الحدائق الناضره فی احکام العتره الطاهره

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] الحدائق الناضرة فی احکام العترة الطاهرة (کتاب). کتاب الحدائق الناضرة فی احکام العترة الطاهرة نوشته شیخ یوسف بن احمد بن ابراهیم درازی بحرانی (م ۱۱۸۶ ق) در موضوع فقه استدلالی و به زبان عربی می باشد.
مولف در مورد علت نگارش مباحث اصولی در ابتدای کتاب می نویسد: و قد رایت ان ابدا اولا بتمهید جملة من المقدمات التی یتوقف علیها الاستدلال، و یرجع الیها فی تحقیق الحال، لیکون کتابنا هذا کافلا بتحقیق ما یحتاج الیه من اصول و فروع مغنیا عن الافتقار الی غیرهاگر چه مؤلف در این عبارتها توجه به اصول فقه را خاطر نشان کرده است اما معمولا از استدلال به دلایل اصولی خودداری کرده و بیشتر به مباحث روایی پرداخته است.

[ویکی فقه] الحدائق الناضره فی احکام العترة الطاهرة. مؤلّف:شیخ یوسف بحرانی درازی (م ۱۱۸۶ ه.ق)
کتاب حدائق الناضره مجموعه ای فقهی در فرائض و سنن بوده و شامل اکثر فروعات فقهی می باشد. این کتاب در بین فقهاء از جایگاه ویژه ای برخوردار است. و هیچ فقیهی از این کتاب بی نیاز نمی باشد. مؤلّف استدلال های خود را با تحقیقی لطیف و با تمسک به قرآن و احادیث اهل بیت بیان فرموده و در ذیل هر مسئله و حکمی همه احادیث وارده از ائمه ـ علیهم السّلام ـ و آیات مربوطه را آورده اند و در پایان فتوا و نظر خود را با استدلال عمیق و لطیف بیان می فرمایند. حدائق الناضره در باب بندی و ترتیب و استدلال از جمله کتابهای مهم به شمار می آید. فقهای متأخرین در مهارت شیخ در فقه به خصوص در حدائق الناضره در شگفتی مانده و مطالعه این کتاب را همیشه به شاگردان خود سفارش می کنند. در این کتاب که شامل همه ابواب فقه می باشد همه نصوص متعلق به هر مسئله و همه اقوال فقهای قبل از مؤلف کتاب آورده شده است. شروح و تعلیقات حواشی زیاد و مختلفی بر این کتاب نوشته شده است که از جمله آنها : حاشیه خود مؤلف حاشیه سید علی طباطبائی تتمه حدائق الناضره هم در دو جلد به نام تتمه الحدائق الناضره بوسیله شیخ حسن آل عصفور به نگارش در آمده است. وضعیت نشر این کتاب در ۲۵ جلد به زبان عربی از طرف انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سال ۱۳۶۳ ه‍.ش به چاپ رسیده است.

[ویکی نور] الحدائق الناضرة فی أحکام العترة الطاهرة تألیف شیخ یوسف بن احمد بن ابراهیم درازی بحرانی (م 1186 ق)
کتاب از یک مقدمه در اصول فقه و یک دوره فقه استدلالی از کتاب الطهارة تا کتاب وصیت است.
در بین آثار صاحب حدائق این کتاب ارزشمند از جایگاه خاصی برخوردار است و شهرت این کتاب گرانقدر بیش از آن است که در مورد آن مطلبی نوشته شود.
این کتاب اولین مجموعه مدون فقهی در واجبات و سنن است که اکثر فروع فقهی را همراه با ذکر روایات و احادیث اهل بیت علیهم السلام در بردارد.
توان فقهی مؤلف، تسلط بر صناعت فقه، احاطه به فنون احادیث و روایات و آراء و فتاوای فقهی و تسلط بر اجماع ها و موارد شهرت، استدلالهای متقن و محکم و افکار عمیق و آراء محکم همراه با سبک جذاب بیان رسا و شیوا و تکیه اساسی بر روایات این کتاب را در نوع خود کم نظیر ساخته است.

[ویکی شیعه] الحدائق الناضره فی احکام العتره الطاهره (کتاب). اَلْحَدائقُ النّاضِرَة فی اَحْکامِ الْعِترَةِ الطّاهرَة کتابی فقهی به زبان عربی نوشته یوسف بن احمد بحرانی (متوفای ۱۱۸۶ق) است که از کتاب طهارت آغاز و با بحث ظهار پایان می یابد. روش بحرانی در این کتاب اخباری است؛ او در ابتدای هر فصل تمام احادیث مربوط به آن موضوع را می آورد و بعد از آن بحث فقهی را آغاز می کند. حاشیه های متعددی بر این کتاب نوشته شده است. از آن جایی که بحرانی نتوانست کتاب را به پایان برساند؛ حسین بن محمد آل عصفور اقدام به نگارش بخش های باقی مانده کتاب کرده و آن را «عُیونُ الْحَدائق الناظره فی تَتْمیم الحَدائقِ النّاضره» نامیده است.
یوسف بن احمد درازی بحرانی (۱۱۰۷-۱۱۸۶ق) معروف به صاحب حدائق و محدث بحرانی، یکی از علمای شیعه در قرن دوازدهم هجری قمری است. وی آثار زیادی را در علم حدیث و کلام و فقه نگاشته است که الحدائق الناضرة و لؤلؤة البحرین از آن جمله اند. بحرانی نزد حسین بن محمد جعفر ماحوزی و شیخ عبدالله بلادی بحرانی شاگردی کرده است. میرزای قمی، ابوعلی حائری، ملا مهدی نراقی، سید مهدی بحرالعلوم از شاگردان او هستند. بحرانی ریاست اخباریان شهر کربلا را به عهده داشته است. او در ۴ ربیع الاول سال ۱۱۸۶ق در کربلا وفات کرد. یوسف بحرانی پایین پای امام حسین(ع) مدفون است.
بحرانی در مقدمه الحدائق الناضره بیان می کند که هدفش، تالیف کتاب جامعی است که مهم ترین مسائل و فروعات فقهی را در کنار روایات نبوی و احادیث اهلبیت در خود داشته باشد.

