جامه بزرگی

لغت نامه دهخدا

جامه بزرگی. [ م َ / م ِ ب ُ زُ ] ( اِخ ) تیره ای از ایل آغاجری کهگیلویه. ( جغرافیای سیاسی کیهان ص 88 ).

جامه بزرگی. [ م َ / م ِ ب ُ زُ ] ( اِخ ) طائفه ای از طوائف قشقائی. ( جغرافیای سیاسی کیهان ص 84 ). یکی از طوائف ایل قشقائی ایران و مرکب از 60 خانوار است که در بلوک اقرز سکونت دارند.

فرهنگ فارسی

تیره ای از ایل آغاجری کوه گیلوئیه

پیشنهاد کاربران

جانبزرگی همان جامه بزرگی هست که به علت تغییرات در شناسنامه تغییر پیدا کرده است و از همان تیره قشقایی یا ایل آغاجری می باشند.
در بعضی منابع هم آورده شده این طایفه به علت مهاجرت به شرق لرستان در طوایف بختیاری مثل فولادوند، و یا در تیره لک طایفه لک ادغام شده اند.
باسلام
طایفه بزرگ جامه بزرگی در تمام کشور پراکنده شده اند
ما تعداد نزدیک یکصد خانوار در منطقه هنگام از شهرستان قیروکارزین استان فارس ساکن هستیم . در منطقه هرم و کاریان ، جهرم ، کازرون استان فارس تعدادی از جامه بزرگی ها ساکن هستند .
من هم با نظر آقای سلیمی موافقم. چندین سال پیش یکی از اقوام ما قبل از مرگشون به ما گفتند که پدران ما جامه بزرگی ها ساکن استان فارس بودند و بخاطر همکاری نکردن با انگلیسی ها و اطاعت نکردن از حاکم وقت ما رو مجازات کردن و ما به ازنا تبعید شدیم. چون شهر ازنا در اون زمان به شدت سرد و یخبندان و کوهستانی بوده بطوریکه هنگام بارش برف برای عبور و مرور تونل میزدن. البته الان با گرم شدن کره زمین، ازنا بیشتر ایام سال بجز زمستان، بسیار خوش آب و هوا و خنک و دارای سرمای مطبوع هست. البته ایشون از مجازات های دیگه ی طایفه حرفی نزدن
...
[مشاهده متن کامل]

در نهایت هر کجا هستم باشم آسمان مال من است. . . . .

شیراز مهد تاریخ ایران/ آتش و باد؛ روایتی از استان فارس در دل تاریخسریال تلویزیونی آتش و باد روایتی از تاریخ ایران است که این روزها از قاب تلویزیون گوشه ای از تاریخ استان فارس را به نمایش می گذارد، این سریال با یک جنگ ادامه پیدا می کند و به گذشته تاریخی پر فراز و نشیب استان فارس و ایران در عصر مشروطه و به رشادت های طوایف سلیمی در آن زمان اشاره دارد.
...
[مشاهده متن کامل]

