الالهیات من کتاب الشفاء

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] الإلهیات من کتاب الشفاء (کتاب). «الالهیات من کتاب الشفا»، بخشی از کتاب گران سنگ شفای بوعلی است که توسط علامه حسن زاده آملی، تدریس شده و سپس همراه با تصحیح و تعلیقات وی، به چاپ رسیده است. این کتاب، به زبان عربی و حاوی مباحث فلسفه اعلی یا الهیات بالمعنی الاعم می باشد.
کتاب، مشتمل بر یک مقدمه از علامه حسن زاده و ده مقاله به ترتیب هشت فصلی، چهار فصلی، ده فصلی، سه فصلی، نه فصلی، پنج فصلی، سه فصلی، هشت فصلی، هشت فصلی و پنج فصلی است. علامه حسن زاده آملی، در ذیل مقالات فوق، به ترتیب، صد و پنجاه و دو، هجده، چهل و شش، نود و نه، صد و دو، صد و شانزده، هفتاد و هفت، صد و سی و یک، صد و پنج و پنجاه و هفت تعلیقه نگاشته است.

[ویکی نور] الإلهیات من کتاب الشفاء بخشی از کتاب گران سنگ شفای بو علی است که توسط علامه حسن زاده آملی، تدریس شده و سپس همراه با تصحیح و تعلیقات وی، به چاپ رسیده است. این کتاب، به زبان عربی و حاوی مباحث فلسفه اعلی یا الهیات بالمعنی الاعم می باشد.
کتاب، مشتمل بر یک مقدمه از علامه حسن زاده و ده مقاله به ترتیب هشت فصلی، چهار فصلی، ده فصلی، سه فصلی، نه فصلی، پنج فصلی، سه فصلی، هشت فصلی، هشت فصلی و پنج فصلی است. علامه حسن زاده آملی، در ذیل مقالات فوق، به ترتیب، صد و پنجاه و دو، هجده، چهل و شش، نود و نه، صد و دو، صد و شانزده، هفتاد و هفت، صد و سی و یک، صد و پنج و پنجاه و هفت تعلیقه نگاشته است.
علامه حسن زاده، در مقدمه، از تدریس و تصحیح الهیات شفا و تعلیقه زدن بر آن، سخن می گوید و تعدادی از شروح و تعلیقاتی را که در طول زمان، علمای بزرگ، بر الهیات شفا نگاشته اند، نام می برد و در ادامه، از سایر تعلیقات خود بر کتب گوناگون یاد می کند و...
در مقاله اول، از موضوع فلسفه اولی و منفعت و مرتبه و نام این علم و اجمالی از آنچه در این علم مورد بحث قرار می گیرد و... سخن گفته می شود.
در مقاله دوم، از جوهر و اقسام آن، جوهر جسمانی و... و عاری نبودن ماده جسمانی از صورت و... و تقدیم صورت بر ماده در مرتبه وجود و... بحث می شود.

[ویکی فقه] الالهیات من کتاب الشفاء (کتاب). «الالهیات من کتاب الشفا»، بخشی از کتاب گران سنگ شفای بوعلی است که توسط علامه حسن زاده آملی، تدریس شده و سپس همراه با تصحیح و تعلیقات وی، به چاپ رسیده است. این کتاب، به زبان عربی و حاوی مباحث فلسفه اعلی یا الهیات بالمعنی الاعم می باشد.
کتاب، مشتمل بر یک مقدمه از علامه حسن زاده و ده مقاله به ترتیب هشت فصلی، چهار فصلی، ده فصلی، سه فصلی، نه فصلی، پنج فصلی، سه فصلی، هشت فصلی، هشت فصلی و پنج فصلی است. علامه حسن زاده آملی، در ذیل مقالات فوق، به ترتیب، صد و پنجاه و دو، هجده، چهل و شش، نود و نه، صد و دو، صد و شانزده، هفتاد و هفت، صد و سی و یک، صد و پنج و پنجاه و هفت تعلیقه نگاشته است.
گزارش محتوا
علامه حسن زاده، در مقدمه، از تدریس و تصحیح الهیات شفا و تعلیقه زدن بر آن، سخن می گوید و تعدادی از شروح و تعلیقاتی را که در طول زمان، علمای بزرگ، بر الهیات شفا نگاشته اند، نام می برد و در ادامه، از سایر تعلیقات خود بر کتب گوناگون یاد می کند و...در مقاله اول، از موضوع فلسفه اولی و منفعت و مرتبه و نام این علم و اجمالی از آنچه در این علم مورد بحث قرار می گیرد و... سخن گفته می شود. در مقاله دوم، از جوهر و اقسام آن،جوهر جسمانی و... و عاری نبودن ماده جسمانی از صورت و... و تقدیم صورت بر ماده در مرتبه وجود و... بحث می شود. در مقاله سوم، مباحثی در مورد وضعیت مقولات نه گانه و عرضیت آنها و واحد و تحقیق واحد و کثیر و عرض بودن عدد و در باره علم و عرض بودن آن و... مطرح می شود. در مقاله چهارم، متقدم و متاخر و حدوث و قوه و فعل و قدرت و عجز و تام و ناقص و... بررسی می شود. در مقاله پنجم، از امور عامه و کیفیت وجود آنها و چگونه بودن کلیت برای طبایع کلی و تفاوت بین کل و جزء با کلی و جزیی و تفاوت بین جنس و ماده و... سخن به میان می آید. در مقاله ششم، در باره اقسام علل و احوال آنها و حل اشکال بر معیت هر علتی با معلولش و... بحث می شود.در مقاله هفتم، در باره هوهویت و اقسام آن و غیریت و خلاف و اصناف تقابل و مثل و مبادی تعلیمیات و... بحث می شود.در مقاله هشتم، سخن از تناهی علل فاعلی و قابلی و علل غایی و صوری و اثبات مبدا اول و صفات اولیه واجب الوجود و... به میان می آید.در مقاله نهم، صفت فاعلی مبدا اول و اثبات دوام حرکت و کیفیت صدور افعال از مبادی عالیه و... بررسی می شود.در مقاله دهم، در باره مبدا و معاد و الهامات و منامات و دعاهای مستجاب و بلاهای آسمانی و احوال نبوت و... سخن گفته می شود.
وضعیت کتاب
در آخر کتاب، فهرست موضوعات ذکر شده است. تعلیقات علامه حسن زاده، بسیار کوتاه و غالبا در حد نیم یا یک سطر است و اکثریت قریب به اتفاق آنها، به زبان عربی و شمار بسیار اندکی، به زبان فارسی به صورت نظم و نثر می باشد.

