دورانتاش

پیشنهاد کاربران

در واقع نام این قلمرو هتمتی به نام سرزمین خدایان که سومریان به آنها ایلامیان می گفتند در زبان سومری باستان ع وجود نداره پس عیلام اشتباه است، نژاد مردم ایلامی ، از مردمان بومی آن منطقه و زاگرس نشینان بودند
...
[مشاهده متن کامل]
و اصلا سامی نبودند، ما کلا دچ نوع عرب داریم قحطانی و عدنانی، کلمه عرب از اسم یعرب میاد که فرزند قحطان است، عرب عدنانی فرزند اسماعیل نبی هستند که با هیچکدام به ایلامیان ختم نمیشوند، با شکست ایلامیان از آشوریان و نابود شدن شهر شوش تمدن هتمتی از بین رفت و با ورود آریایی ها به آن مناطق و ترکیب دو قوم آریایی و ایلامی لر های امروزی بوجود آمدند، نتایج ژنتیکی از آثار بجا مانده گویای همه چیز است

زبان عیلامی از بین رفته. این را همه جهانیان می دانند. دور یعنی دپر دست و انتاش نام پادشاه بوده که یعنی پادشاه دور. . . یک کلمه عربی در چغا زنبیل به کار نرفته. مردم عرب خوزستان شجره نامه دارن، یا از یمن
...
[مشاهده متن کامل]
آمدن و سوریه و عربستان یا اگر اجداد خوزستانی دارن پس حتما به زور شمشیر اعراب زبانشان عربی شده. . . گ، پ، چ این همه در زبان شما به جا مانده. عیلامی ها بیشتر میتوانند بر بتشند تا عرب. . . همه میدانند به مرور زمان اعراب بعد اسلام و آمدن شمخانی عرب به ریاست امنیت ملی به اینجا آمدن ( دادن شناسنامه به عراقی ها ) حتی لر ها هم نمیتوانند مطمئن بگویند عیلامی ها لر بودن چه برسه اعراب بیایند بگویند. در کل شوش به لر ها نزدیک تر و قپمت لر بیشتر است در این سرزمین. شما اراب دویست سال هست جمعیت پیدا کردید

سلام به بنیان اندیشان. عربی زبان است سامی نژاد. پس عرب سامی است که این زبان در طول تاریخ مثل سایر زبانها دستخوش تغییر شد. فارسی زبان است که زبان بخشی از اقوام اریایی است. لذا وقتی که سامی های عیلامی تمدنی
...
[مشاهده متن کامل]
۹۰۰۰ ساله دارند و نوادگان انها عرب های خوزستان هستند به وضوح روشن است جای بسی تعجب است که اریایی هایی که به گواه تاریخ از استپ های روسیه وارد فلات ایران فعلی شدند و به گفته داریوش سوم در کتیبه بیستون سطر ۲۲ با ۳۰ ملت در جنگ بودند و با کشتار و اشغال سرزمین و تیر در مقعد اسرای جنگی کردن ( کتیبه پاسارگاد ) به روشنی صحبت از تصرف و اشغال سرزمین عیلام و سپس بابل در عراق کنونی مینمایندچگونه است که عده ای بدون تفکر گستره ایران را که اساسا تا قبل از اشغال عیلام فاقد حتی پایتخت بودند تا مصر میدانند و با تفکر عقیم تر تمام مردم سامی دارای تمدنهای باشکوه قبل از ورود اریاییها را ایرانی میدانند! به عنوان مثال چگونه ممکن است فردی خود را آریایی بداند و در عین حال سامی و عیلامی هم باشد؟! متاسفانه تعصبات نژادی و بیسوادی منجر به تناقض و هذیان گویی بعضی ها میشود. التماس انسانیت.