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، آتش و باد سریالی تاریخی در دل استان فارس به کارگردانی مجتبی راعی است که نویسندگی آن را منصور ابراهیمی و عبدالرسول گلبن و تهیه کنندگی آن را حسن نجاریان دریانی به عهده دارند و در حال حاضر از شبکه سه سیما به نمایش گذاشته شده است.
دراین سریال بهادر خان فرزند ارشد خوخا کریم جامه بزرگی بزرگ طایفه سلیمی وجامه بزرگی ویکی ازبرادران آقاسلیم بزرگ طوایف سلیمی میباشد طبق اخبار تاریخی این طایفه بزرگ از شیراز روستای جانبزرگ به همدان، شمال ایران، اراک و منطقه شراءپیشخوار همدان کوچ نموده ودرحال حاضر بازماندگان آنها در روستای راهجرد و عبدالرحیم، خنداب ، جاورسیان، مانیزان،
قلعه، اراک، شازند و. . . . . ساکن میباشند
عبدالرسوال گلبن یکی از نویسندگان این سریال در گفتگو با خبرگزاری فارس درباره داستان این فیلم اظهار داشت: کل داستان و وقایع داستان در شیراز و مناطق عشایری استان فارس می گذرد.
وی افزود: در زمان انقلاب مشروطه مهم ترین مراکزی که به عنوان مرکزیت نهضت مشروطه شناخته می شوند شیراز، تبریز و تهران هستند.
گلبن در ارتباط با مستندات و اتفاقات رخ داده در این سریال عنوان کرد: در گذشته منطقه جنوب استان فارس یعنی شیراز، بوشهر و بنادر مرکزشان شیراز بوده است و شیراز مرکز همه اتفاقاتی بود که در مناطق جنوبی رخ می داد، در آن زمان استان فارس استان پهناوری بود که سواحل جنوب فارس را هم در بر می گرفت.
حقاً وانصافاً فرزندان خوخا کریم بنام های آقاسلیم خان، آقاکریم خان، بهادرخان و. . . . در آن زمان رشادت های جانانه ای از خود برجای گذاشتند ولی بعد از پیروزی مشروطه دولتمردان از ترس اینکه طایفه سلیمی چشم به تاج وتخت دوخته و قصد براندازی سلاطین آنزمان را داشته تمامی طوایف متکی به سلیمی ها را نفی بلد نمودند و آنها را تبعید کردند.
وی ادامه داد: منطقه جنوب، منطقه ای بود که انگلیسی ها برای ورود به ایران مجبور بودند از این منطقه عبور کنند و کنسولگری شیرازشان دست کمی از کنسولگری تهران نداشت و البته در آن زمان مسئله نفت و چاه های نفت در میان بود.
وی ادامه داد: زمانی که انگلستان قصد داشت وارد جنگ جهانی اول شود مجبور بود از نیروی دریایی اش استفاده کند، نیروهای دریایی کشتی های انگلیس در زغال سنگ کار می کردند و سوخت نفت جانشین بسیار مناسبی بود که بتواند اقتصاد ، ارتش و زیست مردم انگلستان را متحول کند و از قضا در مناطق جنوبی فارس از قدیم چاه های نفت بود که مجبور بودند برای استخراج نفت وارد ساختار اجتماعی سیاسی مناطق جنوبی کشور شوند.
گلبن افزود: کلیات داستان این سریال بر اساس مستندات تاریخی است هم از جریان مبارزات عشایر فارس علی الخصوص طایفه بزرگ سلیمی بر علیه نیروهای خارجی الهام گرفته شده و هم بر اساس اتفاقاتی که در شیراز رخ داد که با محوریت مشروطه خواهان و قوام و آن نبردی که بین مشروطه خواهان و قوام رخ داد، است.
نویسنده این فیلمنامه درباره روند اجرایی این سریال گفت: کارگردان و یک تیم، تقریبا دو سال در مناطق فارس به تحقیقات مشغول بودند و تمام کتابات تاریخی آن زمان مطالعه شد و بسیاری از پیرمردها و معتمدین و کسانی که از آن زمان خاطراتی داشتند و همچنین در بین عشایر مصاحبه شد.
وی اظهار داشت: مخاطبان در حال حاضر فصل اول این سریال را مشاهده می کنند و فصل دوم آن به قحطی بزرگ و بر آمدن رضاخان باز می گردد و همچنین نبرد عشایر فارس با رضاخان ؛ و این اتفاقات هم زمان با انقلاب مشروطه همراه است.
گلبن ادامه داد: در گام بعد به سال ۱۳۰۲ و ۱۳۰۳ تا زمان رفتن رضاخان در ۱۳۲۰ اشاره می شود. و درحال حاضر با تعدادی ازبازماندگان آقاسلیم خان بزرگ تماس تلفنی برقرار نموده ایم که اشاراتی به حمله روس به منطقه شراءپیشخوار داشتندکه نادعلی بگ با تعدادی از جوانان محلی با آنها مقابله نموده و مانع ورود قوای نظامی روس به آن محدوده شده اند و از رشادت های نادعلی بیگ ( بگ ) که از نوادگان خوخاکریم وآقاسلیم میباشد بسیار عنوان شد که این نیز به تایید بزرگان آن محله رسیده است.
*یادآور*تماس تلفنی:
*حاج علی سلیمی ساکن تهران*
*حاج علی سلیمی گلشن ساکن قم*
*از بازماندگان این طایفه بزرگ*
وی در ارتباط با لوکیشن های ساخت سریال نیز گفت: این داستان در دو مکان ساخته می شود یکی در مناطق عشایری و در شیراز مانند کنسولگری انگلیس، خانه قوام، بازار وکیل که البته تمام این لوکیشن ها در تهران ساخته و بازسازی شده و فیلمبرداری در فارس انجام نشد.
گلبن با اشاره به اینکه مرکز فارس تاریخ بسیار درخشان و پر از فراز و نشیب و ماهیت های دراماتیک و جذاب داستانی فوق العاده ای دارد، گفت: اگر بگوییم در قدیم نیمی از واقعه تاریخی کشور در مناطق جنوبی و شیراز رقم خورده است مطلبی به گزاف نگفته ایم.