پیشنهاد کاربران

بنیانگذاران ادیان توحیدی - ابراهیمی یهودیت و مسیحیت و اسلام یعنی موسا و ایسا و محمد نتوانسته اند بین نظام احسن آفرینش مبداء و حیات یا زندگی طولانی مدت درون آن در سطح کمال ایده آل خوبی و زیبایی از یک طرف
...
[مشاهده متن کامل]
و سلسله طویل نظم ها و حیات های دنیوی با مراتب و درجات تکاملی فراوان بین دو سرحد یکی نهایت نقصان و دیگری نهایت کمال در طول راه و سفر مقطعی و نزولی محتوای کیهان یا جهان بین مبداء و معاد را از طرف دیگر فرق و تمیز قائل شوند چه رسد به پیروان چشم و گوش بسته آنان در سطح پیشوایی و مرجع تقلید دینی و متکلمین و مفسرین و حکیمان و عارفان دینی پیرو و دنباله رو آنان. شناخت اصلی و محوری و مرکزی تئوری علمی مه بانگ یعنی نوسانات متوالی باز و بسته شدن یا انبساط و انقباض محتوای کیهان یا جهان صرف نظر از جزئیات آن ، کلید اصلی افتتاح یا گشایش قفل دروازه عالم امر و غیب و ملکوت و ماوراء طبیعت می باشد و انسان در طول پیدایش خود روی کره زمین تاکنون و تا پایان انقراض کامل در منظومه شمسی و یا در گوشه ناچیزی از کهکشان راه شیری به چنین شاه کلیدی دست نیافته و نخواهد یافت. بیائید قدر و منزلت این کلید و کاربرد آنرا بدانیم. انسان در اعصار دور دست باستان و در بعضی از سرزمین ها چاه های گرد و عمودی و دایره ای شکل احداث نموده و از روی سطح زمین بطور مورب یا شیبدار با احداث هجده پله سنگی به سطح آب درون چاه ها راه یافته است. تصویر این محدوثات باستانی از بالا همگی شبیه سوراخ قفل در و دروازه ها می باشند. بعضی طرفداران رشته پِری آستروناوتیک بر این باورند که انسان های باستانی به کمک و راهنمایی و هدایت موجودات فرا زمینی چنین بنا هائی را احداث نموده اند. حتا بعضی ها خبر میدهند که روی کره مارس هم تصویر سوراخ یک قفل شبیه سوراخ قفل های احداث شده روی کره زمین قابل مشاهده و روئیت می باشد. راز نهفته شده در پشت طرح این معماری های باستانی زمینی و مارسی هنوز فاش نشده است. افتتاح یا بازنمودن این قفل های اسرار آمیز شاید با شاه کلید یا فراکلید ( فارقلیط ) تئوری علمی مه بانگ امکان پذیر و مقدور باشد و از آن طریق قوای ادراکی فهم و عقل انسان وارد دنیا های دیگری شوند و مناظر و باغ و بوستان ها و گلستان های نوینی را مشاهده و روئیت نماید. بازی کردن با اعداد توسط حاجی آقا حسن زاده آملی مارا بجای نیکی هدایت نمیکند غیر از اینکه در طی سیر و سلوک در فصول، دو فصل و هفت فصل را از قلم انداخته است. یعنی اعداد ۲ و ۷.

بپرس