حروف مقطعه

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] حروفِ مُقَطَّعَه، یک یا چند حرف که در آغاز ۲۹ سوره قرآن کریم ، پس از بَسْمَلَه، قرار دارند و جداجدا و گسسته خوانده می شوند، مانند الم (الف، لام، میم)، یس (یا، سین)، ص (صاد).
در ابتدای ۲۹ سوره از سوره های قرآن ، یک یا چند حرف از حروف الفبا وجوددارد، که مجموعا ۷۸ حرف است که با حذف مکررات، ۱۴ حرف می شود یعنی نصف حروف هجا که ۲۸ حرف است این حروف پیش هم چیده شده اند اما کلمه ای راتشکیل نداده اند اگرچه در کتابت سرهم نوشته شوند، ولی در قرائت، جدا از هم خوانده می شوند، مانند «ا ل م ص» مجموع حروف چهارده گانه عبارتند از: (ا ح رس ص ط ع ق ک ل م ن ه ی)
سور دارای حروف مقطعه
ردیف ـ سوره ـ حرف مقطعه ـ ردیف ـ سوره ـ حرف مقطعه.۱ ـ بقره، الم.۲ ـ آل عمران، الم .۳ ـ اعراف، المص.۴ ـ یونس، الر.۵ ـ هود، الر.۶ ـ یوسف، الر.۷ ـ رعد، المر.۸ ـ ابراهیم، الر.۹ ـ حجر، الر ـ ۱۰ ـ مریم، کهیعص ـ ۱۱ ـ طه، طه ـ ۱۲ ـ شعرا، طسم ـ۱۳ ـ نمل، طس ـ۱۴ ـ قصص، طسم ـ ۱۵ ـ عنکبوت، الم ـ ۱۶ ـ روم، الم ـ ۱۷ ـ لقمان، الم ـ ۱۸ ـ سجده، الم ـ ۱۹ ـ یس، یس .۲۰ ـ ص، ص.۲۱ ـ غافر، حم.۲۲ ـ فصلت، حم. ۲۳ ـ شوری، حم عسق. ۲۴ ـ زخرف، حم.۲۵ ـ دخان، حم.۲۶ ـ جاثیه ـ حم.۲۷ ـ احقاف، حم.۲۸ ـ ق، ق.۲۹ ـ قلم، ن.
دیدگاه دانشمندان
...

[ویکی شیعه] حروفِ مُقَطَّعَه، یک یا چند حرف که در آغاز ۲۹ سوره قرآن کریم، پس از بَسْمَلَه، قرار دارند و جداجدا و گسسته خوانده می شوند.
پیشینه کوشش برای یافتن معنا و مقصود این حروف، به زمان نزول قرآن و ستیز یهودیان با پیامبر صلی اللّه علیه وآله وسلم باز می گردد. این حروف همواره عالمان و قرآن پژوهان را به تفکر و گمانه زنی درباره معنا و مدلول آن ها واداشته، به طوری که کم تر کتابی در تفسیر یا علوم قرآنی، در این خصوص خالی از مطلب است، حتی آثار و کتاب های مستقلی نیز در این باره فراهم آورده اند.
یکی از قدیم ترین و پرطرفدارترین نظریه ها در تفسیر حروف مقطعه این است که دلیل آغاز شدن ۲۹ سوره قرآن با این حروف، آن است که تازیان بفهمند این قرآنِ معجزه، از همان حروفی نظم و تألیف یافته است که با آن سخن می گویند و متون معمولی خود را با آن تألیف می کنند، پس اگر مدعی اند این قرآن کلام خدا نیست، مثلش را بیاورند.

