سبط بن جوزی

دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] اِبْن ِ جَوزی یا سبط ابن جوزی ، شمس الدین ابوالمظفر یوسف ابن حسام الدین قزاوغلی بن عبدالله ترکی عونی هبیری بغدادی (582-654ق / 1186-1256م )، واعظ و مورخ .
مادرش رابعه دختر عبدالرحمان بن جوزی بود و به همین سبب به سبط ابن جوزی معروف شد. رابعه نخست در 571ق /1175م به عقد ابوالفتح بن رشید طبری درآمد و چون ابوالفتح درگذشت با حسام الدین ازدواج کرد. حسام الدین قزاوغلی از بردگان عون الدین یحیی بن هبیرة وزیر و به منزلة فرزند او بود که او را آزاد و رابعه را برای او خواستگاری کرد. جالب است که قزاوغلی نیز در ترکی به معنای سبط است . شمس الدین یوسف به گفته محیی الدین یوسف ابن جوزی (ه م ) در رجب 581/ سپتامبر 1185 یا چنانکه خود از مادرش نقل کرده در 582ق /1186م به دنیا آمد. می نویسد که چون شمس الدین به دنیا آمد، مادرش مرد ولی مأخذی که مؤید این قول باشد، ندیدیم .
ابن جوزی تحت توجه جدش ابوالفرج عبدالرحمان بن جوزی (ه م ) پرورش یافت . در بغداد از جد خویش و از عبدالمنعم بن کلیب ، ابن قبیطی ، عبدلله بن ابی بکر معروف به ابن سدان حربی ، موفق الدین عبدالله مقدسی ، ابوحفص بن طبرزد، ابوالیمن کندی و برخی دیگر حدیث شنید. ادب را نزد ابوالبقا و فقه را نزد حصیری خواند و همچون داییش محیی الدین ابن جوزی از دست شیخ ضیاءالدین عبدالوهاب ابن سکینه خرقه پوشید.
خود می نویسد که الجامع الصغیر و قدوری را نزد جمال الدین محمود حصیری و صحاح جوهری را نزد تاج الدین کندی خوانده است . ابن جوزی در 590ق /1194م شهاب الدین عمر بن محمد سهروردی را در رباط درب المقبرة بغداد در حال وعظ دیده است . او در ذیل وقایع 596ق /1200م می نویسد که این سال ابتدای جلوس وی بر تربت امام احمد حنبل بود. از آن جلسات نیز به نیکی یاد می کند.
شمس الدین در 600ق /1204م از بغداد به شام سفر کرد و این اولین سفر او بود؛ ابتدا به دقوتا رفت و با خطیب و واعظ آنجا که حجت نامیده می شد، دیدار کرد و از او حدیث شنید. پس به اربل رفت و شیخ محیی الدین ساقانی را ملاقات کرد. آنگاه به موصل رفت و در آنجا ضمن برپایی جلسة وعظ که قبول تمام یافت ، جماعتی از علما و محدثان از جمله خطیب ابوطاهر احمد بن عبدالله طوسی را درک کرد. از آنجا به حران رفت و از فخرالدین محمد ابن تیمیه ، ابن طباخ ، عبدالقادر رهاوی و جز آنان حدیث شنید.
پس به حلب رفت و شمائل النبی را از افتخارالدین و اسباب النزول را از عبدالرحمان بن استاد شنید. از آنجا به دمشق رفت و در قاسیون نزدیک فارسیه فرود آمد. در جامع دمشق جلسه داشت و خود این جلسات را به غرفه های بهشت تشبیه کرده است . پس به زیارت بیت المقدس و قبر ابراهیم خلیل علیه السلام رفت که در آنجا هم جلسه داشت . سپس به قاسیون بازگشت و تا 603ق /1207م در آنجا بود. آنگاه به حلب رفت و در شام تاج الدین کندی ، قاضی جمال الدین بن حرستانی ، شمس الدین بن شیرازی ، شرف الدین بن موصلی و بنی عساکر را ملاقات کرد و از موفق الدین حنبلی ، داوود بن ملاعب ، ابن صصری و دیگران استفاده برد و با ابوعمر شیخ فارسیه مصاحبت داشت .
ابن جوزی می گوید: همنشینی با اینان خانواده و وطن را از یاد او برده بوده است . آنچه نقل شد مفصل ترین سخنی است که شمس الدین یوسف درباره خویش گفته است ولی او در مواضع دیگر نیز از مشایخ و اساتید خود از جمله ابن عساکر، شرف الدین اسماعیل موصلی فقیه و دیگران یاد کرده است .
ابن جوزی در دمشق از ملوک بنی ایوب محبت و احترام فراوان دید و مجالس وعظ او به سبب خوش سیمایی و شیرین سخنی وی قبول تام یافت . در 604ق /1207م به حج رفت و گرمای شدید آن سال را تحمل کرد و مرگ حاجیان بسیاری را بر اثر تشنگی شاهد بود. چندانکه می گوید: سه روز تمام در میان مردگان راه می رفته است . در 607ق /1210م با الملک المعظم عیسی (د 624ق /1227م ) به غزا رفت . در 619ق دوباره عازم سفر حج شد، اما بر اثر فروافتادن از اسب دو ماه بستری گردید.

دانشنامه آزاد فارسی

سِبْط بن جوزی (۵۸۲/۵۸۱ـ دمشق ۶۵۴ق)
واعظ و مورخ مسلمان عرب، از نوادگان ابن جوزی. به سبب نسبتش با ابن جوزی، سبط (نوۀ دختری) خوانده می شد. در زمان خود واعظی بود که به فصاحت شهرتی به هم رساند، امّا دوام این شهرت نتیجۀ تألیف تاریخ بزرگ و جامع وی، مرآةالزمان فی تاریخ الاعیان است، که در آن از روش مُنتَظَم، اثر ابن جوزی، مبتنی بر فهرست سالانۀ اطلاعات تاریخی، به علاوۀ ذکر وفیات اعیان در هر سال، پیروی کرده است. این تألیف در ذکر تاریخ سه قرن اول اسلام، از طبری، و از قرن ۶ق، از ابن قَلانِسی، ابن جوزی و عمادالدین اصفهانی مأخوذ است و ظاهراً اطلاعاتی تازه به دست نمی دهد، امّا در باب قرن های ۴ و ۵ق و تاریخ سوریه و دمشق در زمان خود او معتبر و ارزشمند است. تذکرۀ خواص الامه، که چاپ شده، از دیگر آثار اوست.

پیشنهاد کاربران

بپرس