بقره

/baqare/

لغت نامه دهخدا

( بقرة ) بقرة. [ ب َ ق َ رَ ] ( ع اِ ) گاو، نر باشد یا ماده. ج ، بَقَر، بقرات ، بُقُر،بُقران ، بُقّار، اُبقور، بواقر. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). ماده گاو. ( ترجمان جرجانی ترتیب عادل بن علی ). ماده گاو. ج ، بقرات. ( مهذب الاسماء ). گاو نر یا ماده ، و تاء برای وحدت است نه برای تأنیث. ج ، بقر، بقرات ، بقره ، بقار، ابقور، بواقر. ( آنندراج ) ( از غیاث اللغات ). || نام پرنده ای ابلق و یا خاکسترگون و یا سپید. ج ، بَقَر. ( ناظم الاطباء ). طایری است ابلق یا خاکسترگون یا سپید. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ).
- بقره بنی اسرائیل ؛ بقره و گاوی که خداوند بوسیله موسی ( ع ) بنی اسرائیل را فرمان به ذبح آن دادکفاره گناهان را. و آن قوم با سوءالات بیجای خود و خواستن نشانیهای دقیق گاو، آنرا منحصر به یک گاو کردند و بدین وسیله خود را بزحمت افکندند. رجوع به قرآن ( 66/2 به بعد ) شود.
|| کنایه است از نفس هنگامی که برای ریاضت مستعد گردد و صلاحیت ریشه کن کردن هوا و هوسی که حیات آن است در آن پدید آید چنانکه پیش از این حالت نفس را کبش خوانند و پس از اتخاذ سلوک بدنه گویند. ( از کشاف اصطلاحات الفنون ).

بقرة. [ ب َ ق َ رَ ] ( اِخ ) نام سوره دویم از قرآن کریم و آن دویست و هشتاد و شش آیت است ، پس از فاتحه و پیش از آل عمران.

فرهنگ فارسی

گاو، یک گاوونام یکی ازسوره های قر آن
نام سور. دویم از قر آن کریم و آن دویست و هشتاد و شش آیت است پس از فاتحه و پیش از آل عمران .

فرهنگ عمید

دومین و بلندترین سورۀ قرآن کریم، مدنی، دارای ۲۸۶ آیه، سنام القرآن، فسطاط القرآن.

دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی بَقَرَةٌ: گاو ماده
ریشه کلمه:
بقر (۹ بار)

پیشنهاد کاربران

🕋 ترتیب سوره های قرآن کریم:
1 ) سوره فاتحه ( حمد )
2 ) بقره
3 ) آل عمران
4 ) نساء
5 ) مائده
6 ) انعام
7 ) اعراف
8 ) انفال
9 ) توبه ( برائت )
10 ) یونس
11 ) هود
12 ) یوسف
...
[مشاهده متن کامل]

13 ) رعد
14 ) ابراهیم
15 ) حِجر
16 ) نحل
17 ) اِسراء ( بنی اسرائیل )
18 ) کهف
19 ) مریم
20 ) طه
21 ) انبیاء
22 ) حج
23 ) مؤمنون
24 ) نور
25 ) فرقان
26 ) شعراء
27 ) نمل
28 ) قصص
29 ) عنکبوت
30 ) روم
31 ) لقمان
32 ) سجدة
33 ) احزاب
34 ) سبأ
35 ) فاطر
36 ) یس
37 ) صافات
38 ) ص
39 ) زمر
40 ) غافر
41 ) فصّلت
42 ) شوری
43 ) زخرف
44 ) دخان
45 ) جاثیه
46 ) احقاف
47 ) محمد
48 ) فتح
49 ) حجرات
50 ) ق
51 ) ذاریات
52 ) طور
53 ) نجم
54 ) قمر
55 ) الرحمن
56 ) واقعه
57 ) حدید
58 ) مجادله
59 ) حشر
60 ) ممتحنه
61 ) صف
62 ) جمعه
63 ) منافقون
64 ) تغابن
65 ) طلاق
66 ) تحریم
67 ) مُلک
68 ) قلم
69 ) حاقه
70 ) معارج
71 ) نوح
72 ) جن
73 ) مزّمّل
74 ) مدثر
75 ) قیامه
76 ) انسان
77 ) مرسلات
78 ) نبأ
79 ) نازعات
80 ) عبس
81 ) تکویر
82 ) انفطار
83 ) مطففین
84 ) انشقاق
85 ) بروج
86 ) طارق
87 ) اعلی
88 ) غاشیه
89 ) فجر
90 ) بلد
91 ) شمس
92 ) لیل
93 ) ضحی
94 ) شرح
95 ) تین
96 ) علق
97 ) قدر
98 ) بینه
99 ) زلزله ( زلزال )
100 ) عادیات
101 ) قارعه
102 ) تکاثر
103 ) عصر
104 ) همزه
105 ) فیل
106 ) قریش
107 ) ماعون
108 ) کوثر
109 ) کافرون
110 ) نصر
111 ) مسد
112 ) اخلاص ( توحید )
113 ) فلق
114 ) ناس