[ویکی اهل البیت] یک یا چند حرف که در آغاز 29 سوره قرآن کریم، پس از بَسْمَلَه قرار دارند و جداجدا و گسسته خوانده می شوند، مانند الم (الف، لام، میم)، یس (یا، سین)، ص (صاد)
نامهای دیگر این حروف عبارت اند از: مُقَطَّعات، حروف الفواتح، اوائلُ السُّوَر و فَواتحُ السُّوَر.
قرآن شناسان غربی عموماً از آنها با عنوان «حروف رازآمیز» یاد می کنند. عنوانهای اوائل السّور و فواتح السّور با اندکی تسامح آمیخته است زیرا حروف مقطعه در واقع، بخشی و گونه ای از فواتح سُوَرند.
یک حرفی: ن(قلم) - ق(باسقات) - ص (سوره ص)
دوحرفی: حم (احقاف-جاثیه-دخان-زخرف-فصلت-مومن)
سه حرفی: الم (سجده-لقمان-روم-عنکبوت-ال عمران-بقره)، الر (حجر-ابراهیم-یوسف-هود-یونس)، طسم (قصص-شعراء)
چهارحرفی: المر(رعد)، المص(اعراف)

[ویکی الکتاب] معنی ق: از حروف مقطعه و رموز قرآن
معنی الم: از حروف مقطعه و رموز قرآن (در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده که الم معنایش " انا الله الملک " است . یعنی منم خداوند سلطان )
معنی حم: از حروف مقطعه و رموز قرآن (در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده که " حم " معنایش " حمید مجید "است یعنی ستوده صفات و با مجد وعظمت)
معنی عسق: از حروف مقطعه و رموز قرآن (در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده که حمعسق معنایش حلیم ، مثیب ( ثواب دهنده )،عالم ، سمیع ، قادر ، قوی ، است )
معنی طس: از حروف مقطعه و رموز قرآن (در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده که طس معنایش "انا الطالب السمیع : من (خداوند) طالب و شنوایم "است )
معنی طسم: از حروف مقطعه و رموز قرآن (در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده که طس معنایش "انا الطالب السمیع المبدی و المعید : من (خداوند) منم طالب شنوای آغازگر و باز گرداننده "است )
معنی یس: از حروف مقطعه و رموز قرآن (در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده که یس یکی از اسماء رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) است ، و معنایش یا ایها السامع للوحی (هان ای شنوای وحی) است)
معنی طه: از حروف مقطعه و رموز قرآن (در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده که " طه " خود یکی از اسماء رسول خدا است ، و معنایش "یا طالب الحق الهادی الیه "است یعنی ای که طالب حق و هدایت کننده خلق به سوی آنی )
معنی کهیعص: از حروف مقطعه و رموز قرآن ((در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده که " کهیعص " معنایش این است که" منم کافی و هادی و ولی و عالم و صادق الوعد "و بر همین اساسدعایی از امیر المؤمنین (علیهالسلام) نقل شده که حضرت دعا را با این عبارت آغاز می کنند : "ای ...
حروف مقطعه، (حرف های گسسته از هم) حروفی هستند که در ابتدای برخی از سوره های قرآن آمده است. حروف مقطعه در ابتدای ۲۹ سوره از سوره های قرآن آمده و مجموعاً ۷۸ حرف است که با حذف مکررات، ۱۴ حرف می شود. حروف مقطعه همیشه جزء کلمات اسرارآمیز محسوب شده و دانشمندان اسلامی و مفسران، برای آن، نظرات گوناگونی داده اند. اما هیچکدام نتوانسته اند منظور خاص و اصل موضوع را بدانند و برای عموم بازگو کنند، به همین دلیل تا کنون هیچ کس از معنای واقعی این حروف آگاهی حتی جزئی ندارد و به طور کلی تفسیرها در این مورد تفسیر به رای می باشد که عاجز بودن درک مفسران از علم رمزگشایی این حروف را می رساند.
این ۲۹ حرف (که بدون تکرار ۱۴ تا می شود) به قرار زیر است:
و نیز با حذف حروف تکراری ۱۴ حرف باقی می ماند:
تبیین این حروف از آغاز تاریخ تفسیر تاکنون همواره توجه مفسران و قرآن پژوهان را به خود معطوف داشته و نظرات مختلف معروف پیرامون حروف مقطعه از این قرار است:
گفتنی است تفاسیر دیگری نیز درباره «حروف مقطعه»، از جانب قرآن پژوهان ارائه گشته و روایات زیادی نیز در این باره نقل شده است. یک محقق مصری معتقد بود اگر حروف مقطعه در ابتدای هر سوره را به تفکیک بررسی کنیم، بیشترین حجم آن سوره متعلق به این حروف اند. به طور نمونه حروف الف و لام و میم که در ابتدای سوره بقره آمده است. با بررسی و شمارش تمام حروف این سوره این نتیجه حاصل می شود که حروف الف و لام و میم بیشتر از سایر حروف در سوره بقره بکار رفته است.اما در مورد اکثر سوره هایی که با دیگر حروف شروع می شوند این موضوع صدق نمی کند مانند سورهٔ (طه) و سوره هایی که با حروف مقطعه (طس) و (طسم) شروع شده است الف و لام و میم این سوره ها بیشتر از حروف ط و س می باشند پس موضوع به همین سادگی ها هم نیست.
این صفحه از ویکیپدیای فارسی آورده شده است. ویکیپدیای فارسی

