حدیث موقوف

لغت نامه دهخدا

حدیث موقوف. [ ح َ ث ِ م َ / مُو ] ( ترکیب وصفی ، اِ مرکب ) یکی از دوازده قسم حدیث ضعیف. رجوع به حدیث شود.

فرهنگ فارسی

یکی از دوازده قسم حدیثهای ضعیف است

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] حدیث موقوف این عنوان یکی از اصطلاحاتی است که در علم درایه مطرح می شود
حدیث موقوف یعنی حدیث نقل شده از اصحاب بدون اتصال به معصوم علیه السّلام.حدیث موقوف- - حدیثی را گویند که سلسله اسناد آن به راوی ختم می شود و به معصوم علیه السّلام منتهی نمی گردد؛ چنان که در برخی روایات، دیده می شود که راویان در اسناد
تعریف اصطلاحی حدیث موقوف
خود، بر زراره یا یکی دیگر از اصحاب امامان معصوم علیهم السّلام توقف کرده و به امام علیه السّلام اسناد نداده اند.در حقیقت چنین روایتی حدیث نیست، بلکه گفته راوی است، مگر آنکه قراینی وجود داشته باشد که به طور عادت موجب اطمینان به صدور آن از معصوم علیه السّلام گردد، مانند موقوفه اذَینَه که در موضوع ارث زوجه دارای فرزند وارد شده است. و فقها بدان تمسک جسته اند.
اقسام حدیث موقوف
برخی گفته اند: در ا صطلاح، حدیث موقوف به دو قسم مطلق و مقیّد تقسیم می شود. موقوف مطلق، روایتی است که از صحابی پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله یا یکی از اصحاب ائمه علیهم السّلام نقل شده باشد، و موقوف مقیّد روایتی است که از غیر صحابی نقل شده باشد که به صورت مقید به کار می رود و گفته می شود: فلانی بر فلانی توقف کرده است.
اعتبارحدیث موقوف
...

[ویکی اهل البیت] این صفحه مدخلی از فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام است
حدیث موقوف: حدیث نقل شده از اصحاب بدون اتصال به معصوم علیه السّلام.
حدیث موقوف ـ از اصطلاحات علم درایه ـ حدیثی را گویند که سلسله اِسناد آن به راوی ختم می شود و به معصوم علیه السّلام منتهی نمی گردد؛ چنان که در برخی روایات، دیده می شود که راویان در اِسناد خود، بر زراره یا یکی دیگر از اصحاب امامان معصوم علیهم السّلام توقف کرده و به امام علیه السّلام اِسناد نداده اند.
در حقیقت چنین روایتی حدیث نیست، بلکه گفته راوی است، مگر آنکه قراینی وجود داشته باشد که به طور عادت موجب اطمینان به صدور آن از معصوم علیه السّلام گردد، مانند موقوفه اُذَینَه که در موضوع ارث زوجه دارای فرزند وارد شده است.(1)و فقها بدان تمسک جسته اند.
برخی گفته اند: در اصطلاح، حدیث موقوف به دو قسم مطلق و مقیّد تقسیم می شود. موقوف مطلق، روایتی است که از صحابی پیامبر صلّی اللّه علیه و آله یا یکی از اصحاب ائمه علیهم السّلام نقل شده باشد، و موقوف مقیّد روایتی است که از غیر صحابی نقل شده باشد که به صورت مقیّد به کار می رود و گفته می شود: فلانی بر فلانی توقف کرده است.
حدیث موقوف حجّت نیست، مگر آنکه قراینی بر صدور آن از معصوم علیه السّلام دلالت کند.
جمعی از پژوهشگران زیر نظر سید محمود هاشمی شاهرودی، فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام، جلد 3، صفحه 278.

پیشنهاد کاربران

بپرس