التنقیح فی المنطق

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] او در رساله منطقی خود اشاره به نام آن نمی‎کند. دو نسخه از چهار نسخه خطی به‎صورت «رسالة موجزة موسومة بالتنقیح» عنوان یافته‎اند. این اثر از حیث اسلوب نگارشی، روانی عبارات و روشنی مفاهیم، نوع اصطلاحات و نحوه اخذ و اقتباس، مشخصات قلم ملاصدرا را دارا است».
کتاب دارای مقدمه ناشر، مقدمه احد فرامرز قراملکی (که خودش پنج بخش اصلی دارد) و محتوای مطالب (که ضمن مقدمه‎ای مختصر و نُه اشراق بیان شده) است.
در ابتدای کتاب مقدمه ناشر ذکر شده و در آن به انقلاب اسلامی ایران و زمینه‎سازی تحقیقات علمی، نقش امام خمینی در پیشبرد تحقیقات فلسفی و عرفانی، ضرورت معرفی افکار صدرای شیرازی به جهانیان و جامه عمل پوشانیدن به این اهداف توسط آیت‎الله خامنه‎ای و برگزاری همایش جهانی ملاصدرا اشاره می‎شود و ذکر می‎گردد که در این همایش، «رشته‎های فلسفه و منطق و حدیث و تفسیر گرد هم آمدند و در کنار ده‎ها فعالیت سازنده، مانند نشر مجله فلسفی، ارتباط با محافل علمی جهان از راه شبکه‎های رایانه‎ای، انجام امور هنری، فراخوان مقالات در سطح جهان و چاپ و نشر آنها، ترجمه و معرفی کتب آن حکیم به زبان‎های مشهور بیگانه و ترجمه آن به زبان فارسی و بسیاری کارهای ضروری دیگر برای برگزاری باشکوه و اثربخش این همایش، به کار تصحیح انتقادی کتب و رسائل صدرالمتألهین نیز اهتمام شد».
سپس شش مورد از ویژگی‎های کار تصحیح انتقادی متون ملاصدرا (که کتاب حاضر نیز از این متون است) برشمرده می‎شود.
دکتر احد فرامرز قراملکی، در مقدمه مفصلی که بر کتاب نوشته، ابتدا جایگاه تاریخی التنقیح را ذکر می‎کند و سپس ضمن پنج شماره به مباحث روش‎های عمده منطق‎نگاری نزد دانشمندان مسلمان، ساختار التنقیح، تحلیل آرای ملاصدرا در منطق، ویژگی‎های نگارشی التنقیح و معرفی نسخه‎های این اثر و شیوه تصحیح آن می‎پردازد و در بخشی از آن می‎نویسد: «اختصار و پرهیز از حاشیه‎پردازی ویژگی این اثر است. عدم بحث از مباحثی چون شکل چهارم که از تفکر طبیعی ذهن دور است، عدم تفصیل در موجهات و مختلطات و نیز پرهیز از طرح دیدگاه‎ها و آراء گوناگون، آن را از حیث متن آموزشی پربارتر کرده است. ملاصدرا این اثر را به سبک و شیوه رساله مختصر استادش، یعنی «قانون العصمة و برهان الحکمة» تنظیم کرده است.
اگرچه ملاصدرا تنها یک بار از منطق‎دانان گذشته یاد کرده است، اما اثر او آکنده از اقتباس توأم با تصرف از آثار سلف است. تعابیر آغازین وی: «إنّی مهد إلیک... فإن أخذت الفطانة بیدک سهل علیک...»، همچون آغاز اشارات است... مواضعی نیز وجود دارد که ملاصدرا عینا از اسفار آورده و یا مباحث اسفار را به‎اختصار گزارش کرده است. همه مواضع یادشده بدون ارجاع است؛ همان ‎گونه که شیوه ملاصدرا است. آغاز بحث مغالطه که دقیقا از «تجرید المنطق» خواجه برگرفته شده است، نمونه‎ای از چنین اقتباس است».

پیشنهاد کاربران

بپرس