دانشنامه آزاد فارسی

حروف مُقَطّعه
(یا: فَواتِح سُوَر) حروفی مرموز که در ابتدای ۲۹ سورۀ قرآن آمده است. این حروف با مکرراتش ۷۸ حرف است. سوره هایی که با این حروف آغاز می شوند، «مقطعات» نام دارند و همگی، جز بقره و آل عمران مکی و عبارت اند از عنکبوت، روم، لقمان، سجده، یونس، هود، یوسف، ابراهیم، حجر، اعراف، رعد، مریم (ع)، طه، شعرا، قصص، نمل، یس، ص، مؤمن، فصّلت، زخرف، دخان، جاثیه، احقاف، شوری، ق، قلم. این حروف گاه فقط یک حرف است؛ مانند «ص» (صاد)، گاه متشکل از دو حرف؛ مانند «حم» (حا میم)، گاه سه حرف مانند؛ «الم» (الف لام میم)، گاه چهار حرف مانند؛ «المر» (الف لام میم راء) و گاه پنج حرف است؛ مانند «کهیعص» (کاف ها یا عین صاد). تفاسیر و تأویل های حروف مقطعه متفاوت است؛ ازجمله ۱. نام سوره های قرآن و آغازگر آن هاست؛ ۲. آمدن حروف مقطعه در ابتدای سوره نشانگر آن است که این حروف بیشترین کاربرد و بسامد را در آن سوره دارند. این نکته را قدما گفته اند و امروزه هم برخی قرآن پژوهان ازجمله مالک بن نبی و رشاد خلیفه با استفاده از رایانه تأیید کرده اند. ۳. برخی شیعیان معتقدند که اگر حروف مکرر را رها کنیم از آن می توان این عبارت را به دست آورد: «صراطُ علیِ حقٌ نُمْسِکه»، (راه علی حق است، آن را درپیش می گیریم). اهل سنت متقابلاً چنین عبارتی ساخته اند «صحّ طریقک مع السنه» (راه تو اگر با سنت باشد درست است)؛ ۴. برخی مراد از آن ها را اشاره به اسماءالحسنی می دانند؛ ۵. برای جلب توجه منکران قرآن آمده است؛ ۶. برای جلب توجه پیامبر به فرشتۀ وحی؛ ۷. از پدیده های شعری است؛ ۸. از متشابهات قرآن است و تأویل آن را فقط خدا می داند (سیوطی).

پیشنهاد کاربران

حروف مقطعه، ( حرف های گسسته ) حروفی هستند که در ابتدای برخی از سوره های قرآن آمده است. حروف مقطعه در ابتدای ۲۹ سوره از سوره های قرآن آمده و مجموعاً ۷۸ حرف است که با حذف مکررات، ۱۴ حرف می شود. در قرآن و روایات اسلامی هیچ گونه نظر صریح در تاویل و تفسیر این آیات و دلیل وجود آنها دیده نمی شود
...
[مشاهده متن کامل]

