درویشوند

پیشنهاد کاربران

رامین درویشوندم سلام آقای امیددرویشوندمیخاستم بدونم گففتیدماسندهایی داریم که نشون میده از300تا400سال پیش قزوین بودندچه نوع سندهایی هست خ واهشابیشترتوضیح بدید
سلام آقای امیددرویشوندمنظورارسندمیگیدچه نوع سندهایی هست میشه خواهشابیشترتوتوضیح بدید
هر گاه طایفه ای با نام درویش یا دوریش دیدید
بدانید که اصالتا لک هستند
چرا که این کلمه در لکی برای خادمان مکان های مقدس بکار میرود
در حالی که در گفتار لر و کُرد ها این کلمه اصلا جایی ندارد و بکار نمیرود
هر جا طایفه با ایم دوریش یا درویش دیدید
بدانید که اصالتا لک هستند ولا غیره
دلیلشم خود کلمه درویش هست
این کلمه در لکی برای خادمان مکان های مقدس بکار میرود
در حالی که لرها و کُرد ها حتی در گفتار عادی امروزی هم از این کلمه استفاده نمیکنند
سلام ما از درویشوند ساکن قزوین هستیم به نظرم یه اشتباهی شده تو این نوشته
که سال 1200 شمسی وارد قزوین شدند. ما سند هایی داریم که نشون میده از 300 الی400 سال پیش ساکن قزوین بودیم. .
بعدش جد من که سال 1380 فوت شد متولد 1285 در قزوین بوده پس به نظرم مطالبتون اشتباه هستش
ماالان درمحل خورشیدوند هستیم که حدود ۵۰۰خانواریم والان خودمون شدیم انداز جعمیت یه طایفه بزرگ و حتی خوانین حریفان نشدن زمین هامون را بگیرن اصالت ما افتخار ماست طایفه درویشوند
بله درسته فرمودید من از طایفه درویشوندم که درکنار طایفه خورشیدوند زتدگی میکنیم گویا پدر بزرگ ما با برادرش تا دشت سیلاخور امدن ولی دلیل برگشت جدما نمی دونم چی بوده که از انها جاده وبر میگرده شباندر کنار
...
[مشاهده متن کامل]
طایفه گراوند 2زن هم از کراوتد میگیره ولی به دلیل درکیری با گراوندها نمیمونه حتی طوری که دست یکیشون میشکنن کسی که دستش شکسته باشون میاد ی دختر بهش میدن و پیش خودشون نگه میدارن که الان فامیلیشون خورشیدوند گراوندیانه حدود400خانواریم روستاهای چنارشوره سفلی و علیا شبانکش و دره اسگفت سکونت گرفتن ولی اطلاع دقیقی از بردرهایش که ب لوشان مهاجرت کردن نداریم

طایفه ی درویش وند از نظر جمعیتی پانزدهمین طایفه در ایل پاپی است.
نام طایفه برگرفته از نام درویش نیای اعلای آنهاست. وی ۵پسر بنام های حاجی - حسن - محسن ( محمدحسن ) حسین و اسد داشته است که شعبه های مختلف این طایفه را شکل داده اند. تیره های موسوم به حاجی و حسن هسته ی اصلی طایفه را تشکیل داده
...
[مشاهده متن کامل]

( که تیره ی حاجی به دو شعبه ی ابولقاسم و درویش و تیره ی حسن به دو شعبه ی کلو و جافر تقسیم می گردند لیکن در نگاه آن این تیره ها به گلی و جوزی - شاطر - شاهی و کرم شهرت دارد.
با این توضیح که نوادگان ابولقاسم به غیر از جوزی به گلی اشتهار دارند و تیره ی حسن بیشتر به شاطر معروف هستند. )
از سویی دیگر سه تیره ی محسن - حسین و اسد به خارج از محدوده ی طایفه مهاجرت کرده اند. نوادگان محسن ( محمدحسن ) معروف به کُلیشمی به میان طایفه ی خورشیدوند مهاجرت کرده اند و در کنار تیره ای بنام شوره ای سکونت همیشگی اختیار کرده اند و جز طایفه ی خورشیدوند محسوب می شوند.
حسین دیگر پسر درویش حدود سال۱۲۰۰خورشیدی به همراه فرزندانش به محدوده ی قزوین مهاجرت کرده اندکه اکنون جمعیتی در حد یک طایفه دارند.
سومین گروه مهاجر از طایفه ی درویش وند نوادگان اسد می باشند که گویا با نوادگان حسین ( ساکنان استان قزوین ) به محدوده ی شهرستان امروزی گتوند مهاجرت نموده اند.
چهارمین گروه از مهاجرین طایفه ی درویشوند از نوادگان موسی، عیسی، عبدل ( پسران درویش دوم نیای تیره ی درویش طایفه ی درویش وند ) در منطقه ی عقیلی در شهر تُرکالکی و روستاهای پشت درب علیا در شهرستان گتوند امروزی زندگی می کنند.
محل سکونت اصلی طایفه ی درویش وند را می بایست بخش شمال و شمال شرقی منطقه ی وارک در مکانها - دهات و مناطقی چون لم درویش - سراب گر - چال مورت و. . . . بطور کلی دامنه ی جنوبی کوه تاف دانست.

طایفه درویشوند ازطوایف ایل پاپی هست
عده ای درخوزستان ودرمیان طایفه کیارسی بختیاری درشهرگتوندهستند
عده ای درمیان طایفه بهداروند هستند
بطوریکه درمیان طایفه بهدهروند سه تیره پاپی الاصل هست
...
[مشاهده متن کامل]

۱ درویشوند۲هلی ساد۳للری
حتی خود بهداروندها هم به گفته مینورسکی شرق شناس مشهورروسی از نسل یک چوپانی به نام پاپی هستند
درویشوندهای قزوین ودرویش وندهای لوشان نیزبه پاپی وپاپی بودن شهرت دارند
درویش وندهای لوشان ازنام وآوازه نیکی برخوردارند
۳طایفه لردرلوشان هست
چگنی
قیاسوند
درویشوند

تش درویش وند تیره شیخ طایفه ابوالحسنی ایل منجزی بهداروند
تش احمدی تیره شیخ
تش شفیع تیره شیخ
تیره صالح حاجی طایفه خلیلی بیگیوند پلنگ ایل منجزی بهداروند
تش اسحاق حاجی خلیلی
تیره های درویش وند. حاجی وند. سوری وند. نورالدین وند. ال گی در طایفه کیارسی ایل بختیاروند *بهداروند *
...
[مشاهده متن کامل]


بپرس