انتقام از جادوگران

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] انتقام از جادوگران (قرآن). کلمه تنقم از ماده نقم در اینجا به معنای کراهت و خشم است، در سوره اعراف آمده است که به دلیل ایمان آوردن ساحران به خدای موسی علیه السلام فرعون بر ایشان خشم گرفت.
ایمان جادوگران به آیات الهی یگانه انگیزه فرعون بر انتقام و شکنجه آنان بود:«والقی السحرة سـجدین• وما تنقم منآ الا ان ءامنا بـایـت ربنا لما جآءتنا...» و ساحران (همگی) به سجده افتادند• تنها ایراد تو، به ما این است که ما به آیات پروردگار خویش - هنگامی که برای ما آمد - ایمان آورده ایم... .
القاء ساحران
نفرمود: ساحران خود را به سجده انداختند، بلکه فرمود: ساحران به سجده افتاده شدند تا کمال تأثیر معجزه موسی و خیره شدن ساحران را برساند، تو گوئی فرموده است : وقتی عظمت معجزه را دیدند آنقدر دهشت کردند که بی اختیار به سجده در آمدند، بطوری که نفهمیدند چه کسی آنان را به حالت سجده در آورد، لذا خود را ناگزیر از ایمان به رب العالمین دیدند.
نقش بر آب شدن برنامه فرعون
و این چیزی بود که به هیچوجه برای فرعون و دستگاه او قابل پیش بینی نبود، یعنی عده ای که چشم امید برای کوبیدن موسی علیه السلام به آنها دوخته شده بود در صف اول مؤمنان قرار گرفتند و پیش روی عموم مردم برای خدا به خاک افتادند، و اعلام تسلیم مطلق و بیقید و شرط در برابر دعوت موسی علیه السلام کردند.البته این موضوع که انسانهائی اینچنین منقلب گردند نباید جای تعجب باشد، زیرا نور ایمان و توحید در همه دلها وجود دارد، ممکن است پرده ها و حجابهای اجتماعی، زمانی کوتاه یا طولانی، آنرا بپوشاند، اما گهگاه که طوفانها میوزد، و حجابها کنار میرود، فروغ خود را چنان آشکار میسازد که چشمها را خیره می کند.به خصوص اینکه ساحران اساتید کهنه کاری بودند که از همه کس به فوت و فن سحر واردتر بودند، آنها به خوبی میتوانستند میان معجزه و سحر فرق بگذارند، چیزی که برای دیگران تشخیصش شاید احتیاج به دقت و مطالعه داشت برای آنها از آفتاب روشنتر بود، آنها با توجه به فنون سحر که سالها آموخته بودند، دریافتند که کار موسی علیه السّلام هیچگونه شباهتی با سحر ندارد، از نیروی انسانی سرچشمه نگرفته بلکه زائیده یک قدرت ما فوق طبیعی و مافوق بشری است، و با توجه به این واقعیت جای تعجب نیست که با آن صراحت و سرعت و بدون واهمه از آینده کار، ایمان خود را اظهار دارند.جمله «القی السحرة» که با فعل مجهول ذکر شده شاهد گویائی برای استقبال فوق العاده و تسلیم مطلق ساحران در برابر موسی علیه السّلام است، یعنی آنچنان جاذبه معجزه موسی علیه السّلام در قلب و فکر آنها اثر گذاشت که گوئی همه را بی اختیار به زمین افکند و به اقرار و اعتراف واداشت.
پاسخ ساحران به فرعون
...

پیشنهاد کاربران

بپرس