سوره هایی که با این حروف آغاز می شوند، مکّی اند، به جز بقره و آل عمران، که آن دو هم در سالهای آغازین دوره مدنی نازل شده اند.
این ۷۸ حرف ( که بدون تکرار ۱۴ تا می شود ) به قرار زیر است:
و نیز با حذف حروف تکراری ۱۴ حرف باقی می ماند:
تبیین این حروف از آغاز تاریخ تفسیر تاکنون همواره توجه مفسران و قرآن پژوهان را به خود معطوف داشته و نظرات مختلف معروف پیرامون حروف مقطعه از این قرار است:
• حروف مقطعه از نوع متشابهات قرآنی است که علم آن مخصوص به خداوند است
• حروف مقطعه از ناحیه خدا، سوگندهایی است مبنی بر این که این کتاب از سوی او است
• این حروف در واقع رمز و سری میان خدا و پیامبر اسلام است که تنها پیامبر و افراد پاک می توانند از آن ها آگاهی یابند
• این حروف نوعی سوگند و قسم الهی است
• حروف مذکور، برای آگاه نمودن پیامبر از نزول وحی و تمایز آن از سخنان بشری نازل شده است
• با تدبر در سوره های دارای حروف مقطعه مشترک، روشن می شود که مضامین و سیاق آنها، با یکدیگر مشابه و متناسب است
گفتنی است تفاسیر دیگری نیز دربارهٔ «حروف مقطعه»، از جانب قرآن پژوهان ارائه گشته و روایات زیادی نیز در این باره نقل شده است. یک محقق مصری معتقد بود اگر حروف مقطعه در ابتدای هر سوره را به تفکیک بررسی کنیم، بیشترین حجم آن سوره متعلق به این حروف اند. به طور نمونه حروف الف و لام و میم که در ابتدای سوره بقره آمده است. با بررسی و شمارش تمام حروف این سوره این نتیجه حاصل می شود که حروف الف و لام و میم بیشتر از سایر حروف در سوره بقره بکار رفته است. اما در مورد اکثر سوره هایی که با دیگر حروف شروع می شوند این موضوع صدق نمی کند مانند سورهٔ ( طه ) و سوره هایی که با حروف مقطعه ( طس ) و ( طسم ) شروع شده است الف و لام و میم این سوره ها بیشتر از حروف ط و س می باشند پس چنین استنباط می شود که موضوع به همین سادگی ها هم نیست.

حروف مقطعه
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/حروف_مقطعه
مثلا حروف سجاوندی والی درهریک رموزجداگانه است
السلام علیک. حروف مقطعه ازرموز علم قلم یااسماع میباشدکه باتعقل کردن باقلم ومقاله ومطالعه میتوان چیزهایی فهمید ولی درکل ببرای مقتله یافریب یاگمراه کردن کسانی که علم قلم دارند. ودرحکمرانان که ادعای استادی دریادستی دراتش قلم ونوشتن دارند ورموزهمه درمثلا
...
[مشاهده متن کامل]

الم /ازتالم درتکلم والقلم دربقره ایه دوم مختص کسانی که به عالم غیب ایمان ومراوده وهمکلامی باقلم دارنذ اشاره دارد.

همانطوریکه در پیامک یا کامنت قبلی قول داده شده بود، در ادامه بحث نگاهی به اسرار و راز های نهفته در پشت پرده ظاهر اعداد ۱۴ و ۱۹ و ۲۹ و ۷۸ می اندازیم . به عنوان مقدمه توجه خوانندگان گرامی را به امیال و سرنوشت های جنسی پنجگانه و نفوس دهگانه افراد انسانی جلب می نمایم که کشف راز ها در پشت تصاویر عددی سهل تر باشد.
...
[مشاهده متن کامل]