عیلامی ها سامی نبودند، چه رسد به اینکه عرب باشند. یعنی کوچکترین آگاهی هم از تاریخ و زبانشناسی ندارید. واژه ( دورانتاش ) اگر آشوری هم باشد، بدین معنا نیست که عیلامی ها از نژاد سامی بودند. زبان آشوری ها سامی است.
...
[مشاهده متن کامل]

یکی گفت این واژه ترکی است، خدا وکیلی کلی خندیدم. آخه لامصب ترک خاستگاهش نزدیک چین هست، چرت و پرتهای شما را کجا دلمون بزاریم.

خدارا شکر که نظرات در جوی آرام وبدون تشنج وتوهین شکل گرفته . . برخی از نظرات علمی وبا استنادات تاریخی ذکر شده .
دوست عزیز بابک. دووران duran یعنی ایستاده، استوار و تاش tash در ترکی به معتی سنگ هستش. دورانتاش یعنی سنگ های ایستاده روی هم ک به بنای سنگی اطلاق میشه . اون دور ( مسافت ) که در فارسی با کلمه دوور فرق داره.
...
[مشاهده متن کامل]
دوور در ترکی یعنی بایست و دووران یعنی ایستاها، پابرجا. دوورانتاش یک اسم کاملا ترکی هست. خیلی از اسرار تاریخ این سرزمین سر بسته مانده و تحریف شده صرفا به سبب منافع سیاسی. ایلامی ها سامی نژاد نبودند و زبانشون مانند سومریان التصاقی بوده و خوده سومریان زبانی کاملا مجزا با سایر تمدن های اطراف خودشون داشتند و خود سومریان که اولین تمدن بشری رو بنا نهادند و خط و رسم رو مدیون آنها هستیم هم آورده اند که از منطقه ی دیگری به این مکان آمده بودند.

⚀پادشاهی عرب تبار میشان ( میسان ) در خوزستان . ??پادشاهی میشان یا میسان ( Mesene ) که همچنین به نام کاراسین ( Characene ) شناخته میشود؛ در سال ( 127 قبل از میلاد ) توسط فرماندهی عرب تبار که در منابع یونانی
...
[مشاهده متن کامل]
از او به نام اسپاسینو ( Spasinu ) یا هیسپاوسین ( Hyspaosines ) و از فرماندهان پادشاه سلوکی آنتیوخوس چهارم نام برده میشود، تاسیس شد. . ??پایتخت آن شهر خاراکس ( Charax ) یا خاراکس اسپاسینو ( Charax Spasinu ) در حوالی شهر #خرمشهر امروزی بود. نام قدیم آن ، شهر اسکندریه بود که توسط اسکندر مقدونی در راس خلیج فارس در حوالی شهر خرمشهر تاسیس شد و پس از منصوب شدن ( هیسپاوسین ) به فرماندهی آن، به نام خاراکس هیسپاوسین ( Charax of Hyspaosines ) تغییر یافت. . ??مؤرخ رومی گایوس پلینیوس، معروف به پلینی بزرگ ( ۲۳–۷۹ میلادی ) که خود شاهد و معاصر با پادشاهی میسان بوده؛ در حین بازدیدها و گزارشات خود میشانیان را قومی عرب خوانده است و آنان را تحت امر پادشاهی عرب معرفی می کند. . ??در مورد دین میسانیان اطلاعات زیادی وجود ندارد اما از نام برخی پادشاهان آنان که به صورت یونانی درآمده اند چون اتامبیلوس که در آن اشاره به #بعل از خدایان سامی دارد و چون #عبدنرگال که به معنی بندهٔ نرگال از خدایان سامی بین النهرین است بنظر می آید که میسانیان از لحاظ دینی تفاوت چندانی با دیگر سامیان بین النهرین نداشتند. . ??با ظهور دولت اشکانی، میسان یکی از ساتراپی های مهم دولت #اشکانیان گردید تا اینکه پس از ۳ قرن فرمانروایی فدرال، آخرین پادشاه میسانی توسط اولین پادشاه ساسانی یعنی اردشیر بابکان سرنگون شد و میسان تحت سلطه دولت ساسانیان درآمد. . . . ⚀پینوشت: هدف از نشر این پست تاریخی، علاوه بر بیان حقیقت، ذکر این نکته خطاب به برادران و هموطنان عرب ایرانی است که شما مانند تمام دیگر اقوام ایرانی همچون #فارس و #ترک و #لر و #بختیاری و #کرد و #بلوچ و #گیلک و #مازنی و . . . در این وطن و خاک و بوم سهیم و دارای قدمت تاریخی و صاحب خانه اید و همواره بخش مهمی از مردم این وطن و سرزمین بوده اید و خواهید بود. ایران از دیرباز وطن شما بوده و نقش شما در دفاع از این� وطن همیشهدبا

