المختصر النافع فی فقه الامامیه

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] المختصر النافع فی فقه الإمامیة تألیف ابوالقاسم نجم الدین جعفر بن حسن هذلی حلّی معروف به محقق حلی، محقق اوّل (676 - 602 ق).
نام دیگر کتاب مختصر النافع است.(الذریعة ج 20 ص 213 و ج 23 ص292)
کتاب مختصر النافع که خلاصۀ کتاب شرایع الإسلام می باشد یکی از باارزش ترین کتاب های فقهی محقق حلی (قده) می باشد که همچون کتاب شرایع الإسلام او، کتاب جاودانه ای است که در طول تاریخ فقه شیعه مورد توجه فقهای عظام و علمای گرانقدر واقع شده است.
این کتاب خلاصه ای از یک دوره فقه شیعه می باشد که حاصل نظریات فقهی مؤلف در کتاب آورده شده و به صورت فقه استدلالی نوشته شده است.
از زمان نگارش این کتاب، حواشی و شروح معتبر و باارزش همچون ریاض المسائل، کشف الرموز، غایة المرام، مهذب البارع و نظائر آن بر آن نوشته شده است و حتی خود مؤلف کتاب ارزشمند المعتبر فی شرح المختصر را در شرح این کتاب تألیف نموده است.

[ویکی فقه] المختصر النافع فی فقه الامامیه (کتاب). ابو القاسم نجم الدین جعفر بن حسن هذلی حلی معروف به محقق حلی، محقق اول (۶۷۶- ۶۰۲ ق) مؤلف کتاب النافع فی مختصر الشرایع، می باشد.
کتاب مختصر النافع که خلاصه کتاب شرایع الاسلام می باشد یکی از باارزش ترین کتاب های فقهی محقق حلی (قده) می باشد که همچون کتاب شرایع الاسلام او، کتاب جاودانه ای است که در طول تاریخ فقه شیعه مورد توجه فقهای عظام و علمای گرانقدر واقع شده است. این کتاب خلاصه ای از یک دوره فقه شیعه می باشد که حاصل نظریات فقهی مؤلف در کتاب آورده شده و به صورت فقه استدلالی نوشته شده است. از زمان نگارش این کتاب، حواشی و شروح معتبر و باارزش همچون ریاض المسائل، کشف الرموز، غایة المرام، مهذب البارع و نظائر آن بر آن نوشته شده است و حتی خود مؤلف کتاب ارزشمند المعتبر فی شرح المختصر را در شرح این کتاب تالیف نموده است.
تالیف و انتشار
از تاریخ دقیق تالیف کتاب اطلاع دقیقی در دست نیست اما با توجه به این که کتاب المعتبر فی شرح المختصر قبل از کشف الرموز نوشته شده است و تاریخ نگارش کشف الرموز ۶۷۲ ق می باشد بنابراین کتاب مختصر النافع قبل از سال ۶۷۱ نوشته شده است. تاریخ انتشار کتاب موجود سال ۱۳۱۸ ق و ناشر آن مؤسسه مطبوعات دینی در قم می باشد.
تقسیم بندی مطالب
در کتاب مختصر النافع نیز همانند شرایع الاسلام مطالب کتاب به چهار قسمت عبادات، عقود، ایقاعات و احکام تقسیم بندی شده است اما بر خلاف آن، کتاب به این تقسیم بندی تصریح نشده است.
← قسمت عبادات
...

پیشنهاد کاربران

بپرس