الف - عدد ۱۴ : عدد ۱ به این حقیقت اشاره دارد که هر فرد انسانی چه مرد و چه زن در ظاهر فقط دارای یک میل جنسی اصلی مردانه و یا زنانه و فقط یک سرنوشت جنسی به شکل مرد یا زن می باشد. در عوض عدد ۴ اشاره به این حقیقت ژرف و پهنای و راز آلود دارد که هرفرد انسانی دارای چهار میل و سرنوشت جنسی فرعی و پنهانی و نهفته در صدف بسته غریزه طبیعی جنسی می باشد که در طول تاریخ تاکنون توسط هیچ متفکر و اندیشمندی کشف نگردیده اند. حتا بنیانگذاران رشته های روانکاوی تحلیلی و روانشناسی فردی و خانوادی و اجتماعی عصر جدید از قبیل فروید و آدلِر و یونگ و فرُم هم کشف نشده اند. فروید در این زمینه به دو عقده اپیدوس و الکترا و یونگ به دو کهن الگو و یا دو سایه تحت نام های آنیما و آنیموس اشاره نموده اند. آنیما که خود یونگ احتمالا معنای آنرا درک نکرده، عبارت است از نیمه موئنث آغازین و ازلی و ابدی و ملکوتی هر مرد انسانی و معنای آنیموس عبارت است از نیمه مذکر آغازین و ازلی و ابدی و ملکوتی هر زن انسانی. یعنی هر مرد در اولین لایه در پشت پرده ظاهری خویش دارای یک نیم زوج موئنث ملکوتی خودی و خاص و ویژه خویش می باشد و هر زن در اولین لایه در پشت پرده ظاهری خویش دارای یک نیم زوج مذکر و ملکوتی خودی و خاص و ویژه خویش . البته نه بصورت موجودات مجرد بلکه به شکل یک امکان استعلائی یا بالقوه و به فعلیت نرسیده که به نوبه خود به فعلیت خواهد رسید و آنهم نه در این عالم بلکه در عالم خاص و ویژه خویش ( یا در عالم قبل از این عالم به ظهور و پیدایش رسید و عمر دنیوی خودرا تجربه و سپری نموده و بعد از مرگ دوباره به امکان استعلائی یا بالقوه تبدیل گشته و یا اینکه در یک عالم دیگر بعد از این عالم به ظهور و پیدایش خواهد رسید ) . نکته ای که در این زمینه شاید بسیار مهم باشد و آن اینکه افکار و خیالات تیز بین و ژرف نگر یونگ نتوانسته اند در زیر آن لایه سه لایه ژرف تر را روئیت نمایند و آنها را کشف و به شهود برسانند.
ب - عدد ۱۹ : یک فرد انسانی در ظاهر دارای یک من تجربی و به ظهور و پیدایش رسیده می باشد به شکل مرد و یا زن که به زبان فلسفی کانت فیلسوف ایده آلیست آلمانی و بنیانگذار فلسفه استعلائی، من فِنومِنی ( phaenomeny ) معروف گردیده است. کانت علاوه بر من تجربی به یک من استعلائی هم اشاره و آنرا بررسی و وظایف آنرا تعیین نموده و آنرا من نومنی ( noumeny ) نامیده و نتوانسته است که ۹ من استعلائی را مشاهده و کشف نماید و آنها به شهود برساند. حقیقت ژرف در این زمینه این است که هر فرد انسانی در پشت پرده ظاهری وجود خویش دارای ۹ من یا خود و یا نفس مجرد می باشد. لذا امیال و سرنوشت های جنسی پنجگانه و نفوس دهگانه افراد انسانی حاکی از این حقیقت ژرف و بنیادی و ملکوتی است که هر کدام از افراد انسانی در نظام احسن آفرینش مبداء از یک خانواده خودی ده عضویی مشتمل بر پنج آدم و پنج حوای خود با هدف زوجیت با خود و تجربه عشق خویشتن به پنج روش مختلف و در قالب پنج زوج بنیادی مشتمل بر پنج نیم زوج مردانه و پنج نیم زوج زنانه آفریده شده و از حیات و زندگی جاودانه برخوردار گردیده اند.
پ - عدد ۲۹ : اشاره به زوجیت ۲ فرد انسانی دارد که هرکدام دارای ۹ من استعلائی خاص و ویژه خویش می باشند و در پیوند و زندگی زناشویی دنیوی آن دو فرد هیچگونه نقشی بازی نمی کنند، غیر از بروز تمایلات خفیف و ناخودآگاه امیال جنسی فرعی گاهگاهی.
ت - عدد ۷۸ : در پشت عدد ۷، حقیقت نظم یا سامان های هفتگانه کیهانی ؛ عوالم هفتگانه ؛ آسمان ها و زمین های هفتگانه ؛ زندگانی ها و عشق های هفتگانه انسانی نهفته است که هرکدام به نوبه و ترتیب خاص و ویژه خویش از طریق چرخه یا گردش وقوع مه بانگ های هفتگانه و متوالی بر اثر نوسانات متوالی باز و بسته شدن یا انبساط و انقباض محتوای هر کدام از کیهان ها یا جهان های موازی و مساوی و بیشمار پشت سر هم به ظهور و پیدایش و کثرت می رسند و عمر خودرا سپری می نمایند و آنهم در فواصل زمانی کاملا معین و از پیش تعیین شده یعنی همیشه برابر با طول عمر کلی کیهان یعنی فاصله زمانی بین دو وحدت دمایی یا دو تکینگی فیزیکی و وقوع دو مه بانگ متوالی. در پشت عدد ۸ این راز ژرف نهفته است که هرکدام از این عوالم هفتگانه در نوع خاص و ویژه خویش و در طول زنجیره وقوع مه بانگ های متوالی همیشه بعد از وقوع مه بانگ های هشتم ( ۸ م ) در یک مرتبه و با یک درجه تکاملی برتر نسبت به ظهورات قبلی به ظهور و پیدایش می رسند و الا آخر تا اینکه در معاد و پس از وقوع آخرین مه بانگ همگی در برترین سطح کمال ایده آل خوبی و زیبایی بطور همزمان و در کنار همدیگر به ظهور میرسند روی یک کره زمین بزرگ و به احتمال قوی و قریب به حقیقت برابر با کهکشان راه شیری و زیر سقف یک آسمان بزرگ به اندازی محیط مکان و بیمکانی مطلق به قطر ۱۰ بتوان ۳۵ متر یعنی معکوس طول پلانک ( یعنی ۱۰ بتوان منهای ۳۵ متر ) . اگر خداوند متعال از طریق جبرئیل به گوش سر و یا از طریق القائات و الهامات به دل و باطن و ضمیر پاک و مبارک پیامبر اسلام این راز ها را ابلاغ نموده بوده باشد، نباید از آن بزرگوار انتظار داشته باشیم که توانسته باشد همه این راز ها و اسرار را بطور روشن در محتوای قرآن بیان نموده باشد. زیرا آن حضرت بزرگوار مثل انبیاء و اولیاء پیشین به نوسانات متوالی باز و بسته شدن یا انبساط و انقباض محتوای کیهان یا جهان و وقوع مه بانگ های متوالی آشنایی و علم و آگاهی نداشته است. حتا در قرآن مجید در مورد سماوات و الارض هم به روشنی اظهار نظر نشده است و در مورد پدیده جاودانگی زندگی هم به همین ترتیب. طوریکه مطلع هستیم در ادیان توحیدی - ابراهیمی در زمینه جاودانه بودن زندگی یک بینش و باور و شرح و توضیح واحد و یگانه وجود ندارد.
از چهار تا از حروف ۱۴ گانه که فقط به طریق یک حرفی یا دو حرفی تلفظ می شوند یعنی" ح ر ه ی " می توان دو کلمه به شکل زیر ساخت : حی ره به معنای راه زنده.