��درمورد مطلب بالا نیست ولی خواندنی ��
عیلامیان پس از مهاجرت از بابِل ( میانرودان ) ، در دره هایی مستقر شدند که در امتداد زاگرس تا محدوده سوزیانا ( = شوش ) کشیده شده و به وسیله یک سلسله ارتفاعات موازیِ هم، از دشت های آشور جدا می شد. کشور عیلام، شامل خوزستان، لرستان امروزی، استان ایلام کنونی، و کوه های بختیاری بوده است. حدود این کشور از غرب؛ رود دجله، از شرق؛ قسمتی از فارس، از شمال؛ راه بابل به همدان ( کوه های بختیاری ) و از جنوب؛ خلیج فارس تا بوشهر بوده است. کشور عیلام در دوره عظمت از غرب به بابِل و از شرق به اصفهان می رسید و از دو قسمت کوهستانی و دشت تشکیل می شده است. ناحیه کوهستانی که در شمال قرار داشت به سبب وضع جغرافیایی، دست نخورده و ابتدایی باقی ماند، اما قسمت دیگر یعنی دشت به علت مجاورت و تماس دائم با ملل متمدن زمان، مرکز یکی از مهم ترین تمدن های ایران کهن شد.
...
[مشاهده متن کامل]

بابلی ها ( همسایگان غربی عیلامیان ) ، قسمت مرتفع سرزمینی را که در شرق کشورشان قرار داشت، الامتو یا الام یا ایلامتو به معنای کوهستان و شاید کشور ]محل[ طلوع خورشید به معنی مشرق می نامیدند. این سه نام از کلمه الامو [ELLAMU] گرفته شده که ریشه این کلمه آشوری است.
برخی معتقدند که ایلام واژه ای است مرکب از دو کلمه ایل و ام به معنی سرزمین بلند. برخی نیز عیلام را برگرفته از نام عیلام پسر سام بن نوح ( ع ) می دانند.
این منطقه در گذشته نام های متعددی به خود گرفته است. چنین به نظر می رسد که جلگه آریوخ قدیمی ترین نام این منطقه بوده است و تا قبل از سده 3 میلادی، این منطقه به اریوحان شهرت داشته است. به مرور زمان نام آریوخ به سَبَد که جمع آن سبدان است، تغییر کرد و با پیشوند ماه ( به معنای سرزمین ) به صورت �ماه سبد� و �ماه سبدان� درآمد به طوری که استان ایلام امروزی در زمان اردشیر بابکان ماه سبدان نامیده می شد همچنان که ماه نهاوند و ماه بسطام به معنی سرزمین های نهاوند و بسطام آمده اند. اعراب دو واژه ماه و سبدان را با هم ترکیب کرده و حرف �د� را به �ذ� تبدیل کرده و این ناحیه را �ماسبذان� نامیدند.
نام های دیگر این منطقه که در منابع تاریخی ذکر شده است عبارتند از:
استرابون از آن با نام ماساباتیس؛ یکی از بخش های بزرگ دولت عیلام، بین شوش و نواحی اطراف کوه های زاگرس، یاد کرده
دتونیسیوس، ساکنان این منطقه را مزاباتی و ( ( ( ( ( بطلمیوس آنان را سامباتایی می نامند ) ) ) ) و دیودروس، در توصیف لشکرکشی اسکندر از آنان به نام سمبنه یاد می کند.

