تفسیر احسن الحدیث

دانشنامه اسلامی

[ویکی شیعه] تفسیر أحسَنُ الحَدیث تفسیر کل قرآن و به زبان فارسی اثر عالم شیعی، سید علی اکبر قرشی (متولد ۱۳۰۷ش)است. احسن الحدیث، کتابی است ساده و روان با جهت گیری هدایتی و تربیتی، متناسب با سطح و فهم توده مردم، که جلوه تفسیر قرآن به قرآن و استفاده از روایات را در خود دارد. این تفسیر در ۱۲ مجلد به چاپ رسیده است.
مؤلف نسبت به نامگذاری تفسیر می گوید:
مؤلف در مصاحبه ای انگیزه خویش را نوشتن تفسیری به زبان فارسی بعد از نوشتن قاموس قرآن و کتاب های دیگر ذکر می کند تا اثری ماندگار شود. وی دلیل دیگر را نبود تفسیر به زبان فارسی جز چند جلد از تفسیر نمونه می داند که تصمیم به نوشتن آن کرد.

[ویکی اهل البیت] تفسیر کل قرآن به زبان فارسی بوده و کتابی است ساده و روان با جهت گیری هدایتی و تربیتی، متناسب با سطح و فهم توده ی مردم که جلوه تفسیر قرآن به قرآن و استفاده از روایات را در خود دارد.
آغاز نگارش آن هشتم ذی القعده 1396 ه‍.ق و 1356 شمسی و بعد از 9 سال و چند ماه به سال 1365 ه‍.ش پایان یافت. نسبت به نامگذاری تفسیر، مصنف می فرماید: ابتدا نامش را «تفسیر ممتاز» گذاشتم ولی در ذهنم بود که این نام مناسب نمی باشد، جلد اول با همین نام چاپ شد، خیلی فکر کردم که چه نامی برای آن انتخاب نمایم بعد از مدتی به نظرم آمد که خداوند به قرآن «احسن الحدیث» فرموده است. در سوره زمر آیه 23 می فرماید: «الله انزل احسن الحدیث کتابا متشابها» به همین جهت این نام را انتخاب نمودم.
این تفسیر همانند بسیاری از تفاسیر، مقدمه ای در بعضی مسائل علوم قرآنی دارد که در حقیقت جزو مبادی تفسیر و آشنایی کلی با قرآن می باشد. مانند: توضیح کلمه «قرآن»، سوره ها و آیات قرآن، مطالب قرآن، سوره ها و آیه های مکی و مدنی، تقسیم سوره ها به سالهای قبل از هجرت و بعد از آن، اولین و آخرین سوره، ترکیب و ترتیب سوره های قرآن ، نزول دفعی و تدریجی قرآن، عاصم و قرائت او، اهتمام پیامبر صلی اللّه علیه و آله و سلم به خواندن و آموختن قرآن، حکایت قرآن، قرآن و انقلاب اسلامی و توضیح سبک تفسیری در تفسیر احسن الحدیث.
نویسنده در ذیل عنوان مطالب قرآن می فرماید: لذا آیات قرآن، حدود دو هزار و صد آیه در زمینه خداشناسی و استدلال بوجود حق تعالی از راههای طبیعت و عقل است همچنین در میان صفات عالیه خداوند از قبیل علم، قدرت، حکمت، حیات رحمت، اراده، تدبیر جهان و امثال آن می باشد.
حدود هزار و پانصد آیه در شرح حال پیامبران و مبارزه طرفداران حق با طرفداران باطل و جبهه گیری اهل توحید و طاغوت ها در برابر یکدیگر و پیکار قولی و عملی این دو جناح است که به پیروزی حق و اهل حق ختم می شود. حدود پانصد آیه در زمینه احکام و بقیه آیات در زمینه موعظه ها، تشویق به اعمال و صفات نیک، بیداری انسانها، حالات روحی بشر و مانند آن است بنابراین می توان مطالب قرآن را در چهار کلمه خلاصه کرد: الله، معاد، دنیا و آخرت.
ایشان می فرماید: بعد از نوشتن قاموس قرآن و کتابهای دیگر در فکرم بود که اثری ماندگار از خود بر جای گذارم، خداوند لطف فرمود به فکرم رسید، تفسیر بنویسم و این تفسیر هم فارسی باشد، نظرم این بود که ما در مملکت تفسیر فارسی کم داریم. آن وقت هنوز تفسیر فارسی کاملی ارائه نشده بود، چند جلد از تفسیر نمونه آمده بود. منتهی نظرم آن بود که باید حداقل دوازده تفسیر فارسی داشته باشیم. این مسأله باعث شد که من این تفسیر را نوشتم.
روش این تفسیر در ترتیب مباحث آن است که در آغاز آیاتی را که مطالب آن با یکدیگر مرتبط است، برمی گزیند سپس ترجمه فارسی آن را ارائه می دهند، آنگاه وارد سه بحث جداگانه خواهد شد. کلمه ها، شرح ها، نکته ها.