این حقیر معتقدم که کشف رازها و حل معما های نهفته در پشت پرده ظاهری حروف مقطعه چهارده گانه و اعداد 14 و 19 و 29 و 78 و شرح و توضیح و توجیه و تبیین آنها بطور حقیقی و منطبق بر واقعیت و به روش و زبان علمی بدون در نظر گرفتن و توجه به کشف بزرگ و اصلی و محوری و مرکزی تئوری علمی مه بانگ یعنی نوسانات متوالی باز و بسته شدن یا انبساط و انقباض محتوای کیهان یا جهان و چرخه یا گردش وقوع مه بانگ های هفتگانه و متوالی و بدون توجه به حقیقت داشتن نظم ها یا سامان های هفتگانه کیهانی و عوام و آسمان ها و زمین های هفتگانه و زندگانی ها و عشق های هفت گانه انسانی و بدون توجه به حقیقت امیال و سرنوشت های جنسی پنجگانه و من ها یا خود ها و نفوس مجرد دهگانه افراد انسانی مشتمل بر پنج نفس مردانه و پنج نفس زنانه، محال و غیر ممکن می باشد. اگر خداوند متعال خواست و فرصتی یافت شد، این حقیر با کسب رخصت، بینش و نظر و باور شخصی خودم را در این زمینه خدمت مسافران و گردش گران محترم اینترنتی و زائران و بازدید کنندگان و خوانندگان گرامی این سایت ارزشمند می رسانم. پیشاپیش بطور کوتاه و مختصر خدمت خوانندگان گرامی عرض می کنم که در پشت پرده و ظاهر زیبای ۷۸ ، اعداد هفت و هشت اشاره به در ها و دروازه ها و طبقات هفتگانه و هشتگانه بهشت و جهنم ندارند. از طرفی دیگر این عدد را با حروف لاتین میتوان به شکل زیر تبدیل نمود : G H .
...
[مشاهده متن کامل]