درود به دوستان ترک زبان
کلمه دوران که شما میفرمایید ایستاده معناش نیست،
یعنی دور تا دور چیزی، ، دور چیزی ، ، که یک کلمه عربی هستش که ریشه ان ازدایره گرفته میشود مثل ، ، دووار ، ، دوران ، ، دواره، درکل معنی ان به فارسی یعنی اطراف چیزی، ، اما ان دور انتاش منظورش به خانها یاداتاقهاست
ا

دور انتاش معنیش روشنه یعنی خانهای انتاش این کلمه هنوزم استفاده میشه مثل ، ، دور اخوین ، ، دور رق ، ، دور هنتوش، ، وهزار روستا که با ابتدایه دور ، ، عزیزان نزدیک هزار کلمه درزبان عیلامی پیدا شده که هنوز هم مورد استفادست، ، زبان عیلامی زبانیست که با تمام زبانهای عربی فرق دارد و بسیار کلماتی دران وجود دارد که درایران بصورت مشترک استفاده میشود
...
[مشاهده متن کامل]

مثلا ، ، عربهای خوزستان فقط به ادمها میگویند ( اوادم ) ، ولی بقیه اعراب انرا ناس میگویند یا البشر
مثلا فقط اعراب خوزستان میگویند الهوا. که همان هوا هستش ، مابقیه اعراب میگویند الجو
، ، ، بازم به تمام شدن فقط اعراب خوزی میگن ( تمم ) مابقی اعراب میگن خلص، ، یا، ، انتهه
، ، ، یابازم به کلاه میگن ( اکلاو ) درصورتی که هیچ یک از اعراب ایجور نمیگن واگر بازم فکر کنم پیدا میکنم پس از این افعال یا نامها بسیار هست
این چند کلمه یا اسم درزبان فارسی هیچ واژه ی جایگزین بصورت جدی ندارد پس ازقبل بودنند
اینها کلمات وواژهای عیلامی هستش که درمیان مردم ایران باقی مانده در گویشهای ایران مورد استفاده هستش واگه جای دیگه استفاده شده باشد از ایران به انجا رفته
پس یعنی بعضی کلمات عربی از زمان اسلام وارد ایران نشده بلکه درزبان ایران از قدیم بوده وجزی از گفتار مردم ایران، یاعیلام است
مثلا بادنجان اعرب خوزی به او میگن ( باینزان ) ودرفارسی هیچ واژه ی دیگری جای ان نیست ، پس وقتی جایگذینی ندارد یعنی از قدیم هم وجود داشته
زبان عیلامی در گویشهای ایران وجود دارد ولی در عربی بیشتر
میدونید که عیلامیها متشکل از چند قوم بودن وشاید همه وقتی یک برادر ترک یک واژه ی ترکی پیدا میکند پس درست است
اینجور بگویم در زمانی اسم ایران. عیلام بود ودرزمانی دیگر ماد ، ، ودرزمانی دیگر پرس بوده، ، پس واژهای زبان مردم حکومتهای مرکزی بتدریج وارد گویشهای دیگر شده است
اینجور کلماتی که عرض کردم دراصل عیلامی هستن، ، ،
بابلیان به عیلامیان ال، لام میگفتند الان درخوزستان مردمی یا قومی هستن که نام انها لامی هستش و برروی پرچم انها علامت هلال وستاره میباشد بدون اینکه حتی بدونن عیلام چیست ، ،
دربعضی از وب لاگها دوستان بعداز اینکه متوجه شدن حکومتهای عیلامی عرب هستن میخواهند به خواننده القا کنند که بعضی از سلسلهای عیلامی دست نشانده میانرودانیها بودند
خب مگر وقتی که کورش بزرگ بابل را فتح کرد بابل را جز ایران نکرد مگر پرچم ایران را انجا برپا نکرد وقوانین انجا را خودش مشخص نمیکرد و هزار چیز دیگر
خب مگر میشود عیلام پادشاهانش دست نشانده میانرودانی باشد ولی تمام قوانین و لیست پادشاهان و پرچم و چیزهای دیگرشان جدا باشد
از دوستانی که بیشتر مطالعه دارن خواهش میکنم نطرشان را بدهند


