روض الجنان فی شرح ارشاد الاذهان

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] زین الدین علی بن احمد بن تقی شامی عاملی، معروف به شهید ثانی (م 965 ق).
این کتاب شرح مزجی کتاب الطهارة و کتاب الصلاة تا آخر نماز مسافر از إرشاد الأذهان علامۀ حلی است. علاوه بر این کتاب، مؤلف دو حاشیۀ دیگر نیز بر إرشاد الأذهان نوشته است که یکی از آنها چاپ شده است.
در کنار آثار مشهور دیگر شهید ثانی مثل «الروضة البهیّة» (شرح لمعه)، «مسالک الأفهام»، کتاب «روض الجنان» نیز از جایگاه والایی برخوردار است.
اگرچه مصنف قصد داشته که تمام إرشاد الأذهان را شرح بزند امّا نتوانسته است.وی در پایان آن می نویسد: تمّ الجزء الأوّل من کتاب روض الجنان فی شرح إرشاد الأذهان و یتلوه فی الجزء الثانی إن شاء اللّه کتاب الزکوة. ولی موفق به این امر نشده است.
این کتاب از زمان تألیف مورد توجه فقهای عظام واقع شده و در کتاب هایی مثل «مجمع الفائدة» محقق اردبیلی (م 993 ق)، «مدارک الأحکام» سید محمد عاملی (م 1009 ق)، «مشارق الشموس» محقق خوانساری (م 1098 ق)، «کشف اللثام» فاضل هندی (م 1137 ق)، «حدائق الناظرة» شیخ یوسف بحرانی (م 1186 ق)، «مفتاح الکرامة» سید محمد جواد عاملی (م 1226 ق).

[ویکی فقه] روض الجنان فی شرح ارشاد الاذهان (کتاب). روض الجنان فی شرح ارشاد الاذهان از رسائل شهید ثانی است.
زین الدین علی بن احمد بن تقی شامی عاملی، معروف به شهید ثانی (م ۹۶۵ ق). این کتاب شرح مزجی کتاب الطهارة و کتاب الصلاة تا آخر نماز مسافر از ارشاد الاذهان علامه حلی است. علاوه بر این کتاب، مؤلف دو حاشیۀ دیگر نیز بر ارشاد الاذهان نوشته است که یکی از آنها چاپ شده است.
جایگاه کتاب
در کنار آثار مشهور دیگر شهید ثانی مثل « الروضة البهیة » ( شرح لمعه )، « مسالک الافهام »، کتاب «روض الجنان» نیز از جایگاه والایی برخوردار است. اگرچه مصنف قصد داشته که تمام ارشاد الاذهان را شرح بزند اما نتوانسته است. وی در پایان آن می نویسد: تم الجزء الاول من کتاب روض الجنان فی شرح ارشاد الاذهان و یتلوه فی الجزء الثانی ان شاء الله کتاب الزکوة. ولی موفق به این امر نشده است. این کتاب از زمان تالیف مورد توجه فقهای عظام واقع شده و در کتاب هایی مثل « مجمع الفائدة » محقق اردبیلی (م ۹۹۳ ق)، « مدارک الاحکام » سید محمد عاملی (م ۱۰۰۹ ق)، « مشارق الشموس » محقق خوانساری (م ۱۰۹۸ ق)، « کشف اللثام » فاضل هندی (م ۱۱۳۷ ق)، « حدائق الناظرة » شیخ یوسف بحرانی (م ۱۱۸۶ ق)، « مفتاح الکرامة » سید محمد جواد عاملی (م ۱۲۲۶ ق). « ریاض المسائل » سید علی طباطبایی (م ۱۲۳۱ ق)، « مستند الشیعة » ملا احمد نراقی (م ۱۲۴۵ ق)، « جواهر الکلام » شیخ محمد حسن نجفی (م ۱۲۲۶ ق)، « کتاب الصلاة » شیخ انصاری (م ۱۲۸۱ ق)، « مستمسک العروة الوثقی » سید محسن حکیم (م ۱۳۹۰ ق) و غیر آنها به آن استناد و نظریات آن بررسی شده است.
← تذکر
این کتاب در ۲۵ ذی القعده سال ۹۴۹ پایان یافته است.
نسخه ها
...

پیشنهاد کاربران

بپرس