بدائع الافکار

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بدائع الأفکار (رشتی). بدایع الافکار، تالیف میرزا حبیب الله رشتی است. میرزای رشتی که در اصول فقه شهرت فروانی دارد، نوشته های اصولی گرانسنگی را از خود بجای گذاشته که مهم ترین آنها، همین اثر حاضر است. این کتاب بسیار عمیق و پر از تحقیقات ژرف اصولی است.
متاسفانه این کتاب مشتمل بر یک دوره کامل در اصول فقه نیست و تنها پاره ای از مباحث اصولی در آن مطرح شده است.

[ویکی فقه] بدائع الافکار (رشتی). بدایع الافکار، تالیف میرزا حبیب الله رشتی است. میرزای رشتی که در اصول فقه شهرت فروانی دارد، نوشته های اصولی گرانسنگی را از خود بجای گذاشته که مهم ترین آنها، همین اثر حاضر است. این کتاب بسیار عمیق و پر از تحقیقات ژرف اصولی است.
متاسفانه این کتاب مشتمل بر یک دوره کامل در اصول فقه نیست و تنها پاره ای از مباحث اصولی در آن مطرح شده است.
گزارش محتوا
فهرست مباحث این کتاب به شرح زیر است: مقدمات در تعریف موضوع، غرض و فایده علم اصول ، مبادی احکامیه، بحث وضع و اقسام و احوال آن، بحث حقیقت و مجاز ، اشتراک، نقل و... حقیقت شرعیه ، صحیح و اعم ، مشتق و احکام آن، استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد، اوامر ، مقدمه واجب، ضد ، تعادل و تراجیح .
برخی نظریات ایشان
در این جا مناسب است به برخی از نظریات ایشان اشاره کنیم:
← نظریه اول
...

[ویکی نور] بدائع الافکار (رشتی). بدایع الافکار، تالیف میرزاحبیب الله رشتی است.
میرزای رشتی که در اصول فقه شهرت فروانی دارد، نوشته های اصولی گرانسنگی را از خود بجای گذاشته که مهمّ ترین آنها، همین اثر حاضر است. این کتاب بسیار عمیق و پر از تحقیقات ژرف اصولی است.
متأسفانه این کتاب؛ مشتمل بر یک دوره کامل در اصول فقه نیست و تنها پاره ای از مباحث اصولی در آن مطرح شده است.
فهرست مباحث این کتاب به شرح زیر است: مقدّمات در تعریف موضوع، غرض و فایده علم اصول، مبادی احکامیه، بحث وضع و اقسام و احوال آن، بحث حقیقت و مجاز، اشتراک، نقل و ... حقیقت شرعیه، صحیح و اعم، مشتق و احکام آن، استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد، اوامر، مقدّمه واجب، ضدّ، تعادل و تراجیح. در این جا مناسب است به برخی از نظریات ایشان اشاره کنیم: 1- ایشان در بحث اقسام وضع، صورت چهارم؛ یعنی وضع خاص و موضوعٌ له عام را عقلاً ممکن می داند و مراد از این قسم آنست که واضع در هنگام وضع معنای خاصّ را که فرض صدقش به کثیرین ممتنع است، اراده کند؛ امّا در عین حال لفظ را به ازای معنای کلّی وضع کند. این دیدگاه مولف برخلاف نظریه مشهور و مقبول نزد اصولیان است، زیرا مشهور اصولیان معتقدند که چون خاص نمی تواند نمایانگر و عنوان برای عام شود، لذا این قسم ممتنع است. 2- به نظر محقق رشتی اصول لفظیه ای که برای کشف مراد شارع مورد استفاده قرار می گیرند، همگی به اصل «حجیّت ظواهر الفاظ» در فهم اهل لسان بازمی گردد. 3- دیدگاه مولّف در مورد این که آیا احکام مجعول شرعی منحصر در احکام تکلیفی پنج گانه است یا شامل احکام وضعی نیز می شود، این است که اگر حکم را به معنای «خطاب شرعی» بگیریم، آن گاه حق این است که حکم شامل هر دو صورت تکلیفی و وضعی می شود. در این صورت حکم وضعی یک حکم مجعول شرعی در قبال حکم تکلیفی خواهد بود که مستقل است؛ امّا اگر حکم را عبارت از «مدلول خطاب» بدانیم در این صورت حق این است که مدالیل خطاب های شرعی منحصر در احکام پنج گانه تکلیفی اند و احکام وضعی داخل در آنها نیستند. میرزای رشتی در نهایت صورت نخست را می پذیرد.
2- درآمدی به تاریخ علم اصول، مهدی علیپور.

پیشنهاد کاربران

بپرس