بقور در جهانگشای جوینی یهنی حضرت حوا و فرمانده سپاهیان حضرت مهدی ع
بَقَره
نام خدای باستان " بَغ " در روزگار چَندتاپَرَستی که نمود ها و جِلوه ها یَش نام های پدیده های مادّی بوده است .
نام گاو در اَسل گایو ، گَیو = geo در لاتینی = زمین ، زندگی ست و سِپَستَر بر روی جانوری به نام گاو یا وَرزا که در آن روزگار یکی از مهندترین نیازها برای ادامه زندگی بوده نهاده شده است.
...
[مشاهده متن کامل]

اکنون هم برای خداوند نام های گوناگون با زاب ها یا صفات بی شمار در نگر می گیریم که بیشتر مینَوی ( معنوی ) هستند تا گیتَوی.
برای دریافت و دَرک این نام گزاری های باستانی باید در زِهن سِپاری ( سَفَری ) به گُزشته کرد و به سورِشِ نگاره ای ( تصویری ) آن نام گزاری ها را فَهمید یا به آن ها پِی بُرد.

آفرین بر ما که اسم طوره ی خدا رو گاو می گوییم واقا متاسفم
سورهٔ بقره، ( به معنای سورهٔ گاو ماده ) [۱] دومین و بزرگ ترین سوره کتاب قرآن است و ۲۸۶ آیه دارد. بیشتر آیات این سوره در مدینه و پس از هجرت نازل شده است. [۲]
محتویات [نمایش]
علت نام گذاری [ویرایش]
...
[مشاهده متن کامل]