او ادامه داد: گذشته ای پر افتخار در شیراز است که هم مردم باید بدانند بر روی چه خاکی قدم می گذارند و چه عقبه ای پشت سر دارند و هم مسئولین باید توجه داشته باشند که در این مورد سرمایه گذاری کنند.
گلبن افزود: من به عنوان یک شیرازی باید بدانم چه انسان های بزرگ، چه سیاستمداران بزرگی و چه اتفاقات مهمی در گذشته رخ داده ولی متأسفانه شیراز و استان فارس از حیث فرهنگی دچار گسست فرهنگی شده است و شاید دلیل عمده آن این است که مدیران سیاسی و فرهنگی متوجه نشده اند که باید روی فرهنگ ، تاریخ ، تمدن، و آداب و رسوم مردم کار کنند.
وی در ادامه عنوان کرد: سریال آتش و باد گوشه ای از تاریخ گذشته استان فارس است و ما مردم استان فارس برای مردم ایران حرف بسیار داریم در صورتی که مدیران استان به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند و لازمه
آن این است که مدیران در میان فعالیت سیاسی، رقابت های سیاسی، دعواهای سیاسی که انجام می دهند کمی هم فرهنگ را مورد توجه قرار دهند.
درپایان بایدبه این مهم اشاره داشت که این طایفه بزرگ پازن و نسل پر افتخار بهادر خان و بی بی کتایون در شهرستان های همدان و اراک سکنی گزیده اند که با تحقیقات بعمل آمده طوایفی همچون یادگاری، عباسی، میرزاعلی ، جامه بزرگی ، جانبزرگی، قشقایی، شیخی، ایزدی، غلامحسینی، گارگر، آقامحمدی، روستا، احدی، قلیچ، وسرآمد همه آنها سلیمی از بازماندگان پرافتخار شیراز میباشند
البته شهرهایی چون زنجان، اردبیل، رشت، مغان، پارس آباد نیز پذیرای آنزمان این طایفه بزرگ هنگام تبعید بوده است
مصاحبه از: آیسا صادقی
پایان پیام/ن

سلام جانبزرگی یا جامه بزرگی ها ساکن شمال لرستان بودن که بیش از ۳۰۰ سال پیش به همراه کریمخان زند به شیراز مهاجرت کردن وبعد از شکست لطفعلی خان زند از آقا محمد خان قاجار به لرستان برگشتن و در ازنا و الیگودرز
...
[مشاهده متن کامل]
ساکن شدند . عده ای به خوزستان و عده ای هم در کازرون ماندندتا در پناه ایل قشقایی بمانند. که از دست آقا محمد خان در امان باشند.

