امین احسن اصلاحی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اصلاحی، امین احسن، اصلاحی، امین احسن، عالم و مفسّر پاکستانی در دورۀ معاصرمی باشد.
وی در ۱۹۰۴ در روستای بَمهور شهر اعظم گره در هندوستان ، در خانواده ای متدین متولد شد. پدرش، محمّد مرتضی، از خرده زمین داران منطقه بود و معاش خانواده با کشاورزی بر روی همان زمین تأمین می شد. امین احسن تحصیلات ابتدایی اش را در زادگاهش به پایان رساند. در ۱۹۱۴ در سرای میر، از توابع اعظم گره، در مدرسۀ اصلاح به تحصیل ادامه داد و زبان عربی و فارسی ، قرآن و تفسیر ، حدیث ، فقه ، فلسفه و منطق را فراگرفت و در۱۳۰۱ش/ ۱۹۲۲ از آن جا فارغ التحصیل شد و به همین مناسبت، شهرت اصلاحی را برای خود برگزید. او بیش از همه، از دو تن از استادان آنجا، حمید الدین فراهی و عبدالرحمان نِگرامی، تأثیر پذیرفت. اصلاحی سه سال به روزنامه نگاری پرداخت تا این که در سال۱۳۰۴ ش/ ۱۹۲۵، به دعوت فراهی، به تدریس در مدرسۀ اصلاح و تحصیل تفسیر قرآن، فقه، فلسفه و سیاست نزد فراهی مشغول شد و تا زمان درگذشتش ملازم استاد بود. سپس نزد عبدالرحمان مبارکپوری حدیث آموخت و اجازه گرفت. در۱۳۱۵ش/ ۱۹۳۶ «دایرۀ حمیدیه» را تأسیس و مجله ای به نام اصلاح (۱۳۱۵-۱۳۱۸ش/۱۹۳۶-۱۹۳۹) منتشر کرد که به نشر و ترجمۀ اندیشه ها و آثار فراهی اختصاص داشت.
حیات سیاسی
با تشکیل حزب جماعت اسلامی به رهبری ابوالأعلی مودودی در۱۳۲۰ش/ ۱۹۴۱، اصلاحی به عضویت مجلس شورا تعیین شد. چون دفتر مرکزی حزب در دارالاسلام (از توابع پتهان کوت در پنجاب شرقی) قرار داشت، در۱۳۲۲ش/ ۱۹۴۳ اصلاحی، به درخواست مودودی، مدرسۀ اصلاح را رها کرد و از سرای میر به دارالاسلام رفت. وی قائم مقام جماعت اسلامی بود و در توسعۀ نظری و فکری در حزب نقش ویژه ای داشت. پس از تأسیس دولت مستقل پاکستان در۱۳۲۶ش/ ۱۹۴۷، وی نیز به همراه دیگر اعضای جماعت اسلامی از دارالاسلام به لاهور نقل مکان کرد. در۱۳۳۰ش/ ۱۹۵۱ به عنوان نامزد حزب جماعت اسلامی در انتخابات شرکت کرد، ولی حزب او شکست خورد. اصلاحی در ۱۳۳۲ش/ ۱۹۵۳ در قیام برضد قادیانیه نقش داشت و به اتهام برهم زدن نظم عمومی، محاکمه و به یک سال و نیم حبس محکوم شد. در۱۳۳۵ش/ ۱۹۵۶ رئیس جمهوری وقت، سکندر میرزا، او را به عضویت «هیئت قانون اسلامی» در آورد. این هئیت موظف بود که برای اسلامی شدن قانون اساسی مصوب، پیشنهادهایی بدهد، اما با کودتای ژنرال محمد ایوب منحل شد. اصلاحی با این تجربۀ ناموفق، دیگر هیچ منصب حکومتی را نپذیرفت. در۱۳۳۷ش/ ۱۹۵۸، در پی اختلافاتش با مودودی دربارۀ رسالت حزب، از حزب کناره گرفت. اصلاحی معتقد بود که فعالیت اصلی حزب باید در جهت اصلاح جامعه باشد، اما مودودی قائل به فعالیت سیاسی حزب بود.
فعالیت علمی
از آن پس، اصلاحی تمام وقت خود را صرف کارهای علمی و فکری کرد و به نوشتن تفسیر قرآن و تدریس پرداخت. مقالات وی نخست در مجلۀ منبر و از۱۳۳۸ش/ ۱۹۵۹ در مجلۀ میثاق، که خود تأسیس کرده بود، منتشر می شد. در۱۳۴۰ش/ ۱۹۶۱ در «حلقۀ تدبّر قرآن»، متشکل از گروهی از دانشجویان، به تدریس نحو و ادبیات عربی و قرآن و حدیث پرداخت. اصلاحی همواره از همکاری با حکومت پرهیز داشت و حتی دوبار، به سبب نقد سیاستهای حکومت، به زندان افتاد. با این حال، گاهی شخصیتهای سیاسی از مواضع فکری و دینی او به نفع خود بهره برداری می کردند. برای نمونه، در انتخابات سال۱۳۴۴ش/ ۱۹۶۵ فاطمه جناح از سوی برخی گروههای سیاسی، از جمله جماعت اسلامی، نامزد ریاست جمهوری شد. اصلاحی که مخالف ریاست زنان بود، در رد موضع جماعت اسلامی، در مجلۀ میثاق مقالاتی منتشر کرد. ژنرال محمد ایوب از دیدگاه اصلاحی بر ضد نامزد رقیب سود جست و مقالات او را در سراسر کشور توزیع کرد. پس از پیروزی ایوب خان در انتخابات، او برای سپاسگزاری منصبی حکومتی را به اصلاحی پیشنهاد کرد ولی اصلاحی هرگونه همکاری با حکومت را رد نمود و تصریح کرد که این مقالات را نه در تأیید ایوب خان، که صرفاً به عنوان انجام دادن وظیفۀ دینی نوشته است. اصلاحی از پذیرفتن جوایز، کمکهای مالی، مناصب حکومتی و حتی شرکت در برنامه های تلویزیونی– که رئیس جمهوریهای بعدی، ذوالفقارعلی بوتو و ضیاءالحق، به او پیشنهاد دادند– خودداری می کرد.
توقف تدریس
...

پیشنهاد کاربران

بپرس