بیلبورد


برابر پارسی: آگهی نما

معنی انگلیسی:
billboard

دانشنامه عمومی

بیلبورد یا آگهی نما ( مصوبه فرهنگستان زبان[ ۱] ) یا تابلو آگهی، به تابلوی بزرگی گفته می شود که فضای مناسبی برای نصب آگهی را در اختیار دولت، صنعت گران و عرضه کنندگان کالا می گذارد؛ در اصل به هر فضای خارجی که امکان نصب آگهی بر آن باشد گفته می شود اما امروزه بیشتر به معنای تابلوهای بسیار بزرگ و نورپردازی شده است که بر پایه های بلندی قرار گرفته و از فواصل دور قابل دیده شدن هستند.
امروزه آگهی نماها مجموعه ای از تصاویر بزرگ هستند؛ بعضی از آن ها مضحک، بعضی کمی عجیب و غریب و گاهی کنایه آمیزند. اما در حال حاضر آگهی نماهایی مورد پسند تر هستند و در ذهن باقی می مانند، که از ایده ای نو استفاده کرده باشند. ما به عنوان بیننده می توانیم دیدگاه های مختلفی نسبت به هر آگهی نما داشته باشیم؛ اما این واقعیت را نمی توان انکار کرد که آگهی نماها، نماد جریان دائمی و روان زندگی هستند.
پیشینه آگهی نما به اولین تمدن ها باز می گردد و ما در تاریخ مصر باستان به ستون های سنگی هرم سنگ برمی خوریم که ستون هایی چهاروجهی با نوک هرمی شکل هستند و از سنگ یک تکه ساخته شده اند. این ستون ها نه تنها جنبه تزئینی داشته اند، بلکه برای ترویج مذهب مصریان باستان به کار می رفته اند و بر روی آن ها جملات مذهبی و دعاهای مختلف کنده کاری شده اند. همچنین هرم سنگ هایی وجود دارند که بر روی آن ها قوانین مهم کشوری نوشته شده و در معرض دید عموم قرار می گرفته اند. هرچند مطالب موجود بر این ستون ها محدود به موارد مذهبی و سیاسی است، اما بدون شک در تعریف امروز از تبلیغات می گنجد.
نخستین قدم ها در مسیر تبلیغات در سال ۱۴۵۰، زمانی که یوهان گوتنبرگ ( Johannes Gutenberg ) ماشین چاپ قابل حمل را اختراع کرد، با انتشار برگه های آگهی دستی، تبلیغات به شکل امروزی آن به مردم معرفی شد. در سال ۱۷۹۶، با تکمیل روش های سنگ نگاری، اولین دیوارکوب تصویرسازی شده به وجود آمد. به مرور زمان، مردم به دنبال جاهایی مناسب برای نصب آگهی های خود بودند تا در محدودهٔ زمانی مشخص، بیشترین بازدیدکننده و بالاترین تأثیر را داشته باشد. به این ترتیب، ستون ها و جعبه های ویژهٔ نصب آگهی در نقاط پر رفت وآمد شهرها برپا شدند.
اولین بار تبلیغات در حاشیه جاده ها به دست بازرگانان و کسبه محلی آمریکایی به کار رفت. آن ها علامت ها و تابلوهایی را بر دیوارها و نرده ها نقش می کردند یا دیوارکوب هایی را بر روی تیرهای دورنگاشت، دیوارها و هر محل ممکن، نصب می کردند. در نیویورک در سال ۱۸۳۵، اولین دیوارکوب بسیار بزرگ در فضای خارجی نصب شد. این دیوارکوب ۱۵ متر مربعی را چاپخانه جرد بل ( Jared Bell ) برای تبلیغ یک سیرک به چاپ رساند.
عکس بیلبورد

