سبزواری هادی

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] شیخ هادی پسر مهدی سبزواری ملقب به أسرار در سال 1212 ه‍ق در سبزوار متولد شده و تحصیلات ابتدایی، صرف و نحو را از 7 - 8 سالگی شروع نمود.
بعد از فوت پدر در سن 10 سالگی نزد پسر عمه اش حاج ملا حسین سبزواری اقامت کرده و ده سال نزد او اصول فقه و ادبیات عرب و علوم نقلی را فرا گرفت. در این زمان او دارای رتبه ای در علوم غریبه و سطوح فقهی گردید.
در سن 21 سالگی شوق کسب علم او را به اصفهان که در آن عصر مرکز علم بود کشانید. او به قصد حج از مشهد حرکت کرد و در اصفهان یک ماه در درس فقه حاج محمد ابراهیم کلباسی و شیخ محمد تقی اصفهانی صاحب حاشیه شرکت کرد.
او بعدا از سفر حج منصرف شد و در درس ملا اسماعیل اصفهانی و سپس ملا علی نوری شرکت نمود و مدت 8 سال حکمت را نزد این دو تن فرا گرفت.
در سال 1240 ه‍ق زمانی که شیخ احمد احسائی به اصفهان آمد، حکیم سبزواری مدت 2 سال در درس ایشان شرکت کرد و بنابر قولی مدتی نیز در درس حکمت آقا سید رضی لاریجانی حضور داشته است.

دانشنامه آزاد فارسی

سبزواری، هادی (سبزوار ۱۲۱۲ـ ۱۲۸۹ق)
سبزواری، هادی
(متخلص به: اسرار و مشهور به حاج ملا هادی سبزواری) فیلسوف، عارف، فقیه امامی. بنا به زندگی نامۀ خودنوشتش، در هفت یا هشت سالگی به تحصیل صرف و نحو پرداخت. به دلالت عموزاده اش حاج ملا حسین سبزواری در ۱۰سالگی به مشهد رفت و در طی اقامتی ۱۰ساله، علوم عربی، فقه و اصول و اندکی ریاضی و منطق را نزد وی آموخت. سپس برای کسب علوم عقلی راهی اصفهان شد و حدود هشت سال در آن جا ماند؛ پنج سال نزد ملا اسماعیل اصفهانی و حدود سه سال نزد ملا علی نوری علوم عقلی را فراگرفت و فقه را نیز نزد آقا محمدعلی نجفی خواند. سپس به مشهد بازگشت و پنج سال به تدریس حکمت و اندکی فقه و تفسیر پرداخت. در بازگشت از زیارت خانۀ خدا، جهت مداوا و تهذیب نفس، سه سال در مدرسۀ حاج محمد ابراهیم خان در کرمان به خدمتکاری مشغول شد. آنگاه به زادگاهش سبزوار برگشت و تا پایان عمر، نزدیک به ۳۰ سال، به تدریس اشتغال ورزید. حوزۀ درسی حکیم سبزواری که همواره با تهذیب اخلاق همگام بود، از پرآوازه ترین حوزه های درسی علوم عقلی در قرون اخیر بوده است. آخوند ملا حسینقلی همدانی، میرزا عباس حکیم دارابی، میرزا نصرالله قمشه ای، وثوق الحکما ابراهیم سبزواری، میرزا اسماعیل سبزواری و آقا میرزا حسین سبزواری از تربیت یافتگان این حوزه اند. سبزواری با آن که شارح حکمت متعالیۀ صدرایی است، ولی به واسطۀ دقت نظر، قدرت استدلال و اسلوب بیان، آثارش گاه بر آثار ملاصدرا ترجیح دارد و از همین رو شرح منظومۀ حکمت او، مهم ترین مدخل فهم حکمت متعالیه به شمار می آید. سبزواری در پاره ای از مباحث همچون برهان تضایف در اتحاد عاقل و معقول، اتحاد مادّه و صورت، و بقای موضوع در حرکت جوهری، آرای خاصی در مقابل رأی ملاصدرا ابراز داشته است. از آثارش: شرح مثنوی مولوی؛ اسرارالحکم در فلسفه به فارسی؛ شرح دعاء صباح؛ شرح دعاء جوشن کبیر؛ نبراس در اسرار عبادات؛ حواشی بر اسفار؛ شرح شواهدالربوبیة؛ منظومه؛ شرح منظومۀ منطق و حکمت (اللئالی المنتظمة و غررالفرائد) که بر آن بیش از شصت حاشیه و شرح نگاشته اند.

پیشنهاد کاربران

بپرس