سنن نسائی

دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] یکی از 6 کتاب حدیثی معروف نزد اهل سنت که با عنوان صحاح سته شناخته می شوند.
ابوعبدالرحمن احمد بن علی بن شعیب نسائی، یکی از بزرگان حدیثی اهل سنّت در قرن سوم است. وی در سال ۲۱۵ هجری در منطقه نساء خراسان به دنیا آمد. او از عالمانی هم چون قتیبة بن سعید، ابوداوود سجستانی و اسحاق بن راهویه استفاده نمود. وی برای کسب علم و نقل حدیث به مکان هایی هم چون خراسان، شام، حجاز، مصر و عراق سفر کرد و در سال ۳۰۳ هجری وفات یافت. هر چند نسائی و کتاب او از اعتبار بسیاری در نزد اهل سنّت برخوردار است، لیکن برخی از بزرگان درباره شخصیت وی سخنانی گفته اند. در شرح حال احمد بن صالح مصری که نسائی او را مورد جرح قرار داده است، علماء اهل سنّت پس از تأکید بر وثاقت احمد بن صالح می گویند: «کلام نسائی ضرری به وثاقت احمد بن حنبل نمی زند; چرا که احمد بن صالح نسائی را از مجلس خود بیرون کرد»، که همین سبب ناراحتی نسائی از وی شد و او را مورد جرح قرار داد.این قضیه حاکی از دخالت دادن هوای نفس در جرح و تعدیل است.
نکته قابل توجه در زندگانی نسائی داستان اهل شام است که منجر به مرگ وی شد.مردم شام در روزگار وی از پیروان بنو امیه بودند. آن گاه که نسائی به شام رفت، از او خواستند فضیلتی درباره معاویه نقل کند. او در پاسخ گفت: «من برای او فضیلتی نمی شناسم مگر آن که پیامبر در نفرین او فرمود: «خدا شکم تو را سیر نکند» پس از این سخن، او را در وسط مسجد جامع اموی کتک زدند و کشان کشان از مسجد بیرون بردند و چنان بر شکمش ضربه وارد کرده و بر خصیتین او فشار آوردند که بر اثر همین ضربات جان سپرد. حافظ ابن حجر در تهذیب التهذیب می نویسد: از نسائی در مورد فضائل معاویه سؤال شد. وی از نقل فضیلت برای معاویه هر چند نسائی از مدح معاویه خودداری کرده و طعن هایی نیز نسبت به وی دارد، امّا روشن است که این موضوع ربطی به انصاف و حقیقت گویی او ندارد. برای پی بردن به شخصیت نسائی همین کافی است که وی با نقل روایت از عمر بن سعد، او را توثیق کرده است. یحیی بن معین ـ که در عصر خود رئیس المحدثین به شمار می رفته است ـ در اعتراض به توثیق ابن سعد می گوید: کیف یکون من قتل الحسین بن علی رضی الله عنه ثقة؟! چگونه ممکن است، قاتل امام حسین ـ رضی الله عنه ـ ثقه باشد؟! علاوه بر این، روایات ضعیف در کتاب نسائی فراوان است. حافظ ابن قیّم در کتاب زاد المعاد فی هدی خیر العباد، به نقل احادیثی از کتاب نسائی پرداخته که بزرگان اهل حدیث در سند، دلالت و یا هر دو جهت خدشه کرده اند. شیخ ناصر الدین ألبانی نیز در کتاب صحیح وضعیف سنن نسائی، بیش از هشتاد حدیث را ضعیف الاسناد دانسته و بیش از سیصد حدیث را ضعیف شمرده است.بنابراین، کتاب نسائی هم خالی از طعن نیست.
دربارۀ سنن نسائی گویند:یکی از امرا از او پرسید آیا تمامی احادیث سنن صحیح است؟پاسخ داد:نه.وی گفت تنها احادیث صحیح را برای ما جمع نما،لذا نسائی کتاب سنن کبیر خود را تلخیص و احادیث معلله را از آن اسقاط نمود و نام کتاب اخیر را«مجتبی»گذارد و همین کتاب اخیر است که در شمار صحاح سته محسوب می گردد. گفته شده:سنن نسائی جامع مزایای کتب ششگانه است.دربارۀ شرایط صحت نزد نسائی گفته شده:شروطی را که نسائی دربارۀ رجال سند قایل است از شروط مسلم شدیدتر می باشد. سنن نسائی در بین صحاح ست،به کثرت تکرار احادیث معروف است،حتی یک حدیث(حدیث نیت)را شانزده بار تکرار نموده.
2.جواهر الکلام فی معرفة الإمامة والإمام, آیت الله سید علی حسینی میلانی

پیشنهاد کاربران

بپرس