جواهر الاصول

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] جواهر الأصول (امام خمینی). «جواهر الاصول»، گزارش درس های خارج اصول امام خمینی رحمة الله علیه ، در دوره سوم تدریس اصول که آغاز آن سال ۱۳۷۸ ق است، می باشد و به قلم آیت الله سید محمدحسن مرتضوی لنگرودی به انجام رسیده است.
جلد اول کتاب، در ۱۱ فصل، مقدمات لغوی مرتبط با علم اصول را در بر دارد. این کتاب؛ مشتمل بر نظریات اصولی بزرگان مدرسه فکری قم (همچون آیت الله بروجردی و محقق حائری ) و مکتب فکری نجف (مانند محقق خراسانی ، محقق نایینی و...) بوده و نظریات آنان همراه با تحلیل و نقد عرضه گردیده است. روش تفکر اصولی امام رحمة الله علیه چنان است که در آن از مباحث فلسفی جز در موارد خاص بهره نمی گیرد، زیرا مسائل اصولی غالبا بر مبنای فهم عرفی و سیره عقلایی است.

[ویکی فقه] جواهر الأصول (محمد باقر صدر). «جواهر الاصول» تقریرات درس آیت الله سید محمد باقر صدر است که توسط محمد ابراهیم انصاری اراکی نگاشته شده است. کتاب حاوی مباحث قطع و حجیت آن از دیدگاه عقل و شرع است که به زبان عربی ارائه شده است.
کتاب مشتمل بر سه بخش است که در آن مباحث عقلی در ضمن سه جهت، قطع در ضمن چهار امر و علم اجمالی در دو مرحله و تنبیهات مورد بررسی قرار گرفته است.

[ویکی نور] جواهر الاصول، گزارش درس های خارج اصول امام خمینی(ره)، در دوره سوم تدریس اصول که آغاز آن سال 1378ق است، می باشد و به قلم آیت الله سید محمدحسن مرتضوی لنگرودی به انجام رسیده است.
جلد اّول کتاب، در 11 فصل، مقدمات لغوی مرتبط با علم اصول را در بر دارد. این کتاب؛ مشتمل بر نظریات اصولی بزرگان مدرسه فکری قم (همچون آیت الله بروجردی و محقق حائری) و مکتب فکری نجف (مانند محقق خراسانی، محقق نایینی و...) بوده و نظریات آنان همراه با تحلیل و نقد عرضه گردیده است. روش تفکر اصولی امام(ره) چنان است که در آن از مباحث فلسفی جز در موارد خاص بهره نمی گیرد، زیرا مسائل اصولی غالبا بر مبنای فهم عرفی و سیره عقلایی است.
بر طبق رویه معمول، بحث از موضوع علم اصول و تعریف آن، آغازین فصل کتاب است.
یکی از تعاریف مشهور علم اصول در میان متاخرین، علم به قوانین استنباط حکم شرعی فرعی از دلیل تفصیلی است. انتقاداتی در مورد این تعریف وجود دارد و از جمله این که:
الف: این تعریف ادله ظن بر اساس حکومت را از مسائل علم اصول خارج می کند. این نوع ظن بر طبق حکم عقل به لزوم عمل بر طبق آن اعتبار می یابد و آن بر این اساس، مانند قطع، عقلی است. بنابراین، ادله ظن بر اساس حکم عقل، در طریق استنباط حکم شرعی قرار نمی گیرد، چرا که تنها حکم عقل را ثابت می کند. این ادله از مسائل علم اصول است و تعریف فوق آن را در بر نگرفته است.

[ویکی فقه] جواهر الاصول (ابهام زدایی). جواهر الاصول ممکن است عنوان برای کتاب های ذیل باشد: • جواهر الأصول (امام خمینی)، تقریرات درس های خارج اصول امام خمینی رحمة الله علیه، تألیف سید محمدحسن مرتضوی لنگرودی• جواهر الأصول (محمد باقر صدر)، تقریرات درس آیت الله سید محمد باقر صدر، تألیف محمد ابراهیم انصاری اراکی
...