[ویکی نور] تفسیر أحسن الحدیث، اثر سید علی اکبر قرشی، تفسیر کل قرآن به زبان فارسی، کتابی است ساده و روان با جهت گیری هدایتی و تربیتی، متناسب با فهم توده ی مردم، که جلوه تفسیر قرآن به قرآن و استفاده از روایات را در خود دارد.
آغاز نگارش آن، هشتم ذوالقعده 1396ق1356/ش و بعد از 9 سال و چند ماه، به سال 1365ش، پایان یافت.
نسبت به نام گذاری تفسیر، مصنف می فرماید: ابتدا نامش را «تفسیر ممتاز» گذاشتم، ولی در ذهنم بود که این نام، مناسب نمی باشد. جلد اول با همین نام چاپ شد. خیلی فکر کردم که چه نامی برای آن انتخاب نمایم. بعد از مدتی به نظرم آمد که خداوند، قرآن را «أحسن الحدیث» نامیده است؛ در سوره زمر آیه 23 می فرماید: «الله نزل أحسن الحدیث کتابا متشابها» ؛ به همین جهت این نام را انتخاب نمودم.
این تفسیر همانند بسیاری از تفاسیر، مقدمه ای در بعضی مسائل علوم قرآنی دارد که در حقیقت جزو مبادی تفسیر و آشنایی کلی با قرآن می باشد؛ مانند توضیح کلمه «قرآن»، سوره ها و آیات قرآن، مطالب قرآن، سوره ها و آیه های مکی و مدنی، تقسیم سوره ها به سال های قبل از هجرت و بعد از آن، اولین و آخرین سوره، ترکیب و ترتیب سوره های قرآن، نزول دفعی و تدریجی قرآن، عاصم و قرائت او، اهتمام پیامبر(ص) به خواندن و آموختن قرآن، حکایت قرآن، قرآن و انقلاب اسلامی و توضیح سبک تفسیری در تفسیر احسن الحدیث.
نویسنده در ذیل عنوان مطالب قرآن می فرماید: لذا آیات قرآن، حدود دو هزار و صد آیه در زمینه خداشناسی و استدلال به وجود حق تعالی از راه های طبیعت و عقل است. همچنین در میان صفات عالیه خداوند از قبیل علم، قدرت، حکمت، حیات، رحمت، اراده، تدبیر جهان و امثال آن می باشد.
حدود هزار و پانصد آیه در شرح حال پیامبران و مبارزه طرف داران حق با طرف داران باطل و جبهه گیری اهل توحید و طاغوت ها در برابر یکدیگر و پیکار قولی و عملی این دو جناح است که به پیروزی حق و اهل حق ختم می شود. حدود پانصد آیه در زمینه احکام و بقیه آیات در زمینه موعظه ها، تشویق به اعمال و صفات نیک، بیداری انسان ها، حالات روحی بشر و مانند آن است؛ بنابراین می توان مطالب قرآن را در چهار کلمه خلاصه کرد: الله، معاد، دنیا و آخرت.

