الحاشیه علی الهیات الشرح الجدید للتجرید

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] الحاشیة علی الهیات الشرح الجدید للتجرید، تألیف مقدس اردبیلی، شرحی بر «شرح تجرید العقائد»، معروف به «شرح جدید» از علاء الدین علی بن محمد قوشچی است. شرح قوشچی در میان سائر شروح تجرید العقائد از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا وی در این کتاب پس از شرح عبارت های خواجه، به دفاع از اعتقادات اهل سنت پرداخته و اعتراضات خود را بر استدلال های خواجه نصیر بیان کرده است. کتاب او در واقع جرح تجرید می باشد، به همین جهت این کتاب به میدان برخورد آراء اهل سنت و شیعه تبدیل شده است.
پس از قوشچی مدت ها کتاب او به عنوان متن درسی کلامی در حوزه های علمی شیعه مطرح بوده و عدۀ زیادی از عالمان و متکلمان شیعه و سنی به نوشتن تعلیقه و حاشیه بر آن همت گمارده اند. محقق اردبیلی نیز ضمن تدریس این کتاب به نوشتن حاشیه و نقد کلمات قوشچی پرداخته است.
کتاب «الحاشیة علی الهیات الشرح الجدید للتجرید» را می توان مهمترین اثر کلامی محقق اردبیلی محسوب کرد. او در این کتاب گاهی کلمات قوشچی را مورد نقد قرار می دهد و گاهی به نقد کلام خواجه نصیر می پردازد.
لذا از این کتاب هم به تعلیقه تجرید تعبیر شده است و هم به حاشیه بر الهیات شرح جدید.
مؤلف مطالب کتاب را حول چهار مقصد از مقاصد تجرید(مباحث مربوط به الهیات) بیان می کند و از او حاشیه ای بر مقصد اول و دوم کتاب تجرید(مباحث امور عامه) در دست نمی باشد.

[ویکی فقه] الحاشیه علی الهیات الشرح الجدید للتجرید (کتاب). الحاشیة علی الهیات الشرح الجدید للتجرید شرحی است بر «شرح تجرید العقائد»، معروف به «شرح جدید»و از علاء الدین علی بن محمد قوشچی می باشد.
شرح قوشچی در میان سائر شروح تجرید العقائد از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا وی در این کتاب پس از شرح عبارتهای خواجه ، به دفاع از اعتقادات اهل سنت پرداخته و اعتراضات خود را بر استدلالهای خواجه نصیر بیان کرده است. کتاب او در واقع جرح تجرید می باشد به همین جهت این کتاب به میدان برخورد آراء اهل سنت و شیعه تبدیل شده است. پس از قوشچی مدتها کتاب او به عنوان متن درسی کلامی در حوزه های علمی شیعه مطرح بوده و عده زیادی از عالمان و متکلمان شیعه و سنی به نوشتن تعلیقه و حاشیه بر آن همت گمارده اند. محقق اردبیلی نیز ضمن تدریس این کتاب به نوشتن حاشیه و نقد کلمات قوشچی پرداخته است. کتاب «الحاشیة علی الهیات الشرح الجدید للتجرید» را می توان مهمترین اثر کلامی محقق اردبیلی محسوب کرد. او در این کتاب گاهی کلمات قوشچی را مورد نقد قرار می دهد و گاهی به نقد کلام خواجه نصیر می پردازد. لذا از این کتاب هم به تعلیقه تجرید تعبیر شده است و هم به حاشیه بر الهیات شرح جدید.
ساختار کتاب
مولف مطالب کتاب را حول چهار مقصد از مقاصد تجرید (مباحث مربوط به الهیات ) بیان می کند و از او حاشیه ای بر مقصد اول و دوم کتاب تجرید (مباحث امور عامه) در دست نمی باشد. چهار مقصدی که مولف حول آنها بحث می کند عبارتند از:
← محتوای مقصد سوم
← محقق اردبیلی و تلاقی عقل گرائی
...

پیشنهاد کاربران

بپرس