ماجامع بزرگی ها دراستان کرمان منطقه گوغربافت ساکن هستیم وبه زبان ترکی صحبت میکنیم
مرورتاریخ اباواجدادی مراخیلی اذیت می کنه از لحاظ روانی. وآرزومیکنم ایکاش در سرزمین واقعی واصلی خود برای همیشه تاریخ همه نسلهادر کنارهم، زندگی میکردن، زیراهمیشه درهمین حوالئ پوریا نزدیک حس میکنم فامیلی
...
[مشاهده متن کامل]
ازمن، هست که من اورانمیشناسم، ، وشایدمه اورارنجانده باشم سخت است، ، اماطایفه من جامع یاجامه بزرگی از فارس شهرحاجی ابا دوکازرون ساله‍است که در روستای سردسیری وزیبا زندگی میکنن، ، وترک زبان ه‍م هستن. به عنوان حیدری جامع بزرگی

کارت
جانبزرگی یا جامه بزرگی در اصل یکی هستند و الانم توی فامیل های ما جامه بزرگی داریم که به جانبزرگی تغییر ندادند ولی بعضی جامه بزرگی ها به جانبزرگی تغییر دادند.
جامه بزرگی: نام یکی از طوایف ایل ترک نژاد آغاجری
آغاجاری یا آغاجری:نام مردمی ترک نژاد
این تیره در قدیم ایلی بزرگ و داراى شاخه هاى طایفه ای: قره جری، تیلکوهی، جغتائی، جامه بزرگی، ویسی، شهروئی، شیرالی، بیگدلی، بیجنی، بوالی، باولی، بالیاوی، گشتیل، خلیفه ای، عبداللهی، قراماسوقی ( سوقی ) ، چنگلوائی بوده است. آنها از عم زادگان افشارها و همراهان اتابک سنقر بن مودود سلغرى ( ۵۵۷ ـ ۵۴۰ق ) مىیباشند که پس از حاکمیت آن سنقر در فارس که بعدها به اتابکان فارس مشهور شدند در کهکیلویه اقامت کرده اند.
...
[مشاهده متن کامل]

این طایفه که در منطقهٔ بلاد شاپور ( شهر قدیم دهدشت و توابع ) سکونت داشته اند به مرور زمان در اثر اتفاقات تاریخی ضعیف شده و سازمان قومی آنها از هم گسسته است تا جائیکه از آنان طایفه هاى کوچکی مانده اند که بعضی از آنان مستقل هستند و قسمتی به صورت پراکنده در حومهٔ بهبهان و ایلات دیگر زندگی مینمایند