درود به انسانهایی که بدون تعصب کور نژادی صحبت میکنند ، درود به شما آقای حسنوند.
دورانتاش نام معبدی عیلامی می باشد. عیلامیان از اقوام سامی بودند و مانند سایر سامیان ( اعراب/آشوریان/سومریان/فلسطینیان/اکدیان و. . . ) مشرک بوده و همواره واسطه ای را نزد خود و خدا یکتا قرار می دادند کاربرد معبد دورانتاش نیز واسطه قرار دادن ستارگان بوده و امروز ه در معبد دورانتاش همانند سایر زیگورات های به جا مانده از سامیان در عراق و عربستان واردن بقایای اسطرلاب و ساعت خورشیدی و سایر تجهیزات نجوم یافت میشود .
دور نیز لغتی عربیست و به معنا خانه یا اتاق میباشد که امروزه نیز در نزدبومیان خوزستان ( هموطنان عزیز عرب مان ) به همین معنابه کار برده میشود. همانگونه که در نظرات دوستان به درستی گفته شد دور جمع مکسر دار میباشد که در قرآن بارها از مفرد وجمع این لغت استفاده شده است مانند: دارالآ خره - وهمچنین - دار الدنیا. انتاش نیز بنا بر مستندات تاریخدانان ایرانی و اروپایی و در راس آنان باستان شناس فرانسوی پروفسور گریشمن نام یکی از امپراطوران عیلامی بوده است که شهر سوس ( شوش ) رابه عنوان پایتخت برگزید و به عمران وآبادی آن خطه از جغرافیای امپراطوری عیلام پرداخت.
دور جمع کلمه ی دار است . دار یعنی منزل و اتاق و به طور کلی معنی محل زندگی میدهد . تا این لحظه هم مردم عرب به خانه های خود دور
میگویند . مانند شهر دور خوین در خوزستان . وحتی در قرآن آمده است . به استناد تاریخ واسناد تاریخی کلمه ی انتاش کلمه ای عیلامی است و نام یکی از بزرگان عیلامی است . معنی لغوی انتاش در زبان عربی به معنی رشد کرده و جوانه زدن است . جهت تحقیقبیشتر علاقمندان را به روستاهای خوزستان راهنمایی میکنم که در آنجا به روستاها بیت شیخ فلان میگویند مانند بیت علوان بیت راضی که در گذشته دورعلوان و دور راضی نام داشته .
...
[مشاهده متن کامل]

دورانتاش =دور جمع کلمه دار به معنا اتاق/منزل /خانه یا سرزمین میباشد ریشه این لغت سامی است که در قرآن واحادیث نیز از این لغت به معانی ذکر شده استفاده شده است و در اشعار شعرای پییش از اسلام نیز به وفور یافت
...
[مشاهده متن کامل]
میشود. انتاش نیز نام یکی ا زامپراطوران ایلامی میباشد که به احتمال قرین به یقین بانی این معبد است ویا جانشینانش به یاد بود او این معبد را بنا کرده اند.

