القول السدید فی شرح التجرید

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] القول السدید فی شرح التجرید، کتابی است کلامی با نگرش فلسفی که توسط محمد بن مهدی حسینی شیرازی شرح شده است. اصل کتاب تجرید الاعتقاد از محقق حکیم خواجه نصیرالدین الطوسی است.
این کتاب به زبان عربی نگاشته شده، آقای حسینی شیرازی در شرح کتاب از کتاب کشف المراد آیت الله علامه حلّی و همچنین شرح الجدید، استفاده نموده است.
این کتاب با اینکه مشی فلسفی دارد؛ امّا از جمله کتب کلامی محسوب می شود، زیرا بسیاری از مسائل کلامی در آن عنوان شده است، همچنین این علم را کلام می نامند، زیرا که اولین مسأله ای که از آن سخن به میان آمده است، متکلم بودن خداوند سبحان است.
علت نوشتن کتاب تجرید الاعتقاد به خاطر درخواستی بوده است که از خواجه نصیرالدین طوسی، در تحریر مسائل کلامی شده است، لذا ایشان در باب اصول الدین چنین کتاب مختصری را نوشتند و نام آن را تجرید نامیدند، زیرا که مجرد از هر گونه حشو و زوائد و مذاهب فاسده است.
التجرید در شش مقصد نوشته شده است، که مقصد اول آن در امور عامّه است که شامل مباحثی؛ چون وجود و عدم، قدوم و حدث، وجود الواجب، اقسام کلی، وحدة و کثرة و... می باشد. مقصد دوم در جواهر و اعراض است، این مقصد از پنج فصل در موجودات المکنة، اجسام فلکیه و عنصریه، جواهر المجرده و اعراض تسعة نگاشته شده است. مقصد ثالث این کتاب در باب صانع تعالی تحت سه فصل، وجود صانع، صفات صانع و افعال صانع تعالی بیان شده است. مقصد چهارم در نبوة است که شامل مباحث بعثت، عصمة، طریق به سوی معرفة النبی، کرامات و نبوت نبیّنا محمد(ص) می باشد. مقصد پنجم، در باب امامة است که بیشتر به اثبات امامت علی بن ابی طالب(ع) پرداخته شده است، از فضائل حضرت سخن به میان آمده و به مذمت خلفای دیگر و علت عدم صلاحیت آنان بر این امر مهم پرداخته است.

[ویکی فقه] القول السدید فی شرح التجرید (کتاب). «القول السدید فی شرح التجرید»، کتابی است کلامی با نگرش فلسفی که توسط محمد بن المهدی الحسینی الشیرازی شرح شده است. اصل کتاب تجرید الاعتقاد از محقق حکیم خواجه نصیر الدین الطوسی است.
این کتاب به زبان عربی نگاشته شده، آقای الحسینی شیرازی در شرح کتاب از کتاب کشف المراد آیت الله علامه حلی و همچنین شرح الجدید، استفاده نموده است. این کتاب با اینکه مشی فلسفی دارد اما از جمله کتب کلامی محسوب می شود زیرا بسیاری از مسائل کلامی در آن عنوان شده است، همچنین این علم را کلام می نامند زیرا که اولین مساله ایکه از آن سخن به میان آمده است متکلم بودن خداوند سبحان است.
انگیزه تالیف
علت نوشتن کتاب تجرید الاعتقاد بخاطر درخواستی بوده است که از خواجه نصیر الدین طوسی در تحریر مسائل کلامی شده است لذا ایشان در باب اصول الدین چنین کتاب مختصری را نوشتند و نام آنرا تجرید نامیدند زیرا که مجرد از هرگونه حشو و زوائد و مذاهب فاسده است.
ساختار و گزارش محتوا
التجرید در شش مقصد نوشته شده است، که مقصد اول آن در امور عامه است که شامل مباحثی چون وجود و عدم، قدوم و حدث، وجود الواجب، اقسام کلی، وحدة و کثرة و... می باشد. مقصد دوم در جواهر و اعراض است، این مقصد از پنج فصل در موجودات المکنة، اجسام فلکیه و عنصریه، جواهر المجرده و اعراض تسعة نگاشته شده است. مقصد ثالث این کتاب در باب صانع تعالی تحت سه فصل، وجود صانع، صفات صانع و افعال صانع تعالی بیان شده. مقصد چهارم در نبوة است که شامل مباحث بعثت، عصمة، طریق به سوی معرفة النبی، کرامات و نبوت نبینا محمد صلی الله علیه و آله وسلّم می باشد مقصد پنجم در باب امامة است که بیشتر به اثبات امامت علی بن ابیطالب علیه السلام پرداخته شده است، از فضائل حضرت سخن به میان آمده و به مذمت خلفای دیگر و علت عدم صلاحیت آنان بر این امر مهم پرداخته است.
← محتوای مقصد ششم
...

پیشنهاد کاربران

بپرس