این فامیلی جامه بزرگی واسه ایل لر هاست و مثل اینکه توی شناسنامه زدن ها این اسم را اشتباهی نوشتن اصلش جان بزرگی است
جام بزرگی کازرون خود شامل فامیلهای است که ظاهرا در دوره ثبت شناسانه این فامیلها گذاشته شده است، فامیل اصلی این روستا " جام بزرگی" است که بعدها در زمان ثبت شناسنامه بزرگان آن فامیلهایی چون سیاوش پور، عباسی،
...
[مشاهده متن کامل]
ریحانی، علیمردانی، ربانی، علیجانی، . . . انتخاب کردند. از نظر گویش و فرهنگ جام بزرگی ها دارای گویش و فرهنگ بختیاری هستند. بختیاری چهار لنگ . ظاهرا در چند سده پیش بنابر دلایلی از منطقه لرستان که مجموعه ای از استانهای بختیاری و لرستان و اصفهان فعلی را تشکیل می داده به مناطق مختلفی از جمله همدان، اطراف تهران، مسجد سلیمان در خوزستان کوچ کرده اند. . بخشی از جام بزرگی های مسجد سلیمان دهه ها پیش از مسیر خوزستان - باشت - نورآباد به کازرون رسیدند بخشی از آنها در جام بزرگی فعلی ساکن شدند و بخشی دیگر به سمت بوشهر رفتند و در منطقه سعدآباد ساکن شدند. بخشی از ساکنین روستای جام بزرگی فعلی نیز در حدود شاید 50 یا 60 سال پیش به دلایل اختلافی درونی به منطقه ای از شمال روستای جام بزرگی فعلی نقل و مکان کردند که بعدها به نام عسکر آباد یا مهدی آباد نامیده شد. با توجه به اینکه طوایف معمولا برای محافظت از خود و امنیت شان وارد اتحادیه های طایفه ای می شده اند بعضا به اشتباه نام طایفه جام بزرگی ذیل نام قشقایی و. . . برده شده است. در حالیکه گویش و فرهنگ مردم جام بزرگی بختیاری چهار لنگ است. البته طبیعی است که جام بزرگی ها در مسیر نقل و انتقالات خود با طایفه های دیگر از جمله فارسیمدان و بلوردی و دره شوری. . . ازدواج کرده اند و فرهنگ شان با فرهنگ ها و گویش های دیگر نیز آمیختگی پیدا کرده است.

طایفه جامه بزرگی یا جام بزرگی که بعد ها بعضی از آن ها به ازنا و درود مهاجرت کرده اندو به نام جان بزرگی تغییر نام داده اند
جامه بزرگی از ایل قشقایی بوده که بعللی در ۳۰۰ سال پیش گروهی حدودا هفت برادر از شیراز کوچ کرده و در بهش شرا بین اراک و همدان در روستایی عبد الرحیم و نصیر آباد ساکن شده اند و از عبدالرحیم گروهی به همدان و تهران مهاجرت کرده اند
...
[مشاهده متن کامل]

پدر و معنوی من بنام رسول و عابدین پسران مرادعلی از عبد الرحیم عزیمت نموده و اینک ما ساکن تهران هستیم
جامه بزرگ طایفه ای در تویسرکان هست که تقریبا نسبتی با جامه بزرگی ها ندارند
ولی جامه بزرگی ها همه گی نسبت فامیلی باهم دارند در هر گستره ای از ایران باشند

روستای جامه بزرگی ( جام بزرگی ) حدودا هفت کیلو متری کازرون در استان فارس واقع شده، جمعیتی حدود هزار نفر ساکن روستا هستن و حدود سیصد نفر هم از روستا مهاجرت کردن، ودر شیراز کازرون و سایر شهرها زندگی میکنند،
...
[مشاهده متن کامل]
مردم روستا بشدت روی روستای خود تعصب دارند، ولهجه و گویش مردم روستا با همه مناطق اطراف تفاوت دارد، مثلا به میخوری؟میگویند موری؟یا به کجا میخواهی بری؟میگویند کجا میای ری؟ به پریدن از روی چیزی بول کردن میگویندو. . . . ، طبق گفته بزرگان طایفه، اصل تیره جامه بزرگی به الیگودرز وازنا برمیگردد، که در حدود سیصد سال پیش بنا به دلایلی که احتمالا درگیری بوده بخشی از طایفه به سمت همدان و بخشی دیگر به سمت خوزستان کوچ میکنند و سپس به سمت کهکیلویه و فارس

طایفه جومه بزرگی*جامه بزرگی*ایل لر
آقاجری
ساکن در خوزستان و کهگیلویه

جد ما که در روستای عبدالرحیم ساکن شده عنوان کرده که در یکی از سالها که دامهایشان از فارس به این منطقه هرسال می آوردند اون سال که اتراق میکنند چخماق پیدا نمیکنند رییس ایل به یک نفر میگوید برو از آتشی که سال گذشته روشن کردیم بیار که درواقع وقتی به آن مکان میرود آتش وجود داشته و می آورد
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ١٧)

بپرس