ترابری در قزوین

دانشنامه عمومی

شبکه حمل و نقل قزوین در دو بخش درون شهری و برون شهری، شبکه ای پیچیده و منظم از ۷۳۳ کیلومتر راه های ارتباطی، ۲۳ خط اتوبوسرانی، ۶ هزار تاکسی درون شهری، تراموا، مسیرهای دوچرخه سواری، ۳ ایستگاه راه آهن، فرودگاه و مترو است ؛ که باعث شده این استان شاهراه ارتباطی غرب کشور لقب بگیرد. [ ۱]
برای مشاهده مسیر های مسافربری قزوین ، فهرست خطوط اتوبوسرانی قزوین را ببینید.
سازمان اتوبوسرانی قزوین و حومه در سال ۱۳۷۰ تأسیس گردید. این سازمان تا ۲۲ کیلومتری اطراف قزوین را تحت پوشش خود دارد. اتوبوس ها، مینی بوس ها و سرویس مدارس شهر قزوین زیر نظر این سازمان فعالیت می کنند. [ ۲] در حال حاضر این سازمان دارای ۲۳ خط اتوبوسرانی در سطح شهر قزوین می باشد .
سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی قزوین در شهریور ماه سال ۱۳۷۶ تشکیل شد؛ و وظیفه اش سامان دهی و کنترل تاکسی های شهر قزوین است. [ ۳] در حال حاضر ۶ هزار تاکسی در سطح شهر قزوین وجود دارد که روزانه ۳۵۰ هزار نفر را جا به جا می کنند . [ ۴] [ ۵]
جهت کنترل ترافیک در هسته مرکزی و تجاری شهر قزوین خط یک تراموای این شهر در خیابان امام خمینی اجرایی می شود. [ ۶] [ ۷] [ ۸]
مردم قزوین از دیرباز دوچرخه را به عنوان وسیله حمل و نقل استفاده می کردند، به طوری که اولین گواهینامه دوچرخه سواری در سال ۱۳۴۳ در این شهر صادر شد. هم چنین بر اساس پژوهش های انجام شده توسط وزارت کشور شهر قزوین به لحاظ شبکه معابر و شیب طولی خیابان ها برای دوچرخه سواری مناسب است. به همین دلیل شهرداری قزوین در حال ساخت دستگاه مکانیزه کرایه دوچرخه در سطح شهر می باشد . [ ۹]
قزوین همواره در توسعه معابر پیشگام بوده است ؛ به طوری که اولین خیابان ایران، خیابان سپه در زمان شاه طهماسب صفوی در مقابل دارالسلطنه و بنای عالی قاپو احداث گردید و تا مسجد جامع امتداد داشت. در زمان ناصرالدین شاه، سعدالسلطنه حاکم وقت قزوین خیابان سپه را تا خیابان تهران قدیم امتداد داد. و با رسیدن خط راه آهن به قزوین بخشی از بنای کاروانسرای سعدالسلطنه را تخریب کردند و این خیابان را تا ایستگاه راه آهن در جنوب شهر امتداد دادند . پس از آن در زمان انقلاب مشروطه به سال۱۲۸۸ خورشیدی با ورود مجاهدین به قزوین بخشی از معابر و بازار این شهر توسعه یافت. با آمدن دکتر شیخ به قزوین خیابان رشت را از وسط باغ چهلستون امتداد دادند و به باغشاه ( خیابان فردوسی کنونی ) متصل کردند. خیابان های قزوین تا قبل از سال ۱۳۱۰ بدین شرح بوده است  : پهلوی، پیغمبریه، تبریز، تهران، حکم آباد، خیام، سعدی، سپه، سلامگاه، شاهپور، شهرداری، عبید زاکانی، مولوی، فردوسی و نادری که بجز خیابان های مولوی، سلامگاه، تبریز، حکم آباد و خیابان سپه ( از خیابان تهران تا ایستگاه ) مابقی خیابان ها نهرسازی و آسفالت شده بوده اند. [ ۱۰]
عکس ترابری در قزوینعکس ترابری در قزوینعکس ترابری در قزوینعکس ترابری در قزوینعکس ترابری در قزوینعکس ترابری در قزوین
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس