سرسلسله مادها

جدول کلمات

دیاکو

پیشنهاد کاربران

کنفدراسیون یا اتحادیه اول بر اساس تاریخ نگاری هرودت از اتحاد حدود صد ایل و قبیله تحت سرپرستی kayaxares یکم تشکیل شده و اکباتانه مقر فرماندهی وی بوده است. این نام را می توان به دو گونه تلفظ نمود ؛ یکی به شکل کیاخواریز که به احتمال قوی به معنای سبزی خوار بوده است و دیگری به شکل کَیا آزری به معنای آتش کیایی و یا به شکل کَی آزر به معنای شاهِ آتش. این نام لقب دیاکو بوده است. قوم skythen که به سکا ها ترجمه و معنا گشته از دو واژه به زبان انگلیسی ساخته شده است ؛ یکی sky با تلفظ اسکای به معنای آسمان و دیگری then با تلفظ تِن به معنای عدد 10 . لذا اسکای تِن ها یا سکاها قومی انگلیسی زبان بوده و بجای هفت آسمان ، به ده آسمان باور داشته اند. آن قوم به پادشاه قوم پارس به نام peites با تلفظ پای تِس ( به احتمال زیاد به معنای پا کُند یا پا تنبل ) کمک می کنند و تسلط قوم ماد را بر آنان کاهش می دهند و به کودکان پارسی اسب سواری و تیر اندازی روی اسب و راستگویی را تعلیم می دهند و مادها هم بگفته هرودت آن تعلیمات را به مدت 28 سال به فرزندان خود می آموخته اند. اما قوم سکاها از دید هرودت قومی بیرحم و مهاجم و غارت گر و ویرانگر هم بوده اند و kyaxares دوم مادی سلطه آن قوم را پایان می بخشد. این نام با تلفظ کَی آذر دوم لقب هوخشتره می باشد، یعنی فرزند کَی آذر اول. واژه هوخشتره به احتمال قوی به شکل هو خوش تره ، بوده است. یعنی از دیدگاه والدین فرزندشان خوش حال تر از خدای پدر قوم فارسی زبان ایلام ( elam : با تلفظ el یا اِل و یا ایل عام ) بوده است . تلفظ ریشه ای و اصلی شهر اکباتانا یا هگمتانه به شکل " هگمت مانا " بوده است به معنای حکمت یا فلسفه ماندگار و یا پایدار. هفت دیوار اطراف قصر دیاکو اشاره به سامان ها یا نظم های هفتگانه کیهانی و زندگانی ها و عشق های هفتگانه انسانی داشته است که بصورت معنا و راز پنهانی ، در پشت پیام هفت سین نهفته است و قوم پارس تاکنون نتوانسته اند به آن معنا دست یابند و آنرا به هفت سبزی خوردنی یا هفت چیز سبزرنگ داشتنی ترجمه و تفسیر و معنا نموده اند. عنوان اقوام ماد به شکل جمع یعنی مادها در اصل و ریشه بصورت 《 ما 10 آ 》 بوده است. یعنی هرکدام از ما انسان ها به امر خداوند و در برترین حالت آفرینش کیهانی یعنی در نظام احسن آفرینش مبداء از خانواده های خودی ده عضویی مشتمل بر پنج مرد و پنج زن یا پنج آدم و پنج حوای خودی آفریده شده ایم، با هدف زوجیت هر فرد انسانی با خود و تجربه عشق خویشتن به پنج روش مختلف در قالب پنج زوج بنیادی و خودی و ملکوتی و واژه باستانی - اوستایی " خویدوده " در ارتباط و پیوند مستقیم با نام و زبان و جهان بینی اقوام ماد در زمینه های خود شناسی ؛ انسان شناسی ؛ کیهان شناسی و خدا شناسی قابل ترجمه و تفسیر و معنا کردن می باشد. احداث شهر آتِن پایتخت یونان به هفت هزار و پانصد سال پیش بر میگردد . این نام با حروف لاتین به شکل Athen می باشد. حرف اول به شکل آ، تلفظ می شود که مخفف واژه فارسی آغازین یا ازلی می باشد و then همان تِن یا عدد 10 است. لذا نام آتن در اصل و ریشه به معنای 10 های آغازین یا ازلی می باشد. البته به زبان انگلیسی امروزی عدد ده به شکل ten نوشته می شود.
...
[مشاهده متن کامل]

Astyag با تلفظ آستیاگ نام دیگری است که در ارتباط با اقوام ماد به چشم می خورد. تلفظ اصلی و ریشه ای آن به شکل آشتی اَگ بوده است به معنای آشتی یا صلح کوچک. نام آخرین پادشاه قوم ماد معمولا به شکل ایشتیویگو نوشته می شود و در اصال و ریشه به شکل ؛ آشتی وَی گو ، بوده است به معنای " او گوینده و یا اعلام کننده آشتی یا صلح " .
اعلامیه به اصطلاح حقوق بشری کوروش یک اقتباس ناقص از نام آخرین پادشاه قوم ماد می باشد. کلمه ماده که امروز در ادبیات فارسی مورد استفاده می باشد، در اصل به معنای خمیر مایه ساختاری موجودات زنده و غیر زنده نبوده است بلکه به معنای " ما 10 " . در این بیان شکلی ، ضمیر اول شخص جمع یعنی ما، اشاره به تک تک افراد انسانی دارد. واژه ایده در اصل مخفف عبارت " این ده " بوده و ضمیر " این " اشاره به هر فرد انسانی دارد. یونانیان باستان برای نوشتن اعداد از ارقام استفاده نمی کرده اند بلکه از حروف. به عنوان مثال عدد یک را با حرف آلفا و عدد دو را به حرف بتا و . . . می نوشته اند. واژه Idea از ترکیب یک حرف و سه عدد یک رقمی به شکل زیر ساخته شده است : I 451 . حرف I همان ضمیر اول شخص مفرد به زبان انگلیسی می باشد و جمع سه رقم برابر است با عدد 10 . البته باید تحقیق نمود که آیا این کلمه با حروف یونانی هم به همین شکل می باشد. خودافلاطون یا به معنای این واژه فارسی - مادی یعنی " این ده یا ایده " پی نبرده است و اگر هم پی برده باشد، آنرا به شاگردان خود بخصوص ارسطو فاش ننموده است که نام ونشان و آثارش در سایه و رکاب مرکب نام و نشان و آثار ارسطو قرار نگیرند.

دیاکو

بپرس