و فرهنگی نیست، بلکه وصول به حق است.تصوف در دامنِ وحی اسلامی و بر اساس شریعتِ محمدی، برای بندگانی که در همین دنیا طالبِ رسیدن به معشوق الاهی و کسب معرفت حق بوده اند، راهی ایجاد کرده است که آن را «طریقت» نامیده اند.این راه که از شریعت آغاز، و به حقیقت منتهی می شود، راهی است برای به تأیید رسانیدنِ آن جوابِ «بَلی» که ذریتِ آدم در لحظۀ الست به پرسش «... اَلَسْتُ بِرَبِّکُم...» خداوند دادند و کوششی است برای بازگشت به فطرتِ آدمی که همیشه در ذکر مبدأ است و هنوز در درون انسان ها وجود دارد، حتی بعد از هبوطِ آدم که منجر به غفلت از خودِ واقعی و خداییِ آدمی شد.
منشأ تصوف
منشأ تصوفْ ساحتِ درونیِ قرآن کریم و حقیقت باطنیِ پیامبر اکرم (ص) و به ویژه نیروی ولایت است که از جانب حق به او القا شده است.
سرسلسله ها
...

پیشنهاد کاربران

بپرس