[ویکی فقه] جواهر الاصول (امام خمینی). «جواهر الاصول»، گزارش درس های خارج اصول امام خمینی رحمة الله علیه ، در دوره سوم تدریس اصول که آغاز آن سال ۱۳۷۸ ق است، می باشد و به قلم آیت الله سید محمدحسن مرتضوی لنگرودی به انجام رسیده است.
جلد اول کتاب، در ۱۱ فصل، مقدمات لغوی مرتبط با علم اصول را در بر دارد. این کتاب؛ مشتمل بر نظریات اصولی بزرگان مدرسه فکری قم (همچون آیت الله بروجردی و محقق حائری ) و مکتب فکری نجف (مانند محقق خراسانی ، محقق نایینی و...) بوده و نظریات آنان همراه با تحلیل و نقد عرضه گردیده است. روش تفکر اصولی امام رحمة الله علیه چنان است که در آن از مباحث فلسفی جز در موارد خاص بهره نمی گیرد، زیرا مسائل اصولی غالبا بر مبنای فهم عرفی و سیره عقلایی است.
گزارش محتوا
بر طبق رویه معمول، بحث از موضوع علم اصول و تعریف آن، آغازین فصل کتاب است.یکی از تعاریف مشهور علم اصول در میان متاخرین، علم به قوانین استنباط حکم شرعی فرعی از دلیل تفصیلی است.
← انتقاد به تعریف علم اصول
۱. ↑ جواهر الأصول ،امام خمینی،ج۱،ص۵۴.۲. ↑ جواهر الأصول ،امام خمینی،ج۱،ص۲۵۹.
منبع
...

[ویکی نور] جواهر الاصول (صدر محمد باقر). جواهر الاصول تقریرات درس آیت الله سید محمد باقر صدر است که توسط محمد ابراهیم انصاری اراکی نگاشته شده است.
کتاب حاوی مباحث قطع و حجیت آن از دیدگاه عقل و شرع است که به زبان عربی ارائه شده است.
کتاب مشتمل بر سه بخش است که در آن مباحث عقلی در ضمن سه جهت، قطع در ضمن چهار امر و علم اجمالی در دو مرحله و تنبیهات مورد بررسی قرار گرفته است.
نگارنده درصدد آن است تا حجیت قطع را به عنوان یک دلیل متقن شرعی به اثبات برساند و ضمن انعکاس دیدگاه های مختلف در این زمینه از ادله خود نیز دفاع کرده و نوآوری هایی در این زمینه از خود نشان داده است. وی دلیل عقلی را دلیلی یقینی دانسته و آن را هم پای دلیل شرعی قابل اتباع دانسته و از حجیت قطع به عنوان یکی از دلایل محکم عقلی به شدت دفاع می نماید و دیدگاه های اخباریان و اشعریان را دراین باره مورد حمله قرار می دهد.
در ابتدای کتاب مختصری در مورد مشی اصولی شهید سید محمد باقر صدر و نوع نگاه وی به مباحث فقه و اصول ارایه شده است. پس از آن مباحثی در مورد اجتهاد و تقلید ارایه شده که در این مباحث و از منظری عقلی به توجیه مسأله تقلید و فتوا دادن مجتهد و لزوم متابعت کردن از فتاوای او پرداخته شده است. نگارنده قصد دارد از دو مبنای کاشفیت و طریقیت حجیت ادله عقلی و علم آور بودن آنها را بررسی کرده و ضرورت تقلید عوام از مجتهد در احکام ظاهریه را بیان کرده و جوانب آن را ذکر نماید.