حرف G در زبان انگلیسی میتواند حرف اول کلمه God با تلفظ گاد باشد به معنای خدا در زبان فارسی. و در زبان آلمانی حرف اول کلمه Gott با تلفظ گات به معنای خدا. همچنین حرف G به شکل گ، میتواند حرف اول گات ها یا گاهان زرتشت باشد. حرف H در زبان انگلیسی میتواند حرف اول کلمه Holy و در زبان آلمانی حرف اول کلمه Heilig باشد که هردو به معنای مقدس می باشند. لذا طبق این تفسیر و بینش مختصر ، یکی از رازی های اصلی و نهفته در پشت تصویر عددی ۷۸ یا 78 ، می تواند عبارت باشد از : خدای مقدس. و ترکیب GH از راست به چپ را می توان به صورت حگ یا حق تلفظ نمود. البته این همه داستان نیست بلکه مقدمه و پیش درآمد آن .

Muqaṭṭaʿāt "dis - joined letters" or "dis - connected letters"
حروفِ مُقَطَّعَه ، یک یا چند حرف که در آغاز 29 سوره قرآن کریم، پس از بَسْمَلَه*، قرار دارند و جداجدا و گسسته خوانده می شوند، مانند الم ( الف، لام، میم ) ، یس ( یا، سین ) ، ص ( صاد ) . نامهاى دیگر این حروف
...
[مشاهده متن کامل]
عبارت اند از: مُقَطَّعات ( رجوع کنید به مجلسى، ج 89، ص 373 ) ، حروف الفواتح، اوائلُ السُّوَر ( د. اسلام، چاپ دوم، ذیل Al - Kuran. 4"" ) و فَواتحُ السُّوَر ( طبرى، 1373، ذیل بقره: 1؛ صالح، ص 234؛ بلاشر، ص 144 ) . قرآن شناسان غربى عموماً از آنها با عنوان «حروف رازآمیز» یاد می کنند ( رجوع کنید به د. اسلام، همانجا ) . عنوانهاى اوائل السّور و فواتح السّور با اندکى تسامح آمیخته است، زیرا حروف مقطعه در واقع، بخشى و گونه اى از فواتح سُوَرند ( رجوع کنید به سیوطى، ج 3، ص 361 ) . سوره هایى که با این حروف آغاز می شوند، مکّی اند، به جز بقره و آل عمران، که آن دو هم در سالهاى آغازین دوره مدنى نازل شده اند. مطابق شمارش کوفى، که از علی بن ابی طالب علیه السلام منقول است ( رجوع کنید به شاطبى، ص 6 ) ، حروف مقطعه در پاره اى از سوره ها آیه مستقل به شمار آمده ( براى نمونه رجوع کنید به بقره، آل عمران و اعراف ) و در برخى سوره ها هم آیه مستقل محسوب نشده اند ( براى نمونه رجوع کنید به یونس و هود ) . نک دائرة المعرف بزرگ اسلامی. نیز نک خلان وفا

بپرس