بقره به معنی گاو ماده است. دلیل نام گذاری این سوره به این نام، این است که در آیات ۶۷ تا ۷۳ این سوره داستان فرمان خدا به بنی اسرائیل مبنی بر کشتن و ذبح کردن گاو، بیان شده است. [۳]
نامهای دیگر سوره [ویرایش]
قسطاط القرآن، سنام القرآن، با سوره آل عمران تواما.
محتویات سوره [ویرایش]
این سوره از نظر اصول اعتقادی اسلام و بسیاری از مسائل عملی ( عبادی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ) جامعیت دارد. [۴] در این سوره:
بحث هائی پیرامون توحید و شناسائی خدا مخصوصا از طریق مطالعه اسرار آفرینش آمده است.
بحث هائی در زمینه معاد و زندگی پس از مرگ، مخصوصا مثال های حسی آن مانند داستان ابراهیم و زنده شدن مرغ ها و داستان عزیر.
بحث هائی در زمینه اعجاز قرآن و اهمیت این کتاب آسمانی.
بحث هائی پیرامون داستان آدم و حوا و توبهٔ آن ها
بحث هائی پیرامون رزم و ماهیت نبرد در اسلام
بحث هائی بسیار مفصل درباره یهود و منافقان و موضع گیری های خاص آنها در برابر اسلام و قرآن.
بحث هائی در زمینه تاریخ پیامبران بزرگ مخصوصا ابراهیم و موسی.
بحث هائی در زمینه احکام مختلف اسلامی از جمله : نماز، روزه، حج، تغییر قبله، ازدواج و طلاق، احکام تجارت، احکام ربا، بحث هایی در زمینه انفاق در راه خدا، مسائل قصاص، تحریم قمار و شراب و قسمتی از گوشت های حرام و احکام وصیت و مانند آن.
همچنین آیات آیه الکرسی در این سوره قرار دارد.
حواشی سوره [ویرایش]
منقول است هنگام بازخوانی این سوره فرشته ها به قدری پایین می آیند که باعث وحشت اسب می شوند. [۵]
جستارهای وابسته [ویرایش]
قرآن
سوره های قرآن
سوره های مدنی
داستان بقره
منابع [ویرایش]
↑ http://daneshnameh. roshd. ir/mavara/mavara - index. php?page=سوره+بقره&SSOReturnPage=Check&Rand=0
↑ قرآن ( نسخه تقریری حاج شیخ عباس مصباح زاده ) - سازمان انتشارات جاویدان علمی ( چاپ افست ) - پنجم خرداد ماه ۱۳۳۷ خورشیدی. صفحه ۵.
↑ تفسیر نمونه، جلد اول، صفحه ۵۹
↑ title html
↑ صحیح بخاری ۶ - ۵۳۶
پیوند به بیرون [ویرایش]
متن سوره
پایگاه تخصصی قرآن کریم
متن سوره به همراه ترجمه
یک تفسیر از سوره بقره
[نمایش]
ن • ب • و
قرآن
رده های صفحه: سوره های قرآنسوره های مدنی قرآن
قس عربی
سورة البقرة هی أطول سور القرآن الکریم.
وقیل : هی أول سورة نزلت فی المدینة، إلا قوله تعالى: ﴿وَاتَّقُواْ یَوْمًا تُرْجَعُونَ فِیهِ إِلَى اللّهِ ثُمَّ تُوَفَّى کُلُّ نَفْسٍ مَّا کَسَبَتْ وَهُمْ لاَ یُظْلَمُونَ﴾« 2‏:281» فإنها آخر آیة نزلت من السماء، ونزلت یوم النحر فی حجة الوداع بمنى ؛ وآیات الربا أیضا من أواخر ما نزل من القرآن. وهذه السورة فضلها عظیم وثوابها جسیم.
ویقال لها : فسطاط القرآن ؛ قاله خالد بن معدان. وذلک لعظمها وبهائها، وکثرة أحکامها ومواعظها. وتعلمها عمر بن الخطاب بفقهها وما تحتوی علیه فی اثنتی عشرة سنة، وابنه عبد الله بن عمر فی ثمانی سنین کما تقدم.
وتحوی السورة على آیة الکرسی التی تحتل الرقم 255، وهی آیة یحفظها العدید من المسلمین ویعدون أن لها شأنا عظیما. عن أَبى هریرة قال: "وکلنی رسول الله بحفظ زکاة رمضان فأَتانی آت فجعل یحثو من الطعامِ فأَخذته فقلت لأَرفعنک إِلى رسول الله فقص الحدیث فقال إِذا أَویت إِلى فراشک فاقرأ آیة الکرسیِ لن یزال معک من الله حافظ ولا یقربک شیطان حتى تصبِح وقال النبِی صدقک وهو کذوب ذاک شیطان".
محتویات [اعرض]
[عدل]التسمیة
وسمیت سورة البقرة بهذا الاسم لأنها تحتوی على قصة البقرة وبنى إسرائیل فی عهد نبى الله موسى فی الآیات من 67 إلى الآیة 73.
السورة اشتملت على ألف أمر وألف نهی وألف حکم وألف خبر.
عدد الآیات ( 286 ) آیة فی المصحف المکتوب والمطبوع والمضبوط ( مجمع خادم الحرمین الشریفین الملک فهد لطباعة المصحف الشربف ) على ما یوافق روایة حفص بن سلیمان بن المغیرة الأسدى الکوفى.
عدد الآیات ( 285 ) آیة فی المصحف المکتوب والمطبوع والمضبوط ( مجمع خادم الحرمین الشریفین الملک فهد لطباعة المصحف الشربف ) على ما یوافق روایة أبى سعید عثمان بن سعید المصری الملقب بورش.
وجاءت تلک الفروق من أن قراءة "حفص" رقمت حروف فواتح الصور برقم الآیة ( 1 ) مثال ( ألم ) فی البقرة و ( ألمص ) فی سورة الأعراف وغیرها من تلک الحروف فی بدایات الآیات، أما قراءة "ورش" فلم ترقم تلک الحروف کآیة مستقلة وأدمجتها فی الآیة التی تلیها.
[عدل]فضل سورة البقرة
روی عن النواس بن سمعان فی صحیح مسلم رقم 1912 :
قال: سمعت رسول الله یقول: «یُؤْتَى بِالْقُرْآنِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَأَهْلِهِ الَّذِینَ کَانُوا یَعْمَلُونَ بِهِ تَقْدُمُهُ سُورَةُ الْبَقَرَةِ وَآلُ عِمْرَانَ». وَضَرَبَ لَهُمَا رَسُولُ اللَّهِ - - ثَلاَثَةَ أَمْثَالٍ مَا نَسِیتُهُنَّ بَعْدُ قَالَ «کَأَنَّهُمَا غَمَامَتَانِ أَوْ ظُلَّتَانِ سَوْدَأوَانِ بَیْنَهُمَا شَرْقٌ أَوْ کَأَنَّهُمَا حِزْقَانِ مِنْ طَیْرٍ صَوَافَّ تُحَاجَّانِ عَنْ صَاحِبِهِمَا»
عن أَبی مسعود الاَنصارِیِ قال: قال النبِی : "الآیتان من آخرِ سورة البقرة من قرأَ بهِما فی لیلة کفتاه".
عن ابی هریرة - - أن رسول الله - صلى الله علیه و سلم - قال : « لا تجعلوا بیوتکم قبورا فإن البیت الذی تقرأ فیه سورة البقرة لا یدخله الشیطان ». رواه مسلم و الترمذی و النسائی و قال الترمذی: حسن صحیح.
وعن سهل بن سعد—أن رسول الله - صلى الله علیه و سلم - قال : « إنَ لکل شیء سناما , و إن سنام القرآن البقرة , و إن من قرأها فی بیته لیلة لم یدخله الشیطان ثلاث لیال ». ( رواه الطبرانی وابن . . .

بپرس