بعضی دوستان در تحریف تاریخ و نسبت دادن یک تمدن به قومیت خود ، حتی ملاحظه علم و مطالعات باستان شناسی و زبان شناسی را هم نمی کنند ، اینکه با ترکیب کلمات مثل دوران بجای دور انتاش و خلق عبارت جدید دوران با معنی مد نظر خود یا تحریف تاریخ نمی توانند برای خود تاریخ و افتخار بیافرینند ، این مسئله بخاطر عمومیت عدم مطالعه و تحقیق از یک طرف و تعصبات قومیتی و منطقه ای از طرف دیگر اینقدر در کشور ما شایع است که افراد در اظهارنظرهای قومیتی و غیر علمی خود آسوده خاطر اند که فکر می کنند کسی متوجه خطا یا اظهارنظر غیر علمی و یا حتی بی سوادی آنها نمی شود !!! مثلاً اصفهانی ها بر خلاف تمام مدارک و مستندات علمی و تاریخی و تحریف واقعیات ها ، سلمان فارسی اهل رامهرمز خوزستان را به جی اصفهان نسبت می دهند و آن را به نفع خود مصادره می کنند این در حالی است که جی اصفهان در آن زمان یک پادگان نظامی غیر مسکونی بیشتر نبوده و این در حالی است که در آن هنگام خوزستان چه قبل از اسلام و چه در هنگام ظهور اسلام یکی از حوزه های تمدنی پادشاهی ساسانیان بوده و شهرهای شوشتر و دزفول و شوش از حوزه های مهم و اساسی محل رشد و شکوفایی تمدن ساسانیان که سلسله حاکم در زمان تولید سلمان فارسی بوده است و گواه این مدعا آثار باشکوه باقیمانده از آن دوران است . دوستان لطفاً در هر زمینه ای قبل از هر گونه اظهار نظری کمی مطالعه خوب است معنی � دور � آنقدر بدیهی و عیان است که با هزار ترفند نمی توان معنی آن را تغییر داد همچنین به استناد مطالعات گریشمن باستان شناس فرانسوی � انتاش � نام ثابت شده یکی از پادشاهان سلسله عیلامیان است و نمی توان حرف � الف � و � ن � را از آن جدا کرد و به � دور � چسباندو از آن � دوران � ساخت !!! ، ضمن اینکه فراموش نکنید اساساً تمدن عیلامیان و تمدن های قبلی و بعدی آن در خوزستان ادامه تمدن بین النهرین از موصل عراق تا جنوب خوزستان و هور های جنوب عراق و خوزستان است و آنچه که عیان است این محدوده جغرافیایی نه زیستگاه ترک یا لر بختیاری بلکه زیستگاه اصلی قومیت عربی است و آثار و نمادهای باقیمانده از این تمدن ها و صدها کلمه و لغات مشترک زبانی بجای مانده از آن دوران در زبانی عربی اهل خوزستان و عراق گواه این مدعی است . لطفاً بیشتر مطالعه کنید ، موفق باشید
نام باستانی چغازنبیل در استان خوزستان در زمان ایلامیان ( پارسی باستان )
دور انتاش شهری بود در نزدیکی هفت تپه در شوش که توسط انتاش ناپریشا ساخته شد دور یا دار در زبان لری بختیاری به معنای محل تجمع یا مکانی که عده ای گرد هم می آیند دور انتاش نیز, به معنای مکانی هست که انتاش آن را ساخته است
...
[مشاهده متن کامل]

عده ای چغازنبیل را با شهر دور انتاش اشتباه میگیرند چغازنبیل یک معبد بوده نه شهر انتاشگال
طبق تمام اسناد و مستندات تاریخ دانان و ایلام شناسان مردمان لر نوادگان ایلامیان و الیماییان هستند

قاطعانه و به صورت خلاصه میگم که با توجه به اینکه ایلامیها نژادی بودن که از آسیای میانه یعنی همون موطن ترکها آمده بودن و زبان ایلامی ها هم که التصاقی بوده و به فارسی و عربی ربطی نداره و همینطور با توجه
...
[مشاهده متن کامل]
به اینکه �دوران� به معنی ایستاده و استوار، و �تاش� به معنی سنگ از کلمات قدیمی و باستانی ترکیه و امروزه هم در بین تمام ترکها به صورت روزمره استفاده میشه، � دوران تاش� به معنی سنگ استوار و سنگ پا برجا هست. پس بدون تردید این کلمه ترکی است.