[ویکی نور] جواهر الاصول (صدر محمدباقر). جواهر الاصول تقریرات درس آیت الله سید محمدباقرصدر است که توسط محمد ابراهیم انصارى اراکى نگاشته شده است.
کتاب حاوى مباحث قطع و حجیت آن از دیدگاه عقل و شرع است که به زبان عربى ارائه شده است.
کتاب مشتمل بر سه بخش است که در آن مباحث عقلى در ضمن سه جهت، قطع در ضمن چهار امر و علم اجمالى در دو مرحله و تنبیهات مورد بررسى قرار گرفته است.
نگارنده درصدد آن است تا حجیت قطع را به عنوان یک دلیل متقن شرعى به اثبات برساند و ضمن انعکاس دیدگاه هاى مختلف در این زمینه از ادله خود نیز دفاع کرده و نوآورى هایى در این زمینه از خود نشان داده است. وى دلیل عقلى را دلیلى یقینى دانسته و آن را هم پاى دلیل شرعى قابل اتباع دانسته و از حجیت قطع به عنوان یکى از دلایل محکم عقلى به شدت دفاع مى نماید و دیدگاه هاى اخباریان و اشعریان را دراین باره مورد حمله قرار مى دهد.
در ابتداى کتاب مختصرى در مورد مشى اصولى شهید سید محمدباقرصدر و نوع نگاه وى به مباحث فقه و اصول ارایه شده است. پس از آن مباحثى در مورد اجتهاد و تقلید ارایه شده که در این مباحث و از منظرى عقلى به توجیه مسأله تقلید و فتوا دادن مجتهد و لزوم متابعت کردن از فتاواى او پرداخته شده است. نگارنده قصد دارد از دو مبناى کاشفیت و طریقیت حجیت ادله عقلى و علم آور بودن آنها را بررسى کرده و ضرورت تقلید عوام از مجتهد در احکام ظاهریه را بیان کرده و جوانب آن را ذکر نماید.

[ویکی فقه] جواهر الاصول (محمد باقر صدر). «جواهر الاصول» تقریرات درس آیت الله سید محمد باقر صدر است که توسط محمد ابراهیم انصاری اراکی نگاشته شده است. کتاب حاوی مباحث قطع و حجیت آن از دیدگاه عقل و شرع است که به زبان عربی ارائه شده است.
کتاب مشتمل بر سه بخش است که در آن مباحث عقلی در ضمن سه جهت، قطع در ضمن چهار امر و علم اجمالی در دو مرحله و تنبیهات مورد بررسی قرار گرفته است.
گزارش محتوا
نگارنده درصدد آن است تا حجیت قطع را به عنوان یک دلیل متقن شرعی به اثبات برساند و ضمن انعکاس دیدگاه های مختلف در این زمینه از ادله خود نیز دفاع کرده و نوآوری هایی در این زمینه از خود نشان داده است. وی دلیل عقلی را دلیلی یقینی دانسته و آن را هم پای دلیل شرعی قابل اتباع دانسته و از حجیت قطع به عنوان یکی از دلایل محکم عقلی به شدت دفاع می نماید و دیدگاه های اخباریان و اشعریان را دراین باره مورد حمله قرار می دهد. در ابتدای کتاب مختصری در مورد مشی اصولی شهید سید محمد باقر صدر و نوع نگاه وی به مباحث فقه و اصول ارایه شده است. پس از آن مباحثی در مورد اجتهاد و تقلید ارایه شده که در این مباحث و از منظری عقلی به توجیه مساله تقلید و فتوا دادن مجتهد و لزوم متابعت کردن از فتاوای او پرداخته شده است. نگارنده قصد دارد از دو مبنای کاشفیت و طریقیت حجیت ادله عقلی و علم آور بودن آنها را بررسی کرده و ضرورت تقلید عوام از مجتهد در احکام ظاهریه را بیان کرده و جوانب آن را ذکر نماید.وی در ادامه به بحث درباره قطع و دلایل عقلی و نقلی حجیت آن اشاره کرده و قابلیت حجیت قطع برای جعل شدن به عنوان یک حکم شرعی و عدم ممانعت شارع از عمل کردن به قطع را مورد بحث و بررسی تفصیلی قرار داده است.در بخش دیگری از کتاب به تناسب بحث از قطع به احکام تجری پرداخته و دلایل حرمت تجری را از طریق حسن و قبح عقلی و دلایل شرعی بیان کرده است.
← اقوال در مورد ابعاد مختلف تجری
فهرست آیات، روایات، اعلام، کتب، طوایف و فرق، مصادر و مطالب در انتهای اثر آمده است. در پاورقی کتاب نیز ارجاعات خوبی به دیگر کتب اصولی و به ویژه اجود التقریرات آیت الله محمد حسین نائینی داده شده است.

پیشنهاد کاربران

بپرس