توربوشارژر

دانشنامه عمومی

توربوشارژ یا پرخوران ( به انگلیسی: Turbocharger ) و در اصطلاح عامیانه توربو، سامانه ای کمکی است که با تزریق هوای بیشتر به محفظه احتراق، توان خروجی و راندمان موتورهای درون سوز را افزایش می دهد. [ ۱] [ ۲]
در گذشته این وسیله توربوسوپرشارژ نامیده می شد چرا که همه دستگاه هایی القای اجباری توربوشارژر خوانده می شدند. امروزه از واژه «سوپرشارژ» تنها برای دستگاه های القای اجباری مکانیکی استفاده می شود. تفاوت اساسی «سوپرشارژ» و «توربوشارژ» این است که سوپرشارژر به صورت مکانیکی و توسط یک تسمه کوپل شده به میل لنگ، توسط موتور چرخانده می شود، درحالی که توربوشارژر توسط گازهای خروجی ( منیفولد دود ) به حرکت در می آید. توربوشارژر در مقایسه با سوپرشارژر راندمان بالاتری دارد اما واکنش پذیری آن کمتر است. توین شارژر ( به انگلیسی: Twincharger ) موتوری است که شامل هر دو تجهیز «سوپرشارژ» و «توربوشارژ» باشد. امروزه بسیاری از خودرو های جهان از نوع تنفسی توربو شارژ استفاده می کنند!
توربو شارژر توسط مهندس مکانیک سوئیسی آلفرد بوچی، اختراع و مورد استفاده قرار گرفت. اصلی ترین چالش برای اختراع توربوشارژر، تولید موتورهایی با ابعاد کوچک و وزن کمتر با قدرت بیشتر بود. بدین منظور توربینی ساخته شد تا انرژی ( تلف شده ) حاصل از خروج دود از اگزوز را به صورت بهینه به کار بگیرد.
علاوه بر این ، با آمدن سیستم vvt روی خودرو ، ترکیب توربو با vvt باعث قویتر شدن خودرو می گردد.
به کارگیری سامانه توربوشارژر به پایان سده ۱۹ میلادی بازمی گردد. نخستین نمونه های مجهز به این فناوری توسط گوتلیب دایملر ( Gottlieb Daimler ) به کار گرفته شدند. نخستین سامانه توربوشارژر نیز توسط مهندس سوییسی آلفرد بوچی ( Alfred Buchi ) در دهه ۱۹۰۰ اختراع شد. اما نخستین به کارگیری این سامانه در دهه ۱۹۲۰ میلادی و در موتورهای ۱۲ سیلندر خورجینی هواپیماها اتفاق افتاد.
از نخستین خودروهای سواری نیز که از این سامانه استفاده نمودند می توان به نمونه هایی مانند شورولت کورویر مونزا ( Chevrolet Corvair Monza ) و الدزموبیل جت فایر ( Oldsmobile Jetfire ) در دهه ۱۹۶۰ میلادی اشاره کرد.
این سامانه در موتورهای دیزل نیز قدمتی طولانی داشته و نخستین بار شرکت مان ( MAN ) در کشور آلمان برای مدل MK۲۶ خود در دهه های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ میلادی از موتورهای توربو دیزل استفاده نمود. اکنون بیشتر موتورهای گازوئیلی کامیون ها از این سامانه برای افزایش قدرت تولیدی موتور خود و کاهش مصرف سوخت و بهینه سازی کلی عملکرد پیشرانه استفاده می کنند.
عکس توربوشارژرعکس توربوشارژرعکس توربوشارژرعکس توربوشارژر
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

دانشنامه آزاد فارسی

تورْبوشارْژِر (turbocharger)
وسیله ای برای راندن هوای بیشتر به داخل سیلندرها۱ در موتور۲، و افزایش توان آن. با توربین کار می کند و از «دمنده۳» یا کمپرسور۴ی تشکیل می شود که توربینی آن را به کار می اندازد. غالباً، توربوشارژر با گازهای خروجی موتور به کار می افتد.
cylindersengineblowercompressor

پیشنهاد کاربران

بپرس