بنی هاشم

/banihASem/

لغت نامه دهخدا

بنی هاشم. [ ب َ ش ِ ]( اِخ ) پسران هاشم. یکی از طوایف عرب از فرزندان هاشم بن عبدمناف از قبیله قریش بود که در دوره قبل از ظهور اسلام در میان تازیان به نجابت و شرافت شهرت داشت. افراد این طایفه غالباً پرده داری ( سدانت ) خانه کعبه را که آن زمان بتخانه بزرگ اعراب بود، در دست داشتند. محمدبن عبداﷲ ( ص ) و علی بن ابیطالب از این طایفه اند. ( فرهنگ فارسی معین ). نسبت است بسوی هاشم بن عبدمناف جد نبی ( ص ). تمام طایفه علوی و عباسی از اولادهاشم بن عبدمناف هستند. رجوع به لباب الالباب و هاشمی و عبدالمطلب بن هاشم عبدمناف و هاشم بن عبدمناف شود.

فرهنگ فارسی

یکی از طوایف عرب از فرزندان هاشم بن عبد مناف از قبیله قریش بود که در دوره قبل از ظهور اسلام در میان تازیان به نجابت و شرافت شهرت داشت . افراد این طایفه غالبا پرده داری خانه کعبه را که آن زمان بتخانه بزرگ اعراب بود در دست داشتند . محمد بن عبدالله ص و علی بن ابی طالب ع ازین طایفه اند .

فرهنگ عمید

فرزندان هاشم بن عبدمناف که از اشراف قریش و پدر عبدالمطلب نیای حضرت رسول بوده.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بنی هاشم، تیره ای از قبیله قریش منسوب به هاشم بن عبدمناف بن قُصَیّ بن کِلاب، نیای دوم پیامبر اکرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) هستند.
هاشمی یا بنی هاشم بنابر مشهور، به افرادی گفته می شود که از طریق پدر به هاشم بن عبد مناف منتسب هستند.
قُصَیّ بن کِلاب
قصیّ از نوادگان اسماعیل بن ابراهیم (علیه السّلام) بود و حدود یک قرن پیش از ولادت پیامبر، بزرگ قریش شد.پس از او فرزندانش عبدالدّار و عبدمناف و سپس هاشم فرزند عبدمناف به این مقام رسیدند.
جای گاه هاشم در قریش
هاشم از پدر دو منصب سقایت و رفادت (میزبانی حاجیان) را به ارث برد. به دنبال فتوّت و ایثار هاشم در هنگام بروز قحطی در میان قریش و نیز اقدامات کارآمد او در گسترش محدوده تجارت قریش از مکه تا شام، وی مکانت و احترامی ویژه در میان مردم مکه یافت.
امیّة بن عبدشمس
...

[ویکی شیعه] بنی هاشم، از تیره های مشهور قبیله قُرَیش پیش و پس از اسلام در مکه که به هاشم (عمرو) بن عبدمناف بن قصَیّ بن کِلاب منسوب است و پیامبر (ص) از همین تیره بوده است. بنی هاشم در هنگام ظهور اسلام، در زمان زعامت ابوطالب، از پیامبر اکرم(ص) پشتیبانی کردند و در زمان ائمه نیز در موارد بسیاری حامی آنان بودند.
خاندان بنی عباس، از خاندان های مهم بنی هاشم، چندین قرن بر ممالک اسلامی حکمرانی کردند. علاوه بر این، در مناطق مختلف جهان اسلام و در دوره های گوناگون تاریخی، خاندان های دیگری از بنی هاشم حاکم بوده اند. شرفای مکه و مدینه که قرن ها بر این دو شهر حکومت و سیادت داشتند، از بنی هاشم بودند.
در فقه شیعه، سادات کسانی هستند که نسل شان به هاشم می رسد. هاشمیان به علت آنکه پیامبر(ص) از آنان بوده، مورد احترام مسلمانان بوده اند.

