رساله فی المشتق

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] رسالة فی المشتق (شیرازی). کتاب رسالة فی المشتق، تقریرات بحث میرزا محمد حسن شیرازی (متوفای ۱۳۱۲ قمری) است که توسط شاگرد ایشان شیخ فضل الله بن عباس کجوری تهرانی، معروف به نوری (متوفای ۱۳۲۷ قمری) تالیف شده است.
شیخ فضل الله نوری کتاب را بسیار مختصر تالیف نموده و فقط نکات اصلی و مهم مبحث مشتق را بیان نموده است.

[ویکی فقه] رسالة فی المشتق (کلانتری نوری). «رسالة فی المشتق»، نوشته میرزا ابو القاسم کلانتر نوری ، از علمای بزرگ تهران و از شاگردان شیخ مرتضی انصاری است. (۱۲۲۶- ۱۲۹۲ ق) این کتاب، به زبان عربی و در باره مشتق و معنای آن و جایگاه آن در علم اصول است. مؤلف، در این کتاب، به بررسی و تحقیقی عمیق درباره حقیقت مشتق و مفاد آن پرداخته و با نقل و نقد نظریات دیگر علما به بحثی گسترده در این باره می پردازد.
مطالب کتاب، در قالب هفت عنوان کلی عرضه شده است.

[ویکی فقه] رساله فی المشتق (شیرازی). کتاب رسالة فی المشتق، تقریرات بحث میرزا محمد حسن شیرازی (متوفای ۱۳۱۲ قمری) است که توسط شاگرد ایشان شیخ فضل الله بن عباس کجوری تهرانی، معروف به نوری (متوفای ۱۳۲۷ قمری) تالیف شده است.
شیخ فضل الله نوری کتاب را بسیار مختصر تالیف نموده و فقط نکات اصلی و مهم مبحث مشتق را بیان نموده است.
← مطالب کتاب
این کتاب اولین بار در سال ۱۳۰۵ چاپ شده است. همچنین توسط مکتبة المفید قم، در مجموعه رسائل فقهیه و اصولیه نیز منتشر شده است. این چاپ به وسیله آقای عباس حاجیانی تصحیح شده است. متاسفانه از نسخه خطی که کتاب از روی آن استنساخ شده، ذکری به میان نیامده و فقط در مقدمه کتاب این گونه نوشته شده است: «قد ذکرها العلامة الطهرانی مشیرا الی الطبعة الحجریة»

[ویکی فقه] رساله فی المشتق (کلانتری نوری). «رسالة فی المشتق»، نوشته میرزا ابو القاسم کلانتر نوری ، از علمای بزرگ تهران و از شاگردان شیخ مرتضی انصاری است. (۱۲۲۶- ۱۲۹۲ ق) این کتاب، به زبان عربی و در باره مشتق و معنای آن و جایگاه آن در علم اصول است. مؤلف، در این کتاب، به بررسی و تحقیقی عمیق درباره حقیقت مشتق و مفاد آن پرداخته و با نقل و نقد نظریات دیگر علما به بحثی گسترده در این باره می پردازد.
مطالب کتاب، در قالب هفت عنوان کلی عرضه شده است.
گزارش محتوا
مؤلف، در آغاز به تعریف معنای لغوی مشتق می پردازد، سپس با نقل معناهایی که دیگر علما برای آن ذکر کرده اند و ذکر معنای اصطلاحی آن به بحث ادامه می دهد، پس از آن، هفت امر را به عنوان مقدمه بحث، ذکر می کند که برخی از آنها عبارتند از: ۱. مقصود ما از بحث مشتق، شناخت معانی مشتق از جهت اوضاع نوعی آن می باشد. ۲. نزاع، در مطلق مشتقات نیست، بلکه در غیر از افعال است. ۳. اختلافی که در مورد مشتق وجود دارد، شامل اسم فاعل ، اسم مفعول ، صفت مشبهه ، اسم الفعل و اوصاف مشتق می باشد، ولی اسم زمان ، از محل نزاع خارج است. در ادامه، مؤلف، این بحث را مطرح کرده که آیا ذات مبهمی که در پاره ای از عبارات تعبیر به شی ء شده است، در مفهوم مشتق دخیل است یاخیر؟ و در پاسخ، سه قول را ذکر کرده با این شرح: ۱. ذات مبهم، در مفهوم مشتق دخیل است مطلقا (چه در اسم آلت و چه در غیر آن). ۲. ذات مبهم، از مفهوم مشتق خارج است مطلقا (چه در اسم آلت و چه در غیر آن). ۳. اگر مشتق اسم آلت باشد، ذات مبهم در مفهوم آن داخل است و الا خارج است. مؤلف، خود، قول دوم را برگزیده و شش دلیل برای آن اقامه نموده است و پس از آن، ادله قول اول و سوم را نقل و نقد نموده است.
← تذنیبان
۱. ↑ رسالة فی المشتق، میرزا ابو القاسم کلانتر نوری، ج۱، ص۱۳۳.۲. ↑ رسالة فی المشتق، میرزا ابو القاسم کلانتر نوری، ج۱، ص۱۳۳.۳. ↑ رسالة فی المشتق، میرزا ابو القاسم کلانتر نوری، ج۱، ص۱۳۴.۴. ↑ رسالة فی المشتق، میرزا ابو القاسم کلانتر نوری، ج۱، ص۱۳۴.۵. ↑ رسالة فی المشتق، میرزا ابو القاسم کلانتر نوری، ج۱، ص۱۹۵.
منبع
...

پیشنهاد کاربران

بپرس