حجامت در فقه

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] درباره حجامت احکام فقهی نیز ذکر شده است.
در پاسخ به این پرسش که آیا حجامت موجب بطلان وضو می شود یا خیر، حنفیان حجامت را مطلقاً ناقض وضو دانسته اند، ولی حنبلیان خارج شدن خون زیاد از بدن را، که در حجامت نیز ممکن است چنین باشد، ناقض وضو شمرده اند.
روزه دار
بنا بر اخبار بعضی متون حدیثی، پیامبر در حال روزه حجامت کرد. هم چنین بر طبق برخی احادیث، اگر شخص روزه دار از ضعف هراس ندارد، می تواند حجامت کند. بنا بر روایتی دیگر، پیامبر درباره مردی که در ماه مبارک رمضان حجامت کرده بود فرمود: «اَفْطَرَ الحاجِمُ و المحجوم». این حدیثِ مشکل، باعث تفاسیر مختلفی شده، از جمله آن که ابن عباس بطلان روزه آن دو را به سبب دشنام دادن به پیامبر دانسته نه به سبب حجامت ابن بابویه افطار را در این حدیث به معنای فطرت گرفته است، به این معنی که آن دو در سنّت و دین پیامبر (فطرت = دین) وارد شدند؛ بیهقی نیز، به نقل از شافعی، این حدیث را منسوخ دانسته است.
مُحرِم
حنفیان و حنبلیان و شافعیان حجامت شخص مُحرِم را، اگر با کندن مو ملازمت نداشته باشد، مخلّ احرام نمی دانند، اما امامیه و مالکیان حجامت در حال احرام را اگر به سبب عذر باشد جایز و در غیر این صورت حرام می دانند.
اجرت گرفتن حَجّام
...

پیشنهاد کاربران

بپرس