[ویکی اهل البیت] فرزندان هاشم بن عبد مناف، جدّ اعلای رسول خدا. به اهل بیت پیامبر، به همین جهت «بنی هاشم» گفته می شود. هاشم و اجدادش در میان عرب، مشهور به نجابت و مورد احترام بودند و رسول الله از این دودمان بود.
«بنی هاشم» بر اثر سکونت در مجاورت کعبه از قریش بِطاح محسوب می شدند. بنی عبد شمس بن عبدمناف، بنی مطلب بن عبدمناف و بنی نوفل بن عبدمناف از تیره های هم عرض بنی هاشم اند.
در پی درگذشت عبدمناف، هاشم به همراه برادران خود نسبت به انحصاری بودن مناصب کعبه در دست بنی عبدالدار (عموزادگان خود) معترض شدند، از این رو با جمع آوری متحدانی و بستن پیمان «حلف المطیّبین» در برابر پیمان «لعقة الدم» که میان بنی عبدالدار و متحدان آنان از جمله بنی مخزوم بسته شده بود مناصب سقایت (آب دادن به حاجیان) و رفادت (طعام دادن به حاجیان) و قیادت (فرماندهی و رهبری جنگها) را برای خود بدست آورند ( بنی عبدمناف) که در آن میان سقایت و رفادت به هاشم سپرده شد. و قیادت نیز در دست برادرش عبدشمس ماند.
هاشم هر ساله در اجرای مسئولیت رفادت خود به هنگام موسم حج قریش، برای پذیرایی از زائران کعبه از مشارکت و کمک های مالی خانواده های قریش بهره مند می شد. او همچنین با حفر چاه «سَجْله» که با گسترده شدن فضای مسجدالحرام جزو محدوده مسجد قرار گرفت و همچنین چاه «بَذَّر» در راستای منصب سقایت تلاش کرد تا در امر آبرسانی به حج گزاران را تسهیل کند.
هاشم همچنین در کار بازرگانی توانست اولین کسی باشد که برای قریش ایلاف و پیمان نامه گرفت. او توانست در پی انعقاد پیمانهای بازرگانی با شام و نیز بستن پیمانهایی با قبایل حاضر در مسیر کاروانهای تجاری سفرهای تجاری قریش را به دو سفر تابستانی به سوی شام و زمستانی به سوی یمن و حبشه ارتقا دهد. و بدین شکل زمینه توسعه تجارت و فزونی ثروت در مکه و نیز گسترش ارتباطات با کشورهای همجوار را فراهم کند. به دنبال هاشم دیگر برادران او نیز معاهداتی را با شاهان سایر مناطق منعقد کردند.
خداوند در سوره قریش به این پیمانها با عنوان «ایلاف» اشاره کرده است: «لاِیلفِ قُرَیش ایلفِهِم رِحلَةَ الشِّتاءِ والصَّیف».(سوره قریش/106، 1 ـ 2)
شاید بر اثر همین ارتباط ها بود که هاشم توانست در سال قحطی مکه که قریش دچار گرسنگی شده بودند با تهیه آرد و نان از شام یا فلسطین و درآمیختن آن با گوشت شتر با تهیه ترید و اطعام آن به مکیان لقب «هاشم» (تهیه کننده ترید) را برای خود به جا گذارد.
برای هاشم 4 پسر به نام های شیبه (عبدالمطلب)، عمرو (ابوصیفی)، اسد و نضله و 5 دختر به نام های شفاء، رقیه، ضعیفه، خالدة و حنّة ذکر کرده اند که در این میان ماندگارترین و مؤثرترین نسل شیبه (عبدالمطلب) است. این در حالی است که برخی نسل عبدالمطلب را تنها نسل باقی مانده از فرزندان هاشم دانسته، بنی هاشم را با بنی عبدالمطلب مساوی می دانند در حالی که با وجود فرزندانی از نضله و عمرو بن هاشم چنین ادعایی صحیح نیست.

[ویکی حج] بنی هاشم تیره ای شریف از قریش منسوب به هاشم بن عبدمناف بود.
سرسلسله بنی هاشم عمرو نام داشته که به هاشم ملقب بوده است و جایگاهی والا میان خویشاوندانش داشته و فردی اثرگذار بوده است. بنی هاشم جایگاهی بالا و اثرگذار هم پیش از اسلام و هم بعد از اسلام داشتند. آنها قبل از اسلام مناصبی از جمله سقایت و رفادت را عهده دار بودند و همچنین در پیمان حلف المطیبین و پیمان حلف الفضول نقش آفرین بودند.
دوران بنی هاشم پس از اسلام به چند بخش تقسیم می شود که از زمان بعثت پیامبر(ص) بیشترین نقش را در حمایت پیامبر(ص) را داشتند به گونه ای که بیشتر طوایف قریش از بیم خون خواهی بنی هاشم از آسیب رساندن به پیامبر(ص) هراس داشتند. در دوره بعد از هجرت پیامبر(ص) به مدینه، برخی از بنی هاشم همچون علی(ع) و حمزه همراه رسول خدا(ص) به مدینه مهاجرت کردند و بخشی دیگر مانند ابولهب، عباس بن عبدالمطلب و ابوسفیان بن حارث از مشهورترین ایشان بودند، همچنان در مکه و در صف مشرکان ماندند؛ در این دوران نیز گرایش مشرکان بنی هاشم به اسلام به موازات گسترش این آیین افزایش یافت و حمایت بیشتر افراد این طایفه از پیامبر(ص) همچون گذشته ادامه داشت.

[ویکی فقه] بنی هاشم (قرآن). بنی هاشم، تیره ای از قبیله قریش منسوب به هاشم بن عبدمناف بن قُصَیّ بن کِلاب، نیای دوم پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم هستند.
بنی هاشم، فرزندان هاشم بن عبد مناف جد رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلّم و از شریف ترین تیره های قریش بودند. برخی مفسران، مقصود از «ذی القربی» در آیات ۴۱ انفال ۸ و ۷ حشر را بنی هاشم دانسته اند که خداوند، بخشی از غنایم و فیء را به آنان اختصاص داد. نیز مقصود از «اقربین» در آیه ۲۱۴ شعراء بنی عبدالمطلب و بنی هاشم دانسته شده است. همچنین آیه ۲۳ شوری درباره دوستی و محبت به آنان نازل شده است.
تعریف هاشمی
هاشمی یا بنی هاشم بنابر مشهور، به افرادی گفته می شود که از طریق پدر به هاشم بن عبد مناف منتسب هستند.
حمایت بنی هاشم از پیامبر
اگرچه همه افراد بنی هاشم و بنی عبدالمطلب در قبول دعوت پیامبر یکسان نبودند و حتی بسیاری از آنان تا بعد از فتح مکه ایمان نیاوردند، ولی همه (به استثنای ابولهب) در برابر واکنش های منفی سران قریش و در مقابله با آزارهای مکیان به پیامبر و مسلمانان، به حمایت از رسول اکرم برخاستند.حضور ابوطالب، عموی پیامبر اکرم، که در آن زمان بزرگ بنی هاشم و قریش به شمار می آمد، در این حمایت تأثیر جدی داشت.

پیشنهاد کاربران

اســـد افتــاد ز پــا و همـگی شــیر شدند
قمر افتاد به خاک و همه جوگیر شدند
گوییا شق القمر رسم بنی هاشـمی بود
پدری با پسرش ازاین جهان سیر شدند

بپرس