حدیث لاضرر

دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] به حدیث «لاضَرَرَ وَ لاضِرارَ فی الاسلام» یا «لاضَرَرَ وَ لاضِرارَ عَلیَ المُؤمِن» که از رسول اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده، حدیث لاضرر اطلاق می گردد. این حدیث بدون قید «فی الاسلام» یا «عَلَی المُؤمِن» نیز نقل شده است.
این حدیث به عنوان یکی از مستندات قاعده لاضرر در فقه مورد استفاده قرار گرفته است. و در مورد آن دیدگاه های مختلفی مطرح است.
فهم دقیق این روایت وابسته به فهم دو کلمه "ضرر" و "ضرار" و همچنین دلالت کلمه "لا" در حدیث است:
ضرر یعنی نقصانی که در چیزی وارد می شود. یا در جایی دیگر ضرر به معنای ضد نفع تعریف شده است، و این که در روایت آمده: «لا ضرر...»؛ یعنی انسان ضرری به برادرش وارد نمی کند تا موجب نقصان او در چیزی شود.
این کلمه؛ دارای معانی مختلفی است. «ضِرار» بر وزن «فِعال» مصدر باب مفاعله است. باب مفاعله دلالت بر اعمال طرفینی می کند. پس «ضرار» که مصدر باب مفاعله است مبیّن امکان ورود ضرر بر دو جانب و طرفین است، بر خلاف «ضرر» که همیشه از یک طرف علیه طرف دیگر وارد می شود. با توجه به قید طرفینی بودن، برای «ضرار» معانی مختلفی ارایه شده است:
1. مجازات بر ضرری است که از جانب دیگری به انسان می رسد.
2. ضرر رساندن متقابل دو نفر است به یکدیگر.

[ویکی فقه] حدیث لاضرر، روایتی معروف با مدلول عدم تشریع ضرر در اسلام می باشد.
به حدیث «لاضَرَرَ وَ لاضِرارَ فی الاسلام» یا «لاضَرَرَ وَ لاضِرارَ عَلیَ المُؤمِن» که از رسول اکرم صلّی اللّٰه علیه و آله نقل شده، حدیث لاضرر اطلاق می گردد.
ورود حدیث بدون قید در برخی موارد
این حدیث بدون قید «فی الاسلام» یا «عَلَی المُؤمِن» نیز نقل شده است.

پیشنهاد کاربران

بپرس