[ویکی فقه] تفسیر احسن الحدیث (کتاب). تفسیر احسن الحدیث اثر سید علی اکبر قرشی، تفسیر کل قرآن به زبان فارسی نگاشته شده و کتابی است ساده و روان با جهت گیری هدایتی و تربیتی، متناسب با سطح و فهم توده ی مردم، که جلوه تفسیر قرآن به قرآن و استفاده از روایات را در خود دارد.
آغاز نگارش آن هشتم ذو القعده ۱۳۹۶ ه. ق و ۱۳۵۶ شمسی و بعد از ۹ سال و چند ماه به سال ۱۳۶۵ ه. ش پایان یافت. نسبت به نامگذاری تفسیر، مصنف می فرماید: ابتدا نامش را «تفسیر ممتاز» گذاشتم ولی در ذهنم بود که این نام، مناسب نمی باشد، جلد اول با همین نام چاپ شد، خیلی فکر کردم که چه نامی برای آن انتخاب نمایم، بعد از مدتی به نظرم آمد که خداوند به قرآن «احسن الحدیث» فرموده است. الله انزل احسن الحدیث کتابا متشابها» به همین جهت این نام را انتخاب نمودم.
مقدمه ای در علوم قرآنی
این تفسیر همانند بسیاری از تفاسیر، مقدمه ای در بعضی مسائل علوم قرآنی دارد که در حقیقت جزو مبادی تفسیر و آشنایی کلی با قرآن می باشد. مانند: توضیح کلمه «قرآن»، سوره ها و آیات قرآن، مطالب قرآن، سوره ها و آیه های مکی و مدنی، تقسیم سوره ها به سالهای قبل از هجرت و بعد از آن، اولین و آخرین سوره،ترکیب و ترتیب سوره های قرآن،نزول دفعی و تدریجی قرآن،عاصم و قرائت او، اهتمام پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم به خواندن و آموختن قرآن، حکایت قرآن، قرآن و انقلاب اسلامی و توضیح سبک تفسیری در تفسیر احسن الحدیث. نویسنده در ذیل عنوان مطالب قرآن می فرماید: لذا آیات قرآن، حدود دو هزار و صد آیه در زمینه خدا شناسی و استدلال بوجود حق تعالی از راههای طبیعت و عقل است، همچنین در میان صفات عالیه خداوند از قبیل علم،قدرت،حکمت، حیات رحمت،اراده، تدبیر جهان و امثال آن می باشد. حدود هزار و پانصد آیه در شرح حال پیامبران و مبارزه طرفداران حق با طرفداران باطل و جبهه گیری اهل توحید و طاغوتها در برابر یکدیگر و پیکار قولی و عملی این دو جناح است که به پیروزی حق و اهل حق ختم می شود. حدود پانصد آیه در زمینه احکام و بقیه آیات در زمینه موعظه ها، تشویق به اعمال و صفات نیک، بیداری انسانها، حالات روحی بشر و مانند آن است، بنابراین می توان مطالب قرآن را در چهار کلمه خلاصه کرد: الله،معاد،دنیا و آخرت.
انگیزه نگارش
ایشان می فرماید: بعد از نوشتن قاموس قرآن و کتابهای دیگر در فکرم بود که اثری ماندگار از خود بر جای گذارم، خداوند لطف فرمود، به فکرم رسید، تفسیر بنویسم و این تفسیر هم فارسی باشد، نظرم این بود که ما در مملکت تفسیر فارسی کم داریم. آن وقت، هنوز تفسیر فارسی کاملی ارائه نشده بود، چند جلد از تفسیر نمونه آمده بود، منتهی نظرم آن بود که باید حداقل، دوازده تفسیر فارسی داشته باشیم. این مساله باعث شد که من این تفسیر را نوشتم.
روش تفسیر
...

[ویکی شیعه] تفسیر احسن الحدیث (کتاب). تفسیر أحسَنُ الحَدیث تفسیر کل قرآن و به زبان فارسی اثر عالم شیعی، سید علی اکبر قرشی (متولد ۱۳۰۷ش)است. احسن الحدیث، کتابی است ساده و روان با جهت گیری هدایتی و تربیتی، متناسب با سطح و فهم توده مردم، که جلوه تفسیر قرآن به قرآن و استفاده از روایات را در خود دارد. این تفسیر در ۱۲ مجلد به چاپ رسیده است.
مؤلف نسبت به نام گذاری تفسیر می گوید:
مؤلف در مصاحبه ای انگیزه خویش را نوشتن تفسیری به زبان فارسی بعد از نوشتن قاموس قرآن و کتاب های دیگر ذکر می کند تا اثری ماندگار شود. وی دلیل دیگر را نبود تفسیر به زبان فارسی جز چند جلد از تفسیر نمونه می داند که تصمیم به نوشتن آن کرد.

پیشنهاد کاربران

بپرس