دقیقا من هم وقتی که نام شهر رو شنیدم به نظرم ترکی اومد
دوران = ایستاده
تاش = داش

دوران تاش کلمه ترکی میباشد. ما ترکها در گفتگوی روزانه خود بارها از کلمه ی"دووران" به معنای ایستاده و " تاش یا داش" به معنای سنگ استفاده میکنیم. پس معنای دورانتاش میشود سنگ ایستاده یا سنگ استوار.
دوران تاش. کاملا کلمه ترکی است. دوران=ایستاده. تاش یا داش=سنگ. یعنی سنگ ایستاده. تاش یا داش کاملا کلمه ای با ریشه ترکی میباشد. و با توجه به اینکه تقریبا تمامی تمدنهای کهن مثل سومر و ایلام و مانناییی و
...
[مشاهده متن کامل]
استروک و اورارتویی وسکایی. همگی التصاقی بودند و با صدها کلمه مشترک با ترکی ( که خود ترکی هم از شاخه التصاقی میباشد و تنها زبان در منطقه که التصاقی میباشد ترکی است ) به این زبانها هم پرتو تورک. ترکی باستانی گفته میشوند. و تمامی کتیبه های سومری و ایلام به ترکی باستان ترجمه شده اند. توسط افرادی مثل پرفسور کاظم میرشان و. . . . کلمه آتش هم ترکی میباشد به این معنی که در جنگها گویهای اتشین رو به سمت دشمن پرتاپ میکردند. معنی فرمان پرتاب گوی اتشین میدهد. که شلیک اسلحه را هم در بر میگیرد. اتش در فارسی آذر یا آتر میباشد. و در ترکی اود میباشد

دور انتاش
دور در زبان عیلامی یعنی اتاق یامنزلگاه و همین کلمه در عربی به همان دور گفته میشود و کلمه انتاش از کمه مفرد انتش کلمه عربی که به معنای کوچک وریز ریز است که همان منظور در جمع میشود جمع انتاش کوچکها و معنی دور انتاش اتاقهای کوچک و متعدد
معبد دورانتاش بنای امپراطور عیلامی انتاش جال العظیم بوده "دور"به معنی منزل و بنا هست و مانند ان "دور خوین"هست و واژاه ای عیلامی عربی است که تا امروز عرب اهواز از این کلمات استفاده میکند مانند"بزونه" که
...
[مشاهده متن کامل]
عیلامی عربیست پس دورانتاش معبد و بنای انتاش جال که به معنای جلالة الملک انتاش میباشد و مجسمه ای از نبراسو همسر او در شوش پیدا شده بالباسی بلند و نقوش شماغ عربی بران صحت براین گفته است.

معنی در زبان لری بختیاری
::دوره آن سنگ ،
در معابد یک سنگ بزرگ در وسط آن قرار داشته
درو::دوره
ان::آن
تاش::سنگ
اگر ما کلمه تاش را تش فرض کنیم
معنی آن می شود
دوره آن آتش
...
[مشاهده متن کامل]

و تاش جمع کلمه آتش است
( ( ( دوراونتش::دوره آن آتش ( ( (
هسته معابد آتش جاویدان روشن بود
کلمه دوره چین::دایره ایی چین
لر های بختیاری خانه های خود را اینگونه بنا می کردند
********
در زبان غربی
بیت::خانه
بزرگ::کبیر، ، چبیر

دور در زبان محلی بومیان خوزستان به جمع خانه ومنزل گفته میشود وانتاش یعنی بزرگ باتوجه به وجود کلمات عیلامی در زبان مردم عرب خوزستان معنی این دور انتاش میشود بناهای عظیم یا بزرگ
نام دیگر معبد چغازنبیل
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ٢٦)

بپرس