بیلبورد (مجله). بیلبورد ( به انگلیسی: Billboard ) یک مجلهٔ هفتگی آمریکایی است که به صنعت موسیقی اختصاص دارد. این هفته نامه به عنوان یکی از رسانه های معتبر صنعت سرگرمی سازی و نیز نشریه تجاری رسمی صنعت موسیقی به شمار می رود.
بیلبورد به طور خاص در برابر دیگر منابع که دارای گرایش های چشمگیری هستند، به عنوان یک منبع تخصصی و بیطرف در حوزه اطلاعات صنعت موسیقی شناخته می شود. این مجله چندین جدول موسیقی معتبر هفتگی که همواره پیگیر مردم پسندترین آهنگ ها و آلبوم ها در رده های مختلف هستند را پشتیبانی می کند.
در میان دو جدول مهم تر، جدول بیلبورد هات ۱۰۰ بهترین ۱۰۰ آهنگ را فارغ از سبک آنها رتبه بندی می کند. معیار ارزیابی این جدول برای رتبه بندی آهنگ ها در ایالات متحده اغلب بر پایه میزان فروش فیزیکی، فروش دیجیتالی و پخش رادیویی است، هرچند بیلبورد ۲۰۰ به صورت متناظر، جدولی است که به بررسی میزان فروش آلبوم ها می پردازد.
در ۴ ژانویه ۱۹۳۶ بیلبورد نخستین هیت پاراد ( فهرست پرفروش ترین صفحه های هفته ) و در ۲۰ ژوئیه ۱۹۴۰، اولین جدول موسیقی های پرطرفدار را منتشر کرد. همچنین از سال ۱۹۵۸ انتشار جدول هات ۱۰۰ ( Hot 100 ) را آغاز کرد که به طور مشترک فهرست تک آهنگ های به فروش رفته و آهنگ های پخش شده از رادیو را در برداشت.
بیلبورد هم اکنون در هر هفته بیش از ۱۰۰ جدول را منتشر می کند، که مشهورترین آنها هات ۱۰۰، بیلبورد ۲۰۰ و هات ۱۰۰ ایرپلی ( Hot 100 Airplay ) هستند.
بیلبورد تمامی وجوه تجارت موسیقی از داد و ستدهای رادیو و تلویزیون گرفته تا سی دی، دی وی دی و نوارهای ویدئویی و دانلودهای اینترنتی را زیر پوشش دارد. در حالی که مطالب، اخبار، نقدها و مقاله های تحلیلی گوناگونی در رابطه با موسیقی در بیلبورد ارائه می شوند، اما این نشریه بیشتر به خاطر جدول های معروف موسیقی اش مشهور است.
بیلبورد از سال ۲۰۰۷، تحت مالکیت مجتمع هلندی نیلسن کمپانی قرار گرفت. مخاطبان این مجله شامل هنرمندان، متخصصان موسیقی و مدیران صنعت سرگرمی سازی و علاقه مندان موسیقی هستند.
عکس بیلبورد (مجله)عکس بیلبورد (مجله)
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

اصطلاحات و ضرب المثل ها

معنی اصطلاحات عامیانه و امروزی -> بیلبورد
نهایت تابلو شدن

پیشنهاد کاربران

تابلوی تبلیغاتی محیطی
منبع: کتاب درسی تفکر و سواد رسانه ای دهم
بیلبورد نوعی تبلیغ است که با تبلو هایی بزرگ یا به صورت اینترنتی هم تبلیغ میشه
و بیشتر یک محصول جدید رو معرفی میکنه
بیل بورد ( Billboard ) :[اصطلاح گرافیک]به نمایانه های با ساختار وسیع گفته می شود که جهت تبلیغ موضوع مورد نظر در میادین، بزرگراه ها و … نصب می شوند. بیل بورددارای جهت افقی بوده و قاعدتاً بر روی پایه های ویژه نصب شده و اغلب دارای قابلیت نورپردازی می باشد.
بیلبورد =تخته بیان ( مثل تخته سیاه تخته ای که برروی آن پیامهای بازرگانی، فرهنگی واجتماعی نشان داده می شود ) .

بپرس