[ویکی فقه] الحدائق الناضره فی احکام العترهالطاهره (کتاب). کتاب الحدائق الناضرة فی احکام العترة الطاهرة نوشته شیخ یوسف بن احمد بن ابراهیم درازی بحرانی (م ۱۱۸۶ ق) در موضوع فقه استدلالی و به زبان عربی می باشد.
مولف در مورد علت نگارش مباحث اصولی در ابتدای کتاب می نویسد: و قد رایت ان ابدا اولا بتمهید جملة من المقدمات التی یتوقف علیها الاستدلال، و یرجع الیها فی تحقیق الحال، لیکون کتابنا هذا کافلا بتحقیق ما یحتاج الیه من اصول و فروع مغنیا عن الافتقار الی غیرهاگر چه مؤلف در این عبارتها توجه به اصول فقه را خاطر نشان کرده است اما معمولا از استدلال به دلایل اصولی خودداری کرده و بیشتر به مباحث روایی پرداخته است.
معرفی کتاب
در بین آثار صاحب حدائق این کتاب ارزشمند از جایگاه خاصی برخوردار است و شهرت این کتاب گرانقدر بیش از آن است که در مورد آن مطلبی نوشته شود. این کتاب اولین مجموعه مدون فقهی در واجبات و سنن است که اکثر فروع فقهی را همراه با ذکر روایات و احادیث اهل بیت علیهم السّلام در بردارد. توان فقهی مؤلف، تسلط بر صناعت فقه ، احاطه به فنون احادیث و روایات و آراء و فتاوای فقهی و تسلط بر اجماع ها و موارد شهرت ، استدلالهای متقن و محکم و افکار عمیق و آراء محکم همراه با سبک جذاب بیان رسا و شیوا و تکیه اساسی بر روایات این کتاب را در نوع خود کم نظیر ساخته است. مؤلف علاوه بر اختلافات سایر کتب فقهی تمام روایات مربوط به مسائل فقهی را مطرح نموده و حتی روایاتی که در وسائل الشیعة و کتب اربعة ذکر شده اند در این کتاب دیده می شوند. در بین فتاوای فقهاء و کتب فقهی وی عنایت خاصی به مدارک الاحکام سید محمد عاملی (م ۱۰۰۹ ق) داشته است.نکته سنجی های دقیق و ماهرانه مؤلف در مورد روایات و راویان نمایانگر وسعت اطلاعات و تسلط وی به رموز علم رجال است. وی به اسانید من لا یحضره الفقیه ، کافی کلینی ، تهذیب و استبصار شیخ طوسی را در موارد زیادی به دقت بررسی نموده است.
کتاب لؤلؤة البحرین
۱. مولف در کتاب لؤلؤة البحرین در معرفی کتابش می نویسد: کتابنا هذا بحمد الله سبحانه لم یعمل مثله فی کتب الاصحاب، و لم یسبق الیه سابق فی هذا الباب لاشتماله علی جمیع النصوص المتعلقة بکل مسالة و جمیع الاقوال و جمیع الفروع التی مرتبط بکل مسالة الا ما زاغ عند البصر و حسر عند النظر. ۲. اعتبار و ارزش علمی قسمتهایی از کتاب که در عراق نوشته شده پیش از قسمتهایی است که در ایران نوشته شده است. مؤلف در لؤلؤة البحرین در مورد التزام به استقراء تام احادیث می نویسد: و هذا الالتزام انما حصل فیما صنفته فی هذا المکان و الا فالاول الذی صنف فی العجم و ان کان مستوفیا لتحقیق المسائل و ربطها بالدلائل، الا انه لم یستوف جملة الاخبار تفصیلا و ان اشیر الیها اجمالا و کذلک الاقوالوی کتاب جهاد را مطرح ننموده است و علت آن را در لؤلؤة البحرین اینگونه می نویسد: و اعرضت عن ذکر کتاب الجهاد و ما یتبعه لقلة النفع المتعلق به الآن تبعا لبعض علمائنا الاعیان و ایثارا لصرف الوقت فیما هو احوج و احق لابناء الزمان.
تمایل به اخباری گری
...

پیشنهاد کاربران

بپرس