دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

دانشنامه اسلامی

[ویکی شیعه] دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نهادی تبلیغی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در حوزه علمیه قم است که بعد از انقلاب اسلامی ایران، ابتدا با نام «دایره تبلیغات امام» و سپس «دفتر تبلیغات امام» شروع به کار کرد و سرانجام به «دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم» تغییر نام داد. در سال ۱۳۶۱ امکانات دارالتبلیغ اسلامی متعلق به آیت الله شریعتمداری به این دفتر واگذار شد. پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، بوستان کتاب، مرکز ملی پاسخ گویی به سؤال های دینی از مراکز وابسته به این مرکز است. دفتر تبلیغات شعبه ها و نمایندگی هایی در تهران، خراسان، اصفهان، خوزستان و ایرانشهر دارد. این مرکز ۲۱ نشریه منتشر می کند. رئیس و هیئت امنای این مرکز توسط رهبر جمهوری اسلامی ایران منصوب می شوند. آیت الله سید علی خامنه ای این مرکز را نماد روشنفکری حوزه معرفی کرده است.
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، توسط گروهی متشکل از حسین موسوی تبریزی، مرتضی فهیم کرمانی، محمد ری شهری، محمدرضا فاکر، غلامحسین حقانی و محمد جعفری گیلانی با آیت الله علی مشکینی مطرح و توسط وی به امام خمینی ارایه شد و‫ در تاریخ (۱۶ اردیبهشت ماه ۱۳۵۸ ه.ش) به دستور امام خمینی تأسیس‫شد. ‫این دفتر در آغاز با نام «دایره تبلیغات امام» سپس «دفتر تبلیغات امام» و سرانجام‫ «دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم» شروع به فعالیت کرد. مکان این مرکز در قم متعلق به دارالتبلیغ اسلامی بود که به دنبال کودتای نوژه و خلع مرجعیت از آیت الله شریعتمداری توسط جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سال ۱۳۶۱، دادستان وقت طی نامه ای دارالتبلیغ را با تنفیذ آیت الله خمینی به دفتر تبلیغات واگذار کرد.در سال ۱۳۶۴ با درخواست عبایی و با تایید امام خمینی بخشی از اموال مصادر شده رژیم سابق به دفتر تبلیغات واگذار شد.
این مرکز در دهه شصت و دوران رهبری امام خمینی توسط محمد عبایی خراسانی، سید حسین موسوی تبریزی و جعفری گیلانی اداره شد. عبایی در سال ۱۳۶۴ از سوی امام خمینی به عنوان نماینده وی در دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم انتخاب شده بودو تا سال ۱۳۷۳ ریاست دفتر تبلیغات را در دست داشت. در سال ۱۳۷۳ ساختار مدیریتی دفتر تبلیغات عوض شد و هیئت مدیره تشکیل شد. در اساسنامه کنونی، هیئت امنا، بالاترین مرجع سیاست گذاری در دفتر تبلیغات اسلامی است، هیئت مدیره و هیئت امنای دفتر تبلیغات اسلامی از سوی ولی فقیه منصوب می شود و در آخرین حکم مقام رهبری، در ۲۳ بهمن ۱۳۸۹ محمدجعفری گیلانی، محمدی عراقی، احمدواعظی، سیدعباس صالحی، عبدالرضاایزدپناه، حمیدپارسانیا، احمدعابدی، علی رضا امینی، عبدالحسین خسروپناه و معاونت تبلیغ مدیریت حوزه علمیه قم به عنوان اعضای هیات امنای دفتر تبلیغات اسلامی منصوب شدند. آیت الله خامنه ای این مرکز را نماد روشنفکری حوزه می داند.

دانشنامه آزاد فارسی

دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیه قم
نهادی حوزوی، تبلیغی و علمی که با ایفای نقش واسط میان حوزه های علمیه از یک سو و نظام اسلامی و نیازهای دینی مردم از سوی دیگر به تبیین و گسترش باور، بینش و ارزش های اسلامی می پردازد. این نهاد در آغاز با عنوان دایرۀ تبلیغات امام (ره) و سپس دفتر تبلیغات امام و سرانجام با عنوان دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیه قم در ۱۳۵۸ش تأسیس شد و چندین شعبه در خراسان، اصفهان، تهران و ایرانشهر دارد. مجموعه های وابستۀ این دفتر شامل دانشگاه باقرالعلوم (ع)، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، مؤسسۀ بوستان کتاب (مرکز چاپ و نشر) و صندوق قرض الحسنه است. مدیریت کلان در دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیه قم به شکل هیئت امنا، با تعیین یک نفر به عنوان رئیس دفتر، یک نفر به عنوان رئیس هیئت امنا و سایر افراد تعیین شده به عنوان اعضای هیئت امنا از سوی رهبر جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد؛ که چند دوره هیئت مدیره و هیئت امنا در سال های ۱۳۷۳، ۱۳۷۶، ۱۳۸۰،۱۳۸۳ و ۱۳۸۶ شکل گرفته است. در ۱۳۸۶ش یازده نفر از شخصیت های علمی و فرهنگی به عنوان هیئت امنا از سوی مقام معظم رهبری برگزیده شدند و از این میان حجت الاسلام و المسلمین سید حسن ربانی به عنوان رئیس دفتر و حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفری گیلانی به عنوان رئیس هیئت امنا برگزیده شدند. انتشار چندین مجله و نشریه ازجمله: فصلنامه اخلاق، ماهنامه سنجاقک، نشریۀ اطلاع رسانی دفتر «پیام» و راه اندازی چندین سایت اینترنتی و اینترانتی، ازجمله شبکۀ بلاغ و شارح؛ از فعالیت های این دفتر است.

پیشنهاد کاربران

بپرس